Lagen verspringen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Lagen verspringen

Bericht door danny vroonen »

Hallo
Ik heb sinds enkele weken een origineee Prusa I3 MK3
Nu heb ik een deel van een watertoren geprint voor mijn Ho treinbaan
Het stuk is 190 mm hoog en 50x50 aan de voet maar wat zie ik nu na 90 uren printen dat er na 150 mm de lagen van de y as een paar tienden verschoven zijn
Aan wat zou dat kunnen liggen
Materiaal PETG
Laagdikte 0.05 mm
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Lagen verspringen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb zo iets ook als eens gehad. De oorzaak bij mij was dat de tandriemen niet strak genoeg stonden waardoor hij verliep.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Lagen verspringen

Bericht door diepchess »

Danny - er zijn heel veel mogelijkheden.

Zo kan het zijn dat je acceleraties te hoog staan of dat de machine niet goed gebouwd is en dus dat de motoren te veel kracht moeten zetten op bepaalde plekken en daardoor stappen missen.

Een foto helpt enorm.

Bij de meeste prusa i3's staan bij de meesten aanvankelijk de acceleraties van de motoren standaard te hoog. Dat is echt in 90% van de gevallen het probleem, omdat de standaard instellingen daar ook veel te hoog staan meestal.

Er zijn dus wel 100 mogelijkheden die 't kunnen zijn. 1 voor 1 elimineren.

Voeg eraan toe: de move snelheid staat bij fiks wat software standaard op ultimaker ingesteld. Die kan hele snelle moves doen - een prusa i3 houdt dat niet bij. Ik meen standaard staat er in fiks wat software iets van 300-320 mm/seconde als move snelheid.

Dat is typisch iets wat dus misgaat heel af en toe - eens per zoveel lagen als je dus een enorme move hebt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Lagen verspringen

Bericht door diepchess »

bij 0.05mm printlagen zijn er overigens ook nog tal van andere mogelijkheden met een veel kleinere kans.

Maar die vallen visueel te controleren. Zo kan het zijn dat de printer op bepaalde plek iets te veel heeft geprint waarna er opstaand randje is. Het koelt af wat er geprint is, je nozzle stoot er bij een move tegenaan en verschuift.
Plaats reactie