De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb vergelijkbare problemen gehad met de waterkoeling, ik merkte toen dat er een merkbaar verschil was in de extrusie tussen koeling uit, laag of hoog. Ik heb het gevoel dat de waterkoeling dermate goed werkt dat je tot in het heaterblock zelf de boel rondom het filament te ver afkoelt. Hierdoor kreeg ik ook problemen met extrusie en dat de boel verstopt raakte. Probeer voor de gein de zelfde prints eens met koelwater dat je vooraf verwarmt hebt tot een 30 a 40 graden. Of je kan het ook proberen met een grotere (langere) heatbreak. Klopt het dat het verwarmingselement naast de filament toevoer ook met 3 M3 boutjes vast zit aan het koelblok?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Die hele dunne heatbreak die ik gebruik is zo'n beetje binair. In het koper op temperatuur, dan over een mm afstand naar kamertemperatuur. Alweer een tijdje geleden heb ik er ooit een warmtebeeldcameraatje op gemikt, alleen het beeld is niet op de SD-kaart gekomen anders hadden jullie dat beeld ook wel gezien.
Ik kan zo'n pijpje ook rustig vastpakken en het deel dat boven duim en wijsvinger uitsteekt roodgloeiend stoken.

Om dat dunne pijpje te ondersteunen heb ik overigens inderdaad nog een drietal RVS M2 boutjes gebruikt. Die transporteren meer warmte, maar nog steeds niet veel in vergelijking met de convectie en zeker niet genoeg om de uniforme verwarming van het koperblok te vergallen. Of althans, ik meet er niks van, niet op een warmtebeeld (wat een erg lage resolutie heeft) en ook niet met een thermokoppeltje wat ik met wat kopervet tegen het koper aan duw. Verder had ik met de 'oude' extruder het gedonder in veel mindere mate, en het hotend is niet veranderd.

De blobjes veranderen ook niet met temperatuur. Op de een of andere manier kan ik bij ABS+ de temperatuur instellen van 210C tot 250C met amper verschil in de print. Alleen bruggen of schuine delen zonder support worden een bende op die hoge temperaturen.

Helemaal geen retraction levert mindere resultaten dan een klein beetje retract, zeker als er meedere delen tegelijk geprint worden. 0,6-0,8mm is zo'n beetje het optimum.
De Slic3r die ik gebruik is een redelijk recente 1.3.0-dev, de variant die ook adaptive layers ondersteunt.
'steps per E' heb ik de Bondtech waarde voor genomen, nagemeten, en die klopt knap exact.

Het probleem lijkt 'm voornamelijk te komen van de tuning van de positie-PID's. Mijn steppers draaien in velocity-mode, de positionering word gedaan door PID-lussen in LinuxCNC. Dat moest zo en is het gevolg van het gebruiken van die L6470 dSpin stepperdrives (als ik die dingen een positioneringscommando geef kan ik geen nieuwe geven voor de oude afgelopen is, en dat bijt met de trajectplanner van LinuxCNC. De snelheid van de motor kan ik wel op elk willekeurig moment aanpassen).

Nu, een stepperdrive in snelheidsmode is knap exact. Als je zegt '100 omw/min' dan is dat ook 100,000omw/min. Normaliter volstaat het dus om de afgeleide van de positie naar de drive te sturen, en op mijn freesmachine werkt dat ook heel goed. De Z-stepper van de frees heeft alleen een klein beetje P om de zich opstapelende afrondingsfouten te corrigeren.
Met die L6470 dingen gaat dat iets minder lekker, die hebben toch wel wat P nodig. ST Microelectronics geeft het niet toe, maar er zit gewoon een bug in die chip. De teruggegeven positie is ook niet altijd continu, daar zit soms een stap in. Dat kan niet met een eindige acceleratie.

De nieuwe extruder heeft er een gearbox tussen zitten, dus die stepper moet een factor 5 vlotter accelereren. De positionerings-PID moet stik wat harder aan de bak. Plot ik dan de positiefout, dan zie ik dat het spul wel eens wat overreageert met positie-errors boven de 0,2mm tot gevolg. Ja, dat blobt wel...
Enige nadeel is dat ik het er niet uitgewerkt krijg door de PID te tunen. Daarvoor moet ik nog eens in de code van de dSpin-driver duiken, misschien zit daar nog een bugje in.

Wat ik vooralsnog gedaan heb is puur de afgeleide van de positie naar de drive sturen, zonder P, zonder I. Dan kan er geen PID-lus overreageren maar loopt wel de positiefout gedurende een print langzaam op; aan het einde van een print van 68 gram ABS was dat 15mm filament te weinig. Op grofweg 30 meter filament is dat geen significante afwijking. Die print was vrij netjes, maar nog niet 100% perfect.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

als je filament niet droog is krijg je net als bij het lassen van ABS blaasjes in de las, ze zijn hol omdat het vocht stoom wordt en die zoekt een weg, hoe zijn de blopjes, vol of hol?
Breek de dag, frees een lijntje.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Dabit, hele simpele oplossing. Gebruik eens keertje een goedkope e3d nozzle+heatbreak+koelingslichaam luchtgekoeld.
Je moet maximaal 4 CFM blazen dan op koellichaam anders wordt nozzle te goed gekoeld.

Enals je er geen 1 hebt liggen dan heb ik d'r hier nog wel eentje voor je. Dan daarmee ABS printen en verschil zien.

Wat is overigens de temperatuur binnen in de gesloten printkooi?

By the way mijn ontwerp heeft geen gesloten printkooi - is namelijk gepatenteerd door stratasys.
Totale patenttrollen dat bedrijf - in de patenten zie ik dat ze zelfs het geven van prik met een voeding aan een 3d printer rondom 2010 gepatenteerd hebben,
als 1 van de subpatenten, zulke patent-trollen zijn het. Iets van 300 patenten alleen al in dat jaar met per hoofdpatent een bende
subpatenten (als onderdeel van het hoofdpatent).

Maar hoe heet is het in die kamer tijdens 't printen?

Met zo'n e3d wil je die wel openzetten natuurlijk.

Dan weet je met heel simpel snel testje waar 't aan ligt.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door carlo »

goeiemorgen

misschien eens even het filament bakken vooraleer je print zoals ze hier aangeven



mvg
carlo
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Wat niks met de blobs te maken heeft vermoed ik is de gearbox. Waarom gebruik je een gearbox? Da's toch extra gewicht wat je kunt missen als kiespijn?
Tenminste als het 1.75mm filament is, dan is 1.5 kg/cm (om het heel fout uit te drukken) wel meer dan zat.

Hoeveel extra je nodig hebt voor de buisjes waardoor filament loopt - dat weet ik niet, dat kun je zelf wel snel bepalen :)

Bij 3mm filament is 2 kg/cm ook wel meer dan zat - ik ga dan wel uit van hoe ik de filamentrollen neerzet - namelijk met 608 kogellagertjes erin.

Ben hier bezig aan een ABS filamentrol - grijs - wat heel mooi print - wat ik bij BVA had gekocht (samen met nog 90 andere rolletjes) voor paar euro de stuk.
Extrusietemperatuur gebruik ik 245C voor de meeste ABS soorten.

In wat ik ontwerp om te 3d printen zijn er meestal geen enorme overhangs, of zijn de overhangs bogen meestal, of heb ik wat eronder getekend wat je eraf kunt scheuren.
Dus "overhangs" hier zijn meestal hooguit millimeter of 6 maximaal.

Maar ik zal nog eens wat grotere testen. In een gesloten hete printkooi is dit mogelijk anders dan de open lucht waarin mijn printers zich bevinden.
Ook op mijn oude reprap is 245C het beste. Heb nu half dozijn verschillende kleuren ABS geprint afgelopen paar dagen en in iets mindere mate wat (wit en transparant) PLA.

Dat grijze ABS hier ben ik zeer tevreden over - hoe de prints eruitzien.
Wel zijn die rollen van 3d division niet zo geweldig opgerold.
Dat is dan wel weer fijn aan de real-pla rolletjes - stinkend duur - maar prima opgerold. Wel zie ik soms laatste paar meter op de rolletjes dat diameter van filament niet zo ok is - rest rol zit het binnen 0.02mm - terwijl met digitale micrometer gemeten fiks wat van dat goedkoop ingeslagen filament van 3d division - poeh da's binnen 0.01mm qua diameter.

Kwaliteit van het filament is in dat opzicht enorm goed tegenwoordig vergeleken met paar jaar terug toen er nog veel rommel op de markt was.
Als de rolletjes netjes afrollen dan is er bijna geen kracht nodig bij direct drive extrusion.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef: 19 feb 2018 23:36 als je filament niet droog is krijg je net als bij het lassen van ABS blaasjes in de las, ze zijn hol omdat het vocht stoom wordt en die zoekt een weg, hoe zijn de blopjes, vol of hol?
carlo schreef: 20 feb 2018 13:29 goeiemorgen
misschien eens even het filament bakken vooraleer je print zoals ze hier aangeven
Hmm, dat zou ik eens moeten controleren. Aan de omtrek zijn de blobjes gesloten in ieder geval, maar als ik een meter filament extrudeer in de lucht zie ik wel die damp eraf komen die ik op de diverse 'wet filament' videootjes ook zie. En dit ziet er ook vrij bekend uit, al zie ik dat bij recente prints weer niet:

Afbeelding

Filamentrol heeft ook maanden gewoon aan een lijmklem open in de lucht gehangen (ik print niet dagelijks), en het klimaat in mijn hobbyhok volgt het buitenklimaat. Altijd gedacht dat ABS er niet zoveel last van had, maar als ik wat rondgoogle dan blijkt dat inderdaad niet erg waar te zijn.
Misschien inderdaad de klimaatkast van de baas eens misbruiken om het spul een etmaaltje op 80 graden te zetten bij 20% RV.

diepchess schreef: 20 feb 2018 13:00 Dabit, hele simpele oplossing. Gebruik eens keertje een goedkope e3d nozzle+heatbreak+koelingslichaam luchtgekoeld.
Je moet maximaal 4 CFM blazen dan op koellichaam anders wordt nozzle te goed gekoeld.
Enals je er geen 1 hebt liggen dan heb ik d'r hier nog wel eentje voor je. Dan daarmee ABS printen en verschil zien.
Is een keer het proberen waard. Ik heb nu een 'groovemount', dus even uitwisselen voor de test moet zo te proberen zijn.
Ik zal eerst eens drogen. Ik heb uitstekende resultaten gehad met het hotend, dus het wil er nog niet zo in dat daar het probleem zit.
Wat is overigens de temperatuur binnen in de gesloten printkooi?
Die loopt langzaam op van een graad of 8 bij beginnen tot een graad of 3 zo tegen het einde. Ik moet de aansluitdraden van de het ruimteverwarmings-element nog eens aansluiten; die zijn tot nu toe veiligheidshalve nog los en ik heb de ruimteverwarming nog niet nodig gehad.
diepchess schreef: 20 feb 2018 13:31 Wat niks met de blobs te maken heeft vermoed ik is de gearbox. Waarom gebruik je een gearbox? Da's toch extra gewicht wat je kunt missen als kiespijn?
Tenminste als het 1.75mm filament is, dan is 1.5 kg/cm (om het heel fout uit te drukken) wel meer dan zat.
Ik kocht die Bondtech omdat ik net gedonder kreeg toen ik de printer nodig had voor wat onderdeeltjes die af moesten. Toen was ik het even ketsbeu en wilde ik een fatsoenlijk ding. Dat-ie duur is voel ik een paar dagen naderhand niet meer, maar gedoe wel.
Die Bondtech komt standaard met die planetaire overbrenging.

Of het nodig is? Dat steppertje dat ik ooit van jou had (iets van 0,4Nm, 2.5A spoelstroom) en welke gemonteerd zat op die Geetech GT9S extruder kreeg het ook royaal voor elkaar om het filament op te vreten zonder stappenverlies. Dus wat dat betreft is die overbrenging niet nodig.
Aan de andere kant: totaalgewicht van het ienemiene-steppertje + overbrenging tezamen is lager dan van het motortje wat ik ooit van jou had, en ook kwa lengte scheelt het de wereld niet. Wel heb je met de overbrenging het dubieuze voordeel van meer stappen per mm filament.
Hoeveel extra je nodig hebt voor de buisjes waardoor filament loopt - dat weet ik niet, dat kun je zelf wel snel bepalen :)
Als ik gewoon met de hand filament doorduw krijg ik er geen pijn van in m'n vingers in ieder geval, maar de kracht heb ik nooit gemeten. Een stuk minder dan wat grofweg 0,2Nm op een wieltje van 11mm effectieve diameter doet in ieder geval.
Buisjes zijn ook mooi glad van binnen; als ik het hotend op 150 graden zet en het filament eruit trek dan is de binnenkant brandschoon.
In wat ik ontwerp om te 3d printen zijn er meestal geen enorme overhangs, of zijn de overhangs bogen meestal, of heb ik wat eronder getekend wat je eraf kunt scheuren.
Dus "overhangs" hier zijn meestal hooguit millimeter of 6 maximaal.
Bij mij meestal een gat ofzo. Ik ontwerp nog steeds maar zelden puur voor 3D printen; dat proces gebruik ik eigenlijk nog steeds puur voor proefmodelletjes/paspoppen. En tegen de tijd dat het een echt definitief ding moet worden schakel ik de draai/freesbank in.
Kwaliteit van het filament is in dat opzicht enorm goed tegenwoordig vergeleken met paar jaar terug toen er nog veel rommel op de markt was.
Als de rolletjes netjes afrollen dan is er bijna geen kracht nodig bij direct drive extrusion.
Ik heb wat eSun spul en ook wat Real PETG en PC wat ik nog eens moet proberen. Voor dat PC had ik ook een 'haast'-klus, maar uiteindelijk maar wat polycarbonaat op de frees gemikt.
PLA doe ik eigenlijk weinig mee; ik zie maar weinig voordeel tov ABS. Daarvoor moet ik zowiezo nog eens zo'n layer cooling fan voor installeren anders worden de delen met een kleine doorsnede best een bende.

Kwa cooling fan: ik zie een ringetje van dunne pijp rondom de spuitmond met gaatjes erin ook wel zitten. Komt de koel-lucht netjes op de plek waar die nodig is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

ABS in de open lucht is geen enkel probleem hoor. Ik doe niet anders - en ik heb hier heel oude filamentrollen die ik af en toe gebruik die al 10 jaar oud zijn minimaal - dat verklaart zo ontzettend veel blobs niet, terwijl die op zo'n systematische manier geprint worden. De blobs zouden er dan heel af en toe zijn en op random manier.
Gewoon het logische als eerste afgaan.

Boven die nozzle mag ik hier maximaal met rond de 4 CFM koelen anders wordt hij te goed gekoeld.
Die waterkoeling van je da's niet 4 CFM equivalent maar eerder 400 CFM :)

Als het bij vertragen/versnellen gebeurt dan zijn de eerste 2 logische zaken de firmware en temperatuur opbouw in je nozzle.
Meest logische is te beginnen te kijken naar wat je doet wat anderen niet doen. Dat is waterkoeling.
Die is mogelijk zo extreem goed dat je heatblocks nonstop moeten stoken en dat daarom dichtbij het heatblock dat filament verdampt alsof het belastinggeld is.
Die sensor zit vast niet tussen je heatblock en je nozzle in maar elders.

Dit is gewoon de meest logische verklaring. Bij fix wat hitte ontbindt ABS zich in CO2 dus dat kan die damp al verklaren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

En jij denkt dat ik niet meet? ;-)

De sensor voor nozzletemperatuur zit praktisch tegen de nozzle aan, en zit met koperpasta gemonteerd. Nozzle+verwarmingselementen+sensor kan ik niet compacter bouwen dan ik gedaan heb. Van achteren bekeken zitten de elementen links/rechts van de nozzle en de NTC er tussenin.
Temperatuur meten kan ik ook met een losse thermokoppel en met het simpele FLIR-cameraatje van de baas. Warmtebeeld laat zien dat het blok egaal verwarmt, thermokoppel geeft een temperatuur die een paar graden verschilt met wat de NTC zegt.

Ik had er eerder geen gedonder mee, dus het wil er nog niet zo in. Maargoed, wisselen voor een luchtgekoelde is vrij simpel, dus dat is een keer te proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess »

Ja natuurlijk - eindeloos theoretiseren is niet zo nuttig - gewoon meten wat probleem is.
Want als het nozzle niet is, dan is het glashelder de firmware - en daar het geen Marlin is wat je gebruikt noch iets semi-professioneels - je pakt een of ander amateurbordje met vreemdsoortige mix van amateursoftware als het gaat om 3d printing - dan is dat toch vrij verdachte software.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

ik weet niet of er hier al iets over gezegd is, de regel die ik hanteer voor het drogen van kunststof is, oven op 80°, per mm dikte van het materiaal, minimum 1uur in de oven laten.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

@ DaBit, heb je een tekening/model met dwarsdoorsnede van je extruder/hotend assembly? Dat zou het een stuk makkelijker maken om er over mee te praten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

stef stuntpiloot schreef: 20 feb 2018 22:44 @ DaBit, heb je een tekening/model met dwarsdoorsnede van je extruder/hotend assembly? Dat zou het een stuk makkelijker maken om er over mee te praten.
Grmbl, net 83 vensters openstaan in Linux, moet ik rebooten naar Windows om wat screenshots te trekken :lol:

Maar ja, die heb ik. Hier een paar doorsnedes. Diameter van het koperdeel is 25mm:
Een wijziging tov tekening is dat het heatbreak-pijpje gewoon doorloopt tot onder het extruder-tandwiel; daar zit geen stukje PTFE-slang meer tussen.
Het gaatje tussen de heaters in is waar de NTC in zit met koperpasta.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de plaatjes van eerder in het topic (pagina 27):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog ter referentie: dit was zo'n beetje het eerste ding wat ik printte. Met dit hotend (nooit een ander in gebruik gehad). Geen blob te zien.

Afbeelding
janplastiek schreef: 20 feb 2018 22:09 ik weet niet of er hier al iets over gezegd is, de regel die ik hanteer voor het drogen van kunststof is, oven op 80°, per mm dikte van het materiaal, minimum 1uur in de oven laten.
Google-wijsheid zegt 6-8 uur op 70-80 graden voor een rol filament.
Nouja, als ik het spul in de klimaatkast van de baas mik en de deur van het bedrijf achter me dicht trek word het toch pas weer de volgende dag.
diepchess schreef: 20 feb 2018 21:12 Want als het nozzle niet is, dan is het glashelder de firmware - en daar het geen Marlin is wat je gebruikt noch iets semi-professioneels - je pakt een of ander amateurbordje met vreemdsoortige mix van amateursoftware als het gaat om 3d printing - dan is dat toch vrij verdachte software.
Lees eens wat ik hier schreef? https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=172451#p172451
;-)

Ik ben er zelfs vrij zeker van dat die firmware er alles mee te maken heeft.
Magoed, van zaken oplossen die niet werken en dingen anders doen om te kijken wat het brengt leer je nog eens ooit wat. Dat was toch de insteek bij de bouw van de printer. Dat-ie het ook doet is best een leuke bonus.
Laatst gewijzigd door DaBit op 20 feb 2018 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt, dat helpt een boel! Overweeg dat stukje PTFE weer eens terug te plaatsen. Dat is voor de E3D hotend die ik heb een essentieel deel, zonder loopt ie binnen de eerste 5 minuten vast. Had je geen problemen toen die er wel in zat?

In die E3D V6 lite hotend loopt het stukje PTFE zelfs tot aan de nozzle
Plaats reactie