De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pc50kd
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2013 13:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door pc50kd »

Inplaats van een riem aandrijving zou je misschien ook nog eens kunnen kijken naar Igus drylin

Is te krijgen met verschillende spoed bijvoorbeeld 10x25mm of 10x50mm. En ze hebben ook "zero" backlash moeren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Die vacuümtafel.... Het nut ontgaat me een beetje.. het enige dat je daar zou kunnen vastzetten is het heated bed, toch? Een verwarming van dat formaat is meestal Alva siliconen aan de onderzijde en dat schuift sowieso al slecht...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

pc50kd schreef:Inplaats van een riem aandrijving zou je misschien ook nog eens kunnen kijken naar Igus drylin
Is te krijgen met verschillende spoed bijvoorbeeld 10x25mm of 10x50mm. En ze hebben ook "zero" backlash moeren.
Dat is ook best een goede optie als zo'n CoreXY me niet bevalt. Ik geloof wel in dat Drylin spul. Maar volgens mij moet zo'n CoreXY de truuk ook prima kunnen doen.
audiomanics schreef:Die vacuümtafel.... Het nut ontgaat me een beetje.. het enige dat je daar zou kunnen vastzetten is het heated bed, toch?
Nee, niet helemaal. Ik heb straks:
- Alu 'dienblad' dat enkelzijdig aan de karretjes hangt. Daarom 'dienblad', dat houd 'm lekker stijf. Geeft me eventueel ook de mogelijkheid om de tempcontroller voor het heatbed daarin te plaatsen, en de triacs kunnen de warmte dumpen in het metaal van dat dienblad. Dan hoeft er vanaf het dienblad enkel 230VAC en USB of RS485 naar de controller; dan heb ik aan een paar draadjes die door een dun slangetje (stukje ribbelslang, stukje 12mm PA luchtleiding, zoiets) lopen genoeg. Zeg maar een soort van kabelketting, maar dan dicht.
Dienblad word dan ook voorzien van een laagje steenwol oid om de onderkant van het warme bed te isoleren.

- Op/in dat 'dienblad' zit een stukje toolingplate van 300x300x10mm met verwarming aan de onderkant op stelboutjes. Dat zit wel vast verbonden met elkaar.

- Dan wil je nog iets om daadwerkelijk op te printen, iets wat je er makkelijk uit kunt pakken om schoon te maken, voorzien van een hechtlaag, whatever. Stukje glasplaat, dun plaatje alu beplakt met kapton, PEI, of misschien wil je wel een dun plaatje van hetzelfde basismateriaal als je aan het printen bent. Als dat altijd even vlak is heeft vacuum relatief weinig zin; dan leg je het er gewoon op en ben je klaar.
Maar ik heb nog een klein pompje liggen dat opzich nog geen deuk in een pakje boter trekt, wat ook niet hoeft want je hebt toch nergens een vacuumlek. Als ik dat ding gebruik trek ik ook minder perfect vlakke platen mooi strak zonder luchtspleet tegen het verwarmde stukje toolingplate aan.

Maar misschien is het eigenlijk ook wel overkill.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Plaatje bij het praatje:

Afbeelding

De eigenlijke warme plaat is via 3 M4 RVS boutjes en veren verbonden met het 'dienblad', 15mm tussen onderkant warme plaat en bodem bak. Warmtelek van die boutjes is niks in vergelijking met convectie. Om verder warmtelek tegen te gaan wil ik dus nog wat isolatie hebben tussen bodem bak en onderkant verwarmde plaat.

Onderop de warme plaat past mooi een 600W 280x280mm siliconenpad, dus het idee om een paar zones meer te maken ligt ook al in de prullenbak. Ik had eigenlijk nog wel iets meer vermogen gewild, maar dat vind ik zo niet.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Een extruder wil je niet over nadenken, maar een vacuumbed lijkt je handig? Ik zou het vacuumbed skippen. Ik print alles op een aluminium plaat met kapton (abs, pla petg etc) zonder verdere toevoeging, alleen af en toe ontvetten. Wat trouwens goed werkt als isolatie van je heated bed is melamine. Wat dan wel weer handig is: waterkoeling op je heated bed :) onderdelen komen makkelijker los van een koud bed, (als in, muurvast op een warme ondergrond vs lekker los op een koude)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De bovenkant van die heatplate omtoveren tot vacuumbed stelt toch geen drol voor als je een frees hebt?
Een paar ondiepe groefjes in die plaat maken en een diepere, M5 gaatje, push-in koppelingetje erin draaien, stukje slang dat met de draden mee kan lopen.

Het loont in ieder geval de moeite om die groefjes erin te maken, ook al zou ik er voorlopig niks mee doen omdat het niet zo nodig blijkt te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Linki »

DaBit schreef:
Het loont in ieder geval de moeite om die groefjes erin te maken, ook al zou ik er voorlopig niks mee doen omdat het niet zo nodig blijkt te zijn.
Al gebruik je het maar om Kapton film vast te zuigen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Eens, maar een extruder stelt ook geen bal voor. Kapton vastzuigen? Daar zuig je meteen kuilen in
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

De Stratasys gebruikt transparant platen van ongeveer A3 formaat en ca. 1mm dik die vastgezogen worden.
Het product verwijderen gaat meestal makkelijk door de plaat te buigen, dan springt het product er zo vanaf.
In het geval dit niet lukt of kan hebben we een bad waarin het support materiaal oplost, dan komt het altijd los want de eerste lagen is altijd supportmateriaal.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door ruudpg »

Vacuum werkt natuurlijk prima, alleen weet ik niet hoe blij je vacuumpomp wordt als er een kleine lekkage ontstaat, hoe warm is die lucht dan die door je pomp gaat? Of zet je er een dermate lange leiding tussen dat de lucht eerst kan afkoelen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Ben benieuwd naar het type plaat dat de stratasys gebruikt. Dat losbuigen klinkt prima!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

bij onze printer is dat pc plaat 0,75mm dikte 380 x 400mm ongeveer
wordt ook vlak gezogen en gehouden door een vacuüm tafeltje
we printen meestal een blend van abs met pc, sterk en industrieel inzetbaar.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

serum schreef:Eens, maar een extruder stelt ook geen bal voor.
De meeste van de commercieel verkrijgbare hotends en extruders zitten al op versie heelveel en er zijn er meer die niet probleemloos werken dan wel. Dan gaat er bij mij een belletje rinkelen dat het allemaal nog wel eens niet zo triviaal zou kunnen zijn als het lijkt....

Nu geld dat wel voornamelijk voor het hotend; een getand wieltje wat filament aandrijft is inderdaad niet superingewikkeld.

En ik zeg niet dat ik nooit een extruder/hotend ga maken. Alleen nu nog effe niet als het kan; eerst maar eens ervaren hoe gesmolten plastic zich gedraagt.
Kapton vastzuigen? Daar zuig je meteen kuilen in
Hangt er vanaf hoe je het vacuumbed opbouwt. Ik heb nu 3mm brede groeven op 0,25mm diepte getekend, maar als ik daar 1mm breed van maak op 0,05-0,1mm diep dan heb ik van ontstane kuilen in ieder geval geen last.
ruudpg schreef:Vacuum werkt natuurlijk prima, alleen weet ik niet hoe blij je vacuumpomp wordt als er een kleine lekkage ontstaat, hoe warm is die lucht dan die door je pomp gaat?
Ik denk dat een stukje aluminium(pijp) tussen vacuumleiding en pomp als collector en koeltoren geen overbodige luxe is.

Uiteindelijk gaat ook de vacuumslang eraan; als ik daar simpelweg 4mm OD PA slang voor pak dan gaat de 70 graden bouwruimte-temperatuur nog net, maar veel meer en de ronde slang eindigt als platgezogen strip.

Nouja, eerst maar zien of het een probleem is. Als je 1 slangetje per jaar sloopt dan zet ik er wel effe een verse tussen. Is het vaker een probleem dan heb ik nog wel wat RVS slang liggen.
janplastiek schreef:bij onze printer is dat pc plaat 0,75mm dikte 380 x 400mm ongeveer
wordt ook vlak gezogen en gehouden door een vacuüm tafeltje
we printen meestal een blend van abs met pc, sterk en industrieel inzetbaar.
Heb jij ook zo'n ding Jan? Nooit zien staan bij je.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef:Heb jij ook zo'n ding Jan? Nooit zien staan bij je.

waar moet ik die dan nog zetten, onder mijn bed misschien. Nee, we hebben met 3 man ons geld samen gelegd om een professionele printer aan te schaffen, nu al weer 4 à 5 jaar geleden, printer staat in Turnhout, 3d tekenen gebeurt in Vosselaar en ik was het 5de wiel aan de wagen :lol:
de tekenaar heeft pas nog een 3d scanner gekocht om stukken te scannen ipv op te meten en te tekenen.

ik haal hier toch mooie projecten van 700 stuks en 1000 stuks binnen, zo heb ik pas nog voor een klant in Nederland 1100 multi functie sleutels voor sanitaire toestellen binnen gehaald, de laatste 100 worden volgende week geleverd ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie