De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:dik stuk rubberplaat waar je de motor mee monteerd doet hetzelfde. ( heb ik ooit van een voegenspatel gemaakt, toegepast om een constructie foutje op te lossen, en je moet wat als je ver van huis bent )
Dan kun je beter nog van die rubberen trillingsdempers gebruiken lijkt me. Die dingen met buitenkant rubber met een groef erin zodat je ze in een plaat kunt monteren en aan de binnenkant een metalen busje.
Je kunt dat haakse zetstuk ook asymmetrisch (huh?) maken
Je bedoelt 1 poot van de 'L' een eind opschuiven zodat je zeg maar __=--- krijgt?
Een nadeel van die bowden vervalt natuurlijk op het moment dat je een meetwieltje hebt zitten bij je extruder kop.
Deels wel, niet helemaal. Het opbouwen van voldoende druk duurt nog steeds langer dan wanneer de aandrijving dicht bij de smeltkop zit, en het terugtrekken om de stroom plastic te stoppen ook.
Closed-loop heb je te maken met de relatief lange tijdsconstante van die vering en aandrijving, en volgens mij is het proces best voorspelbaar, dus of het nou significant voordelen bied tegenover open-loop (gebruik maken van voorkennis hoeveel extra je moet duwen en terugtrekken), hmm. Ik ben nog niet overtuigd.
(voor detecteren dat je aandrijfwieltje slipt of je stappenmotor stappen verliest is het uiteraard wel zinvol)

Magoed, bereik in XY is 266x266mm, oftewel +/-133mm vanaf de 'nulstand'. Dan zou je zeggen dat 250-300mm lengte vanaf de aandrijving tot aan de smeltkop wel te doen moet zijn. Hoe 'erg' dat is, geen idee, maar eigenlijk gebruikt stiekum een aardig deel van de 3D kitspuiten zo'n constructie.

Je zou eigenlijk een leuk ienemiene hydraulisch vaanmotortje moeten hebben ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Bowden werkt niet al te best; zeker niet met flexibel filament. overigens moet je eigenlijk een vertraging toepassen op je stappenmotor als je er rechtstreeks een hobbed gear opzet. Anders zie je je pulserende toevoer eigenlijk altijd terug in je werkstuk, misschien met je keuze van drivers niet aan de orde,maar goed. Iets om in het achterhoofd te houden. Bowden is voor mij een gepasseerd station. op de delta houd ik er nog even aan vast, totdat ik mijn 110gr extruder/hotend/ afheb. Dan stap ik volledig van bowden af. Je kan er niet fatsoenlijk flexibel filament mee printen. (rubber) en dat is toch best geinig spul om te kunnen printen.

Je kan

Misschien een idee om stepperdempers te kopen, verkrijgbaar in nema 17 en nema 23, Erg efficient (wel weer een extra stukje flexibiliteit, maar daar ben je toch niet vies van ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Met flexibel filament kan ik me indenken dat de problemen progressief toenemen ja. Maar mijn interesses gaan voorlopig meer uit naar de degelijkere plasticsoorten dan de flexibelere.

Werkt dat Bowden-spul eigenlijk bij geen van de verkrijgbare printers echt fatsoenlijk? Ik meende op Ben z'n foto's te zien dat dat 150.000 euro ding ook een Bowden-systeem gebruikt. En naast het grote nadeel dat je een stuk elastiek door een elastieken pijpje probeert te duwen zie ik ook een hoop voordelen.
@benkr: doet die Stratasys nog iets aparts? Een meetwieltje bij de smeltkop oid?

Dat je een vertraging moet gebruiken om harder en soepeler tegen het filament te duwen geloof ik wel; frictie en stictie van een teflonslangetje is niet 0. Maar het voordeel is dan weer dat je daar al het gewicht en volume voor kunt nemen wat je nodig hebt.

Bedoel jij met stepper-dempers zoiets?
Afbeelding

Flexibiliteit ben ik inderdaad niet vies van nee :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Bart, ik zal proberen die printkop wat meer in detail zichtbaar te krijgen, maar ik vrees dat ze me dat niet laten doen want het ding is meestal druk met printen, en als ik dan tussen 2 job's door even wil gluren dan verwacht ik meteen van die opmerkingen als: laat het alsjeblief dicht want nu doet hij het goed.
Vorige week was er iets kapot, dat was mijn kans, helaas had ik maar heel weinig tijd om b.v. die printkop wat verder te demonteren of zo, kwam toevallig zo maar binnenlopen en de waakhond van het ding was er even niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Jep, Die bedoel ik! scheelt enorm veel in herrie.

Ik heb er wel eens aan gedacht om met 2 motoren te werken op een bowdensysteem. Lichtgewicht en onderbemeten op de nozzle en een zwaardere voor de bowdenaandrijving. Als je dan zorgt voor een voorspanning tussen beiden, hoef je verder geen rare capriolen uit te halen dat de ene meer retract dan de andere oid.

Er zijn al vele manieren de revue gepasseerd in de 3d printerland; een 'echte' bowden overbrenging, welke de roterende kracht overbrengt naar de extruder. Trouwens; met een lange eindeloze belt, zou je met een core-xy icm een stukje slim programmeren ook de steppermotor kunnen opnemen in je lus, zodat de motor niet meebeweegt, maar de extruder wel als direct drive aangedreven wordt. Heb voor een standaard cartesian een ontwerpje voor gemaakt dat je dmv een differentieel en 2 extra snaren de beweging van de x as op de extruder opving (reduceert tot 0) en deze kon aanpassen dmv een niet meebewegende stappenmotor.

Ik zie op die foto's van Benkr juist een DC motor met vertragingskast zitten? (die blauwe geanodiseerde huls boven het keramische afschermplaatje van het hotend) Of ik vergis me. Kan die blauwe huls anders niet plaatsen.
(plaatje met ID 13312)
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door frank »

Ik heb een iets oudere Stratasys machine van binnen gezien en die had een directdrive. De aanvoer van het filament ging wel door een teflon slang.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je bedoelt 1 poot van de 'L' een eind opschuiven zodat je zeg maar __=--- krijgt?
Ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel. :lol: ( als het maar stijf en flexibel is op de plaatsen waar je wilt )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Die aanvoer door een teflon tube wil je altijd houden om stress op het filament te voorkomen bij het bewegen van de x/y.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

En als je nou de aandrijfkracht middels bowden doet?
Dus een stepper die een flexibele as aandrijft, die middels wormwiel de voedingsrol aandrijft.

Voedingsrol en wormaandrijving in de warmte bij de kop, aandrijfmotor elders.
Desnoods een 'syncrone aandrijving dat die motor het filament van de rol richting printkop stuurt én middels flexibele as nabij de printkop een extra duwtje geeft of afremt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of gewoon een Faulhaber 6V DC motors with gearbox and encoder . Als aandrijving op de printkop mee nemen.
Zal vast wel wat minder wegen.
http://www.voti.nl/shop/catalog.html?MOT-20-2

Ik heb er nog eentje liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Kwa stepper-ophanging: ik vind die stepper-dempers eigenlijk wel een aardige optie. Zal inderdaad herrie schelen, want ook steppers die je met een zuivere sinus aandrijft hoor je nog door het varierende koppel. Nu vind ik herrie nog geen ultiem drama zolang het de buren niet uit de slaap houd.

Kwa extruder: dat moet in de eerste instantie niet al te gek raar zijn. Deze printer lijkt kwa opbouw en besturing al niet op de rest en anders ben ik straks 12 dingen tegelijk aan het debuggen.

Dat Faulhaber motortje vind ik echter wel heel leuk. Maar het roept weer vragen op: met hoeveel kracht moet je op dat filament duwen om het te extruderen? Als ik kunststof las dan moet ik toch best hard op die vulstaaf duwen (anders hecht het niet lekker aan het basismateriaal) en dan hoeft-ie niet door een gaatje van 0,4 heen.
Achterkant bierviltje maar weer: Motortje levert 1,5mNm, vertraging is 1:141. Als ik nou uit mijn duim zuig dat die vertraging 80% efficient is dan kan ik dus op de uitgaande as zo'n 0,17Nm verwachten. Als ik daar voor deze rekenexercitie zo'n 'M8 hobbed bolt' aan knoop met een radius van 4mm naar het midden van het filament dan duwt dat ding dus met circa 40N het filament de extruder in als die aandrijving van het filament verliesvrij is, en dat is-ie niet. Elke andere vorm van aandrijfwieltje heeft een grotere radius en daar word het niet beter van.

Klinkt als erg krapjes, of heb ik dat mis? Dan is zo'n Maxon motortje met vertraging al een betere optie lijkt me, ook niet heel zwaar. Moet je d'r alleen nog een encodertje op hobbyen.

Groter 'probleem' is dat die motor op de verkeerde plek blijft. Nog niet eens zozeer om het gewicht, maar omdat die in een warme omgeving z'n werk moet doen. Dat word al gauw teveel. Kan tegen de tijd dat ik nou echt van plan ben om de bouwruimte op te stoken tot 70 graden ook wel opgelost worden met een paar waterslangetjes en wat aluminium, maar als dat Bowden-spul gewoon werkte zou dat wel zo simpel zijn. Maakt het ook erg simpel om later een 2e extruder toe te voegen voor supportmateriaal.
Alleen als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk niks, zo'n Bowdensysteem.

PTFE slang tot aan de rol filament, check. Da's wel een goeie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door jacksat »

DaBit,

Ik weet niet of je deze al gezien hebt?
Maakt je keuze misschien wat gemakkelijker (of juist niet) :lol:

Beide zijn van Thomas Sanladerer

extruders
https://www.youtube.com/watch?v=iTPhOVDxeWI

Hotends
https://www.youtube.com/watch?v=Kf907duwAAE
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, ik heb zelf ook nog wat zitten rondgoogelen en was deze tegengekomen.

Ik denk dat ik toch maar voor het bowden-type ga. De nadelen schijnen prima op te vangen te zijn behalve met echt flexibel filament, een lang stuk PTFE-pijp heb ik toch niet nodig, en voorlopig lijken de voordelen het te winnen van de nadelen. Dat meetwieltje van Hugo zou ook nog wat kunnen doen, maar dan moet ik het eerst aan de gang zien om dat in te kunnen schatten.
Mocht nou blijken dat ik het toch mis heb dan heb ik nog wel een leuk idee met direct drive maar toch het motortje op een afstand.

Inmiddels beginnen de eerste pakjes uit China in de brievenbus te vallen. Riem is binnen, poelies zijn binnen, vrijloopwieltjes zijn binnen, en een paar 3201 lagertjes had ik ook maar alvast besteld. Nog nik gedaan met het spul; lijf werkt nog steeds niet mee. Als het dat wel doet dan maar eens de onrondheid van het spul meten; op het oog ziet het er goed uit.
En er is nog meer onderweg; paar van die stepper-dempers, axiaal ventilatortje, paar L6470 stepperdrives, 8mm assen, bla.

Tijd om weer achter de tekenprogrammatuur te gaan zitten. Even kijken hoe het uitpakt kwa kosten en ruimte, maar ik zit eraan te denken om meerdere kleinere heaterpads te nemen en die gewoon los van elkaar te regelen. Dus zeg een 200x200mm oppervlak maken uit 4 stuks 100x100 pads en 4 sensoren. Dan kun je de temperatuur van het bed toch mooi gelijkmatig regelen, en of ik nou 1 sensor en triac of 4 sensoren en triacs aan een microcontroller moet knopen is ook het verschil niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Het Z-platform uitwerken. Constructie is nu een 'dienblad' van 370x350mm, 35mm hoog bestaande uit 10mm alu. Kan lichter, maar ik heb nog een paar stukjes 10mm aluplaat staan (jullie weten inmiddels wel dat ik bouw met andermans afval en overschotten :mrgreen:) en dat spul schroeft wel makkelijk in de kopse kant.
Eerst maar eens kijken of zo'n eenzijdige ophanging niet voor teveel ellende gaat zorgen. Met enkel zwaartekracht:

Afbeelding

Lijkt erop van niet, al zijn de karretjes in simulatie wel veel stijver dan in werkelijkheid omdat het model van die dingen zo simpel is.

In die bak zou dan de temperatuurregelaar moeten komen, een homesensor voor de Z, een laagje steenwol, en een vlak stuk toolingplate van 300x300x10mm op stelschroefjes dat het eigenlijke bed vormt met van die siliconenmatjes oid eronder.
In dat eigenlijk bed dan een paar aanslagen en een vacuum-patroon zodat ik daar een makkelijk uitneembare bouwplaat op kan leggen en vast kan zuigen. Dat hoeft alleen maar te blijven liggen, dus veel vacuum heb ik daarvoor niet nodig.

De bekabeling bestaat dan uit 230VAC, een datakabel en een vacuumslangetje. Dat kan wel mooi door een stukje ribbelslang naar de 'motorruimte'.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie