De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Damocles schreef: Nee nee, ik bedoel HPL zoals jij HPL bedoelt. De laminaat toplaag voor keukenkasten, vensterbanken, tafelbladen, werkbladen en al wat je wil afwerken zonder te lakken maar beter dan Melamine.
Zou me toch echt verbazen dat een beetje houthandel geen witte HPL te koop heeft. Waarschijnlijk nog keuze uit een 10 tal motiefjes met bijhorende kantenband en al dan niet op een plaat verlijmd ;-)
Hmm, okee..
Ik zal eens langs zo'n houthandel gaan. Zelfs als ik het nu niet zou gebruiken is het wel erg handig om te weten dat ik het daar halen kan. Handiger en degelijker dan schilderen, namelijk.
stekkestim schreef: 8mm heb ik niet liggen, maar ik moet morgen toch langs de groothandel, als je wil breng ik een plaat mee? Stuur anders even een PB
PB gestuurd, ik hoop dat ik niet te laat ben?
janplastiek schreef:maar kan je dan niet beter gaan voor sandwichpanelen, zijn ze te dik om in de gleuf te passen, zaag je een trapje weg.
Als die dingen al in kleur zijn en ook ergens te krijgen zijn in beperkte dikte (dus 16-20mm ipv 30+) is dat zeker zo handig. Wel is het zo dat de panelen dan niet kunnen werken tov het frame. Geen idee of dat een groot bezwaar is voor panelen waarvan de grootste 400x475mm is.
benkr schreef: Als je nog steeds dun HPL plaat zoekt en niet al te veel haast hebt dan kan ik daar heel waarschijnlijk wel aankomen, ik moet dan alleen het moment afwachten dat ze de gewenste maat over hebben, normaal gaat dat de container in, soms best wel flinke stukken, b.v. 0,5 mtr breed en 3 mtr lang, en dat dan 5, 10 of 30 keer.
De kleur is vaak wit, maar soms ook ......., afhankelijk van de klus die er door moet.
Je weet wel waar ik woon, in de fabriek die voor mijn huis staat is dit orde van de dag.
Als zo'n strook 0,5m breed is dan heb ik zowiezo wel interesse; HPL plakken is meestal een leukere klus dan de schoonmaken/schuren/gronden/schuren/lakken/opruwen/lakken-riedel, en een stuk degelijker.

Voor de kitspuit zoek ik bij voorkeur iets van donkergrijs of zwart; vind ik mooier in combinatie met alu. Aan de andere kant zal het me een zorg wezen, als het maar werkt.

Daar heb ik in zoverre haast mee dat ik het frame niet definitief af kan maken voor ik die panelen heb. Niet dat dat heel spannend is; balkje los, balkje vast is makkelijk genoeg, inmiddels heb ik ook aluminium plaat voor de coreXY stage en bouwplatform wat ook niet weinig werk is, en fysieke zaken doen kan ik nog steeds maar erg beperkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door assink »

XXLstunt al eens een blik op geworpen? Misschien heeft deze ook een afhaalpunt bij jou in de buurt.
Hebben ook voor relatief weinig geld zulke kunststof plaat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

XXLstunt, dat was 'm. Ik was de naam even kwijt.
Is inderdaad een goede optie. Lage prijzen, ophalen in Nijmegen als dichtstbijzijnde ophaalpunt of bezorgkosten die met 12,40 ex.btw ook nog wel meevallen.

Maar ik heb nog een probleempje met geschuimd PVC: het temperatuurbereik. De bovengrens is 65 graden, maar boven de 55 graden moet je schijnbaar toch al goed rekening gaan houden met vervorming.

Eens even kijken. Geschuimd PVC is misschien niet zo'n best plan dus.
- Maximale temperatuur PVC hardschuim: 65 graden, vanaf 55 al kielekiele -> onbruikbaar.
- Maximale temperatuur PIR: 150 graden -> bruikbaar
- Maximale temperatuur XPS: 75 graden -> mwoah, wel erg krap op het randje maar kan.
- Maximale temperatuur PUR: 120 graden -> bruikbaar
- Maximale temperatuur hout: 95 graden en als het mag verkleuren tot 150 graden -> bruikbaar.
(Data o.a. klik, klik, klik).

R-waarden bij 7mm dikte (de rest is afwerking) :
- PIR/PUR/EPS foam: ca. 0.2 m²K/W
- hout: 0.04 m²K/W
Komt nog 0,17 m²K/W aan intrede/uittrede overgangsweerstanden bij als ik vind dat het een 'constructie grenzend aan buitenlucht is'. Niet erg vergelijkbaar, maja, een mens moet iets om aan richtgetalletjes te komen.

(data: klik, klik)

Oppervlak aan wandpanelen in contact met warmte: 0,95 m². Zeg 1, rekent makkelijker.
Een schuimerig iets zoals sandwichpaneel, los laagje schuim met afwerking, etc. doet dan bij 70 graden bouwruimte en 20 graden ruimtetemperatuur (dT=50K) zo'n 135W aan verlies. 'Hout' zou op zo'n 240W neerkomen. Mjaaah, klinkt nog wel enigzins geloofwaardig als ik kijk wat 'kachel in doos' doet met uitharden epoxy.

Verschil is een dikke 100W tussen hout en iets dat bedoeld is om te isoleren, beiden halen de 50 graden aan de buitenkant niet. Meerkosten elektriciteit zijn 3 cent per uur, verwaarloosbaar.

Misschien is dat flightcasehout of zwart MDF ofzo toch geen slecht idee?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Zee&Zee »

Plaatje alu-steenwol-alu ? Is ie meteen stiller :mrgreen:
Of alu-pe-alu plaat ( vibond bij vink dibond elders )
CNC you later
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door skillalot »

https://webshop.boikon.nl/aluminium-pro ... lNr=119130

Met deze profielen (als ze in jouw alu profielen passen) kun je 35mm plaat inklemmen. Dan zou je dus 30mm PIR plaat kunnen nemen tussen een 2 en 3mm plaatje van iets anders.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Ik hoop dat ik de zager morgen nog zie, maar ik heb morgen helaas de hele dag cursus dus ik hoop dat ik dan nog op tijd thuis ben, meestal is hij op vrijdag vrij, dan wordt het volgende week voordat ik het kan vragen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef:Plaatje alu-steenwol-alu ? Is ie meteen stiller :mrgreen:
Of alu-pe-alu plaat ( vibond bij vink dibond elders )
Ik heb gisteren Skillalot een draaiende stappenmotor laten horen. 'Als je hem tegen je oor houd hoor je wel wat ja'
Dus daarvoor hoef ik volgens mij geen speciale maatregelen te nemen :P
Kaal alu aan de buitenkant is niks; dat vlekt en krast als de neten. Kan ik beter sandwichpaneel met afgewerkte kant pakken en daar een mes aan frezen/zagen. RVS - iets - alu kan wel.

Maar ik denk dat ik dit spul nog wel lokaal kan kopen. En dan is het ook klaar; het extra warmteverlies tov iets beter isolerends lijkt vooralsnog niet erg significant te zijn.
skillalot schreef:Met deze profielen (als ze in jouw alu profielen passen) kun je 35mm plaat inklemmen. Dan zou je dus 30mm PIR plaat kunnen nemen tussen een 2 en 3mm plaatje van iets anders.
Dat profiel is voor 10mm sleuven, de mijne zijn 8. Magoed, zoiets is ook vast wel te krijgen voor die 8mm sleuven.
Maar dan is simpelweg een randje wegsnijden of -zagen net zo makkelijk.
benkr schreef:Ik hoop dat ik de zager morgen nog zie, maar ik heb morgen helaas de hele dag cursus dus ik hoop dat ik dan nog op tijd thuis ben, meestal is hij op vrijdag vrij, dan wordt het volgende week voordat ik het kan vragen.
Doe maar rustig aan; gisteravond aan de motor gesleuteld en ik mag alweer een paar dagen aan de roze pilletjes, plus dat ik wit HPL wel heel handig vind om een paar stukjes in de grijpvoorraad te hebben maar in ieder geval niet voor de buitenkant van de platen voor dit projectje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door jacksat »

Ik heb hier mijn HPL gekocht van hun huismerk (wit) als werktop op mijn werkbanken.
6mm op 18 mm mdf torsionbox gekleefd met Soudal fixall turbo.
Zijn toch redelijk krasbestendig.
Je kan altijd de dunste nemen en op een multiplexje of mdfje kleven ,scheelt je een hoop duiten.
Teminste als je bij wit blijft.

https://kunststofplatenshop.nl/hpl-plaat/hpl-wit-glad/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Ik heb gisteren Skillalot een draaiende stappenmotor laten horen. 'Als je hem tegen je oor houd hoor je wel wat ja'
Los in de hand, hoor je waarschijnlijk niet veel. Even op een plaat schroeven, maar dat wist je al. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Of gewoon los op tafel zetten, dan hoor je 'm normaliter ook wel. Nu dus niet.
Die voltage mode drives doen het wat dat betreft toch echt wel heel erg goed. Het is zowiezo al geen vergelijk met bijvoorbeeld een DRV8825, en omdat de trajectplanner in dat ding zit kun je rustig 128-usteps gebruiken.
Maar nadelen heeft het ook; veel parameters om te configureren en het toerenbereik is niet zo gek groot.

HPL in wit heb ik voor dit apparaat niet zo heel veel behoefte aan. Dik volkernmateriaal ook niet zoveel; weegt nogal wat dat spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door skillalot »

Ja en dan blijft je 3d printer ook tijdelijk staan naast waar nu tijdelijk de frees staat :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

:mrgreen: :lol:

Met een beetje geluk is mijn nieuwe zaagje morgen binnen. Ga ik eens spanen maken..
3D printer wilde ik toch op het werkblad hebben, waar de berg werkkleding lag en de oscilloscoop stond.

Als het niet aannemelijk is dat we binnenkort gaan verhuizen dan gooi ik van de zomer toch eens het hele hok leeg, spendeer ik een leuk bedrag aan van dat 2e hands stellingspul, en deel ik het overnieuw in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Voor de beplating heb ik 6,5mm berkenmultiplex met HPL toplaag besteld. Zou ik eigenlijk vrijdag voor op pad geweest zijn, maar het was te sneeuwig voor de motor dus maar lui online besteld.
Als het niet voldoet zien we dat dan wel weer.

3D tekeningen zijn aangepast; als alle gaten missen kun je geen CAM draaien. En van te voren rekening houden met een koker tussen CoreXY en elektraruimte e.d. is ook wel handig.
CAM-files zijn ook aangemaakt.

Afbeelding

De enige opvallende wijziging in het overzicht is de tussenplaat tussen bouwruimte en elektraruimte.
Dat ding word 22mm MDF met een extra plankje van dat berkenmultiplex erop.
Er zijn sleuven zichtbaar; dat is de aanvoer/afvoer van lucht naar een grote radiaalventilator. Dat circuleert wel 'wat' lucht. Een deel van de luchtkanalen is ook zichtbaar.
Ik moet alleen nog een leuk verwarmingselementje vinden.

Verder: plaatje aluminium voor de CoreXY plaat en bouwplatform staat inmiddels ook in mijn schuur, thanks Skillalot! Is geen gegoten materiaal, maar 6081-T651. Voor zover ik weet voldoet T651 leveringstoestand voor deze toepassing ook prima.
Dat zou gezaagd moeten worden met een vers aangeschafte accu-circelzaag (DeWalt DCS373). Ik weet alleen niet welke vloek er de laatste tijd op mij rust, maar ook die kwam incompleet aan. In de grote doos zat wel de circelzaagbody, maar de accu's, lader en verse accutol waren nergens te bekennen. Grmbl.

Nouja, zonder zo'n zaag ging het al jaaaaaaren ook dus eigenlijk wilde ik frezen vanavond, maar wat andere zaken liepen uit en de draaitijd voor de CoreXY plaat is te lang. Bummer.

Dus daarom maar eens even gespeeld met het bouwen van een custom GUI voor LinuxCNC, want de bestaande frees-GUI's voldoen eigenlijk niet echt wegens te complex. Je hebt geen spindel, geen tooltabel, geen koeling, geen meerdere coordinaatsystemen, etcetera.
Als basis heb ik GScreen gebruikt, en dat werkt verbazingwekkend simpel. Resultaat van anderhalf uur pierewaaien:

Afbeelding

Is natuurlijk nog niet klaar, al mis ik volgens mij alleen nog een voedings-% knopje.

De knopjes aan de rechterkant doen het allemaal. Temperatuurspul zou het ook doen als ik de controller eraan knoopte. Het jogging-deel met X/Y/Z selectieknoppen en virtueel handwieltje (zoveel wil je toch niet joggen op een 3D printer lijkt me) heeft een paar regels Python nodig. Vooral omdat je dat hele gedoe van omschakelen tussen 'manual' en 'auto'-mode ook niet wil. Als het programma draait kun je niet joggen en anders wel, ingewikkelder hoeft niet.

Ik heb een bloedhekel aan GUI's bouwen, maar de ellende lijkt wel mee te vallen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Mooi hoor
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie