Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door diepchess »

Zee&Zee schreef:Woordje in post aangepast..blijft jammer !
Maar Rien heeft wel gelijk.

Als ik sommige 'betatesters' van 3d printers zie op youtube denk ik ook wel eens: "jongens ga toch eens naar de lagere school voor 3d-printing - zo moeilijk is dat niet".

Er is nu bedrijfje in NL, zonder naam hier te willen besmeuren, dat nu 3d printers aanbiedt die tot wel 40x40 en 1x1 meter ofzo printen kunnen, waar ik ook van denk: "jongen, je hebt nog niet eens de LTS gehaald, want dan kun je krom van recht onderscheiden". Maar die worden voor enorme bedragen aangeboden.

Ik wed dat die niet door Rien's keuring heenkomen...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door carlo »

goeiemorgen
mijne is deze morgen geland
doos open en daar lag een schroefje verder uitgepakt kwam ik nog een rondel tegen (rara maar niet gevonden waar iets miste)
alles was wel goed verpakt

als eerste alle boutjes nagegaan als alles goed vast zat
de riemen beetje bij aangespannen en de rollers goed gezet
z-as spindel vast zetten in koppeling (wordt los geleverd)
alles gemonteerd
het bed was niet heel vlak
heb alles los gemaakt en laten rusten
namiddag bed terug ineen gestoken en bleek het vlak te zijn (was misschien van het manier van inpakken)
testen gedaan, opwarmen bed en nozle alles ok
dan machine home en bed op hoogte gebracht (niet zomaar elke hoek even doen maar meerder keren rond gaan en alles warm)
eerste print gedaan ,trekontlasting voor de kabel van het bed
15412
niet 100% gelukt maar goed genoeg voor wat het met dienen
print was aan de schuine zijde los gekomen (instelling temperatuur bed niet goed ??? )
wordt dus nog wat zoekwerk (veel te veel instellingen)

nu op zoek naar filament
dus als mensen wat suggesties hebben ik blijf hier volgen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Voor filament heb ik erg goede ervaringen met esun filament van hobbyking. Zowel de PLA als de ABS zijn goed.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

carlo schreef:print was aan de schuine zijde los gekomen (instelling temperatuur bed niet goed ??? )
wordt dus nog wat zoekwerk (veel te veel instellingen)
Ik ga er van uit dat je het meegeleverde filament gebruikt heb ?
Probeer een bedtemperatuur van 50 tot 60 graden en neem een UHU lijmstift om het oppervlak mee in te smeren. Je zult zien dat de eerste printlaag bijna glashelder is. Als het werkstuk gereed is wel de tafel helemaal laten afkoelen omdat het PLA anders buigt bij het losmaken.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door carlo »

goeiemorgen
de lijmstift is al in actie gekomen
die had ik op de vele filmpjes al gezien en maar dadelijk toegepast
filament was dus het meegeleverde bij de volgende test zal ik eens testen met wat hogere temp van het bed
zulke tips zijn altijd welkom
mvg
carlo
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door DaBit »

Tot nu toe bevalt een spuitbusje 3DLac me prima om ABS en PLA prints aan het oppervlak te laten hechten. Er is met minimaal benevelen van de glasplaat nog niks losgekomen, en het is minder gedoe dan prutsen met lijmpatronen. Met de hoeveelheid die ik erop spuit gaat dat busje de komende 3 eeuwen nog wel mee.

Het zal vast identiek zijn aan haarlak X van merk Y maar dan in een dure spuitbus, ik heb alleen geen zin om te experimenteren voor enkele centen meer of minder als dit spul prima werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door kawarider »

En losmaken? Geeft dat problemen? Of gaat dat ook makkelijk met haarlak? Op onze um original wordt op plexiglas geprint. Regelmatig blijft er wat achter omdat de print echt vastzit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

PLA, PETG, TPU, TPE ABS, ik print alles op brandschoon kapton zonder verdere hulpmiddelen.

PLA op een graad of 30 (maar kan uit)
PETG op 68 graden
TPU op kamertemperatuur (anders trek je het kapton kapot)
ABS varieert met de grootte van het werkstuk.

Zo af en toe ontvet ik het kapton goed en ook bij grotere productieruns blijft het kapton goed. (ben er dus fan van, mocht je het niet doorhebben)

Kunst is dat de machine goed gekalibreerd is; als je een printje hebt gemaakt, kijk dan kritisch naar de eerste laag; de rijen moeten niet over elkaar heen liggen, maar er mag ook geen ruimte tussen zitten. In beide gevallen weet je wat je je moet doen.

Essentieel is dat je eerst de extruder callibreert, de meeste printers die ik ken doen aan een 10-30% overextrusie. Zorg dat 100mm op de e ook echt 100mm is.

Na deze callibratie de Z goed afstellen en dan printen. (op kapton, en probleemloos :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door DaBit »

kawarider schreef:En losmaken? Geeft dat problemen? Of gaat dat ook makkelijk met haarlak? Op onze um original wordt op plexiglas geprint. Regelmatig blijft er wat achter omdat de print echt vastzit.
Met die 3DLac: ABS springt vanzelf los als de glasplaat afkoelt (wat een heel eng 'barstend glas' geluidje maakt trouwens), PLA moet je even een zijdelings tikje geven.
Een velletje polyimide heb ik ook liggen idd, maar nog niet geprobeerd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

serum schreef:Kunst is dat de machine goed gekalibreerd is
Inderdaad zeer belangrijk !
Ik zal nog even een kunstje verklappen : ik heb een zwenktaster aan een kleine magneet zitten. Dat geheel past bij de meeste 3d printers wel ergens aan de printkop. Vervolgens in X- en Y-richting bewegen en maar schroeven tot alles zo recht mogelijk staat. Je wilt niet weten hoe krom sommige glasplaten zijn...... en sommige mensen maar volhouden dat je glas als vlakplaat kunt gebruiken. :oops:

Overigens zal het bij de printers met van die zielige asjes van 6 en 8 mm helemaal een ramp zijn. Ik gebruik alleen printers met blokgeleidingen die weer op metaal zitten geschroefd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door kawarider »

Ok. Mijn volgende heeft ook blokgeiding. Een heel eind in de goede richting.
Bed level doe ik nu met een papiertje onder de extruder. 0,1 mm is voldoende?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Ja, doorgaans werkt dat goed. sommige software is ingesteld op een offset van 0,1mm.

Maak het jezelf niet te moeilijk, ook bij dunne laagjes van bv 0,05mm (er zijn weinig printers die zo vlak zijn dat je op 0.05 een perfecte laag legt, voor deze tekortkoming wordt er vaak gecompenseerd/geëxtrapoleerd in de gcode, geen supernette oplossing, vlak bed heeft de voorkeur, tenzij je met een delta werkt) zet gewoon de eerste laag op 0,15-0,2mm. De eerste laag is cruciaal voor een goede print.Prime voor iedere print je kop met een skirt. Beetje afhankelijk van de grootte van de printopdracht, soms volstaat 1 lijn, soms heb je er 2 of 3 nodig. Helemaal bij printers met een bowden-extruder heb je veel aan dit primen.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door carlo »

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door diepchess »

kawarider schreef:En losmaken? Geeft dat problemen? Of gaat dat ook makkelijk met haarlak? Op onze um original wordt op plexiglas geprint. Regelmatig blijft er wat achter omdat de print echt vastzit.
Nu ik gebruik meestal helemaal geen haarlak voor ABS noch PLA.

Alleen voor hele grote objecten die enorm lang gaan duren of die smal maar hoog zijn waar ik vrees dat ze dus los kunnen komen tijdens printen - daar gebruik ik haarlak alleen bij ABS om 'm extra vast te laten koeken.

Als object afkoelt dan komt hij vanzelf los van het bed. Dat plakken is alleen als je zo tegen de glass transition temperatuur aankomt. Dus boven de 40 bij PLA en boven de 90 bij meeste ABS.

Bed bij pla is normaal 60 en bij ABS normaliter 110C tijdens 't printen.
Je kunt gewoon direct printen op bijvoorbeeld ikea spiegeltje. Op de glaskant vanzelfsprekend.

Voor je gaat printen zorg ervoor dat het printbed (ikea spiegeltje in mijn geval) dus helemaal schoon is en met name vetvrij. Je wilt er geen vuiltje op zien. Een spiegel is dan extra fijn - zie je alles op.

Het nadeel van haarlak bij ABS is inderdaad dat het wel eens zo vast kan komen te zitten dat als je het laat afkoelen beetje en iets te snel eraf haalt, dat er wat glas uit de spiegel breekt en feitelijk het spiegeltje de prullenbak inkan.

Als je per se wilt dat een print niet mislukt door warping tijdens printen - haarlak dus.
Bij PLA als je extra plaksterkte nodig hebt simpelste is simpele houtlijm, echt de simpelste alleen, die verdun je dan met warm water en dan goed mixen met dat water. met kwastje op glas smeren. Wachten op 60C tot het is opgedroogd - dan plakt het goed en kun je printen.

Haarlak droogt veel sneller op dan met zo'n kwastje verdunde houtlijm op bed smeren. Kan fiks wat tijd kosten voor al dat water is verdampt...
Plaats reactie