De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7711
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 29 mei 2018 23:03

Nou moe?

Wil ik een stuk of 10 onderdeeltjes printen. Spul allemaal netjes op de plaat gezet in slic3r, ren ik naar de schuur om dat ding 's nachts zijn werk te laten doen.

Eerste poging met PETG filament (zat er nog in): eerste laag laat los van de met 3Dlac behandelde glasplaat. Nouja, kan. Glasplaat schoongemaakt, vers beetje 3Dlac erop, afstand nozzle-glasplaat gecontroleerd, OK, we kunnen weer.

Weer los. Argl. Dan de rol ABS maar eens monteren en de temperaturen aanpassen voor ABS (235/110C). Printen, en jawel: weer laat de eerste laag los.

Argl. Andere glasplaat gepakt, schoongepoetst met aceton, laagje 3Dlac erop, erin geschoven. Weer laat de eerste laag los, nu al bij de spuit-oud-filament-weg lussen om de objecten (skirt noemen ze dat geloof ik)

Grmbl, nou begin ik hoorntjes te krijgen. Terug naar Slic3r, first layer speed op 30mm/s, first layer extrusion width op 120%. Weer los. Nog een poging met 250 graden extrusie voor de eerste laag, maar het resultaat verandert niet.

En toen was ik het beu. Maar waarom? Ik heb nog nooit gedonder gehad met glas+die 3Dlac, zeker niet met ABS. En met een compleet gevulde plaat hebben de laagjes tijd genoeg om zich te zetten.

Kan het iets met het weer te maken hebben? Luchtvochtigheid is zo'n beetje 100% momenteel; als je 3 stappen zet heb je een natte rug.

Kjelt
Berichten: 456
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt » 29 mei 2018 23:42

Zou best kunnen, heb er weinig verstand van maar kwam wel een paar keer eerder tegen:
- Op die makersfair in Veldhoven hadden ze een mooie trommel waarin je het filament vochtvrij kunt bewaren met silica korrels die je tzt kunt regenereren in de oven.

- Bij een 3D farm waar 200 printers stonden hadden ze het nog mooier, absoluut vochtvrije perslucht (met aktieve koeling dus) die daarna op dacht 50 graden werd voorverwarmt en die stroomde continu door alle machines en filament houders.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2028
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen » 29 mei 2018 23:53

Ik gebruik voornamelijk 3D lijmstift en dat bevalt goed. Je zou het eens kunnen proberen?
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1293
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot » 30 mei 2018 00:25

Ik heb met de I3 nog geen print gehad die los kwam (maar na het printen krijg ik het er makkelijk af), is dat stuk veerstaal met PEI stickers er op. Voor elke print maak ik hem schoon met een wattenschijfje met isopropanol.

ook afgelopen dagen, ook 2 keer in een hal waar was te drogen hing (kwam ik later achter) geen problemen gehad.

ruudderooy
Donateur
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door ruudderooy » 30 mei 2018 01:23

Ik gebruik meestal gewoon een soort pritt stift maar dan van bruna huis merk de echte pritt werkt niet

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7711
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 30 mei 2018 13:37

Kjelt schreef:
29 mei 2018 23:42
Zou best kunnen, heb er weinig verstand van maar kwam wel een paar keer eerder tegen:
- Op die makersfair in Veldhoven hadden ze een mooie trommel waarin je het filament vochtvrij kunt bewaren met silica korrels die je tzt kunt regenereren in de oven.

- Bij een 3D farm waar 200 printers stonden hadden ze het nog mooier, absoluut vochtvrije perslucht (met aktieve koeling dus) die daarna op dacht 50 graden werd voorverwarmt en die stroomde continu door alle machines en filament houders.
Ik heb mijn filament opgeslagen in een ton met calciumchloride als droogmiddel erin, en de rol die in gebruik is zit bovenop de printer in een luchtdichte doos met silicagel voorzien van indicator (enige open pad naar buitenlucht is de PTFE filament aanvoerslang naar de extruder). Het filament is dus wel droog.

Ik zal eens kijken of er ergens zo'n PEI sticker te vinden is. Zowiezo wel interessant om eens te proberen.

Blijft de vraag waarom die 3dlac opeens niet meer wil werken met 2 glasplaten, 2 filamenttypes en verschillende slicer-instellingen terwijl het voorheen nooit problemen opgeleverd heeft.

diepchess
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess » 30 mei 2018 17:27

Ja heeft niks te maken met hoe droog je filament is.

Vaak is het hoogte tuning t.a.v. het bed. Of je zit net paar honderdste te veel op het bed of meestal net paar honderdste te ver van bed af.
Kijk eens of het daarmee te maken heeft. In Slic3r kun je dat softwarematig ook instellen.

Een schoongemaakte glasplaat met daarna iets erop wat eerder al prima werkte - wat je eerst goed laat indrogen terwijl de plaat heet is - dat hoort gewoon goed te plakken.

Ik gebruik voor PLA hier simpele houtlijm verdund met water, goed mixen en laten opdrogen. Ook ABS en de rest print er wel op als ik te lui ben om het eraf te halen. Indien dik ingesmeerd op de plaat kan ik er makkelijk 60 printjes mee doen. Iets dunner, wat dus een vlakkere onderkant achterlaat, dat gaat printje of 4 a 6 mee maximaal. Is wel mooiere finish aan onderkant dan.

Als ik heel netjes ABS wil printen dan heb je dunner laagje nodig - dan gebruik ik haarlak. Nadat je dat erop spuit moet je wel tegen de 10 minuten wachten voor je print met heatbed heet. Het indrogen kost erg lang, ook van houtlijm. Pas op: lang niet alle flessen haarlak werken. Ik moest er ooit eerst 4 proberen voor 1 merk functioneerde. l'oreal extra sterk. Zorg er wel voor dat die niet op de geleidingen komt, want dat is bittere ellende.

Overigens de oude sorli schoteltjes (bouwjaar 1999 en eerder) daar hoef je niks op te smeren. ABS en PLA plakken daar geniaal op. Heb helaas nog maar 2 van die spiegeltjes over.

Ik vrees wel dat er lood in die spiegeltjes zit - wat verklaring is waarom hedendaagse spiegeltjes met gehard glas wel klein beetje plakken maar niet genoeg om het zonder lijm/of ander plakmiddeltje te doen. Dus dan kun je net zo goed iets anders gebruiken.

vincent1971
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door vincent1971 » 30 mei 2018 23:55

Gebruik enkel een glasplaat van 4mm. Schoonmaken met wat blue wonder + water. Laten drogen en dan printen. Wel h als groot nadeel dat de glasplaat echt afgekoeld moet worden anders moet je het er af slaan of een plamuurmes gebruiken. Petg zit iets vaster dan pla als de glasplaat afgekoeld is.
Mijn tip: pak eens een glasplaat van 4mm dik van zeg 10 jaar of ouder.

Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 291
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door EBos » 31 mei 2018 15:05

Los komen van bed heb ik geen problemen meer mee.
Ik print op een ontvette glas plaat, geen lijm, geen stikker, als die maar schoon en ontvet is.
Ontvetten doe ik jet etanol.

Het is per printer anders, maar kan je wel vertellen hoe ik het doe.
De éérste laag heeft een extrusie width van 140%. De snelheid is zo'n 60%. Hangt soms ook af wat die moet printen.
Als het veel kleine eilandjes zijn, dan nog langzamer.
Koeling natuurlijk uit.

Kwaliteit van filament kan ook verschillen. Ik merkte heel erg verschil bij PLA. De ééne printe mooi in het begin, en andere wou bij 1e sliertje al omhoog krullen bij het neer leggen.

\ Bf25 cnc / usbcnc cbu5B \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586

Plaats reactie