Een Kees-3D printer???

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Jan, Lijmen met chloroform werkt toch alleen als het contactvlak echt goed aansluit? Of kun je het met schaafsel ook ruimtevullend maken?
Ik heb de oude lijm er nu afgekrabt.. De kap wordt er niet mooier op :oops: ... Nou ja, als het maar functioneel wordt dan.. Misschien nog eens wat meer oefenen en dan tzt een nieuwe kap..
Ik zit er ook over te denken om dan maar een aluminium hoeklijn er om heen te zetten.. Niet helemaal wat ik in gedachte had, maar....
Ik heb in het verleden wel vaker met heldere 2-componenten lijm van die plexiglas-constructies in elkaar gelijmd , die wel sterk blijven, maar die lijm is niet meer verkrijgbaar.... zal wel met milieu te maken hebben ofzo..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door janplastiek »

acrifix bij Vink, kleine 30€ voor een kilo geloof ik, spijtig dat het na opening na een jaar in een goed gesloten verpakking toch aan het uitdrogen is.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Acrifix is er ook in tubes, zie ik (acrifix 192)... Waar dat in de buurt te koop is? bouwmarkten zullen het niet hebben gok ik.. ga eens op zoek.. (gemiddeld 15 euro verzendkosten op een tube van ca 15 euro... daar kan ik nog eens voor gaan zoeken in de buurt..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Linki »

Lijmen met glasheldere MS-polymeer gaat ook goed. Is lekker slagvast, en mooi genoeg voor 'technische' toepassingen.
Verder: goed houdbaar, verkrijgbaar, spleet vullend en goedkoop.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Muis »

Probeer het eens bij " pyrasied " uit Leeuwarden die lui hebben meer dan 25 jaar ervaring, huil lang geleden maakten zij al mooie diggen van plexie Matt. Doen ook aan verkoop en denk ook wel lijm.

En ja lijmen met gloroform kan alleen bij een mooie sluitende passing dat klopt.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

Muis schreef:Kees,
Gloroform bij de aphoteek doet de truk ook, wel melden dat het voor lijm werk is :lol:
Zelf heb ik nog weleen flesje over, zeg het maar mocht je belangstelling hebben.
Gr. Jan
Nou, bij mij gingen ze toch heel raar kijken en 'ze konden het niet leveren'. Ondanks dat ze wel wat gewend zijn van me.

MEK, oftewel PVC reiniger als je de goede uitzoekt, is een prima vervanger. Ik heb daar nog wel eens een spleetvullende lijm mee gemaakt door er wat basismateriaal in op te lossen. Dat werd met polycarbonaat niet helemaal transparant, overigens.

Een heldere epoxy of MS-polymeer doet de truuk ook, maar beiden vergelen wel na verloop van tijd. Hier hangen in de bouwmarkt nog wel tubes van Pattex met helder spul, maar anders is heldere epoxy 'overal' wel te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Muis »

DaBit,
DaBit schreef:Nou, bij mij gingen ze toch heel raar kijken en 'ze konden het niet leveren'. Ondanks dat ze wel wat gewend zijn van me.
Je moet het ook niet elke week willen halen :roll:

Ze zijn er uiteraard niet scheutig mee maar het werd mij gewoon op bestelling geleverd. En kom er eigenlijk nooit :lol:

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

Ik vind het toch allemaal nodeloos lastig geworden tegenwoordig. Toen DaBit nog een DaBitje was kon-ie bij de drogist de meeste chemicalien halen inclusief hooggeconcentreerd zwavelzuur (99,8%), salpeterzuur (60%) en waterstofperoxide (OK, die was op 'slechts' 30%). Om nog maar niet te spreken over de poedervormige chemicalien. De bouwmarkt had nog gewoon zoutzuur op 30%, en de aceton stond in 5-liter kannen in het schap. En bij de apotheek waren reageerbuizen, erlenmeyers, glasbuis, siliconenstoppen, enzovoorts ook gewoon te koop.

Tegenwoordig pak je in de bouwmarkt nietsvermoedend een fles aceton mee, om er vervolgens achter te komen dat het een milieuvriendelijke variant is die werkelijk niets met aceton te maken heeft. Zoutzuur is 8-10% en dus een factor 3 duurder dan het was en bovendien nog verrekte onzuiver ook. En als je in een apotheek om wat reageerbuizen en een flesje chloroform vraagt bellen ze al haast de politie.

Grmbl. :evil:

Magoed, da's offtopic.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door hainjedaf »

Heb je hekserij.nl al geprobeerd?

Erlenmeyers en ander laboratorium spul gewoon te bestellen.
En veel.chemikalien ook
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Tegenwoordig pak je in de bouwmarkt nietsvermoedend een fles aceton mee, om er vervolgens achter te komen dat het een milieuvriendelijke variant is die werkelijk niets met aceton te maken heeft.
Dat had ik laatst met wasbenzine, je wordt onpasselijk van de lucht, en doet niets, nou ja op stinken na dan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door vox67 »

Acrifix wordt verkocht door de kunststofplatenshop.nl
https://kunststofplatenshop.nl/product/ ... -100-gram/
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

vox67 schreef:Acrifix wordt verkocht door de kunststofplatenshop.nl
En voor bijna de helft bij:
http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/303013
:mrgreen:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door javanree »

Voor een betaalbare Windows tablet : Dell Latitude reeks. Daar is een docking voor die ethernet, USB en power doet in een connector. Dingen kosten tweedehands vrijwel niets.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Toch maar een aluminium rand er op gezet.. na het lijm debacle kreeg ik toch niet van die mooie helder transparante verbindingen en dit is nog wat steviger ook..
13841
Mogelijk nog een paar kleine gasveertjes scoren hier of daar.. (nu hangt er een stuk touw met een haak aan de muur.. effectief.. maar niet echt mooi, of echt niet mooi..

Bij Boikon een paar mooie scharnieren laten meenemen, Met een fly-cutter het opstaande randje er af gehakt en het schroefdraad gewoon in het acryl getapt. Alleen de eerste en tweede tap gebruikt. Zo zitten de schroefjes er mooi vast in.
13842
Aan de zijkant een gelagerde rolhouder gemaakt voor de 3kg rollen (as 50mm rond lengte 100mm). Zit met M8 op het frame vast.
13843

De communicatie problemen over USB zijn nu opgelost: kennelijk lag het aan de computer want nadat ik er een gevoede USB-Hub tussen gezet had waren alle problemen verdwenen. Nu had ik nog zo'n ieniemienie hubje ongebruikt liggen. Dus die is in het ondercabinet verdwenen en daar aangesloten op de 5V.
Zo kon ik een keurige aansluiting voor de USB aan de voorzijde maken..
13844

Nou, bijna klaar dus..
Nu had ik een mooi stukje fel rood-oranje luchtslang om het filament van buiten de kast naar de extruder te geleiden, maar het filament loopt zo zwaar door die slang dat ik toch maar een PTFE slangetje besteld heb.. Dat glijdt een stuk beter... dus helemaal ready? Nee.. (al zegt het display van wel ;-) )
13845

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie