De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

EBos schreef:Die 'dingetjes' aan dat 'pieleke' aan de zij kan..als ik je gebegrijp zijn dat de start punten van elke laag.
Nee, ze zijn behoorlijk vierkantig en niet blobberig. Bijna een 'spie'. Dat is echt computer-gegenereerd.
Je zou het op nul kunnen zetten en dan van uit daar tweeken met bvb twee cubes naast elkaar met zo'n 10mm afstand.
Ja, toch eens kijken wat de ideale settings zijn; ik heb nog wat geblobber waar ik vanaf wil, zie hieronder.
Ik heb wel gemerkt dat de wat mindere door ontwikelde filament meer draaden gaf en de wat duurde minder tot nauwlijks.
Dit is PLA+ van eSun. Ik moest toen ik m'n eigen hotend bouwde toch een E3D nozzle hebben en heb toen maar gelijk 2 rollen filament besteld (PLA+ en ABS+).
Geen idee of eSun onder de betere kwaliteiten valt. Met mijn beperkte ervaring lijkt het best in orde te zijn; ik heb bij normaal gebruik en licht misbruik nog geen vastlopers of slippend aandrijfwieltje gehad.


Goed, nog wat gehobbied. Ik heb een vies truukje uitgehaald....
De 'nieuwe' circular-arc-blend trajectplanner in LinuxCNC werkt alleen voor bewegingen in X, Y en Z. Dat was destijds een bewuste keus om de kans op gedoe klein te houden en de mensen die het hardste een planner met goede blending en lookahead nodig hebben zijn de router-mensen, en die doen hooguit geindexeerd meerassig.

Bij zo'n 3D printer zijn de meeste bewegingen XY+A, oftewel LinuxCNC schakelt terug naar de conservatieve niet-lookahead planner. Dat is vooral bij korte-segmenten code een wereld van verschil met de nieuwe. Je hoorde de printer ook takketakketakketak doen.

Nu beweegt het bouwplatform zelden, de extruder continu, en de G-code word toch vertaald van RepRap-smaakje naar LinuxCNC smaakje. Dan kan ik net zo goed de Z- en A-as omdraaien. Z is dan de extruder, A het bouwplatform.
Zo gezegd, zo gedaan. Nou, dat is een wereld van verschil in gemiddelde snelheid en soepel lopen. Er gaat toch niks boven een goede trajectplanner als je de sturing tientallen G1's per seconde voert.

Verder het aantal stapjes per mm filament gecalibreerd en LinuxCNC op laten starten met G64 P0.07.

Resultaat met krek dezelfde G-code als de vorige delen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb verder niks afgesteld aan aantal stappen in XY; dat is 5 volle stappen per millimeter (20T poelies, GT2 2mm riem = 40mm/omw, koppeling stappenmotor 1:1)
Wel raar dat het zo redelijk goed klopt; je zou zeggen dat het plastic meer zou krimpen?

De hoogte van 19,7mm ipv 20,0mm is mij wel heel erg toevallig 1 laagdikte minder....
Wat verder opvalt is dat ik die opvulling aan de bovenkant van de kubus, waar de Z staat, niet heel geweldig vind. Die loopt niet over in de wand.
Dat zou die P0.07 kunnen zijn; LinuxCNC heeft dan de vrijheid om 0,07mm van het pad af te wijken en met zo'n heen-terug beweging zal-ie dat ook wel doen. Volgens mij kan ik in de slicers een overlap tussen infill en wand opgeven, daar maar eens mee spelen.

Onderkant van de kubus is breder dan de rest, maar volgens mij staat de eerste laag standaard op meer dan 100% extrusie. Dat zou dat kunnen verklaren. Lijkt ook een slicer-instelling te zijn en geen machine-probleem dus.

Verder nog een extra spinner geprint; ik heb 2 kinderen...
Die onder de loep:

Afbeelding

Ik zie wel wat blobjes. Dat zijn de punten waar de laag begonnen word. Temperatuur was niet extreem; 200 graden terwijl 205-225 aangeraden word voor dat PLA+. Maar ik kan een tikje lager gaan zitten; die twee verwarmingscartridges dicht tegen de nozzle aan en koperen warmteblok zijn aardig efficient. Snelheid was 60mm/s wandjes en 120mm/s infill, niet heel langzaam.
Dit is wel met de redelijk extreme en trage default retract van Cura; 25mm/s en 3mm geloof ik. Die blobjes zie ik in de kubus wat minder; Slic3r doet dat standaard vlotter en maar 2mm. Lijkt erop dat wat minder en sneller retracten beter werkt, dus.

Maar eens een stukje G-code kloppen die streepjes filament legt met varierende retract-afstand en snelheid. Voordeel van LinuxCNC; ik kan nog gewoon constructies zoals WHILE en REPEAT gebruiken in de G-code en rekenen met variabelen :lol:

Voor de rest zit het plastic ook goed aan elkaar. Ik kan de boel breken (met verrassend veel moeite), maar de breuk gaat dan door meerdere lagen heen, het is niet zo dat er lagen onderling loslaten.

Verder ook eens kijken wat handig is om het supportmateriaal te verwijderen. Dat zit namelijk ook goed vast...

En als ik nou ABS wil proberen, moet ik dan binnenkant van de nozzle schoonmaken? Of gewoon ABS invoeren en een cm of 10-20 aan filament extruderen op 230 graden om het PLA eruit te 'spoelen'?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door EBos »

Die blobjes heb ik ook wel eens gehad. Heel apart.
Misschien iets van whipe nozzle ofzo?

Voor het verwisselen van filament type kun je beter andere nozzel pakken.
Door de temperatuur verschillen kun je na verloop van tijd wat moeilijkheden mee krijgen en verstopping of
de kwaliteit gaat er van achteruit.
Houd wel rekening mee dat abs geen fijn lucht van af komt en zorg voor goede afzuiging.

Op mijn werk zijn er metingen voor gedaan, daar komt nog rapport van terug.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De geblobte spinner komt uit Cura, de calibratiedobbelsteen (waar ik die blobjes niet zie) uit Slic3r. De software heeft daar dus invloed op, en in Cura heb je niet zo gek veel in te stellen.

Andere nozzle voor een ander plastictype is wel zinvol ja. Freesjes die je in staal gebruikt hebt laat je immers ook niet meer los op een stuk kunststof. Ik zal wat nozzles bijbestellen, en ook een paar grotere voor als het me niet zo nauw komt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door EBos »

Het aller beste (wat ik bij mijn volgende printer wil gaan doen) is de volledige extruder (zonder motor)
als een cartrige er uit halen voor een ander materiaal. Ultimaker is mij al voor en heeft dat inmiddels hun Ultimaker 3 verwerkt.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Idee is goed, maar ik moet eerst eens kijken hoe nodig dat is. Nozzle wisselen is net zoveel of minder werk dan de hele extruder wisselen, en als ik dan het RVS pijpje mee wissel (vastmaken aan de nozzle) heb ik ook geen residu van ander filament.
Beetje BT30 toolholder met knopje om 'm te lossen versus een paar setjes ER25 moeren+spantang+frezen. Dat ER25 spul wisselt ook snel genoeg voor een hobbyist.

Wat ik wel ooit wil is een 2e extruder voor supportmateriaal. Ik vind het maar lastig weg te halen dat support, en je blijft het zien. Als je dat met HIPS of PVA doet kun je het spul een paar uur laten weken. Maar dan moet er toch iets komen als zo'n FlexDrive om het enigzins compact te houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Dabit, volgens mij extrude je op te lage temperatuur en extrude hij te veel materiaal bij de bochtjes. Marlin doet dat beter die extrude minder bij de bochtjes. Meest PLA hier is 210C extruden (1e laag zet ik soms op 212C).

Meest ABS hier is 245C extruden. 1e laag ook. Dat kun je dus alleen doen met een all-metal nozzle. Van die goedkope nozzles die niet all metal zijn, daar kun je cyanidegas produceren vanaf 247C en de PID aanvankelijk knalt hier zo maar naar 280C alvorens te komen tot 245C :)

Wisselen van PLA naar ABS is simpel. Gewoon hop de ABS erin en aantal millimeter extruden terwijl temp richting 245C gaat en weg is het PLA.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Eerste prints! Mooi werk Bart. Loopt mooi stil die printer!

Wat je eigenlijk moet doen met een 'onbekend' filament is een testtorentje printen; enkele perimeter wanddikte, cm of 10 hoog en om de ~10mm de temperatuur aanpassen. Begin hoog en eindig laag qua temperatuur, Ieder filamant heeft zijn eigen 'sweetspot' waarop het resultaat het mooist is en de hechting het beste. Ook onderlinge kleuren van 1 type filament verschillen weer.

@diepchess. Als je doeltemperatuur 245 graden is en hij eerst naar 280 schiet ,zou ik beginnen met de autotune van je PID's in Marlin.


Dat Cura dingetje; wil je eens spelen met simplify3d? Ik kan je wel tijdelijk de toegang tot mijn licentie verschaffen, mocht je dat willen. Ik wil niet meer anders dan simplify3d. Echt een goede slicer. Daarna komt Slic3r en daarachter cura. Leuke van simplyfy3d is dat je naar hartelust kan instellen en bv. kan coasten. Een ingestelde waarde voor een retract van je filament stopt de extruder te lopen, waardoor de opgebouwde druk in je nozzle kan extruden. Ook kan je aan diverse hoogten in je print andere parameters meegeven.

PLA print ik op slechts 175 graden. Beste hechting, mooiste resultaat voor het filament dat ik gebruik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

serum schreef:Eerste prints! Mooi werk Bart. Loopt mooi stil die printer!
Op de foto maakt-ie nog een pokkeherrie; fannetje op de radiator is een beetje rot en er stond nog een extra 120mm/7Watt fan bij.
Wat je eigenlijk moet doen met een 'onbekend' filament is een testtorentje printen; enkele perimeter wanddikte, cm of 10 hoog en om de ~10mm de temperatuur aanpassen.
Ja, eigenlijk wel een goeie. Zijn die G-codes voor dat soort testdingetjes ergens te downloaden, of moet je die stuk voor stuk googelen of creeeren?
Dat Cura dingetje; wil je eens spelen met simplify3d? Ik kan je wel tijdelijk de toegang tot mijn licentie verschaffen, mocht je dat willen.
Tezijnertijd wel, maar dan wil ik eerst de zwakke punten van de huidige slicers weten. Cura maakt er een bende van in ieder geval.

Ik heb verder niet meer geprint. Wel inmiddels een handjevol andere nozzles binnen. Paar 0,4mm, 0,5mm en ook een 0,8mm voor als ik grote stappen snel thuis wil doen.
Nog een bergje RVS pijpjes snijden, en dan gewoon elke nozzle z'n eigen pijpje geven. Weet ik zeker dat ik geen vervuiling onderling heb, want dan word alles wat in contact komt met filament behalve de aandrijving meegewisseld.

Ik denk ook dat ik achterin die printer maar een paar vakjes maak voor een 7mm sleuteltje en die nozzle-dingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

ik teken gewoon een 10cm hoge 20x20mm vorm in fusion, dan print je hem met 1 perimeter en zonder boven en onderkant. Je zet Slic3r dan op spiral vase en je kan los. Ik print er dan wel een brim van een mm of 3 onder, zodat hij wat houvast heeft op het printbed Met simplify3d kan je gewoon bij een laagdikte van .2mm zeggen dat je na 50 lagen een andere temperatuur wilt. in Slic3r maakte ik de gcode en dan even zoeken naar de z hoogte en daar een m104 met afwijkende temperatuur in plempen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Gedaan wat jij gezegd had: balk in Fusion getekend, shell, slic3r, G-code aangepast.
Geen spiral vase gebruikt; dat doe ik bij normaal printen ook niet.

Van 180 tot 215 graden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet waar de nozzle van temperatuur veranderde en even moest wachten. 210 graden en hoger word de structuur een tikje anders, maar 180-205 zie ik geen verschil. Bij buigen en knijpen breekt het ook niet op een bepaald punt. Het trekt ook niet krom, zo'n 20x20x150mm staaf met 0,4mm wanddikte.

Heb nu de ABS ook maar eens aangezet. Kijken wat dat doet.

Voor de verdere rest kan ik de printer wel eens verder afbouwen. Het lijkt allemaal prima te werken zo.

[edit]

ABS 200-235 graden zie ik ook maar bar weinig verschil... Bij de hogere temperaturen worden de hoeken iets rommeliger, maar een wereld van verschil is het niet. Van dat befaamde kromtrekken van ABS merk ik ook maar weinig
(heatbed op 90C, verder niks bijzonders)
Afbeelding

[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Mooi, de trein towers voor Lego city?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nee, gewoon hol vierkantprofiel waar ik elke 20mm de extrudertemperatuur 5 graden verhoog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Slic3r met honeycomb infill op 80mm/sec. Ik vond het wel grappig om te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=-WqeTFNBJ_0

Levert wel gigantische G-code files op waar het .gcode naar .ngc (python)script op de Raspberry wel even zoet mee is bij het inlezen.

Verder vermoed ik dat de Z-as 'koppeling' (lees: stukje benzineslang) wat slipt; na enkele uren printen zit op Z=0 de spuitmond zo'n 0,4mm van de glasplaat af. Stappenverlies lijkt me niet waarschijnlijk; daar zou de drive een fout op moeten geven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Mooi werk. Ik doe altijd spiral vase, omdat je dan op basis van 1 rand ziet wat er gebeurt en zo perfect kan opmaken of een enkele laag goed op de vorige hecht. voor grote laagdiktes heb je een grotere sweetspot voor je temperatuur, omdat de thermische lading eenmaal hoger is voor een dikkere laag. Bij dunnere laagjes zou dit wat kritischer steken.

(valt beter te testen bij een enkele perimeter dan bij een solid) ook bij prints komen enkele of dubbele perimeters voor, printen blijft toch een beetje tunen per job, zo is mijn ervaring)

Ik krijg het mooiste resultaat met de verschillende printers en slicers als ik de buitenste perimeter het laatst print.

Je machine loopt mooi Bart.
Plaats reactie