Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb deze printer een week of 2 geleden in elkaar geschroefd nadat ik een paar maand geduldig moest wachten op de levering.
Het is een leuke printer voor een hele nette prijs, zeker een aanrader dus! Ik heb de assemblage opgenomen en in delen geupload naar youtube, nouja het eerste deel staat er op want er zit toch wel wat werk in om de opnames door te werken (6 uur aan opnames).

Hier alvast deel 1 van 4 over het frame en de Y-as assemblage (de volgende upload ik morgen)


In de volgende paar video's behandel ik:
- X en Z as
- Extruder
- Bed en electra

En tot slot zal ik nog even stil staan in een video bij mijn ervaringen met de printer, bijvoorbeeld dingen waar ik tegen aangelopen ben en de printkwaliteit.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door Kars-cnc »

Leuk filmpje, en een grappig idee om een klok op de achtergrond te zetten. Uitstekend Engels ook!

Ik ben me een beetje aan het orienteren op de aanschaf van een 3D printer en ben erg benieuwd hoe jou ervaringen er mee zullen zijn.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Dank je! Ik zou deze printer zeker aanraden als het gaat om prijskwaliteit verhouding. Ik heb een elcheapo I3 gehad (wanhao) en heb er teveel gezeur van gehad. Duurdere printers zijn niet perse beter, ik heb een Leapfrog Creatr gehad die op zijn beste dagen niet print zoals deze en de ultimaker is gelijk qua kwaliteit (printresultaat)

Ik heb weer een deel klaar dit keer de Xas en de Zas, hier de link:

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door diepchess »

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Nope is die van prusa zelf (deze is 635 ex btw) Ik heb een wanhao I3 gehad, ik kan met zekerheid zeggen dat in het geval van mijn twee printers die van prusa op elk vlak beter tot veel beter is.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door diepchess »

stef stuntpiloot schreef: 29 apr 2018 21:26 Nope is die van prusa zelf (deze is 635 ex btw) Ik heb een wanhao I3 gehad, ik kan met zekerheid zeggen dat in het geval van mijn twee printers die van prusa op elk vlak beter tot veel beter is.
Oh 430 euro voor in elkaar zetten ex BTW is wel heel erg veel hoor. Als je nu 100 euro daar zou rekenen ofzo.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Nee 635 is voor de kit, afgebouwd en getest is het 825 euro. De bouwkwaliteit en electronica/software is op een heel ander niveau dan die Anet, deze printer doet het op zijn slechtste momenten beter dan de Leapfrog Creatr die ik had op zijn beste momenten (printer van 2300 euro) Tip: kijk eens naar de foto's, de materialen waar de printers van gemaakt zijn en de componenten die gebruikt zijn.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Deel 3 is intussen ook klaar en online. Zit toch nog wel aardig wat werk in die video's

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door Kars-cnc »

Phoe... dat is nog niet niks, het bouwen van zo'n Prusa I3. Het scheelt zo'n 200 euro als ik het goed gezien heb, maar daar moet je ook wel wat voor doen.

Als ik zo'n kit koop ga ik deze filmpjes nog vaak bekijken denk ik.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Geen probleem toch? Daarvoor heb ik ze gemaakt om andere bouwers te kunnen helpen. De handleiding is overigens erg goed dus daar moet je een heel eind mee kunnen komen. De volgende (laatste van de bouw) video ga ik als het een beetje mee zit morgen uploaden. Zal wel einde van de dag worden aangezien ik sochtends nog wat ga editten, De video zal ongeveer een uur worden (de langste dus) wat betekent dat renderen en exporteren ongeveer 150 minuten gaat kosten. Het uploaden stelt niet zoveel voor gelukkig, met een minuutje of 10 a 12 is dat wel klaar.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »



De laatste is al weer klaar. T is een lange maar wou hem niet opdelen in twee stukken dus 't mot maar ;)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Intussen staat er 23 dagen en 16 uur op de teller van de printer en ik vond het een mooi moment om even een korte update te geven. Ik heb wat werk gehad om de printer helemaal zo te krijgen als ik wil (qua instellingen) maar ben nu helemaal tevreden, zeker voor een printer van een paar honderd euro.

Ik ben er achter gekomen dat hij vanuit de fabriek rijkelijk staat afgesteld als het gaat om de extrusie. uiteindelijk heb ik dit teruggeschroeft, de breedte van de extrusie teruggeschroeft, de printsnelheid (die standaard extreem hoog is) verlaagd en het resultaat mag er wezen!

Testblokjes zijn precies op maat (20x20x20mm blokje meet ik met de schuifmaat op 20.00mm op elke as) en de surface finish is top! hieronder zie je een macro foto van een print met de laatste settings.

Om een gevoel van schaal te geven heb ik er een 0.4mm nozzle naast gelegd.
Afbeelding
Sang
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2017 11:14

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door Sang »

Hey stef, goede filmpjes.

Heb zelf vorige week de mk3 in elkaar gezet, maar voel me een beetje een blind paard hoe strak je nu die idler door moet aandraaien voor de filament.
en waar heb jij nu de printsnelheid op staan? ik gebruik gewoon de standaard bijgeleverde nozzle.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Prusa I3 MK3, voor wie hem wil kopen of op levering wacht

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt! ik print op 3000mm/min met meegeleverde extruder/hotend. De standaard waarden (printsnelheid) zijn naar mijn mening veel te hoog.

Wat betreft die pulley, je kan er een stukje plastic door heen draaien en controleren hoe erg hij wordt samengedrukt. Als er nouwelijks tandafdrukken in staan mag het iets meer maar als het echt platgedrukt wordt en er scherpte diepe tandafdrukken in staan is het te veel.
Plaats reactie