Een Kees-3D printer???

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door ewoud »

heel mooi kees.
sta ik toch ook weer van te kijken.
inspiratie genoeg hier op het forum. :P
ben nog niet klaar met de portaal, kijk ik al je post na voor 3D printing :lol:
zou zomaar het volgende bouw kunnen worden. :mrgreen:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:.
En zo genereert het ene apparaat weer de behoefte aan een ander..
En je gebruikt je gereedschap om nog meer gereedschap te maken. Ja, klinkt bekend! :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

En de buigtafel is alweer een feit..
De 2mm dikke weerstanddraad kan mooi rood/oranje opgestookt worden. De trafo levert 6V en bijna 38A.
Met de variac er tussen was de ingang te regelen van 0 - 255V maar bij de 220V deed hij het best wel mooi, dus die variac kon er weer tussenuit.

13559

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef:Een duurtestje durfde ik nu wel aan: een vaas van 20cm hoog .. 24 uur werk (zonder al te veel te optimaliseren.. printsnelheid 5000mm/min travelspeed 20m/min)
13472
Halverwege de flow teruggebracht tot 90% want ik begon te twijfelen of er nog wel genoeg filament op de rol zou zitten.. De software zei van wel, maar hoe accuraat dat zou zijn??? Het viel uiteindelijk mee.. Ik kan er nog wel een kleinigheid mee printen tzt.
Valt me op dat bij 90% de oppervlakte nog iets meer glimt..
Niet ontevreden..

Overigens de kap moet nog gemaakt worden, daarom is het volgende project een buigapparaat voor het Acrylplaat.
Het weerstanddraad heb ik al binnen. Op een lengte van 80cm moet dat een warmte ontwikkelen van ca 300W.. Voeden doe ik dan gewoon met een trafo en het vermogen kan ik dan regelen met de Variac die ik nog heb staan..
En zo genereert het ene apparaat weer de behoefte aan een ander..

Kees
Ziet er goed uit kees!!! blijf het volgen
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Breaker »

audiomanics schreef:En de buigtafel is alweer een feit..
De 2mm dikke weerstanddraad kan mooi rood/oranje opgestookt worden.
Bedankt voor de specificaties. Ik had een tijdje terug hetzelfde idee en maar ben niet verder gekomen dan 100 Ω weerstanddraad bestellen, dat bleek 0,08mm dik. Voeden was ik van plan met een 10A 24V trafo die ik nog heb liggen.

Het is geen scharniertafel toch? Vouw je het uit de losse hand?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

De kap is gemaakt.. Dinsdag de scharnieren op laten halen bij Boikon en in die tussentijd nog een paar uurtjes poetsen om de overtollige lijm netjes te verwijderen en de scherpe kantjes bij te werken.
13731

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

Zo te zien doet de buiger het :P

Hoe print-ie inmiddels? Volledig volgens verwachting?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Printen doet ie best, Ik wil alleen nog een blowertje maken rond de kop.. dat schijnt het nog mooier te maken.
Daar hebben we het al over gehad, maar ik probeer Fusion zover te krijgen dat ik mijn idee ook kan verwezelijken.. Anders toch maar even uitbesteden..

Ik wacht nog even met het printen van de 45cm hoge paarden want die zijn zo'n 5 dagen aan één stuk bezig. Ik heb de 6 kilo filament al binnen, maar omdat ik binnenkort een nieuwe keuken krijg moet ik al het leidingwerk gaan aanleggen en ook de elektra-groepen... Dus moet de spanning een paar keer van het huis af.. .. Ik heb nog geen goede methode bedacht om ergens te stoppen en dan weer verder te kunnen gaan..

't kan ook zijn dat ik binnen afzienbare tijd de nieuwste eding-controller wil gaan inbouwen, maar dan wil ik ook een touchscreen-Pc op de bovenkant plaatsen (all-in-one of panel-pc)
Een tablet zou ook mooi zijn, mits die op windows draait EN een ethernet aansluiting heeft... en die zijn nog niet veel te vinden of allejezus duur.. Ik heb nog niet gehoord of de controller ook zou kunnen werken met Bluetooth ofzo (als dat snel genoeg zou zijn natuurlijk)


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Breaker schreef:Het is geen scharniertafel toch? Vouw je het uit de losse hand?
Ik heb twee planken onder een hoek van 45 graden staan, en zo kan ik de zaak buigen en tegen die planken onder een hoek van 45 of 90 graden zetten en laten afkoelen..
Andere hoeken blijft vooralsnog gokken maar een scharnierblad is natuurlijk ook zo gemaakt...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Muis »

Kees,
Voor wat het waard is, zelf maak ik inmiddels 2 jaar gebruik van twee tablet pc (met win8) op mijn frees en draaibank met Eding hard en software. De tablet van de frees via een lan adaptertje ( € 2.50 Alibaba) naar micro usb. Verder in de machine een hub waar de tablet, Eding en het netwerk aan hangt. Tot op heden nog geen problemen met comunicatie gehad. Heb wel uit voorzorg alle goedbedoelde rotzooi uit gezet zodat er verder ook niets draai dan aleen Eding.
Mijn EMCO compac 5 CNC draaibank werkt ook met Eding maar dan via USB. Hier heb ik een usb hub gebruikt met een lan > usb om naar mijn netwerk te kunnen. Bij mij worden alle werkzaamheden via het interne netwerk verstuurd naar de machine. Heb het wel zo dat er een tweede netwerk kaart in de desktop comp. zit die voor internet verkeer is afgesloten.
Hoewel alles naar volle tevredenheid werkt gaat mijn voorkeur uit naar Eding met wel Lan verbinding. Met de usb toch 1x wat vreemde comunicatie onderbreking gehad tussen Eding en het tablet wat misschien aan een oude hub heeft gelegen. Deze is inmiddels vervangen door een robuustere met metalen behuizing en daarna geen problemen meer gehad.

Erg mooie printer geworden Kees zeker ook de afwerking ziet er profecioneel uit.

Gr. Ût Snits
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Printen doet ie best, Ik wil alleen nog een blowertje maken rond de kop.. dat schijnt het nog mooier te maken.
Ik heb een paar van deze radiaalblowers. Zoiets is voor koelen rond de nozzle toch wat handiger dan een normaal axiaalfannetje.
Als je d'r om verlegen zit kunnen ze wel in een envelopje en bestel ik een paar nieuwe; ik heb nog niks mechanisch staan en ze dus voorlopig ook nog niet heel hard nodig.
Daar hebben we het al over gehad, maar ik probeer Fusion zover te krijgen dat ik mijn idee ook kan verwezelijken.. Anders toch maar even uitbesteden..
Of ik heb de 2D tekeningen gemist, of je moet ze nog opsturen...
't kan ook zijn dat ik binnen afzienbare tijd de nieuwste eding-controller wil gaan inbouwen, maar dan wil ik ook een touchscreen-Pc op de bovenkant plaatsen (all-in-one of panel-pc)
Een tablet zou ook mooi zijn, mits die op windows draait EN een ethernet aansluiting heeft... en die zijn nog niet veel te vinden of allejezus duur.. Ik heb nog niet gehoord of de controller ook zou kunnen werken met Bluetooth ofzo (als dat snel genoeg zou zijn natuurlijk)
Ja, ik had laatst ook gezocht naar een tablet waar je een beetje normaal iets anders dan Android op kunt zetten, maar dan kom je ook in de hogere prijsklasse uit. Dan is een elcheapo allinone van fleabay een goedkopere optie.

Ik denk trouwens dat je voor een 3D printer met USB ook nog wel aardig uit de voeten kunt. Dat maakt de keuze mogelijk makkelijker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door serum »

Ik moet zeggen dat Octiprint mij erg goed bevalt. (op een Pi) Appje voor android is beschikbaar, werkt met smoothie, marlin . Diverse plugins voor te vinden, oa om een slicer in te zetten, zodat je alleen een STL hoeft te uploaden.

Ook op lange printopdrachten stabiel gebleken (paar maanden achter elkaar geprint, jobs van 3 uur ieders)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Leuke fannetjes, die axiaal types.. Maar ik heb niet zo'n haast dus kan ik ook prima eerst het ontwerp maken voor de constructie voor twee van die axiaalfannetjes. Daarbij wordt de luchtstroom van de achterste fan ook nog wat beter om het koellichaam geleid.
Ik heb het je inderdaad nog niet toegestuurd.. ik was eerst zelluf! bezig met fusion3D.. overigens zonder veel resultaat... nog..

Stond gisteren lijm uit te zoeken voor die acryl-kap bij de gamma, hangt daar zo'n touchscreen kastje met alle aansluitingen aan de onderkant (ook ethernet), touchscreen etc.. Even de steker getrokken en opnieuw op laten starten... werkt op Linux, kennelijk.. Maar zal ook wel op Windows kunnen werken..
Ik kon geen type of fabrikant achterhalen helaas...

Overigens de lijm die geadviseerd werd is k*t... ik kon de zijpanelen er vanmorgen zo uittrekken..
Door de vorm zit het ook niet overal echt als een breukvlak op elkaar dus veel lijmsoorten (als Aceton) vallen al af.. Ik had hier een heldere 2 componentenlijm gebruikt die ook nog een beetje kon vullen (overigens is de grootste ruimte niet meer dan ca 0,25mm)
De lijm die speciaal voor acryl was, komt in de kleur "babystront-beige" Dat verzin je toch niet voor acryl??

Ik zal mijn chemicaliën eens gaan raadplegen voor een sterke transparante verbinding...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Muis »

Kees,
Gloroform bij de aphoteek doet de truk ook, wel melden dat het voor lijm werk is :lol:
Zelf heb ik nog weleen flesje over, zeg het maar mocht je belangstelling hebben.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Plaats reactie