molding?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Damocles schreef:Ben wel benieuwd hoe je die matrijs gefreesd gaat krijgen en of die stukken van de doorn gaan komen?
Nou als die doorn een beetje conisch is, is dat het probleem niet.
En als die slangpilaar niet echt scherpe maar met R0.4 ribbels heeft, zou het ook kunnen lukken, die schroefdraad: op z'n kant zetten en met een slagbeitel de schroefdraad frezen.
Ik zie nog steeds geen onmogelijkheden, wel uitdagingen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: molding?

Bericht door DaBit »

Ik zou 'm wel gemaakt krijgen, in hobby-kwaliteit althans.
De doorn kun je draaien of omdat-ie toch taps moet zijn zelfs gewoon frezen. Binnenwerk een '3D' freesklus: voorfrezen met wat er binnen handbereik ligt, nafrezen met een klein bolkopje. Hooguit ontwerp even aanpassen dat je met de beperkte snijlengte van een klein freesje toekomt.
Schroefdraad moet volgens mij met een 60-graden V-frees ook nog wel lukken. Of de twee malhelften op elkaar zetten, in de bankschroef, draad tappen. Dan is je gat door en door, maar als je dan vervolgens de doorn weer voorziet van eenzelfde schroefdraad...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

janplastiek schreef:ik zou al direct een opmerking willen maken ivm de materiaalkeuze.
pe is zeer zacht, bij het aandraaien van de slangpilaar loop je snel de kans dat je de nek van je schroefdraad gedeelte over draait, je kan dan de wand dikker maken om de sterkte te vergroten, probleem is dan dat het niet zo raadzaam is om verschillende wanddiktes te gebruiken ivm ander krimp en andere koeltijden
ik heb dit ooit meegemaakt met een standaard gespoten stuk met inwendige draad van 1/2" er werd een aansluiting te diep ingedraaid en een week later was het uitgerekt tot het brak.
Even over en weer naar de kerncentrale Laguna Verde in Mexico om een ander te gaan plaatsen. :mrgreen:
bedankt voor je info... net wat ik zeg: "ik doe zo maar wat...." maar ik ga me ontwerp van de slangpilaar nog een verbeteren... en er voor zorgen dat hij overal zo'n beetje even dik is... ook bedankt voor je pdf...!
hugo stoutjesdijk schreef:@Swets, jij hebt een probleem dat je niet weet waar je mee bezig ben, mijn probleem is dat ik niet begrijp waar je probleem zit, ik zie geen probleem dus kan er ook niets aan verbeteren.
Gewoon een gaatje over de deellijn, uitkomen op de zeskant. ( dat zijn dus 2 gleuven met een bolkopfrees )
Ga uit van een gat van 4 mm, net niet tot aan het produkt, daar doe je 1 mm. Als het kunsstof er dan niet lekker in wil kun je altijd groter maken. Maar met 3mm moet het echt lukken.12561
Dan heb je dus een matrijs uit 3 onderdelen, links, recht en kern-stuk.
pfff... ik blij dat ik geen problemen heb... :-) oke... 3mm, laatste stukje 1 mm... net wat je zeg , kan het altijd groter maken.... kleiner is lastiger... trouwens...daar waar jouw lijntje staat was ik het dus ook van plan... wist alleen niet hoe groot....
Damocles schreef:Ben wel benieuwd hoe je die matrijs gefreesd gaat krijgen en of die stukken van de doorn gaan komen?
er zit wel 3 graden schuin in die doorn.... maar ik zat er aan te denken om nog een aparte bovenplaat te maken , en die doorn zeg maar door de midden te delen?
DaBit schreef:Ik zou 'm wel gemaakt krijgen, in hobby-kwaliteit althans.
De doorn kun je draaien of omdat-ie toch taps moet zijn zelfs gewoon frezen. Binnenwerk een '3D' freesklus: voorfrezen met wat er binnen handbereik ligt, nafrezen met een klein bolkopje. Hooguit ontwerp even aanpassen dat je met de beperkte snijlengte van een klein freesje toekomt.
Schroefdraad moet volgens mij met een 60-graden V-frees ook nog wel lukken. Of de twee malhelften op elkaar zetten, in de bankschroef, draad tappen. Dan is je gat door en door, maar als je dan vervolgens de doorn weer voorziet van eenzelfde schroefdraad...
moet je eigenlijk wel een tap hebben die 1% groter is ..... maar andersom als ik het draad wat grover hou, kan ik er altijd een snijmoer op draaien.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door janplastiek »

Swets schreef:moet je eigenlijk wel een tap hebben die 1% groter is ..... maar andersom als ik het draad wat grover hou, kan ik er altijd een snijmoer op draaien.... :-)
als je de draad freest kan je hem zo die 1% bij geven of zet conische draad op de nippel, trek je hem toch vast door iets verder te draaien
hier alle koppelstukken, overgangsstukken flenzen etc van vink
http://www.vink.be/nl-BE/Producten/Indu ... ingen.aspx
in de rechter kolom downloads aanklikken waar je info over wilt
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: molding?

Bericht door DaBit »

Swets schreef:moet je eigenlijk wel een tap hebben die 1% groter is ..... maar andersom als ik het draad wat grover hou, kan ik er altijd een snijmoer op draaien.... :-)
Perfect maken doe je maar met poging nummer 23. Plastic willen we zien! :mrgreen:

Mal in de vriezer mikken voor je 'm tapt scheelt alweer iets overigens, maar geen 1%.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door assink »

Voor spuitgieten zijn er simulatieprogramma's die je verdeling kunnen simuleren, welke krachten er onstaan en of alles goed gevuld wordt.
We hadden deze programma's toen op school, naam weet ik zo niet meer.
Maar wel dat het vrij pittige software was :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef:Voor spuitgieten zijn er simulatieprogramma's die je verdeling kunnen simuleren, welke krachten er onstaan en of alles goed gevuld wordt.
We hadden deze programma's toen op school, naam weet ik zo niet meer.
Maar wel dat het vrij pittige software was :mrgreen:
Probleem met zulke software ( en alle simulatie trouwens ) je moet begrijpen hoe het werkt, en dus weten wat b.v. niet door de simulatie aangegeven wordt, maatafwijking van je matrijs bijvoorbeeld, en die afwijking zorgt nu net ervoor dat je product niet 100% symmetrisch is, en dat is ook het grootste probleem bij de vloei.
( zulk soort problemen verwacht ik bij dit product niet trouwens )

En, wat zou je met die simulatie willen bereiken, gewoon plastic smelten en vol blubberen. En kijken hoe het er uit komt. :mrgreen: ( Hm.. misschien iets te makkelijk voorgesteld ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door assink »

Shit in is shit out.
Dat geld ook voor alle FEA programma's.
Werd ook niet geaccepteerd door klanten, altijd een aantal statische handberekening d'r bij om aan te kunnen tonen dat die eindige elementen methode enigsinds klopt.
Kan altijd dingen groen maken met FEA, ook wanneer de boel zwaar overbelast is :roll:
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

binnenkort toch weer eens oppakken.... ik heb emmers vol met plastic doppen staan..... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: molding?

Bericht door FSSF »

De simulatie in Inventor is wellicht ook best bruikbaar om te zorgen voor een goede verdeling en de krimp van het materiaal.
Rutronics
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 11:07

Re: molding?

Bericht door Rutronics »

Tik eens bij google in spuitgieten en matrijzen
Daar kom je bij afbeeldingen genoeg tegen maar zomaar plastic smelten en in een vorm krijgen doe je alleen met een bepaalde druk en door een spuitneus.
Alleen gieten ineen gaatje kun je wel vergeten.
Er komt nog heel wat bij kijken om een produktje te kunnen maken.
En zoals je al gelezen hebt is de deling erg belangrijk en de lossing in graden.
Je kunt pas een matrijs tekenen als je exact weet wat je wil gaan maken.
Ook de grootte van de aanspuiting is erg belangrijk evenals de ontluchting van de mal of matrijs anders krijg je luchtinsluiting en dus verbrandingsplekken,tevens komt de vorm dan niet vol
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: molding?

Bericht door flex »

Vergeet ook de krimp niet...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: molding?

Bericht door Swets »

Rutronics schreef:Tik eens bij google in spuitgieten en matrijzen
Daar kom je bij afbeeldingen genoeg tegen maar zomaar plastic smelten en in een vorm krijgen doe je alleen met een bepaalde druk en door een spuitneus.
Alleen gieten ineen gaatje kun je wel vergeten.
Er komt nog heel wat bij kijken om een produktje te kunnen maken.
En zoals je al gelezen hebt is de deling erg belangrijk en de lossing in graden.
Je kunt pas een matrijs tekenen als je exact weet wat je wil gaan maken.
Ook de grootte van de aanspuiting is erg belangrijk evenals de ontluchting van de mal of matrijs anders krijg je luchtinsluiting en dus verbrandingsplekken,tevens komt de vorm dan niet vol
wilde ook niet gieten.... wilde ook nog zoiets maken : https://preciousplastic.com/en/videos/build/injection/

en ik heb de mallen getekend met solidworks... en daar zitten ook tools in voor mallen... en die heb ik zoveel mogelijk gevolgd....
dus ook met 1 of 2 graden schuin... en ook 1 a 2 procent groter voor het krimpen....

wel heb ik al van aluminum een mal gemaakt , maar dan gewoon voor blokken kunststof te maken.... oventje gehaald bij de kringloop... en dat ging eigenlijk super goed.....
beetje dit idee : https://www.youtube.com/watch?v=rpXq6mnbCus

alleen heb ik een netter rechtere mal... van 10mm dik aluminium... die ik met bouten dicht trek.... en die ik eerst zoveel mogelijk met doppen vol had gestopt ... poosje in het oventje.... nog een paar doppen er bij.... to die helemaal vol zat..... toen nog een paar doppen.... deksel aangedraaid.... poosje in de oven.... nog een keer aangedraaid.... en later buiten de oven tijdens het koelen nog een paar keer aangedraaid.... resultaat een plaat plastic van 4cm dik.... en ik heb hem door gezaagd... en een paar frees testjes gedaan..... en het is echt een massief blok geworden.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie