Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

@Kjelt,

Er is waarschijnlijk geen ander alternatief.
Een mooi winterproject. Misschien ook leuk voor Cees Leeuwinga om te onderzoeken.

@Hugo,

Het valt mij op dat er op dit forum weinig post's zijn m.b.t. Linux in relatie tot Mach en Eding posting aantallen.
Uit de antwoorden kan ik opmaken dat het vooral te maken heeft met de overstap van Windows naar Linux en de weg naar het onbekende, misschien is aanvankelijk de moelijkheidsgraad een reden om er niet aan te beginnen.

Mijn ervaringen waren in het begin ook niet zo positief m.b.t. Linux. Niets lukte mij. Alles was anders dan Windows, Ik moest vanaf 0 beginnen.
Het 1e jaar was echt niet fijn zegmaar.
Het heeft lang geduurd voordat ik succes ging boeken met programmeren.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

Ik denk dat er weinig over linuxcnc gepost wordt omdat hier weinig kennis zit in verhouding met het linuxcnc forum. Misschien doe ik een aantal leden tekort maar hier is het linuxcnc orakel dabit voor uitgebreide configuratie. En dat was het ook wel zo'n beetje?
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

@Williewonka,

Voor mij is dat wel jammer.

Een voorbeeld. Ik maak een foto van een product in linuxcnc en gelijk gaat de machine het product frezen. Hoe kan dit? Het kan dus.

Een foto
Afbeelding



Een gcode
Afbeelding

Uiteindelijk is dit door mij geprogrammeerd in python code. Er is gebruik gemaakt van onder andere een hoogresolutie webcam voor de foto te maken, een open source inkscape library.
Een open source python gcode generator, en wat ervaring om het te laten werken.
Maar zo kun je dus dingetjes doen met linuxcnc.
Laatst gewijzigd door Kaasie op 17 okt 2018 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

Volgens mij ben je tegen de verkeerde aan het praten?

Of doel je erop dat ik alleen Dabit noem die kennis van Linuxcnx heeft?
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

Het is jammer dat er zo weinig kennis is op dit forum m.b.t. linux.
Ik heb gisteren 100 euro gedoneerd voor jullie voor de aankomende clubdag, maar dat moet nog geupdate worden bij de donatie sectie.

Ik praat niet tegen de verkeerde. Ik laat alleen maar zien wat je zo eventjes kan doen met linuxcnc.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

Mij hoef je niet te vertellen wat met LinuxCNC kan. Mogelijkheden zijn "eindeloos".
Ik heb zelf alleen maar LinuxCNC/Mesa gebruikt. Omdat Eding/Mach etc te beperkt is (voor wat ik ermee wilde).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar in plaats van een ingewikkelde discussie te starten had je ook een mooi verhaal op kunnen zetten hoe je tot je resultaten gekomen bent.
Ik vind het een knap stukje werk, maar dat bedoelen we, je hebt een heel specifiek idee uitgewerkt, omdat je dat waarschijnlijk wilde, voor een ander is het waardeloos.

Maar ik denk dat er wel wat mensen interesse in hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Sven »

Kaasie schreef: 17 okt 2018 21:54 Het valt mij op dat er op dit forum weinig post's zijn m.b.t. Linux in relatie tot Mach en Eding posting aantallen.
Dat komt denk ik omdat er voor de meesten geen reden is om over te stappen als de keus eenmaal gemaakt is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door skillalot »

willy wonka schreef: 17 okt 2018 23:00 Mij hoef je niet te vertellen wat met LinuxCNC kan. Mogelijkheden zijn "eindeloos".
Ik heb zelf alleen maar LinuxCNC/Mesa gebruikt. Omdat Eding/Mach etc te beperkt is (voor wat ik ermee wilde).
Ben ik toch benieuwd wat je precies wilde, wat met mach3 niet zou lukken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door DaBit »

Kaasie schreef: 17 okt 2018 17:34 Als je goed kijkt naar de Mesa board's is de kwaliteit best matig.
Hoe goed heb jij gekeken dan? Het hardware-ontwerp is van een bijna geniale eenvoud, het meest minimalistische design dat de truuk tot volle tevredenheid doet. Ik word er wel vrolijk van.
De assemblage en solderingen zijn ansich ook niet verkeerd, wel hebben ze wat groeipijnen gehad toen Tormach opeens Mesa-spul ging gebruiken en ze de productie op moesten schalen. Zoals we allemaal (behoren te) weten is productie opschalen niet bepaald triviaal.
Maar vervolgens doen ze ook absoluut niet moeilijk om je te helpen met problemen en vervangende hardware op de bus te gooien.
Ook de wijze van connectoren opbouw op het board is rommelig.
Ik had ze liever aan de zijkanten gezien zodat je wat makkelijker Manhattan-stijl weg kunt met je bedrading, maar daar was het bord heel veel groter (en duurder) van geworden.
Al met al is het huidige compromis kwa grootte, connectorplaatsing en prijs best een goede. Je krijgt voor een goeie honderd euro pluggable connectoren met normale schroefverbindingen, digitale uitgangen die direct een luchtklep/lampje/etc. aan kunnen sturen, digitale ingangen waar je direct je PNP proximitysensoren e.d. aan kunt hangen, je spindelencoder kan aangesloten worden, je kunt meerdere MPG's aansluiten van je frontpaneeltje, etcetera, etcetera.

Je hoeft overigens niet perse een FPGA te gebruiken als je zelf aan de slag wil. Ik heb ooit bewezen dat je met een microcontrollerbordje van EUR 1,50 op USB ook een aardig eind komt :lol:
Kaasie schreef: 17 okt 2018 17:44 In linux kun je een onbeperkt aantal spindels links of rechtsom laten draaien.
Ook kun je een onbeperkt aantal toorts hoogte regelingen toepassen.
Heb je het ook wel eens geprobeerd op een werkbare manier te implementeren? ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door willy wonka »

skillalot schreef: 18 okt 2018 09:06
willy wonka schreef: 17 okt 2018 23:00 Mij hoef je niet te vertellen wat met LinuxCNC kan. Mogelijkheden zijn "eindeloos".
Ik heb zelf alleen maar LinuxCNC/Mesa gebruikt. Omdat Eding/Mach etc te beperkt is (voor wat ik ermee wilde).
Ben ik toch benieuwd wat je precies wilde, wat met mach3 niet zou lukken.
Los van het feit dat ik spontaan epileptisch werd van de Mach3 interface...
Rigid tapping kon niet met Mach/Eding (hoe het nu zit? geen idee).
Ik wilde een extra servo aan de spindel hangen (emco 240) met een rem zodat ik deze als c-as kon gebruiken.
Maar de Emco is verkocht, en heb momenteel niets meer op LCNC draaien.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Lude »

Ik ben met een collega de laatste tijd ook met linuxcnc bezig, en moet zeggen dat hoe verder ik kom, hoe enthousiaster ik word.
Wij zitten vooral met de wens om oude grotere machines aan te sturen, dan is linuxcnc en mesa toch wel een hele leuke en vooral ook krachtige combinatie.
De leercurve is er zeker wel (ik heb veel programmeer ervaring en ken mijn weg ook wel in linux, maar hal goed doorgronden met zijn erg basale documentatie, was nog wel even een dingetjes). Waar we nu mee bezig zijn is de versnellingsbak, deze loopt nu leuk te schakelen via een classicladder programmatje als je hem een s commando geeft, heel leuk speelgoed.

Verder heb ik machines met edingcnc, mach3 en planetcnc staan. Waarbij ik moet zeggen dat ik edingcnc toch wel erg fijn vind voor een stappenmotormachine met niet te veel toeters en bellen, dat was echt plug-and-play.

Kaasie: super cool die demo om direct van een foto te frezen! Leuk gedaan.

Ik denk dat je weinig posts ziet omdat de mensen die voor linuxcnc kiezen wat meer programmeer ervaring hebben, en er zelf vaak wel uit komen.. (de meeste zaken die ik google kom ik op de engelse fora uit, en daar staat bijna altijd wel iets geschreven over wat ik zoek).
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door keesfrees »

Erg interessant allemaal.
Dit viel me op :
Kaasie schreef: 17 okt 2018 22:49Een gcode
(klik op het pijltje om naar het origineel te springen)
Heel mooi, maar ik zie wel veel loze bewegingen.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: Linuxcnc is veel verder dan Mach en Edingcnc bij elkaar

Bericht door Kaasie »

@Dabit,
Heb je het ook wel eens geprobeerd op een werkbare manier te implementeren? ;-)
Ja m.b.v. een specifieke gebruikersinterface.

@Keesfrees,
maar ik zie wel veel loze bewegingen.
Klopt inderdaad. Dit is een voorbeeldje waarbij standaard waarden worden gebruikt in de conversieslag.
Door een aantal conversiewaarden (contrast etc.) te veranderen krijg je minder of meer contour (edge's) in de g-code output.

@Lude,

Leuk !
Waar we nu mee bezig zijn is de versnellingsbak, deze loopt nu leuk te schakelen via een classicladder programmatje als je hem een s commando geeft, heel leuk speelgoed.
Classicladder vindt ik persoonlijk best lastig te gebruiken. Ik zelf doe dat dan in een zelf geschreven hal component en laad deze real time in de hal in. Dit gaat voor mij zelf een stuk eenvoudiger en kan zodoende
ook best complexere programma's schrijven die real time werken in een C taal omgeving.

@WIlliewonka,
Rigid tapping kon niet met Mach/Eding
Met linux kan dat denk ik vrij eenvoudig, al heb ik het zelf nooit nodig gehad. En als er iets niet bestaat kun je het zelf schrijven als je wat ervaring hebt met programmeren.
Plaats reactie