Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pootao
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:46
Locatie: Kumpawapi Thailand
Contacteer:

Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Pootao »

Ik probeer met Linux CNC een complex model te maken en ik zit met telkens vastlopende router. Vermoeden is dat ik of te weinig geheugen heb of te weinig buffer. Ik heb geprobeerd screenshots te uploaden maar JPEG, GIF en PNG worden niet geaccepteerd. Zijn er leden hier die hier ervaringen mee hebben ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door DaBit »

Ik gebruik LinuxCNC en heb er ook wel eens een G-code filetje van een paar honderd KByte doorheen gedraaid maar nog geen 2,5D contourfrezen met een bolkopje geprobeerd. Ik verwacht echter geen problemen als ik dat zou doen.

Definieer 'vastlopende router, 'te weinig geheugen' en 'te weinig buffer' eens? LinuxCNC doet het bij mij ook prima op een oud AMD Duron bordje met 256MB geheugen. Het huidige systeem heeft 2GB werkgeheugen, maar da's omdat ik gewoon niet minder kan krijgen tegenwoordig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Pootao
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:46
Locatie: Kumpawapi Thailand
Contacteer:

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Pootao »

We hebben er even iemand naar laten kijken en voor een complexe klus is een bankje van 512 die erin zat echt te weinig. Er komt nu gewoon 4 GB in en zeer waarschijnlijk is het probleem daarmee opgelost
Ik woon in Azië dus het is hier wat later en ik weet morgen of er een verbetering is opgetreden. Ik heb tot nu veel simpele vormen gedaan die weinig problemen gaven. Wil eigenlijk graag USBCNC kopen maar de man die dat maakt heeft het te druk om iemand op zijn Skype te accepteren en iets te verkopen ( moet heerlijk zijn als je zoveel verkoopt dat je geen klanten meer wilt :shock: ) dus ik sta al een paar week bij hem in de wacht. Voorlopig dus dit proberen en ik laat nog van me horen. Jammer dat ik niet snap hoe je foto's moet uploaden want ik heb wat screenshots met interessante info ( denk ik )

Morgen meer !
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door DaBit »

Mocht je nu direct wat willen, open dan een terminalvenstertje en vervolgens:

dd if=/dev/zero of=/tmp/swapfile bs=1024 count=1048576
sudo mkswap /tmp/swapfile
sudo chown root:root /tmp/swapfile
sudo chmod 0600 /tmp/swapfile
sudo swapon /tmp/swapfile

Dat geeft je 1GB extra virtueel geheugen. Zou ook moeten werken; het merendeel van het geheugengebruik is toch userspace (AXIS & co).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Pootao
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:46
Locatie: Kumpawapi Thailand
Contacteer:

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Pootao »

63 jaar en nooit te oud om te leren !!!! Computer is morgen terug en ik ga dat meteen proberen !
Bedankt !
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door DaBit »

Het is geen substituut voor echt geheugen he? Bovenstaand truukje is meer voor als je nu vast zit en verder wilt.

Die 4GB erin proppen (waar je er overigens maar ca. 3GB van kunt gebruiken) is een veel betere optie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Pootao
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:46
Locatie: Kumpawapi Thailand
Contacteer:

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Pootao »

OK nee dePC is even weg en de 3GB limiet is bekend maar er was niets anders ............

Blij met je tips !

Prettige dag verder het is hier half 10 dus ik ga even kinderen naar bed brengen !
Gebruikersavatar
Pootao
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:46
Locatie: Kumpawapi Thailand
Contacteer:

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Pootao »

Probleem opgelost waarvoor dank aan de mensen die reageerden en ik denk dat ik toch over ga up USBCNC (als Bert me accepteert in Skype want dit soort non reacties zegt ook iets over aftersales service DENK IK maar dat is in dit forum geen discussie.

Bedankt voor de hulp en een groet uit alweer een warm Thailand

Pootao
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Mcgyver »

Hij reageerd altijd binnen een dag op mails,

dus staart je niet blind op skype..


Vragen worden via mail altijd zeer snel beantwoord..


je kunt met je vragen ook naar onze andere sponsors damencnc en impulse cnc. die verkopen ook spullen van edingcnc
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Pootao
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:46
Locatie: Kumpawapi Thailand
Contacteer:

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Pootao »

Draai nu op XP en Mach3 contact met Bert met dank aan Mcgyver is gelegd en binnenkort komen wat vrienden uit Nederland hier die een kaart van Bert kunnen meenemen en kan ik van forum veranderen

Iedereen die geholpen heeft DANK ( veel dank zelfs )

Groet uit Thailand en als er mensen van het forum die in Thailand op vakantie zijn of gaan zijn ze altijd welkom en we hebben zelfs gratis slaapgelegenheid en er hoeven geen CNC problemen te worden opgelost. PM me en je bent welkom in het echte Thailand

Groet
Pootao
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door DaBit »

Ik ben straks uiteindelijk wel benieuwd naar je ervaringen betreffende LinuxCNC vs Mach3.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door cocodile »

Sawasdee krap, ik dacht dat je helemaal klaar was met Mach3? Althans dat meende ik op te maken uit je post van een poos geleden.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Mcgyver »

hij wil ook usbcnc ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Maken van een complex 2.5D houtsnijwerk

Bericht door Leeuwinga »

Neen, Eding CNC
Gesloten