De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

wat voor een verwarmingselement zoek je
ik heb zulke in verschillende maten en Wattage liggen.
van +/- 430W tot 1600W

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Leist ... 2101144888
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Hmm, ja, wat zoek ik? Iets buisachtigs denk ik, of iets op een metalen 'koelprofiel'

Slechte foto van de ventilator in kwestie:
Afbeelding

Die blaast met z'n 'uitlaat', een vierkant gat van ca. 230 x 30mm, de bouwruimte via een sleuf in de tussenplaat.
Aanzuigen gebeurt via een rechthoekige luchtkoker en nog een sleuf verderop.

Hersenspinsel zonder al teveel detail:
Afbeelding

Dan zou de verwarming of in de luchtkoker moeten zitten waar de aanzuiglucht doorheen gaat, of in het vierkante deel waar de uitblaaslucht van de ventilator uit komt.

Veiligheid is ook nog een issue; het is allemaal hout en karton rondom dat ding. Iets dat niet ongebreideld heet kan worden is dus wel prettig.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat zoiets in de buurt komt van wat je wil.. De lange zijn 3000W.. beetje veel.. wel lekker snel warm..
https://nl.aliexpress.com/item/PTC-cera ... .43.q8eQy9

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stekkestim »

750w is nog overkill denk ik.

Ik heb met mijn werkplaats kacheltje van 3,3KW een ruimte van +-8,5m³ kunnen verwarmen tot 55°C in een omgevingstemp van 12-15°C
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ziet er inderdaad wel heel bruikbaar uit en het kost de wereld niet. Heb die 750W-er en een paar enkele 250W units besteld. Een te groot/zwaar element heeft ook weer meer thermische massa, dan moet de PID-regelaar slomer, en schiet je er alsnog niks mee op.

Heel veel vermogen is opzich niet vreselijk hard nodig schat ik zo; als de bouwruimte op 70 graden moet dan staat het bouwplatform van 300x300mm ook op 100+ graden. Dat oppervlak 'lekt' ook aardig wat warmte de bouwruimte in. Zou me zelfs niks verbazen als bijstoken helemaal niet zo hard nodig blijkt te zijn.

Simuleren van de luchtstromen zou ik graag doen maar kan ik het niet; voor dat soort klusjes zijn 4 processorkernen en een miezerige 16GB geheugen in de PC wat aan de krappe kant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Geen geld voor die 750W versies.. Kreeg de eerste melding van leveringen vanuit China alweer binnen 'expect delay, holiday, my friend' Voorbereid op het ergste. Daarom moet je in de zomer ook altijd compleet nutteloze dingen hamsteren vanuit China, als een waardig prepper. Je weet nooit waar het in de benarde Chinese feestperiode goed voor is.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

ik heb ook nog enkele Elstein elementen liggen vanaf 25W uit een verwarming van een thermoforming installatie, zoals deze

http://www.elstein.com/en/elstein-produ ... scription/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Mjah, ik zie die Chinese dingen wel binnenkomen. Die bouwruimte-verwarming is geen showstopper, da's een nice to have. Als je 'm vast kunt monteren scheelt dat achteraf werk, maar verder werkt het zonder ook wel. En mocht die toch heel hard nodig zijn dan doen een paar gloeilampjes de truuk tijdelijk ook wel.

Verder zit er toch niet echt gang in de bouw, zojuist bericht gekregen dat de geplande datum van de knie-operatie weer is opgeschoven naar midden februari, en dat is ook nog maar een voorlopige planning. Tot die tijd (en de weken erna) ben ik wat beperkt in de hoeveelheid fysiek werk dat ik kan doen. Tijd zat om op China te wachten dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door jacksat »

DaBit schreef:Hmm, ja, wat zoek ik? Iets buisachtigs denk ik, of iets op een metalen 'koelprofiel'

Slechte foto van de ventilator in kwestie:
Afbeelding

Die blaast met z'n 'uitlaat', een vierkant gat van ca. 230 x 30mm, de bouwruimte via een sleuf in de tussenplaat.
Aanzuigen gebeurt via een rechthoekige luchtkoker en nog een sleuf verderop.
Heb precies ook zo een ventilator in mijn printer voor het koelen van het driverbord.
Super stil en veel luchtverplaatsing.Love it.
24V
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nu ook verkrijgbaar op Raspberry Pi :lol:

Afbeelding

Afgestapt van GScreen als 'pizzabodem'; het is nu 'gewoon' GTK en wat Python.
Layout is wat grofstoffelijk en een paar icoontjes ipv text zou ook niet misstaan, maar eerst maar eens kijken wat ik allemaal wel en niet nodig heb. De ruimte op zo'n 800x480 pixels schermpje is nogal aan de krappe kant. Zaken als voedings-%, extrusie-%, de ventilatortjes, etc. heb ik al naar een 'extra' pagina moeten verschuiven.

Ding werkt al wel. Ik kan G-code laden, uitvoeren, homen en joggen. De temperatuurinstellingen en metertjes doen het ook, maar de temperatuurcontroller hangt niet aan de Pi.
Ben ondanks de ruwheid wel blij met die eigen gebruikersinterface, als ik dan wat fysieks gebouwd heb zou ik het moeten kunnen besturen ook.

Nah, mooi, als ik dan wat fysieks bouw kan ik het ook gelijk laten bewegen en regelen.

Als het goed is komen morgen de DeWalt accu's binnen en wat extra zaagbladen, dan zou ik het forse stuk toolingplate een beetje netjes moeten kunnen zagen. Mag de frees een aantal uurtjes draaien.

3D-printer vraagjes:

- Hoe zit het bij die dingen met de Z-coordinaten? Z=0 dan zit het bouwplatform net niet tegen de extruder aan, Z negatief is er verder vanaf?
- Machinecoordinaten XY: ligt (0,0) meestal in het centrum van het bouwplatform of in de linksonder-hoek?

- De ventilator op de extruder die de overgang warm-koud koelt, is het zinvol om die ook nog in snelheid te regelen? Of gewoon aan 12V knopen en klaar?

- Die ventilator die de lucht in de bouwruimte circuleert, zou je die nog willen kunnen regelen? Normaal als je hoge-temperatuur plastics print wil je geen circulatie omdat de boel anders te hard afkoelt, maar geld dat ook nog als je de bouwruimte op kunt stoken?
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef: - Hoe zit het bij die dingen met de Z-coordinaten? Z=0 dan zit het bouwplatform net niet tegen de extruder aan, Z negatief is er verder vanaf?
Zou je verwachten, maar ik denk dat ze de coördinaten bedacht hebben vanuit de kop. Welliswaar zakt het bed, maar de kop gaat (in relatie tot het bed) omhoog..
In de G-codes zie ik ook positieve getallen van de Z staan en ik moet ook op het knopje "omhoog" drukken om het bed te laten zakken....
DaBit schreef: - Machinecoordinaten XY: ligt (0,0) meestal in het centrum van het bouwplatform of in de linksonder-hoek?
Voor zover ik weet is dat geheel vrij te kiezen.. Omdat ik het prettig vond dat mijn kop zich helemaal naar achteren en links in de hoe parkeert, heb ik die hoek 0,0 genoemd.. In de software heb ik dus de gespiegelde as aangemerkt als "mirrored" en zo komen de onderdelen er toch goed uit.. Standaard heb ik ook een offset ingesteld van 200,200 en dat is het midden van mijn bed..
DaBit schreef: - De ventilator op de extruder die de overgang warm-koud koelt, is het zinvol om die ook nog in snelheid te regelen? Of gewoon aan 12V knopen en klaar?
Ik kan me voorstellen dat met het standaard 40W elementje de hoogste temperaturen niet haalbaar zijn als je de ventilator maximaal laat draaien..
Dat hij MOET draaien staat buiten kijf.. Ik heb de extruder toch al een paar keer moeten demonteren omdat de software vond dat je voor laag 1 de ventilator uit moet zetten... en laag 1 was zo groot dat na 20 minuten de zaak lekker vol liep...
Of even een wurmpje er uit persen maar de ventilator niet aan gezet. en als je dan geroepen wordt voor een lulgesprek aan de telefoon, dan kom je terug en zit de boel dus verstopt..
50% staat dan als minimum en 100% in bedrijf.. Maar ik heb er ook nog niet veel ervaring mee.. kan best zijn dat die hele regeling verschrikkelijk belangrijk is, maar ik heb het nog niet ontdekt.. 2 standen lijkt me voldoende..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Mjah, die regelingen zijn bij mij alles of niks. Oftewel gewoon aan de 12V knopen of via een regel-kanaaltje aan de temperatuurcontroller, en in het laatste geval heb ik ook meteen alles tot en met een PID-controller voor dat kanaal toe.
Ik denk dat ik er nog maar een paar mosfetjes bij moet solderen.

Kwa Z-coordinaten, sja, dat is eigenlijk stiekum wel logisch. Werkt bij een CNC-machine ook zo als het bed op en neer gaat ipv de freeskop.

Waar ik de boel wil parkeren weet ik nog niet, maar kop-achterin en bouwplatform-beneden lijkt me wel praktisch. Voordeel van LinuxCNC is dat ik dat kan maken zoals het me uitkomt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Productief avondje...

Ik had wat nieuwe speeltjes binnen:
Afbeelding

Vlak-daktand blad van Ecotools in de circelzaag. Zaagt voor geen meter. Donderwolk.
Maareuh, waarom staan die tanden van het meegeleverde zaagblad de andere kant op? Aha...

Blad omgedraaid met de text naar binnen, ja, dat was een wereld van verschil. :roll:

Afbeelding

Vreet vlot door 10mm aluplaat heen, nog vlotter door 3mm, en laat een nette snede achter.
Wel heeft het blad wat teveel tandjes; ze hebben de neiging om vol te lopen.
Eens kijken hoe het 30-40mm plaat zaagt. Als dat een beetje wil dan kan de lintzaag de 'Te Koop' sectie in.

Beetje zaagwerk, fuk, zaagsnede aan de verkeerde kant van de lijn gehouden :oops:
Nu kom ik een paar mm te kort. Nouja, dat zie je niet.

Beetje boorwerk voor de fixeer-gaten en het kan de frees op:
Afbeelding

Officieel had ik de hele plaat gepland met een 3mm 1-snijder freesje. Dan heb ik wat krappere binnenhoeken en een zo groot mogelijk nog bruikbaar stuk plaat wat uit het midden komt.
Goed idee, tot ik eens keek naar de freestijd: 6 uur :shock:
Toch maar ook een 8mm frees ingeschakeld.

Dat ging goed, tot de alcohol op was....
Afbeelding

Auw. ...
Freesje was zo gered, maar helaas was de alcohol echt op als in 'geen voorraad meer'. Hard gegaan dat spul.
Om toch door te kunnen wat van die 'koel-melk' olie gepakt; ik had nog 50-100ml. Beetje bij een litertje water gedaan, en verder.
Werkt prima hoor, maar sjessus, wat een rotzooi is dat toch. Nu ruikt de schuur echt naar een metaalwerkplaats.

Nog even later: CoreXY plaat klaar:
Afbeelding
Door de foute zaagsnede zitten de sleufgaten aan de zijkant wel erg tegen de rand aan, maar dat is opzich geen drama.

Ik moet wel nog de gaten tappen en de opstaande randen maken:
Afbeelding

En daarna eens kijken of-ie vlak gebleven is en zo nodig bijwerken. Het is geen gegoten materiaal maar 6082 T651. Dat is weliswaar spanningsarm, maar niet zo spanningsarm als gegoten materiaal. En ik heb het idee dat de plaat iets hol staat.

Verder was er nog een pakketje binnen:
Afbeelding
(ja, mijn motor was met het naar huis rijden zoals een busje in Marokko: hoger dan-ie lang is).

Dat pastte uiteraard ook niet zomaar. De moeren waarmee de profielen aan elkaar zitten voorkomen dat je een vierkant iets kunt plaatsen. Van alle platen een hoekje afgezaagd en eens gepast:

Afbeelding

Ziet er meteen heel anders uit.
1 van de platen klopt niet; eens kijken of ik een foutje gemaakt heb of de leverancier. Is zowiezo geen ramp; de toekomstige bovendeksel met rollen filament erin naar de zijkant laten scharnieren om bij de binnenkant te komen is eigenlijk zowiezo praktischer dan naar achteren.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Nu ruikt de schuur echt naar een metaalwerkplaats.
Voorheen naar een destilleerderij of studentencafé? :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie