De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door lordprimoz »

DaBit schreef: 30 jan 2018 19:02 Maar helaas, het maken van dingen zit op de een of andere manier altijd tegen en maar zelda mee.
Gemiste kans :p
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Breaker »

Als zo lang nadenkt dat er niets meer fout kan gaan, kom je nooit toe aan iets maken. :roll:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Plannen van technisch werk blijft toch een kwestie van een inschatting maken kwa hoe lang je erover gaat doen, dat vermenigvuldigen met pi, en dan zit je in de richting. ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Over verlijmen van onderdelen.. ik heb goede ervaringen men Bison Kombi Power.. Er zal ongetwijfeld soortgelijk professioneel spul want Bison is toch een beetje commerciële bouwmarkt-troep.
Even afgezien van de kleur hecht het zich prima op de geprintte delen, hard redelijk goed uit en is goed na te bewerken met schuurpapier.
De paarden die ik buiten op de dampalen heb staan zijn ook uit meerdere delen PLA geprint. Om het enigszins tegen de weersinvloeden te beschermen heb ik ze in de epoxy gezet (dat gietspul, maar gewoon met de kwast aangebracht).. Ik had ze hooguit 2 maanden gegeven maar ze staan nu al (meer dan?) een jaar in volle wind, regen en zon... Nog steeds even sterk/slap als toen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nou.. Vooral de 'oude' formule Kombi Power was erg goed spul hoor. Dat bruingelige spul ipv het moderne witgelig. De moderne is wat minder, maar nog steeds knap goed. En voor de Bison Kombi Metaal en MS Polymeer alternatieven vinden die veel beter zijn valt ook niet mee.

Ik gebruikte voor dat zwaard de 1-component versie van die Kombi Power: PU constructielijm. Dat spul bruist en verdeelt zich zo enigzins in de met 30% infill geprinte binnenkant. Dan zitten plastic en draadeind aardig degelijk aan elkaar lijkt me.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Vandaag thuis en de rondborstige directie niet, dus de oven kon even misbruikt worden voor techneutenzaken:

Afbeelding

Een voorraadje silicagel drogen; met al dat gepruts neemt het wel vocht op. Mooi donkerblauw is vochtvrij, lichtpaars is vochtig. Deze is dus wel goed, kan ik weer even vooruit.

Dan was de Bondtech binnen. Maar eens mee gaan prutsen. Dat ding heeft een 'groovemount', dus daar moest ook wat voor komen:

Afbeelding

Ik vind het maar niks, dat systeem. En dat die Bondtech maar in 1 helft van het plastic het uitsteeksel voor de groef heeft vind ik eigenlijk ook niks; levert toch speling op. Magoed, we doen het er maar mee. Gemonteerd ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

De filament-toevoer/afvoer loopt tot mooi strak tegen de aandrijfwieltjes aan. Mooi.

Dan het motortje los. Nadeel van voltage-mode stepperdrives is dat ik vreselijk veel parameters in moet stellen, waaronder de tegen-EMK in V/Hz. Die word nooit opgegeven in stepper-datasheets, dus die moest ik opmeten. Kon ik gelijk eens kijken of het metalen of kunststof tandwieltjes zijn in die reductie:

Afbeelding

Kunststof dus. Ik zal maar niet te gek gaan doen met de ruimteverwarming.

Dan monteren. Beugeltje en plaatje gefreesd, schroefschroef, klaar.

Afbeelding

Extruder is nog niet getest; eerst de nieuwe parameters voor de drive uitrekenen; dit motortje is significant anders dan het nema17 motortje op de vorige extruder.

Toen ik de extruder haaks tov het bed wilde stellen ging het mis. Dan moet ik eerst homen, wat op de Y-as mis ging. Een van de bouten van de klem waar de Bondtech mee vast zit was te lang, en zorgde voor een mechanische stop voordat de homeswitch geraakt werd. Veel geweld en herrie, en nu zit er ergens op de motorkoppeling of iets dergelijks speling; ik kan de as 180 graden draaien met motor bekrachtigd.
Grmbldegrr, die motor is toch al zo lekker te bereiken :evil:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan rijzen er bij mij toch een paar vragen:
Waarom zou dit kartelwieltje wel werken en die vorige niet ? (grotere diameter zodat er over een grotere lengte tandjes aangrijpen ?)
Dan zou het filament dus eigenlijk met een bochtje over het aandrijfwiel gedrukt moeten worden, maar dan is een wat grotere diameter ook een pre.
Kon je niet je oude stappenmotor overzetten ?

Is het ondertussen nog niet algemeen bekend hoe zo'n extruder geconstrueerd moet worden, en doet iedereen een beetje wat ie aan z'n theewater voelt wat moet werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Deze kartelwieltjes zijn zowiezo al veel beter dan gewoon een messing tandwieltje. De tanden van een messing tandwieltje zoals bij de vorige zijn niet scherp; die hebben een botte bovenkant. En het is toch de bedoeling dat de tandjes iets in het filament dringen zodat het filament een tandheugel word, alleen wrijving is niet genoeg.

Deze wieltjes zijn van hard staal met scherpe tanden die bovendien in een radius lopen zodat een groter deel van de filamentomtrek gebruikt word.
Verder worden er 2 gebruikt die tegen elkaar in draaien met een 'doorlaat' die net wat kleiner is dan de filamentdiameter. De tandjes worden dus met brute kracht in het filament geforceerd en de aandrijving gebruikt dus een 2x zo groot deel van de omtrek.

Volgens de advertentieblabla breekt het filament eerder dan dat het slipt. Nouja, we zullen zien. Ik heb net uitgerekend dat 24V voeding genoeg is voor 45mm/s filamenttransport; daar zal het zwakke punt niet zitten in ieder geval :D

Oude stappenmotor kun je niet overzetten; dit motortje heeft geen gladde as maar de as is direct het tandwieltje wat de planeetwieltjes aandrijft. Motor+reductie is niet iets wat Bondtech samengesteld heeft, dat is gewoon 1 inkoopdeel: 17HS3001-C5X

Kwa kwaliteit en engineering van dat zelfbouw-printer-onderdelen-spul, tsja. Dat is van een heel ander niveau dan wat bij metaalbewerkingsmachines gangbaar is. Het zijn eigenlijk allemaal 'omhooggevallen hobbyisten' die het doen, en dan moet het vaak nog zo goedkoop mogelijk ook. Het verbaast me dat die 3D-printer onderdelen niet standaard met ducttape in elkaar hangen. Die Bondtech kost toch onderhand evenveel als een goedkoop printertje uit China, maar als ik dan zie dat de tandwieltjes niet voorzien zijn van een likje vet, er speling zit op de nokjes-en-gaatjes delen die de behuizingshelften onderling uit moeten lijnen, dat het gat voor de 'groovemount' niet circelvormig is en dat het plasticdeel vrij slap geprint plastic is, mjah... Dat had best beter gekund; een mallensetje voor deze delen is niet heel ingewikkeld en dus niet heel duur. Dan kun je het gewoon in vezelgevuld nylon of PPA spuiten en pakken de toleranties ook wat beter uit. En zoveel hoef je er niet te maken wil je kwa kosten op hetzelfde niveau zitten als die dingen laten 3D-printen.

Aan de andere kant: als ik iets identieks wil maken met blokjes aluminium als degelijke vervanging van het plastic, netjes de boel met een paar naaldlagertjes lageren, motortje erop moet plakken, testen op 10 verschillende printers, documentatie en een website moet maken en er nog aan wil verdienen ook dan kost het ding het drievoudige van zo'n Bondtech.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Hij print weer.
Ik kan bevestigen dat de extruder gewoon het filament stuktrekt als er teveel weerstand is :lol:
Aanvoer via de PTFE slang is geen drama meer, gaat goed.

En de andere kant op werkt het ook; het filament word opgefrommeld in het pad naar de spuitmond, en als er niks meer op te frommelen is dan verliest de motor stappen in plaats van dat het filament kaalgevroten word.

Tot zover tevree.

Wel nog wat last van over-extrusie:

Afbeelding

Dat word naderhand alleen maar erger. Afstand spuitmond-glasplaat is met een voelermaatje gecontroleerd, steps per mm klopt ook. Hmm, maar eens iets lager zetten.

Weinig Slic3r-blobjes aan de buitenkant (laagdikte 0,25mm). Retract is een zuinige 0,5mm:
Afbeelding

De aanhechting is goed. Plastic gaat stuk voor de lagen onderling loslaten:

Afbeelding

Nog even die geintjes van over-extrusie eruit halen en het is weer prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nah, toch niet. Verrekte blobjes in de buitenwanden....

Maar ik ben erachter wat ze veroorzaakt. In Slic3r staat standaard de buitenste omtrek op 50% snelheid. Dat betekent dat met 3 omtrekken er 2 op 60mm/s geprint worden en dan de buitenste opeens op 30mm/s. Dat is het punt dat er een blobje ontstaat; blijkbaar heerst er dan nog zo'n hoge druk in de extruder dat-ie wat na-ijlt.
Met die Bondtech heb ik er meer last van dan met de oude.

Zet ik alle printsnelheden op 40mm/s, dan zijn ze weg. Bootje links is met 80mm/s infill, 60mm/s omtrekken 2 en 3, 30mm/s omtrek 1 (de buitenste). Bootje rechts is alles 40mm/s (wat weer andere problemen creert)

Afbeelding

Testcase: lijntje leggen beginnend met 20mm/s, middenstuk 70mm/s, en dan weer 20mm/s:

Afbeelding

Yep, bij de acceleratie naar 70mm/s word de lijn dunner, naar 20mm/s krijg je een verdikking.

Oh, maar da's simpel.
Gewoon bij het oplopen van de snelheid een beetje extra filament de spuitkop in duwen om de druk te laten stijgen en bij verminderen snelheid iets terugtrekken om 'm snel te laten zakken. Zo gezegd, zo gedaan, en lijntjes trekken met oplopende druk-compensatie.

Afbeelding

Beetje rottige foto.
Maarja, toch niet zo simpel. Tegen de tijd dat de lijn redelijk evenwijdig is kwa dikte (4e van boven) krijg ik bij het starten een gigantische blob en daarna even niks. Hebben we dat weer.

Nog maar eens over nadenken en wat rondgooglen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Dabit, zie ik het goed dat er een planetary gear zit tussen de stepper en het directe extruderwieltje?
Knikker die planetary gear eruit man. Ik drijf hier die wieltjes natuurlijk direct aan.

Blobs heb je 't over. Heb je alle vormen van retraction wel uitgezet in de slic3r? (weet niet welke slicer je tegenwoordig gebruikt)

De nieuwste beta van slic3r is stuk beter dan de oude 1.2.9 die ik had ervan - maar standaard staat de retraction aan.
blobs kunnen op vele manieren ontstaan echter.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Om retraction te compenseren in slic3r is er setting: "avoid crossing perimeters'. Onder print settings - layers en perimeters.
Die zet ik hier aan.

Dan retraction uitzetten onder printer settings - extruder 1 t/m laatste: retraction 0mm (zero to disable).
Retraction when tool is disabled: 0
etc.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

"Testcase: lijntje leggen beginnend met 20mm/s, middenstuk 70mm/s, en dan weer 20mm/s:"

Die blob is foeilelijk en enige wat ik kan bedenken is dat het meerdere problemen moeten zijn. 1e is mogelijk de planetary gear. 2e moet de firmware zijn en 3e de spuitmond en/of
temperatuuropbouw richting je nozzle.

70mm/s is helemaal niet zo snel. Ik heb dit probleem eerlijk gezegd nooit eerder gezien op zo'n overdreven manier dat bij versnellen en vertragen dit gebeurt.

Misschien heeft het toch wel met punt 3 te maken: de temperatuuropbouw van waar je boven heatbreak koelt richting de nozzle. Je doet dat toch watergekoeld als ik me herinner?
Misschien haalt het te veel wattjes weg waardoor aan 't begin van je nozzle het niet goed smelt en daar vastzit dan. Dus dat de temperatuur van 't filament net of te laag of te hoog is als het uit de spuitmond komt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Ah ja - ik zie nog een punt 4 die 't zou kunnen zijn.

4 - systematische overextruding

Ja daar had ik recentelijk nog last van. Een nozzletje van 0.4mm die ik liet extruden alsof hij 0.6mm diameter was.
Dus in de slicing software had ik gewoon de nozzle opening foutief staan. Dat leek allemaal ok behalve toen ik 'm begon te tunen.
Dat valt niet ok te krijgen.

Alles was snel opgelost toen ik de nozzle weer op 0.4 mm gezet had en de beruchte E-factor in RAMPS teruggeschroefd had naar de waarde die hij moest hebben.
In dit geval staat E op het moment op 175 (direct drive extruder). Dat lijkt aardige waarde te zijn maar ben 'm bezig nog beter te tunen. Die stond eerst op 500 :)

In slic3r gaat het dan nog steeds niet altijd ok. Ik heb nog meer parameters veranderd daar:
Print Settings - Advanced -
En dan voor 0.4 mm nozzletje heb ik : default extrusion width : 0.4 mm
en ook : first layer : 0.4mm
Overlap : 5% (ben ik nog mee aan experimenteren) - de kitspuit beweegt heel nauwkeurig tenslotte, dus minder overlap nodig.
Plaats reactie