Epitrochoid automatiseren door Equation driven curve

Moderator: Moderators

Damic
Contacteer:

Epitrochoid automatiseren door Equation driven curve

Bericht door Damic »

Voor de zoek machine: epitrochoid aka Wankel huis

Ik ben al een hele tijd bezig met het tekenen van een Wankel huis ik ben tot het punt gekomen dat ik gewoon een Excell lijst importeer en dan zo de punten verbind met elkaar. Nu is dat laatste stuk wreed lastig (360 lijntjes trekken). Zie volgende post hoe ik dat doen.

Er had iemand gezegd op tweakers dat je dat kan met de Equation driven curve functie, maar ik zien niet in hoe want de uitgerekende punten liggen niet naast elkaar maar kris kras en sorteren gaat niet :( ik heb het toch maar geprobeerd.

Ik heb voor een demo sketch 2 cirkels aangemaakt en ze e en r genoemd en volgende afmetingen gegeven
e=15; r=104; t0=0 t1=359
De formules:
"e@Sketch1"*SIN(3*t)+"r@Sketch1"*SIN(t)
"e@Sketch1"*COS(3*t)+"r@Sketch1"*COS(t)
Als ik dat doe krijg ik van SW een foutmelding terug dat de lijnen elkaar kruisen.

Iemand dat daar beter in is?
Damic
Contacteer:

Re: Epitrochoid automatiseren door Equation driven curve

Bericht door Damic »

Het volgende stuk gebruik ik dus en met de nodige resultaten
e=15 r=104 (12A/13B) a=graden van 0-359
1. je maakt een lijst aan in je favoriete spreadsheet programma met voor x: =e*SIN(3*a)+r*SIN(a) en y: =e*COS(3*a)+r*COS(a)
2. je slaagt dat op als csv met spatie tussen de getallen
3. je opent het csv bestand en vervangt de komma's door een punt en verwijderd ook de header moest die er staan
4. je opent SW met een nieuw part
5. je maakt een nieuwe macro aan en je zet er het volgende in

Code: Selecteer alles

Dim swApp As Object
Sub main()
Dim Part As Object
Dim A As Double
Dim X As Double
Dim Y As Double
Dim Z As Double
Set swApp = Application.SldWorks
Set Part = swApp.ActiveDoc
swApp.ActiveDoc.ActiveView.FrameState = 1
Dim skPoint As Object

Open "[full path]epitrochoid wankel.csv" For Input As #1 '-don't forget to change the path and filename
Part.SketchManager.Insert3DSketch True
Do While Not EOF(1)
Input #1, A, X, Y ', Z '-depends how your file is made up mine is A from Alpha in ° then X then Y, no Zzzz
Set skPoint = Part.SketchManager.CreatePoint(X / 1000, Y / 1000, 0)
Loop
Close #1

'Part.ShowNamedView2 "*Isometric", 7
'Part.ViewZoomtofit2
End Sub
je klikt op safe and run en dan heb je normaal een 3dsketch met een mooie epitrochoid van punten. *O*
6. Selecteer al de punten en fixeer ze
7. verbind al de punten met de Line tool (ja met de hand, heb nog geen manier gevonden om dit automatisch te doen :( ) als je het goed hebt gedaan krijg je het volgende
Afbeelding
8. Dan maak je een nieuw sketch aan en copier je de 3dsketch naar de 2d sketch (dit maakt het gemakkelijker om later ergens anders te gebruiken)

Als je dan wat door tekend krijg je dit :p
Afbeelding
Someday
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het spannend :P , vooral die wankel, ga je die bouwen ? Als model ?
Paar puntjes die ik anders zou doen: instelling PC(bij taal en landen) zet de decimale komma als decimale punt. Dat was in den beginne op PC's normaal maar opeens vonden ze dat daar keuze in was, ben je punt gewend, zit je bij een ander moet het opeens komma zijn. :evil: maar eigen keus natuurlijk.

Als ik zo zie dat je al die punten met de hand moet verbinden, zou ik het even via autocad of drafsight doen.
Maak een tekstbestandje aan met:
PLINE 123,456 // dat is het startpunt
234,567 // volgend punt
en dan alle volgende xy pynten.
en een extra CR op het eind. Autocad ziet een spatie ook als enter, dus het moet wel netjes.
Doe Ctrl-A, Ctrl-C ga naar de commando regel in draftsigt en doe Ctrl-V ( snap uitzetten ) en je hebt je polyline. opslaan als en importeren in SW.

Verder had ik eigenlijk het idee dat je ook een curve volgens een formule zou moeten kunnen maken in SW, maar dat is blijkbaar nog niet gelukt, ik zou het ook niet weten.
Maar als ik even vlug hiernaar kijk ... http://solidstudent.org/solidworks-tuto ... ven-curve/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

10779
Ik denk dat je je bereik van 0 tot 6.28 moet kiezen ( hoek in radialen )
Damic
Contacteer:

Bericht door Damic »

Ha radialen en niet graden :p 2pi dus.
Dank je Hugo :)

Bouwen wrs niet, wankel is al voorbij gestreefd door het hoge verbruik en lage compressie. Er is een ander team bezig met een andere soort roterende motor en die zou op de HEHCycle werken en daar heb je de epitrochoid nodig als roterende kamer.

In ieder geval hier is de link: http://liquidpiston.com/technology/how-it-works/

*Ja beetje sceptisch blijven mag, het zijn nog steeds prototypes maar hopelijk gaan ze er mee door en kunnen we die zuiger motor afschrijven na meer dan 400 jaar.

Euhm bij mij zit er vanboven een gat in :( dan maar een klein lijntje er tussen zetten.
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

Nou ja, Mazda schijnt met de Renesis motoren (poorten in vlakke zijwanden ipv de eliptrochoïde)
de zaken beter onder controle te hebben in de RX-8
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

Eigenlijk is er geeneen 'nieuw' verbrandingsmotor-concept dat het haalt, helaas. Terwijl er soms best leuke dingen langskomen, zoals die HEHcycle die ik nog niet kende, en waarvoor bedankt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Damic schreef:Euhm bij mij zit er vanboven een gat in :( dan maar een klein lijntje er tussen zetten.
Ja bij mij ook, wanneer ik 6.28 wat nauwkeuriger maakte, werd het alleen een puntje ( waarschijnlijk 6.28.... net 0.0000001 te hoog afgerond ).
Volgens mij is er in die equation driven mogelijkheden nog wat verbetering te behalen.
Hebben we weer een puntje voor de discussie bij de introductie van SW2016 :mrgreen:
Iets van gesloten contour bij 0-360 graden.
Maar ik heb er maar kort naar gekeken, moest weg.

Over die haalbaarheid: Ik neem aan dat in de jaren van de NSU-RO80 en (later?) Mazda ( en de van Veen motorfiets) het verbruik vergelijkbaar was aan dat van de gewone 4-cilinders, maar heb daar eigenlijk nooit zo naar gekeken.
Als er net zoveel ontwikkeling in dit soort motoren gestopt zou worden als de 'gewone' zuigermotoren, zouden ze misschien ook wel wat beter scoren. Maar zo'n wankel motor blijft toch een grappig ding.
Damic
Contacteer:

Bericht door Damic »

hainjedaf schreef:Nou ja, Mazda schijnt met de Renesis motoren (poorten in vlakke zijwanden ipv de eliptrochoïde)
de zaken beter onder controle te hebben in de RX-8
Tja zolang ze bepaalde dingen niet radicaal veranderen gaat er momenteel geen Wankel meer komen, het verbruik is 1 maar de uitstoot is 2 :(

Maar zoals Hugo al zei: er is bijna geen andere autoconstructeur dat met alternatieven bezig is dus budget matig is het 1 constructeur dat moet proberen het hoofd boven water te houden met de ontwikkeling van zuiger motoren en rotatie motoren, probeer dat maar eens als kleine speler op de markt.

Kwa verbruik was toen in die tijd evenveel als een 4 of 6-cilinder. Maar ja als je ziet wat ze tegenwoordig van truken moeten uithalen om het verbruik "laag" te houden dan zeg ik het einde van de zuiger is in zicht.
spark

Bericht door spark »

gezien de flow van de gassen is het al gedoemd te mislukken,
van de ene kamer naar de andere kamer brrrr
afdichtings problemen zijn er nog steeds gelijk de Mazda wankel, die doorgaans na 100.000 km vervangen wordt
door een nieuwe.
ik zie de zuiger absolute niet verdwijnen.
en wat de trukendoos betreft, 98% van de moderne techno.. heeft te maken met milieu , en niet met zuinig rijden daar zal het bij het "wankel" geval van hierboven ook wel manco gaan.
Damic
Contacteer:

Bericht door Damic »

Volgens mij moet je het filmpje nog eens heel GOED bekijken, het gas mengsel blijft ten alle tijden in dezelfde kamer.
Het afdichten is altijd al een probleem geweest en zal altijd ook blijven.

Ik zien de zuiger verdwijnen, ik zien zelfs de ICE verdwijnen met den tijd :roll:.
Floppy

Bericht door Floppy »

In CamBam kun je een Python script runnen die een polyline genereert. Deze kun je vervolgens als DXF exporteren.

Code: Selecteer alles

# epitrochoid.py
#
# Generates an epitrochoid polyline
#
#

# Set e
e = 15.0

# Set r
r = 104.0

# Set steps to the number of line segments to use to approximate the epitrochoid
# larger number will be smoother but slower.
steps = 360

poly = Polyline()

for s in range(0, steps-1):
	t = 2 * Math.PI * s / steps
	x = e * Math.Sin(3*t) + r*Math.Sin(t)
	y = e * Math.Cos(3*t) + r*Math.Cos(t)
	poly.Add(x,y,0)

poly.Closed=1

doc.Add(poly)

Damic
Contacteer:

Bericht door Damic »

En ik ben wat verder nu in 3 delig :)
e= exenter r = hoofd radius
x=("e@main"+"r@main")*COS(t)-("e@main"/2)*COS(("e@main"+"r@main")/"e@main"*t)
y=("e@main"+"r@main")*SIN(t)-("e@main"/2)*SIN(("e@main"+"r@main")/"e@main"*t)
Afbeelding :mrgreen: alleen nu nog de juiste maten zoeken, want de rotor komt niet overeen met het huis :doh:
Linki
Contacteer:

Bericht door Linki »

Twee relevante filmpjes bij dit onderwerp.

Het eerste filmpje laat zien waarom de wankelmotor dood is.

Het tweede filmpje laat een ontwikkeling zien die de voorsprong van de zuigermotor op de wankelmotor nog verder kan vergroten.

Plaats reactie