De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, ik moet eerst eens even kijken wat ik hebben wil en hoe ik het nou precies hebben wil; dit is ook weer een nieuwe feature die nog niet zo lang bestaat tussen mijn oren. Magoed, voor nylon en polycarbonaat is het eigenlijk wel erg gewenst, en PC en PEI/Ultem hebben recentelijk mijn aandacht.

Deksel aan de bovenkant is eigenlijk wel handiger dan een 'kap' over de rol zetten ivm doorvoer filament. Ook eens kijken hoeveel de diameter van al die verschillende rollen verschilt; ik heb momenteel maar 1 referentie. Een kant en klare 'vershoud-doos' zou het handigste zijn, dan krijg je meteen de luchtdichte deksel kado.

Onnodig veel volume is niet handig in ieder geval; in principe is er nog een verbinding met de buitenwereld door die PTFE slang; 1,75mm filament in 2mm binnendiameter slang laat een kanaaltje vrij waar met temperatuurcycli lucht doorheen gaat. Nouja, als dat problemen op levert kan ik altijd nog een luchtdichte doorvoer aan het 'extruder-einde' van die PTFE-slang zetten. X-ringetje net na de push-in koppeling ofzoiets.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door QupiX »

Ik heb het zo opgelost, op Thingiverse staat het vol met zulke 'dry-boxes':

Afbeelding

Wil alleen nog de doorvoertjes hoger op de zijkant plaatsen want het is nu uiteraard geen doen om het filament door die gaatjes te krijgen. Om het deksel goed af te sluiten heb ik een aantal clipjes geprint die ook op Thingiverse staan. Werkt verder uitstekend.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Net effe gauw de Blokker en de Xenos bezocht, maar nog niks gevonden dat naar m'n zin is. Een geweldig mooi koektrommeltje van Mepal gezien, maar helaas net te klein. En ook niet in grotere diameter leverbaar, alleen hoger.

In de stapelbare-halfdoorzichtige-hobbyboxen kom je verder om, maar die zijn geen van allen luchtdicht. Als ik toch die kant op ga dan wil ik toch iets met een rubber ring erin of zacht PE deksel.
Hoe heb jij dat opgelost QuPix? Want jij hebt ook zo'n doos.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DirkSchipper »

QupiX schreef: 13 jan 2018 10:25Afbeelding
Deze boxen haal ik bij de Hornbach! Tismaardatuhetweet! ;-)
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door QupiX »

Ik heb standaard Samla bakken van de grote zweedse woongigant. Deze hebben een deksel met een bolling erin waar de bak invalt. Wanneer je deze goed aanduwt met clipjes werkt dit al mooi, maar verder kun je dus vrij eenvoudig een dun stuk rubber in deze bolling plaatsen waardoor het helemaal luchtdicht is. Moet ik overigens nog doen, maar zoals zo vaak zijn er nog een paar honderd andere dingen die ook moeten;)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nog meer kleinigheidjes...

De kitspuit heeft nu ook USB op het voorpaneel. Soms wel handig om er een USB-stickje of toetsenbord in te kunnen pluggen:

Afbeelding

Ook maar eens de stroomaansluiting in orde gemaakt. Is de boel eindelijk eens geaard :roll:
Tevens een RJ45 plugje toegevoegd voor netwerk. Word momenteel niet gebruikt; de printer kletst ook via WiFi en de 4-poorts switch in de schuur zit vol.
Radiatorgat heb ik nog wat filtermateriaal in gestopt, verder nog een net afdekraampje printen.

Afbeelding

Verder heb ik een aardig doosje gevonden voor het luchtdicht monteren van filament: Afbeelding. Mooi spul; die dozen zijn van 3-4mm dik taai polypropyleen (dus niet die scheurende ellende) en de dekselconstructie is degelijk.
D'r hangt wel een prijskaartje aan; als ik de rondborstige directie ga vertellen dat ik 15 euro aan een vershouddoosje uitgegeven heb dan word ik vast voor gek verklaard. Als ik ga zeggen dat ik het liefste al die wappieflappierommel uit de keukenla mik en vervang door dit soort doosjes waarschijnlijk nog meer.

Voor dat doosje had ik een filamentdoorvoer nodig, want het plastic was te dik voor enkel een push-in fitting. Die maar eentje gedraaid, en de filamentinvoer mooi conisch gemaakt zodat het filament makkelijk in te voeren is. O-ring groef maar gelaten voor wat het is; ik had toch geen geschikte O-ring en een drupje Curil-T doet de truuk ook.

Afbeelding

Doosje op z'n plek. Nog voldoende ruimte voor een bakje gevuld met silicagel met indicator, en ook wat vingerruimte om het filament in het slangetje te proppen:

Afbeelding

Verder een rolletje eSun ePC polycarbonaat-filament besteld. Ik heb nul problemen met dat eSun filament, dus maar even 'vertrouwd' gekocht. Ik ben benieuwd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Toxiq »

Ac.Tion heeft ook dat soort dozen (kan alleen niet van de foto inschatten hoe groot de jouwe is)

Mocht die 2.2 liter zijn dan zal vrouwlief je helemaal voor gek verklaren dat je er 15 euro voor betaald hebt
https://www.action.com/nl-nl/p/excellen ... rtrommel2/

zijn zeer degelijk, gebruik ze veelvuldig in mijn Mancave, inmiddels 2jaar in gebruik, niet 1 stuk
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nee, deze is 6,5 liter. En eigenlijk is die niks te groot; in de breedte passen de rollen er mooi in en in de lengte hou je een stukje over waar je vingers in kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Wij hebben op het werk van die vochtigheids indicatoren die je in de wand van een behuizing kunt bouwen en die je vertellen door een kleurtje wat de vochtigheid is, soms met alleen de indicator, maar ook met silicagel gevuld er bij. Ik zal eens op zoek gaan of er toevallig nog ergens een paar liggen die toch nooit meer gebruikt gaan worden. Jammer, twee weken geleden zijn er nog enkele honderden koffers (12HE 19 inch rek met ingebouwde airco enz.) met van die dingen er in naar de Domeinen gegaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Silicagel heb ik nog een kilo of 2 staan, ik zag alleen dat ik het eens moet drogen. Na jaren in een afgesloten pot trekt het toch vocht aan blijkbaar. Het silicagel is met indicator; het spul verkleurt naar blauw en roze als het vocht opneemt.

En die indicatortjes zitten tegenwoordig bij vrijwel elke bestelling van MSL3 of hoger elektronicacomponenten in de gesealde zak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door André »

Is een auto-ontvochtiger-spons iets? Heb ik in onze auto's liggen.
https://www.halfords.nl/pingi-pingi-aut ... -9173.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Och, silicagel heb ik genoeg. Als ik dat allemaal in die bak knikker dan draait de rol echt niet meer :lol:. Het moet alleen weer een keertje de oven in.

En moet het nog droger dan heb ik ook nog wel geconcentreerd zwavelzuur :mrgreen: :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Toxiq »

DaBit schreef: 21 jan 2018 22:11 Nee, deze is 6,5 liter. En eigenlijk is die niks te groot; in de breedte passen de rollen er mooi in en in de lengte hou je een stukje over waar je vingers in kunnen.
Ohhhh dan is 15 euro geheel verantwoord :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik heb aardig wat gedonder met de filament-aanvoer sinds de plastic bak. De laatste 2 prints (ABS) zijn mislukt omdat er op een gegeven moment geen druppel plastic meer uit de extruder kwam, en na loshalen heb ik dan ter hoogte van het aandrijfwieltje een mooie halvemaanvormige hap uit het filament.

Ik vind het nu zelf ook maar zwaar gaan, dat filament door de PTFE slang trekken. Ik meen dat dat toch minder was voor ik de bak gemonteerd heb (en ik heb er ook mee geprint, een gram of 100). Eerst dacht ik dat het het messing draaiwerk was (gat daardoor was 2mm), maar als ik de PTFE slang uit de koppelingen trek en het filament doorvoer gaat het nog steeds zwaar.

Iets is dus veranderd aan die slang. Maar wat?

Nu maar even de slang weggehaald en het filament los doorgevoerd (rol nog wel in de bak), want mijn 'klant' keek maar erg beteuterd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie