molding?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

molding?

Bericht door Swets »

Afbeelding

Ik wil eens gaan rommelen met plastic... ( komt eigenlijk door deze pagina: http://davehakkens.nl/projects/ )

dus ben volop plastic aan het sparen.... maar nu moet ik natuurlijk iets van mallen maken....

en nu vroeg ik me af of er mensen hier zijn die daar verstand van hebben.... en misschien tips hebben... of kunnen helpen....

als eerste zat ik zomaar te denken aan een soort van slang pilaar.... bedoel simpeler vormen uit de tutorials lukken wel...

dus bijvoorbeeld zo'n soort slangpilaar (dit is trouwens zomaar wat hoor.... een fantasie pilaar :-) ) hoe pak je dat aan?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door assink »

Eerst goed nadenken waar je de deling wilt gaan maken in je matrijs.
En dan zorgen dat je lossing hebt in loodrecht vanaf je delingsvlak.
Ik neem aan dat je het over spuitgieten of gieten hebt?
Deze is al best lastig om een goede lossing te creëren, vooral omdat de binnenkant hol is.
Dit wordt al minimaal een 3 delige matrijs.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

assink schreef:Eerst goed nadenken waar je de deling wilt gaan maken in je matrijs.
En dan zorgen dat je lossing hebt in loodrecht vanaf je delingsvlak.
Ik neem aan dat je het over spuitgieten of gieten hebt?
Deze is al best lastig om een goede lossing te creëren, vooral omdat de binnenkant hol is.
Dit wordt al minimaal een 3 delige matrijs.
ja dat dacht ik ook.... 1 binnen in, en 2 zijkanten.... en delen denk ik , over de zeskant van punt naar punt.....

maar er zijn eigenlijk geen voorbeelden te vinden (althans ik kan ze niet vinden) over dit... mal uit meer delen...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vormholtes is natuurlijk altijd je fantasie gebruiken. Ervaring opdoen en heel veel producten bekijken.
Waar je rekening mee moet houden, die kern die er in zit, gaat na afkoelen heel erg vast zitten, door het krimpen van het kunststof. Daarom maken ze kunststof producten ook altijd lossend, beetje afhankelijk van de diepte van het gat, 2 tot 5 graden. Het kan wel zonder lossing, maar dan moet je een oplossing verzinnen om 'af te stropen'.
Ik gebruik zelden lossing, maar bij mij zijn het meestal proefmatrijsjes voor kleine aantallen, en meestal trek ik dat wel los.
Maar zo'n kern door een slangpilaar zou nog wel eens heel vast kunnen zitten. Is ook een beetje afhankelijk van het gebruikte soort kunststof.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

ja ik geloof dat je in solid works altijd een draft moet geven van minimaal 1 graad?

(anders blijft het geel, en het moet rood of groen worden... toch)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door assink »

rood niet, da's fout. Negatieve lossing als ik me goed herinner.
Heb 't ooit gebruikt op school, daarna nooit weer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik het productje al teken in SW, doe ik die mold toch meestal gewoon aan de machine. Paar contourtjes, paar gaatjes. Zo moeilijk is dat meestal niet. En als het complex 3D is, en het moet op een 5 assige machine met een freesje van 0.8mm kan ik het toch niet. Maar dan is het meestal geen proefje meer.
Soms is het helemaal niet in 1 keer te frezen en moet je met inzetstukjes gaan werken, moet je toch je aanpak helemaal zelf bepalen.

Je mag rustig een keer komen buurten om wat dingetjes life te kunnen aanschouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: molding?

Bericht door Chibs »

Makkelijkste zou gewoon zijn om de positieve vorm tweezijdig te frezen met wat keys, daar siliconen mallen van te maken (Spuitgaten e.d. niet frezen, maar gewoon met pijpjes e.d. aanbrengen voordat je de mal giet, dan zitten die daar ook gelijk in.) en daar dan een goede PU epoxy in gieten (Rencast oid).

Frezen kan je dan het beste doen in modeling board dan, werkt heerlijk voor het maken van mallen. Enige wat je kan overwegen is een vacuum kamer voor het ontgassen van je epoxy. Zo doe ik het in ieder geval en altijd heerlijk schone en mooie onderdelen. :)

Om te beginnen is het wel een stuk makkelijk om met een onderdeel te beginnen wat je gewoon in een open mal kunt gieten en afsluiten met een PE plaatje oid.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef:Als ik het productje al teken in SW, doe ik die mold toch meestal gewoon aan de machine. Paar contourtjes, paar gaatjes. Zo moeilijk is dat meestal niet. En als het complex 3D is, en het moet op een 5 assige machine met een freesje van 0.8mm kan ik het toch niet. Maar dan is het meestal geen proefje meer.
Soms is het helemaal niet in 1 keer te frezen en moet je met inzetstukjes gaan werken, moet je toch je aanpak helemaal zelf bepalen.

Je mag rustig een keer komen buurten om wat dingetjes life te kunnen aanschouwen.
ja de simpele dingen lukken ook wel.... daar heb je eigenlijk ook heel de Mold Tools niet voor nodig.....
en ik heb vroeger (voor me vrouw die de overblijf op school deed) en paar mallen gemaakt voor gips... en die heb ik met Artcam gemaakt....

maar nu wilde ik gewoon eens wat moeilijkers maken met die Mold tools...

heb nu nog een soort van slangpilaar getekend (zonder schroefdraad) , kijken of ik data een mal voor kan maken........

maar wil nog niet erg lukken...
Laatst gewijzigd door Swets op 16 aug 2016 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

Chibs schreef:Makkelijkste zou gewoon zijn om de positieve vorm tweezijdig te frezen met wat keys, daar siliconen mallen van te maken (Spuitgaten e.d. niet frezen, maar gewoon met pijpjes e.d. aanbrengen voordat je de mal giet, dan zitten die daar ook gelijk in.) en daar dan een goede PU epoxy in gieten (Rencast oid).

Frezen kan je dan het beste doen in modeling board dan, werkt heerlijk voor het maken van mallen. Enige wat je kan overwegen is een vacuum kamer voor het ontgassen van je epoxy. Zo doe ik het in ieder geval en altijd heerlijk schone en mooie onderdelen. :)

Om te beginnen is het wel een stuk makkelijk om met een onderdeel te beginnen wat je gewoon in een open mal kunt gieten en afsluiten met een PE plaatje oid.
nou het gaat er dus om ,om van oud plastic iets nieuws te maken.... En een knop, of een handvat of of dat gaat wel lukken.... maar nu vroeg ik me dus af als ik iets moeilijkers zou willen maken, hoe ga je dan te werk.... dus bijvoorbeeld zo'n slangpilaar, of een wartel... of een kopje met een oortje? of of....

ik zeg ook helemaal niet dat ik het gaat maken.... tis meer oefenen met Solidworks...



Afbeelding

en waar kan je nu het beste het warme plastic er in laten komen?

en er is niemand die bijvoorbeeld weet hoe ik de deling op een andere plaats krijg? of bijvoorbeeld een mal uit meer delen.... de binnenkant, en 2 zijkanten ofzo?
want als hier wel draad op zou zitten, krijg je hem er nooit uit....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door janplastiek »

neem eens zo een slangpilaar vast, dan zie je de inspuiting op de zijkant van de zeskant, de sluitlijn op de schroefdraad, de vorm van de doorn voor de binnenkant etc
zien is weten ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alles is mogelijk in de matrijswereld, maar je moet het zelf verzinnen.
Ze werken ook met aangedreven kernen, dan schroef je het product dus van de draad af.
24/48 voudig ? matrijs voor pet-fles doppen.
Verder worden er schuiven gebruikt, om op plekken te komen die niet lossen.
Veel onderdeeltjes bekijken, alles wat je weggooit eerst demonteren om de kunststof onderdelen aan een onderzoek te onderwerpen.
Een paar ideeën om aan te spuiten: symmetrisch, van dik naar dun, niet uitkomen in een te grote ruimte, dan vloeit het niet lekker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef:Alles is mogelijk in de matrijswereld, maar je moet het zelf verzinnen.
Ze werken ook met aangedreven kernen, dan schroef je het product dus van de draad af.
24/48 voudig ? matrijs voor pet-fles doppen.
Verder worden er schuiven gebruikt, om op plekken te komen die niet lossen.
Veel onderdeeltjes bekijken, alles wat je weggooit eerst demonteren om de kunststof onderdelen aan een onderzoek te onderwerpen.
Een paar ideeën om aan te spuiten: symmetrisch, van dik naar dun, niet uitkomen in een te grote ruimte, dan vloeit het niet lekker.
verzinnen lukt wel...maar het nu nog maken... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

hoe zouden jullie zo'n slang pilaar doen....

of bijvoorbeeld een koffie kopje, met een oor...

ik denk dat het kopje precies op het oor door de midden moet... en dat de binnenkant van het kopje een apart deel zo moeten zijn?
Laatst gewijzigd door Swets op 17 aug 2016 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie