De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Ja dat klopt Dabit, soortgelijke ervaring daar met de verschillende slicers.

slic3r print inderdaad heel knullig supportmateriaal.

Bij objecten die supportmateriaal nodig gaan hebben teken ik dat vaak in de CAD al in, dat maakt het stuk makkelijker voor de slicers. slic3r lijkt zich duidelijk te focussen op zo min mogelijk materiaal extruden. Jezelf als Italiaan dan bezighouden met support materiaal past niet daarbij.

De honeycomb is met name bedacht niet om minder materiaal te extruden maar om warping tegen te gaan - maar ik heb dat van horen zeggen. We praten dan met name over ABS natuurlijk - met PLA lukt alles toch al supereenvoudig.
Ik kan dat overigens wel bevestigen dat warping een kleiner probleem is met honeycomb als infill in slic3r dan als je andere infills pakt. Nu zijn andere infills in slic3r ook niet echt 'aantrekkelijk' om understatement van het jaar neer te pennen. Zoals gewoonlijk werkt alleen de setting die hij thuis gebruikt en dat is oveduidelijk honeycomb :)

Dat simplify3d moet ik ook eens keer kopen en mee spelen, zodra de portemonnee dat hier toelaat :)
Tonybryden
Berichten: 897
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden »

Hoe gaat het met de printer Dabit .
Is het zover dat ik een keer kan komen kijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Je kunt rustig een keer komen kijken; het apparaat doet het gewoon. Er moet nog een deurtje voor, wat zijpaneeltjes, een bovenbouw waar de rol filament op kan, bla. Afwerken dus. Maar om te kijken is het interessanter als die zijpanelen er allemaal niet op zitten :lol:

Verder is het rustig geweest. Vakantie gehad, klusjes voor anderen die je daarna op moet pakken, bla.
Ik heb nog bij de lokale glashandel 2 plaatjes 5mm glas gescoord voor het dubbelglas-deurtje, en wat hardhout heb ik ook. Maar dat deurtje zelf moet ik nog maken.

Ik vind het wel een handig apparaat, zo'n 3D printer. Recent voorbeeldklusje: ik wilde vorige week eens mijn recent aangeschafte Chinese telefoon op de motor kunnen bevestigen. Gewoon effe simpel, kijken of het bevalt. Op vakantie tijdens wat wandeltochten de GPS in de auto laten liggen en enkel de telefoon meegenomen (die het GPSje-spelen met z'n 5400mAh accu makkelijk een volle dag volhoud), wat daarvoor prima beviel. Voor de motor heb ik ookn og een Garmin dingetje, geen zin dus om dure spullen te kopen voor een experimentje. En dan moet je zelf prutsen.

Foto van de telefoon genomen, kliederdekladder in Fusion:
Afbeelding

Toen waren we inclusief slicen een halfuurtje bezig.

Naar de schuur gelopen, glasplaat voorzien van wat 3dlac, in de printer gemikt, G-code file geladen, op de grote groene knop gemept, en de eerste tien centimeter plasticrups afgewacht.

Toen waren we 45 minuten verder sinds het idee.

Afbeelding

Daarna geen koffie helaas, want ik had nog een klusje. Dat spul hangt bij mij allemaal met RAM mount spul op z'n plek. Ik had dus nog een RAM-knobbel nodig. Da's officieel een 1" rubber bal, maar aluminium doet het voor de probeer ook wel. Enkel een VCGT-plaatje gebruikt, nadraaien met grote voeding gedaan zodat het oppervlak wat geribbeld blijft:

Afbeelding

Gaatje boren, M6 draad tappen, nog een schijfje POM afsteken om het balletje mee vast te zetten in de houder.


Toen waren we een uur en een kwartier verder sinds het idee.

Nu, de printer had toch wel een uur of 3-4 werk, maar dat doet dat ding zelf; geen interventie nodig. En als-ie klaar is zet die braaf de verwarmingen uit enzo.

Dus 's avonds een keer het ding uit de printer gepakt (dat ABS komt netjes uit zichzelf los als de boel afkoelt), en de telefoon geprobeerd. Helaas, die pastte net niet. Beetje bijwerken met een luchttolletje, een zijkant eraf breken, en hoppa, ik kan testen:

Afbeelding

Grofweg anderhalf uur bemoeienis van mijn kant, een paar uur extra wachttijd, en een ruime euro aan materiaal om zoiets te proberen. Hij past dus niet lekker, maar met weinig moeite print ik er nog eentje.

Voor dit soort dingetjes zijn die kitspuiten toch wel verdraaid praktisch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider »

Echt wel praktisch. En echt wel mooi werk. Mogelijkheden worden slechts beperkt door je eigen fantasie. Echt vet cool.
Tonybryden
Berichten: 897
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden »

Ja dat is echt wel leuk om te doen.
Ik kom wel een keer bij je langs.
Kan ik heb ook nog wat vragen over Cnc ,
Laat maar weten waneer je een keer een uurtje tijd heb, zodat ik je niet van je werk hobby af houd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Pfff, ik heb nooit haast, of althans, ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. Heb nog zat andere klusjes te doen, maar dat komt allemaal niet op een dag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 897
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden »

Ik bel je volgende week even om iets af te spreken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Dabit,
Ik zag in je verslag dat je de tafel in je printer aan 1 zijde hebt opgehangen. Mag ik vragen of dit een goed idee geweest is en hoe je dan de leveling doet?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Matig. Het kan ermee door en werkt, maar 2 kanten zou beter geweest zijn. Dat was alleen iets lastiger bij mij vanwege die verwarmingstunnel die eronder loopt.

Om het bed vlak te stellen heb ik 3 stelschroeven met veren waarmee ik de verwarmde plaat evenwijdig aan het XY-vlak van de extruder kan stellen. Eigenlijk zoals het op zoveel printers werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor je reactie. Ik wil voor de eerste keer een printer gaan bouwen. Geen goed idee voor mij dan begrijp ik. Ik kan dan beter 4 spindeltjes op de hoeken doen denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Spindels zijn zelden 100% recht. Minimaal gebruik je dus 1 vierkante geleiding of 2 ronde om het platform in de XY richting vast te leggen.

Een enkelzijdig platform word overigens wel vaker met succes gebruikt. Mijn platform is alleen wat aan de zware kant met die 10mm dikke verwarmde aluplaat en de 'hoogte' versus oppervlak is wat ongunstig; dat belast de karretjes nogal in kantelmoment. Ze kunnen het hebben, maar hoog is de marge niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Een paar kleine zaken stonden me toch wat tegen. Toch maar eens verder afbouwen dat ding.

- Dat hotplate-stelspul met de veertjes werkte maar matig, voornamelijk omdat wasknijper-veren te slap zijn. Met wat sterkere veren (zeg 50-100N ingedrukt op de goede hoogte) zou dat ook opgelost zijn, maar zie die maar eens per 3 ergens te kopen. Ik heb het maar simpel opgelost: paar M6 bouten een stukje afdraaien naar 3,2mm zodat ze in de M4 gaten passen en de plaat erop steunt. De zwaartekracht zorgt er wel voor dat de plaat blijft liggen, en zo niet dan kan ik er nog wel een M2 draadje in tappen, of ik maak 3 nieuwe en snij daar een M4 draad op. Maar dan is het 0,3mm per omwenteling, dat is weer wat krap.

Afbeelding

Filament word standaard via een doorboorde M6 bout toegevoerd naar de aandrijving. En zoals het Chinezen betaamt is dat gat ook niet erg recht en zeker niet glad aan de binnenkant.

Gewone 4mm koppelingetjes waar die PTFE slang in past heeft een M5 draad, dus dat past niet. Nouja, stukje messing en een paar minuten later is dat ook weer opgelost.

Afbeelding

De glasplaat wil nog wel eens heen en weer schuiven. Eigenlijk had ik vacuum in de planning voor dat probleempje, maar eerst de rest maar eens. En stiekum zit ik eigenlijk ook niet te wachten op urenlang de herrie van zo'n klein vacuumpompje.
Als tijdelijke oplossing doet een PEEK wigje en een extra stripje alu de truuk ook uitstekend. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn:

Afbeelding

Ook eens ergens wat dun kurk zien te vinden om de randjes met de keramische wol erin netjes af te werken. Dat idee komt van Ballegooijen af, en ik vond het wel een goed idee.


Dan het gedonder wat ze 'stof' noemen. De meeste ellende komt van boven. Afvegen van de glasplaat is nog niet heel makkelijk met restanten van dat 3dlac spul erop, maar als je het laat zitten is de hechting 3x niks. Dus moet je elke keer de plaat weer helemaal schoon poetsen met wat aceton.

Toch maar eens dichtmaken, dat ding. Kan ik ook eens de verwarming opstoken en polycarbonaat proberen. 'lastigste' onderdeel daarvoor is het deurtje; die wilde ik met dubbel glas hebben voor de isolatie.

Paar stukjes hout van 44x22mm (houtsoort onbekend maar lijkt iets hardhouterigs te wezen) in verstek zagen, sleuven frezen, en likje verf erover:

Afbeelding

Likje verf is aardig mislukt overigens. Oud blikje grondverf, okee, dat ging nog. Oud blikje zwarte verf, meh, met wat terpentine erbij zal het nog wel kunnen. Niet dus, ziet er niet uit. Niet gladgetrokken, wat bubbeltjes erin, glans varieert tussen hoogglans en mat. Tegen beter weten in licht opgeschuurd en nog een dun laagje. Daar werd het alleen maar erger van. Had ik eigenlijk wel kunnen weten, maar toch eigenwijs.
Nouja, ik wacht wel even een paar weken tot de verf goed doorgehard is, en dan schuur ik het wel kaal en doe ik het nog eens.

Gemonteerd:

Afbeelding

Binnenwerk moet ik nog maken. Plaat bovenop ook, die ligt er nog los op.

Nu moet ik echter ook licht erin maken, want het is nu aardig donker zo aan de binnenkant. Ik denk dat ik vanwege de temperaturen LED's maar laat voor wat ze zijn en een of twee PL-S of TL lampjes monteer. Die hebben wat minder last van temperatuur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Het wordt steeds professioneler Bart!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Ook eens ergens wat dun kurk zien te vinden om de randjes met de keramische wol erin netjes af te werken. Dat idee komt van Ballegooijen af, en ik vond het wel een goed idee.
Ik heb inmiddels een plaat kurk binnen en daar hou ik denk ik wel van over. Ik laat het je weten als ik zover ben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie