De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Afgezien van de onvoldoende infill, toch een redelijk resultaat. Zeker voor de overhangende delen, je gebruikt geen supports?
Is dit al met cabinetverwarming gedaan?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider »

Ja, zo werkt het wel om de kids geinteresseerd te houden. Als ze maar spinners kunnen tekenen en printen, hiero. Je bent nu wel sneller klaar met je kitspuit dan ik met mijn retrofitje van weinig tot niets. Daar wilde ik eens een spinner frezen, die plastic dingen tollen niet zonder gewicht.

Knap stukje werk! Mijn UM is te klein en moet groter worden. Eens zien wat je voorkeur gaat hebben slic3 of cura. De discipline om zo'n project als jij te bouwen heb ik niet, wordt dus printer kopen. Wel verbazingwekkend hoe snel je resultaten kunt halen met 3d printen in het algemeen. Dat is ondertussen een volwassen dingetje geworden.

Nogmaals , mooi project.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Dit was wel met supports, maar met die onder-extrusie vielen die er zo'n beetje vanzelf uit :lol:
Cabinetverwarming is nog niet geactiveerd; dan moet de boel eerst dicht. Maar voor PLA (nouja, PLA+ van esun) is dat zowiezo niet gewenst.

Poging om te printen met wel de goede filamentdiameter ging mis; eerst begon de glasplaat te bewegen en even later ging de A-as aan de haal en voluit draaien. Softwarebug, drivertuning of een stepperdrive die te warm geworden is, afsloeg, en daardoor de PID-lus die rare dingen ging doen (die driverchips kunnen de 3Amp voor die NEMA23's wel hebben, de Chinese verwerking op printplaatjes laat echter te wensen over). Welke van de 3 weet ik nog niet; met de foutcondities word nog weinig gedaan.

Achja, de kans dat het allemaal ineens vlekkeloos werkt als alles samenkomt is bijna 0. Vind het al heel wat dat het doet wat het nu doet.

Heb 'm nog maar eens aangezet met een 120mm fan aan de zijkant, wat extra koellucht over de drives. Eens kijken of dat scheelt. Dan mis ik wel de luchtstroom over de print, zal dat wel weer mis gaan :lol:
(zo'n plastic-koel-fannetje is toch erg nodig, daar was ik al achter)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Spinner 3 weer mislukt...

Dat die A-as gek word heeft een diepere reden. De stepperdrives die ik gebruik hebben intern een motion engine en houden ook intern de positie bij. Dat ding kan 2^21 microsteps tellen, oftewel zo'n 2 miljoen. Met 128 microsteps heb ik er zo'n 800 per millimeter filament nodig, oftewel na zo'n 2,6 meter filament verwerkt te hebben loopt die teller over. Dan is de positie opeens van A2600 naar A-2600, ziet de PID-controller een fout van 5400mm, en gooit-ie de snelheid maximaal.
Dat gebeurt met een testkubusje niet, maar met zo'n spinner als die ongeveer halverwege is...

Die overflow verrekenen is nog niet helemaal triviaal, helaas.

Maar gelukkig, hardware en software werken niet ineens. De wereld is nog rond en water is nog nat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Die extrusie wordt bij mij relatief gedaan. Dan zie je waarden van 0,01 tot maximaal iets van 2mm... Kwestie van je software iets aanpassen.. heb je tenminste niet dat je teller vol loopt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Als je een G92 A0 doet word alleen de offset gezet, maar voor de machinecoordinaten maakt dat niet uit. Als de motor op machinecoordinaat 100 staat dan blijft dat 100.

Met die 2^21 microsteps positie in de drive kan ik op de XY een machinecoordinaatbereik van 3x3 meter aan, wat meer dan zat is. Voor de A-as (E-as) is dat 2,6 meter, en dat is een beetje krapjes voor het filament.

De taak is dus om bij overflow de drive een schop onder z'n kont te geven, en zodanig dat ik geen hikje krijg. Daar moet ik nog eens over nadenken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nog een videootje van vanmiddag. Voor het misging dus:

https://youtu.be/O09vrwUKcBI
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:De taak is dus om bij overflow de drive een schop onder z'n kont te geven, en zodanig dat ik geen hikje krijg. Daar moet ik nog eens over nadenken.
Waarom moet de drive een schop krijgen? Gaat de counter bij een overflow niet terug naar nul zodat je daar gewoon mee verder kan rekenen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Die gaat dan van plus maximaal naar min maximaal. Ik dacht dat het motionengine in die chip daar ook wel een knauw van zou krijgen, maar dat blijkt mee te vallen. In de driver een paar bitjes extra die op- en aftellen bij over-/underflow en het probleem is voorbij.

Ik heb inmiddels een hele spinner geprint. Paar M8 moertjes erin geplakt, kind blij. Ik post straks wel een foto.
Laatst gewijzigd door DaBit op 18 jun 2017 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom zouden ze in die pootjes eigenlijk vaak ook lagertjes zitten, hebben ze zoveel afkeur lagertjes ?
Zou leuk zij om de pootjes zo te ontwerpen dat ze langzaam naar binnen klappen als ie eenmaal draait, krijg je dezelfde versnelling als een pirouette schaatser.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider »

Ja da s ook een goeie, wel gecompliceerd. Hier worden inmiddels m16 moeren gebruikt en heeft zoonlief op youtube uitgevonden dat de afdichtingen uit de lagers moeten. Dochterlief heeft schleich ontdekt. Eens zien hoe dat af gaat lopen. Machtige dingen, die 3 d printers.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tiny »

afdichtingen eruit inderdaad en het vet er even uit wassen (of met perslucht eruit spuiten) voor nog meer snelheid :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Waarom zouden ze in die pootjes eigenlijk vaak ook lagertjes zitten, hebben ze zoveel afkeur lagertjes ?
Nou, als ik zo de verzameling in de basisschoolklas bekijk zit in de meeste gewoon een stalen ring hoor.
Zou leuk zij om de pootjes zo te ontwerpen dat ze langzaam naar binnen klappen als ie eenmaal draait, krijg je dezelfde versnelling als een pirouette schaatser.
Dat zou inderdaad leuk zijn, maar daarvoor is de interesse in die dingen mij niet groot genoeg. Daarvoor mogen die kinderen mooi zelf leren ontwerpen :lol:
kawarider schreef:en heeft zoonlief op youtube uitgevonden dat de afdichtingen uit de lagers moeten.
Ja, dat heb ik ook gedaan. Afdichtingen eraf, vet eruit, en een beetje 7,5W vorkolie erin.
Machtige dingen, die 3 d printers.
Voor die kinderen zeker wel leuk. Is toch makkelijk om een idee 'vasthoudbaar' te maken. Dan kan met frezen ook, maar op zo'n spinner met van die halve cupjes ben ik wel een dagje bezig. 3D toolpad bovenkant, 3D toolpad onderkant, lagerboring nog nafrezen, en dan de cupjes uithollen.

Magoed, ik had nog een fotootje beloofd:
Afbeelding

Moertjes zitten vast met wat MS-polymeerkit uit een koker waar het half uitgehard in zit (die is al een jaar aangebroken). Smeert niet zo lekker meer.
Printtijd iets meer dan een uur. 0,3mm laagdikte, 60mm/s buitenkant, 120mm/s infill. Snelheid is nog wat gezapig; ik heb de acceleraties en ijlgang wat teruggeschroefd, maar dat komt wel goed. Eerst lopen, dan rennen.
Het supportmateriaal dat Cura genereerde was maar verdraaid lastig weg te halen. Dat kan ook wel beter denk ik.

Met Cura heb ik zowiezo nog wel een appeltje te schillen. Dit was de bovenkant van de vasthoud-kapjes:

Afbeelding

Die hele 'M' is weggevallen. Waarschijnlijk omdat het checkboxje 'generate support' nog aanstond. OK, dat is een stupid user error.
Deze daarentegen is geen stupid user error, maar een bug als je het mij vraagt:

Afbeelding

Daar is-ie een deel van de laag maar vergeten voor het gemak. En die nokjes aan de zijkant van het pieleke dat in het lager valt zitten ook niet in de STL.
(en ja, ik moet aantal stapjes per mm filament nog steeds meten en afstellen. En niet alleen dat. Maar even spelen is leuk)

Maakt voor het doel weinig uit, de grote boef is er blij mee en de kleine boef ernstig verontwaardigd dat hij er nog geen heeft. Die heeft als 'genoegdoening' maar dat kalibratiekubusje ingepikt en hij gebruikt 'm als dobbelsteen. Als je 'X' hebt ben je af. :lol:

Nu hetzelfde geintje nog eens doen met Slic3r, eens kijken wat het verschil is. Misschien daarvoor ook eens ABS proberen.

Ik vraag me ook af wat nou een handige retract-afstand en -snelheid is. Die staat nog op 3mm, maar volgens mij is dat best veel voor een extruder met nog geen 40mm tussen nozzle en aandrijfwieltje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door EBos »

Die 'dingetjes' aan dat 'pieleke' aan de zij kan..als ik je gebegrijp zijn dat de start punten van elke laag.
Daar is een setting voor. In slic3r kun je verschillende seam posistion kiezen. Kan je random aan klikken.

Retract afstand en snelheid.
3 is niet zo gek. kan soms zelfs meer.
Snelheid tussen de 40 en de 110.

Je zou het op nul kunnen zetten en dan van uit daar tweeken met bvb twee cubes naast elkaar met zo'n 10mm afstand.

Het is ook filament afhankelijk. Ik heb wel gemerkt dat de wat mindere door ontwikelde filament meer draaden gaf en de wat duurde minder tot nauwlijks.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Plaats reactie