De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nou moe?

Wil ik een stuk of 10 onderdeeltjes printen. Spul allemaal netjes op de plaat gezet in slic3r, ren ik naar de schuur om dat ding 's nachts zijn werk te laten doen.

Eerste poging met PETG filament (zat er nog in): eerste laag laat los van de met 3Dlac behandelde glasplaat. Nouja, kan. Glasplaat schoongemaakt, vers beetje 3Dlac erop, afstand nozzle-glasplaat gecontroleerd, OK, we kunnen weer.

Weer los. Argl. Dan de rol ABS maar eens monteren en de temperaturen aanpassen voor ABS (235/110C). Printen, en jawel: weer laat de eerste laag los.

Argl. Andere glasplaat gepakt, schoongepoetst met aceton, laagje 3Dlac erop, erin geschoven. Weer laat de eerste laag los, nu al bij de spuit-oud-filament-weg lussen om de objecten (skirt noemen ze dat geloof ik)

Grmbl, nou begin ik hoorntjes te krijgen. Terug naar Slic3r, first layer speed op 30mm/s, first layer extrusion width op 120%. Weer los. Nog een poging met 250 graden extrusie voor de eerste laag, maar het resultaat verandert niet.

En toen was ik het beu. Maar waarom? Ik heb nog nooit gedonder gehad met glas+die 3Dlac, zeker niet met ABS. En met een compleet gevulde plaat hebben de laagjes tijd genoeg om zich te zetten.

Kan het iets met het weer te maken hebben? Luchtvochtigheid is zo'n beetje 100% momenteel; als je 3 stappen zet heb je een natte rug.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Zou best kunnen, heb er weinig verstand van maar kwam wel een paar keer eerder tegen:
- Op die makersfair in Veldhoven hadden ze een mooie trommel waarin je het filament vochtvrij kunt bewaren met silica korrels die je tzt kunt regenereren in de oven.

- Bij een 3D farm waar 200 printers stonden hadden ze het nog mooier, absoluut vochtvrije perslucht (met aktieve koeling dus) die daarna op dacht 50 graden werd voorverwarmt en die stroomde continu door alle machines en filament houders.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik voornamelijk 3D lijmstift en dat bevalt goed. Je zou het eens kunnen proberen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb met de I3 nog geen print gehad die los kwam (maar na het printen krijg ik het er makkelijk af), is dat stuk veerstaal met PEI stickers er op. Voor elke print maak ik hem schoon met een wattenschijfje met isopropanol.

ook afgelopen dagen, ook 2 keer in een hal waar was te drogen hing (kwam ik later achter) geen problemen gehad.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door ruudderooy »

Ik gebruik meestal gewoon een soort pritt stift maar dan van bruna huis merk de echte pritt werkt niet
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 29 mei 2018 23:42 Zou best kunnen, heb er weinig verstand van maar kwam wel een paar keer eerder tegen:
- Op die makersfair in Veldhoven hadden ze een mooie trommel waarin je het filament vochtvrij kunt bewaren met silica korrels die je tzt kunt regenereren in de oven.

- Bij een 3D farm waar 200 printers stonden hadden ze het nog mooier, absoluut vochtvrije perslucht (met aktieve koeling dus) die daarna op dacht 50 graden werd voorverwarmt en die stroomde continu door alle machines en filament houders.
Ik heb mijn filament opgeslagen in een ton met calciumchloride als droogmiddel erin, en de rol die in gebruik is zit bovenop de printer in een luchtdichte doos met silicagel voorzien van indicator (enige open pad naar buitenlucht is de PTFE filament aanvoerslang naar de extruder). Het filament is dus wel droog.

Ik zal eens kijken of er ergens zo'n PEI sticker te vinden is. Zowiezo wel interessant om eens te proberen.

Blijft de vraag waarom die 3dlac opeens niet meer wil werken met 2 glasplaten, 2 filamenttypes en verschillende slicer-instellingen terwijl het voorheen nooit problemen opgeleverd heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Ja heeft niks te maken met hoe droog je filament is.

Vaak is het hoogte tuning t.a.v. het bed. Of je zit net paar honderdste te veel op het bed of meestal net paar honderdste te ver van bed af.
Kijk eens of het daarmee te maken heeft. In Slic3r kun je dat softwarematig ook instellen.

Een schoongemaakte glasplaat met daarna iets erop wat eerder al prima werkte - wat je eerst goed laat indrogen terwijl de plaat heet is - dat hoort gewoon goed te plakken.

Ik gebruik voor PLA hier simpele houtlijm verdund met water, goed mixen en laten opdrogen. Ook ABS en de rest print er wel op als ik te lui ben om het eraf te halen. Indien dik ingesmeerd op de plaat kan ik er makkelijk 60 printjes mee doen. Iets dunner, wat dus een vlakkere onderkant achterlaat, dat gaat printje of 4 a 6 mee maximaal. Is wel mooiere finish aan onderkant dan.

Als ik heel netjes ABS wil printen dan heb je dunner laagje nodig - dan gebruik ik haarlak. Nadat je dat erop spuit moet je wel tegen de 10 minuten wachten voor je print met heatbed heet. Het indrogen kost erg lang, ook van houtlijm. Pas op: lang niet alle flessen haarlak werken. Ik moest er ooit eerst 4 proberen voor 1 merk functioneerde. l'oreal extra sterk. Zorg er wel voor dat die niet op de geleidingen komt, want dat is bittere ellende.

Overigens de oude sorli schoteltjes (bouwjaar 1999 en eerder) daar hoef je niks op te smeren. ABS en PLA plakken daar geniaal op. Heb helaas nog maar 2 van die spiegeltjes over.

Ik vrees wel dat er lood in die spiegeltjes zit - wat verklaring is waarom hedendaagse spiegeltjes met gehard glas wel klein beetje plakken maar niet genoeg om het zonder lijm/of ander plakmiddeltje te doen. Dus dan kun je net zo goed iets anders gebruiken.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door vincent1971 »

Gebruik enkel een glasplaat van 4mm. Schoonmaken met wat blue wonder + water. Laten drogen en dan printen. Wel h als groot nadeel dat de glasplaat echt afgekoeld moet worden anders moet je het er af slaan of een plamuurmes gebruiken. Petg zit iets vaster dan pla als de glasplaat afgekoeld is.
Mijn tip: pak eens een glasplaat van 4mm dik van zeg 10 jaar of ouder.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door EBos »

Los komen van bed heb ik geen problemen meer mee.
Ik print op een ontvette glas plaat, geen lijm, geen stikker, als die maar schoon en ontvet is.
Ontvetten doe ik jet etanol.

Het is per printer anders, maar kan je wel vertellen hoe ik het doe.
De éérste laag heeft een extrusie width van 140%. De snelheid is zo'n 60%. Hangt soms ook af wat die moet printen.
Als het veel kleine eilandjes zijn, dan nog langzamer.
Koeling natuurlijk uit.

Kwaliteit van filament kan ook verschillen. Ik merkte heel erg verschil bij PLA. De ééne printe mooi in het begin, en andere wou bij 1e sliertje al omhoog krullen bij het neer leggen.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Inmiddels staat het apparaat toch zeker wel 1x per week te draaien en soms de godsganse week. Echt allerlei dingen: kastjes, kapjes, beugeltjes, vervangingsdelen voor gebroken speelgoed, drone-onderdelen voor mezelf en anderen, paspoppen voor ik de frees in een stuk materiaal zet, noem het maar op.
Ik vind het onderhand makkelijker om de STL van een passend pijpbeugeltje op Thingiverse op te snorren en te printen dan naar de winkel of website te gaan en zo'n ding te kopen.

Materialen zijn voornamelijk ABS en TPU (wereldspul!), soms polycarbonaat of PETG. PLA eigenlijk maar zelden.

Na al die tijd moet ik wel concluderen dat sommige dingen niet goed genoeg werken of beter kunnen:

- Het enkelzijdig opgehangen en aangedreven bouwplatform is niet vreselijk stabiel. Als de kitspuit vaak van richting moet veranderen dan wil die nog wel eens wat gaan trillen waar het printresultaat niet beter van word. In de praktijk beperkt me dat tot laagjes van minimaal zo'n 0,2mm.

- Bouwkamer-verwarming klinkt in theorie leuk, maar de luchtstroom die mijn implementatie produceert doet meer kwaad dan goed. Bouwplatform opstoken tot bovenkant toegestaan (120-130 graden temperatuur van het aluminium, bovenkant glasplaat is dan iets koeler), deurtje dicht en niet bijverwarmen werkt eigenlijk toch beter.

- Spiegels zijn leuk om op te printen en makkelijk te wisselen, maar ze zijn niet erg consistent kwa dikte en ze trekken iets krom. Ook niet best voor warmtetransport tussen bouwplatform en spiegel.

- Gewoon homen met een inductieve sensor werkt daardoor ook net niet helemaal lekker. In de praktijk zet ik kwa Z-hoogte de puntjes nog even op de i met een voelermaatje nadat ik het bouwplatform opgewarmd heb. Zeg maar zoals je ook je frees nult boven je werkstuk.

- De zuivere voltage-mode stepperdrives die ik gebruik zijn heel stil (de 80mm ventilator in het besturingsdeel is het lawaaiigste deel van de printer), maar ook heel erg gevoelig voor opbouwen van resonanties. Dat blijft toch de achilleshiel van voltage-mode aansturing. Ik heb ooit een paar mechanische ratel-dempers toegevoegd, dat onderdrukt het voldoende om er weinig last van te hebben. Maar ook de stroom door de winding is nog best variabel afhankelijk van temperatuur en stand van de maan. Dat is vervelender. Al met al ben ik niet extreem gelukkig met die drives.

- Die Chinese riempjes en idlers zijn tot op het bot versleten inmiddels. Rammelt en piept alle kanten op. De buigradius die de riem met stalen koorden maakt over die kleine GT2 wieltjes is eigenlijk ook veel te klein. Verbazingwekkend hoe goed het nog werkt op dit moment eigenlijk.

- Een fatsoenlijke 'layer cooling' heb ik nu ook niet. Is soms best onhandig.

Verder ontkom ik niet altijd aan support, en ik blijf er een hekel aan hebben. Met harder spul valt het meestal wel mee, Meshmixer structuren helpen soms, maar met bijvoorbeeld TPU en support in holle delen vind ik het een rampenplan. Je kunt dan niet wrikken om het af te breken.
Ik zou toch heel graag een oplosbaar laagje tussen de supportstructuur en onderdeel hebben zitten.

Misschien maar eens overwegen om het apparaat een update te geven. Het is ook al weer lang geleden dat ik machines gebouwd of verbouwd heb, het begint te kriebelen :mrgreen:

Eens even kijken:
- Bouwplatform stabieler. Vanwege de bouwruimte-verwarming heb ik de mogelijkheid nu niet om twee spindeltjes te plaatsen. Maar aangezien die verwarming eigenlijk toch niet doet wat-ie moet doen kan die wel verdwijnen en dan heb ik ruimte genoeg.

- Spiegels niet helemaal lekker: is op te lossen door wat fatsoenlijkers te nemen. Borosilicaatblabla of van die PEI-op-staal vellen bijvoorbeeld. Maar eens kijken wat er allemaal te krijgen is, opzich bevalt een glas-oppervlak met van tijd tot tijd een snufje 3dlac me wel prima, kwa hechting en loskomen weinig problemen mee, puur ABS met een groot oppervlak uitgezonderd.

- Stepperdrives, hmm. Ik vind zo gauw niks geschikt als goedkoop AliExpress printje ter vervanging van de L6470 drives die ik nu gebruik (ik stuur ze aan via een SPI-bus, niet step-dir...). Ik kan een printje maken met wat handigers, maar als ik dan naar de kosten kijk kan ik voor hetzelfde geld ook LinuxCNC gedag zeggen, een standaard controllerbordje monteren, de Pi met z'n schermpje handhaven en daar Octoprint op zetten. Ik gebruik de flexibiliteit van LinuxCNC niet zo hard op de 3D-printer; LinuxCNC beweegt 4 motortjes en stuurt de verwarmingen aan, niet iets wat het standaardspul niet ook kan. Ik heb er wel leuk mee gespeeld, druk opbouwen en afbouwen met de beweging van de assenmotoren enzo, maar daar niet echt spectaculaire resultaten mee behaald.

- Chinese riempjes en idlers: ik moet eens kijken waar ik het kopen kan, maar dat 10mm brede GT2 spul zal toch ook wel van Gates oid ergens te krijgen zijn neem ik aan.

- Layer-cooling, tsja, past er nu niet echt heel lekker op. Dan moet ik de bewegende kop eens goed onder handen nemen, maar....:

- Meerdere materialen.


Die laatste is nog het lastigste. Wat ik het liefste zou willen is 3 soorten: een hard filament, TPU en een oplosbaar supportmateriaal. Met 2 is eventueel ook nog wel te leven.
Maar hoe doe je dat? Meerdere extruders ligt voor de hand, maar dat als extruder A gebruikt word is B het filament aan het koken en aan het lekken. En als er dan nog een C bij komt dan heb je aardig wat ruimte nodig op je 'brug', dat word in het huidige frame in ieder geval niks. 1 direct-drive extruder voor het TPU en een E3D Kraken achtig iets via bowden zou nog wel kunnen.
Diamond hotend dan met tenminste 1 extruder er vlak boven? Hmm, kweenie. Lijkt me meer geschikt als je kleuren wil mengen met hetzelfde basisfilament, of zie ik dat verkeerd?
Het Prusa multi-material systeem? Die vind ik wel leuk, maar het wisselen lijkt me niet erg efficient kwa filamentgebruik. Heeft er iemand ervaring mee?
En deze ziet er ook leuk uit: Prometeus. Makkelijk zelf te maken ook; hun heatbreak is het enige echt spannende onderdeel. Iemand ervaring daarmee?
En het zou me niks verbazen als deze wens ervoor zorgt dat ik beter de huidige printer uit elkaar kan trekken en kan recyclen tot iets helemaal vers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hfjbuis »

Ontvetten doe ik jet etanol
Ethanol lost geen vet op, maar neemt wel andere dingen op, zoals water!?. Dat ethanol werkt, daar twijfel ik niet aan, maar ik vraag mij af wat ethanol verwijderd waardoor de plaat plakt.
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DirkSchipper »

Nou, dan zou ik nog maar eens heel goed Googelen voordat je opnieuw beweert dat ethanol geen vet oplost, want dat doet het wel, en best goed.
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door QupiX »

Je zou eens naar de printer kunnen kijken die E3d zelf aan het bouwen is, Thomas Salamandarerarder heeft er een goede video over gemaakt. Prachtige hiwin geleiding voor het bed, en een hele vette oplossing voor multi-material: Een toolchanger. Oftewel, verwisselbare printkop. Ziet er echt gaaf uit.

Qua drives hoor ik alleen maar goede dingen over trinamic drives maar weet niet of je die ook kunt gebruiken met Linuxcnc. Maar zoals je zelf al aangeeft, de echte noodzaak om dat te gebruiken is er niet en wanneer je daar vanaf stapt zijn er talloze perfect werkende bordjes. Wel minder leuk dan zelluf doen maar hé, als je zoveel print dan is betrouwbaarheid en gebruiksgemak ook lekker.

Wat de tandriemen betreft: weer E3D. Oftewel: https://e3d-online.com/blog/2018/11/29/ ... available/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

QupiX schreef: 20 mei 2019 09:06 Je zou eens naar de printer kunnen kijken die E3d zelf aan het bouwen is, Thomas Salamandarerarder heeft er een goede video over gemaakt. Prachtige hiwin geleiding voor het bed, en een hele vette oplossing voor multi-material: Een toolchanger. Oftewel, verwisselbare printkop. Ziet er echt gaaf uit.
Inderdaad, dat ziet er leuk uit. :P Wel alleen bowden voor voorlopig, dat zal toch stiekum wel een reden hebben.... Ik wil in ieder geval voor de TPU direct-drive.
Maar opzich, kinematische mounts heb ik vaker gemaakt en hun geveerde T-slotje is best te vervangen door een electromagneet op de XY-stage en eentje op het 'tool-rek'.

Het idee achter dat Prometeus-systeem blijft me ook interesseren. Heerlijk simpel, en simpel=goed.
Qua drives hoor ik alleen maar goede dingen over trinamic drives maar weet niet of je die ook kunt gebruiken met Linuxcnc.
Op een Pi kan ik niet fatsoenlijk step/dir genereren, maar wel heel fatsoenlijk kletsen over een SPI-busje.
De software-driver kan ik zelf wel kloppen met een stukje C code, heb ik voor die L6470 ook gedaan.

Misschien zijn TMC2660 evaluatiebordjes wel wat.
Maargoed, 20-25 euro per stuk voor ze thuis liggen, maal vijf, heb je al 100+ euro, en dan zit het nog niet aangesloten. Kom je toch al aardig in de buurt van bijvoorbeeld een Duet bordje. Als je er vanuit gaat dat er bestaande elektronica vrijkomt die weer te recyclen is in een ander project dan is de Duet waarschijnlijk zelfs goedkoper.
PowerSTEP01 is nog leuker, maar ook weer duurder.
Wel minder leuk dan zelluf doen maar hé, als je zoveel print dan is betrouwbaarheid en gebruiksgemak ook lekker.
Ik heb het al zelf gedaan. De tweede keer kan ik kiezen of ik dat nog een keer wil doen :lol:
Wat de tandriemen betreft: weer E3D. Oftewel: https://e3d-online.com/blog/2018/11/29/ ... available/
Yess, probleem opgelost!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie