De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Dabit, dan is 205C dus de ideale extrusietemperatuur voor dat PLA op je nieuwe kitspuit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Dit waren 0,25mm laagjes. En ik deed juist niet spiral vase omdat je normaal ook naar de volgende laag moet en zeker met PLA kom je ooit op het punt aan dat het plastic zo vloeibaar word dat je best kunt retracten maar dat het alsnog als water de nozzle uit loopt. Dat wil je ook testen met je temperatuur.

De hechting van de lagen onderling is goed. Die testtorens knakken dubbel in plaats van dat de lagen onderling loslaten. Tot zover heb ik ondanks de negatieve verhalen zo hier en daar helemaal niks te klagen over dat eSun PLA+/ABS+ filament. Diameter klopt, hechting aan het bed is goed, hechting lagen onderling is goed, prijs is okee, het trekt niet krom en ik heb nog geen verstopping gehad. Ik heb geen ervaring met andere merken filament, maar ik zou niet weten wat er nog veel beter kan.

Verder wel nog wat trouble in paradise bij het printen van de spoelhouder (ja, laat die printer nu maar z'n eigen onderdelen maken..):
Afbeelding

De eerste print heb ik af kunnen breken wegens stappenverlies. Dat stappenverlies word veroorzaakt door de ijlgangen; in het 120-200mm/s gebied dan heb ik wat last van resonanties van de stappenmotoren. Voor de gelukte print heb ik de ijlgangen gereduceerd naar 100mm/s; dan zit ik onder het resonantiegebied.
Resonantie is (naast de grote hoeveelheid in te stellen parameters) toch de Achilleshiel van voltage-mode stepperdrives. Maar eens kijken of ik daar een softwarematig stuk plakband voor kan vinden, anders word het overstappen op andere drives of mechanische resonantiedempers plaatsen.

@diepchess: waarom 205 graden en niet minder? Dan komt de laagkoeling bij overhangende delen wel minder kritisch en voor de hechting van de lagen onderling lijkt het ook weinig uit te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Dit op 100mm /s of meer printen is heel snel hoor. Op gegeven moment kom je in het grijze gebied van de diminishing returns. Als je je ergens wilt uitredden tegenover een econoom of wetenschapper dan is 'diminishing returns' een uitstekend buzzconcept, maar dat terzijde.

Die hechting van laag op laag is geen exacte wetenschap. Door zo'n hoog mogelijke extrusietemperatuur te gebruiken verbeter je de worstcase.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Overhangende delen, dat is in mijn ervaring sterk afhankelijk van welk soort filament je gebruikt. Dat Chinese e-sun filament zal dat tot factor 4 verder redden zo gok ik dan Nederlands filament :)

Of dat compliment is voor E-sun - dacht het niet :)

Met andere woorden dat is heel erg filamentafhankelijk en de verschillen tussen de verschillende fabrikanten zijn daar levensgroot.

Verder hoort de slicer natuurlijk support materiaal te genereren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Mjah, kweenie. Ik heb geen vergelijk met ander filament, maar tot nu toe doet het simpelweg alles wat je ervan zou verwachten.

Ik print trouwens niet op 100mm/s he? Perimeters zijn 60mm/s voor de binnenste twee, iets van 40mm/s voor de buitenste, en infill is 80mm/s.

Verder is plastic aan elkaar laten hechten een kwestie van zowel druk als temperatuur. Als het alleen op basis van temperatuur aan elkaar smelt dan is het geen degelijke verbinding. Nu bezit ik eigenlijk niet de 3D-print-ervaring om er wat zinnigs over te mogen zeggen, maar in het kader 'eigenwijs is ook wijs' ben ik er nog niet van overtuigd dat temperatuur zo hoog mogelijk ook zo goed mogelijk is.

Supportmateriaal OK, maar dan nog heb je overspanningen. En hoe minder support, hoe minder nabewerking er nodig is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Je bedoelt: hoe meer supportmateriaal des te minder nabewerking en des te minder vaak het overnieuw geprint dient te worden :)

Met een stanleymesje is het er allemaal snel af hoor. Als je weer urenlang overnieuw moet 3d printen - dan kost het toch die tijd...

CURA en Slic3r hebben neiging bijzonder te weinig supportmateriaal te extruden standaard, al zijn er wel settings voor. Met nadruk op 'te'.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door FSSF »

Bij die paar dingetjes die ik geprint had vond ik het support maar lastig te verwijderen hier en daar. Dit was wel gedaan met de standaard instellingen van Flashprint, tussenruimte tussen support en product wat groter maken zal het vast wel wat vergemakkelijken. Toch een rolletje PVA besteld wat als het goed is in water opgelost, nog niet gebruikt dus ik ben nog steeds benieuwd :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Resonanties Bart!? Dat zou toch niets met die lange assen te maken kunnen hebben? : :mrgreen:

honeycomb bij een relatief hoog infill percentage is een aardige belasting voor je printer. Goede manier om resonanties op te zoeken. Ik meende al een verschuiving te herkennen in het youtube filmpje, maar ik had geen idee of het in het ontwerp zat.

Hier ook niets dan lof over esun filament in pla en abs.

Bridging, mijn ervaring is dat je rondom je nozzle moet koelen (niet vanaf 1 kant) en een fractie moet underextruden. En zo koud mogelijk printen, maar goed, allemaal redelijk logisch

Over bridging gesproken, er is een geinige print welke daar dankbaar gebruik van maakt;
https://www.thingiverse.com/thing:2007221

Simplify3d heeft fantastisch support. Zelfs met tpu laat het zich goed verwijderen. Met petg en pla is het helemaal een droom. Je pakt het er zo af.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

serum schreef:Resonanties Bart!? Dat zou toch niets met die lange assen te maken kunnen hebben? : :mrgreen:
Nee, helaas voor je :lol:

Dat heeft te maken met de manier van aansturen. Voltage mode control heeft als grote voordeel dat de motoren heel erg soepel lopen, maar als nadeel dat het resonanties eerder extra aanjaagt dan dempt.
Zie bijvoorbeeld hier, pagina 24.

Ik heb een paar opties:
- Tunen van de drives en hopen dat het weg gaat. Tunen moet ik zowiezo nog eens doen, maar weggaan zal het niet vrees ik.

- Softwarematige geintjes zoals jitter toevoegen als de snelheden in het resonantiegebied liggen. Dan spreid ik de energie en voorkom ik dat de resonantie opbouwt. Zeg maar wat Haas ook doet met z'n SSV op de draaibanken.
Op vrijwel elk moment in tijd zit ik dan naast de gewenste positie, maar omdat het ijlgangen betreft is dat geen ramp.

- Mechanische demper toevoegen.

- Overstappen op current mode drives. Ik heb nog een PowerSTEP01 ding liggen en die kunnen ook current mode. Moet ik de LinuxCNC module aanpassen, maar dat moet ik vroeg of laat toch.

Die laatste is het beste denk ik, maar ik heb toch wel zin om een keer een stuk of wat van die PowerSTEP of L6481 dingen en een Raspberry Pi Compute Module op een printje te mikken, kan tegen die tijd ook nog wel.
honeycomb bij een relatief hoog infill percentage is een aardige belasting voor je printer. Goede manier om resonanties op te zoeken. Ik meende al een verschuiving te herkennen in het youtube filmpje, maar ik had geen idee of het in het ontwerp zat.
Met die honeycomb krijg ik geen resonanties; dat is 'slechts' 80mm/s en dat zit niet in een resonantiegebied. Ik krijg ze bij de ijlgangen van printdeel 1 naar printdeel 2.
Bridging, mijn ervaring is dat je rondom je nozzle moet koelen (niet vanaf 1 kant) en een fractie moet underextruden. En zo koud mogelijk printen, maar goed, allemaal redelijk logisch
Ja, ik zat al te kijken of ik niet een isolatie van het koperblok (op de een of andere manier weet ik er toch telkens met de vingers tegenaan te zitten) en koeling/fanduct kan combineren.
Rondom dat koperblok een mm of 4-5 van dat keramische spul, daar iets dunwandigs RVS omheen. Ofzo.
Over bridging gesproken, er is een geinige print welke daar dankbaar gebruik van maakt;
https://www.thingiverse.com/thing:2007221
Gheh, grappig verzonnen :)
Simplify3d heeft fantastisch support. Zelfs met tpu laat het zich goed verwijderen. Met petg en pla is het helemaal een droom. Je pakt het er zo af.
Ik ga CURA afschrijven. Misschien is het de versie die ik draai en moet ik wat ouders of nieuwers hebben, maar dat pakket maakt zo allejezus veel fouten. Lagen worden soms half vergeten (zie die spinner-kapjes een paar paginas terug), ik krijg geometrie kado op plekken waar ik het niet gepland heb, die blobjes doet Cura wel en Slic3r niet, en heel prettig werkt het pakket over het algemeen niet.
Slic3r is al beter, veel beter. Daar blijf ik voorlopig even mee pierewaaien.

En tegen de tijd dat ik dan weet welke setting welke invloed heeft kan ik ook eens kijken of Simplify3D een verbetering is.

Als ik veel support nodig heb kan ik volgens mij nog beter MeshMixer en Fusion360 gebruiken om het te genereren. Zowel Slic3r als Cura genereren geen bruikbare goed verwijderbare support in de draad bij die schroef+moer hierboven. Dat kan de persoon die ook het stanleymes moet hanteren met wat computerhulp een stuk beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 181
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Quepee »

Ik ben volgende week een week op vakantie , als je wil mag je mijn s3d account gebruiken om die uit te testen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb ook last gehad van "blobjes" in het verleden. Dat werd toen veroorzaakt door een te goede koeling van het waterkoel systeem in combinatie met bowden. Ik had veel retract ingesteld in mijn bowden setup omdat het een erg lange bowden was. Hierdoor kwam gedeeltelijk gesmolten plastic in het erg goed gekoelde gedeelte waardoor het onregelmatig qua vorm weer de extruder in ging. Er waren in dat geval 3 mogelijke oplossingen:
- Koeling terugdraaien (gecontroleerd iets warmer laten worden)
- langere heater zone
- Grotere afstand tussen koel en verwarm gedeeltes.

Mooi bouw project, leuk om te volgen!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider »

Dabit, even een stomme vraag: waarom raspberry ipv arduino. Die laatste wordt toch vaker gebruikt voor cnc toepassingen? Zeker voor 3d printers.
Onze middelste heeft vandaag zijn arduino uno binnengekregen en is volop aan het knutselen. Ben benieuwd waar dit toe gaat leiden en in hoeverre ik in staat ben het te begeleiden....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Jawel, arduino word vaker gebruikt. Maar deze printer was voor mij ook een speeltuin waar ik wat aparter zaken uit wilde proberen. Waaronder die Raspberry met LinuxCNC....

En tot nu toe bevalt me dat wel goed eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider »

Ja, knap staaltje huisvleit. Dat controllergedoe is zeker interessant. Arduino lijkt me wat stabieler dan Raspberry, maar verder heb ik nergens verstand van. Raspberry en linuxcnc is natuurlijk wel een hele mooie combi.
Plaats reactie