De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

En wat ik ook kan doen is een stuk filament en wat hete lucht nemen en de delen aan elkaar lassen. Heeft iemand dat ooit geprobeerd?
Nog geen ervaring mee maar je brengt me op een idee; zou dat mooi gaan met een 3D pen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik denk het niet. Dat hetelucht-lassen werkt toch voornamelijk omdat je met de hete lucht het basismateriaal en vulmiddel in een rubberachtige staat brengt, en vervolgens druk gebruikt om de polymeerketens met elkaar te laten verstrengelen.
Zo'n 3D pen lijkt me wat slapjes voor dat doel en doet niks met het deel voor het lasgebied.

Opzich zou je wel relatief makkelijk met 3D-printer spullen een soort van mini-extrusielasapparaatje moeten kunnen maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door ruudderooy »

Voor het verlijmen als het abs is dan gewoon klein beetje acceton.
en pla gebruikt ik gewoon een goeie seconde lijm was voor mijn project voldoende omdat alles maar met 1 laag geprint is zijn de verlijmde delen altijd sterker. (vliegt nog steeds met doppler gemeten gaat boven 200Km/h)
16314

Je kan PLA ook met acceton verlijmen heb nooit getest hoe sterk het is maar het schijnt wel te werken.

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef: 29 jan 2018 10:03 Opzich zou je wel relatief makkelijk met 3D-printer spullen een soort van mini-extrusielasapparaatje moeten kunnen maken.
of andersom, met een grote extruder lasapparaat een grote 3D printer maken;-)

trouwens dit bestaat al wel
https://www.almond.nl/drader-injectiwel ... ukken.html
Breek de dag, frees een lijntje.
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door gerkon »

[/Offtopic: Heeft iemand een idee waar je RVS naadloze pijp met een binnen diameter van 2 mm en een wanddikte van 1 mm kunt kopen?quote]
https://salomons-metalen.nl/producten/rvs/capillair
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door frank »

@gerkon: Thanks
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef: 29 jan 2018 16:39 trouwens dit bestaat al wel
https://www.almond.nl/drader-injectiwel ... ukken.html
Leuk apparaatje. Zal wel weer een klein vermogen kosten. Regelbare verfbrander: 29,95. Regelbare verfbrander in koffer met mondstukje voor plasticlassen: 699,50. Zoiets.

Doet me toch vermoeden dat een blokje messing of koper frezen wat op de (geregelde) soldeerbout past in de vorm van Drader mondstuk 5 en een stukje van die RVS pijp monteren om handmatig filament in te voeren misschien nog helemaal geen slecht plan is.
Gaatje van 0,6mm erin en je krijgt het filament wel doorgedrukt, en die 60W is genoeg voor langzaam ienemienewerk zoals aan elkaar bakken van losse 3D-geprinte plasticdelen. Met die dunne wandjes misschien handiger dan hete lucht.

Ik had eigenlijk geen zin om de geprinte delen samen te voegen vanavond, maar de smurf was onverbiddelijk. Helaas liet dat ABS+ van eSun zich niet lekker met aceton verlijmen; verbinding is uitermate zwak. Met MEK had ik ook geen succes. Het is toch niet echt genoeg ABS daarvoor.
Ik heb de 4 delen maar met PU constructielijm en een paar stukjes draadeind als pinnen aan elkaar geknoopt. Die lijm zal aan de binnenkant nog wel wat bruisen, en dan zit het vast wel goed vast. Ik had eigenlijk wat lijmvoorzieningen op moeten nemen in het schaamteloos van Grabcad getrokken en in stukken gehakte model, maar daar had koter niet genoeg geduld voor om daar ook nog op te wachten. Het ligt nu samengeklemd op de werkbank, we zien wel. Ik zal er eens een fotootje van schieten als het aan elkaar zit.

De Slic3r delen waren 'lastig' te boren, de Simplify3D delen waren een stuk slapper. Meh, ik ben er vooralsnog niet weg van, van dat Simplify3D. Sliced snel, slimmere toolpaden, maar de degelijkheid van het resultaat blijft nog wat achter op Slic3r, zeker als je in Slic3r de 3D honeycomb infill gebruikt.

@Gerkon: bedankt! Voorlopig heb ik nog genoeg, maar dan weet ik ook waar ik het kopen kan als ik ooit te kort kom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door ruudderooy »

nadeel met aceton lijmen is dat je echt lang moet wachten eer alles weer verdampt is.
als je iets met aceton hebt gelijmd kan het een aantal uur duren voor de delen echt vast zitten.

gr Ruud
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door FSSF »

ruudderooy schreef: 29 jan 2018 11:26
en pla gebruikt ik gewoon een goeie seconde lijm was voor mijn project voldoende omdat alles maar met 1 laag geprint is zijn de verlijmde delen altijd sterker. (vliegt nog steeds met doppler gemeten gaat boven 200Km/h)
16314




Geinig dat zon ding 200km/h+ gaat, ziet er niet al te complex uit lijkt me. Is daar ergens meer info over te vinden?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Beloofde plaatje:

Afbeelding

Moet 'm nog afwerken, maar de lijm is nog niet helemaal hard. Het is aan de frisse kant in de schuur. Handvat is gedaan met Slic3r (2x een helft geprint, aan elkaar geplakt. Scheelt een hoop support printen), de kling is Simplify3D.

Het had zo simpel moeten zijn als de 4 delen verdelen over het bouwplatform, op print drukken, apparaat 's nachts z'n truukje laten doen, volgende dag lijmen, klaar. Maar helaas, het maken van dingen zit op de een of andere manier altijd tegen en maar zelden mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

De Slic3r delen waren 'lastig' te boren,
Als ik gaatje moet boren of tappen dan maak ik in de tekening een klein gaatje. Bij het printen wordt er dan een stevige rand om het gaatje heen gemaakt waar je later goed in kan boren of tappen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Met lastig bedoel ik meer dat ik weerstand voelde. De S3D delen waren veel slapper aan de binnenkant. Zeg vurenhout vs mdf.

Idealiter had ik de delen voorzien van wat handige lijmvlakken, maar het hele proces was zo al wel genoeg voor de smurf en pa kan z'n accutol toch wel op de goeie plek mikken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door ruudderooy »

Ik heb dat toestel van thingiverse vliegt best leuk (voor een vliegtuig) ben meer van de heli's :-)


https://www.thingiverse.com/thing:1831295

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 30 jan 2018 19:02 Maar helaas, het maken van dingen zit op de een of andere manier altijd tegen en maar zelden mee.
Dat ligt niet aan het maken zelf maar aan het (gebrek aan) denken dat er aan voorafgaat ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie