Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

Ik woon slechts twee straten verder dan Ballegooijen ..... (wist ie vast niet)
Maar maak je niets wijs. Zelf heb ik ook tegen beter weten in een afgekeurde printer naar huis genomen en hem na veel geklungel toch maar afgevoerd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Die gratis printer ga je niet krijgen Ballegooijen! :mrgreen:

Er kan mechanisch weinig permanent stuk gaan aan zo'n printer bij normaal gebruik dat niet door een hobbyist met inzicht en doorzettingsvermogen gerepareerd kan worden. Zakelijk gezien kan ik mij voorstellen dat je geen 5 uur gaat sleutelen aan een machine waar je voor 200e aan onderdelen in moet stoppen terwijl de nieuwprijs rond de 550e ligt oid. Terwijl dit voor de hobbyist toch erg interessant is.

In het licht van de cr-10; Hebben jullie al eens gekeken bij Tevo? Vriend van mij kwam er onlangs mee. Ziet er goed uit voor het geld. De combinatie cnc/3d printer kan soms bijzonder handig zijn is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Ballegooijen »

Ik woon slechts twee straten verder dan Ballegooijen ..... (wist ie vast niet)
Dat wist ik idd niet. Ben jij dan Rien Kl....?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

Voor de zaak is het wel van belang. Niet dat we voor derden printen maar puur voor onze productieafdelingen.
Ben toch wel benieuwd geworden in welke hoek je zit qua werk, als je zoveel gebruik maakt van 3d printers voor de productie afdelingen! Care to share ? En dan heb je het dan nog steeds over Filament printers ?
In het licht van de cr-10; Hebben jullie al eens gekeken bij Tevo? Vriend van mij kwam er onlangs mee. Ziet er goed uit voor het geld. De combinatie cnc/3d printer kan soms bijzonder handig zijn is mijn ervaring.
Tevo heb ik ook voorbij zien komen, maar de out of the box kwaliteit - qua printen - is een stuk minder lekker imo en duurder voor minder oppervlak. Daarbij moet je hem zelf bouwen, en zijn er veel issues met bedrading niet veilig etc. Dat is met de CR-10 igg stukken beter wat ik van andere kan zien op youtube, en praktisch geen tijd nodig om hem werkend te maken. Rien daarentegen is minder positief in zijn context. Maar er zijn zoveel modellen/fabrikanten 3d printers tegenwoordig, niet normaal meer, dus uiteraard een hoop crap, maar er zullen er ook vast meerdere zijn die het wel ok (kunnen gaan) doen. We shall see.
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 16 aug 2017 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

@ballegooijen : Ja, dat ben ik. 8)

@Zee&Zee : ik werk bij een middelgrote farmaceut (medicijnenfabriek) afd. Technische Projecten. Ik hou me daar bezig met het ontwikkelen van nieuwe machines of de aanpassingen aan bestaande machines. Meer vertel ik er niet over i.v.m. allerlei geheimen.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

Ah cool, NDA snap ik, heb ik ook vaak mee te maken ( zit in productontwikkeling ), maar zoals gezegd is deze 3d printer puur voor de hobby, en besteed ik het zakelijke uit. Wil je nog wel delen of jullie op je werk dan filament printers gebruiken daarvoor, dat verbaast me enigszins namelijk ? Of is dat puur om iets in de hand te hebben voor het daadwerkelijk gefreesd/gespuitgiet en is het de lage aanschaf van een dergelijke printer die het aantrekkelijk maakt om het als een wegwerp product te zien ?
CNC you later
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

Met filament printers kun je veel betere resultaten halen dan menigeen denkt. Ik hoef dingen nauwelijks na te bewerken en de prijs van de werkstukken is zo laag dat we "disposable" werken. Dus weg gooien van hulpstukken na een batch. Schoonmaken is vaak duurder. Als je bekijkt dat ik laatst een printer heb afgevoerd met 4000 draaiuren dan is het uurtarief wel erg laag. De meeste werkstukken zijn puur voor gebruik en niet voor prototyping. Verder maak ik nu werkstukken waar ik nauwelijks afval bij heb terwijl hetzelfde werkstuk op de freesbank 95 procent afval oplevert. Hoezo, milieuvriendelijk :lol:
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

Cool, zoals altijd ligt het geheel aan de toepassing blijkt maar weer. Voordeel van filament is natuurlijk ook de verscheidenheid aan filamenten ivm de toepassing. Maar dan zijn jullie/jij wel echt serieuze gebruikers, en met je hoge eisen en de hoeveelheid aan ervaring ben ik wel benieuwd welke printers jullie gebruiken en welk merk en type daarin het beste bevalt, alsmede de filamenten ?
CNC you later
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

@Zee&Zee : daar ga ik nu even niet op in. Misschien later nog. Ik kan wel zeggen dat heel wat mensen achterover vielen toen ik wat werkstukken in hun handen drukte. En daar zaten ervaren mensen tussen met hele dure printers :lol:

Gisteren heb ik als test een V-12 krukas geprint in PLA en 0,2 mm layer. Niets bijzonders maar gewoon nieuwsgierig hoe het ging. Het resultaat was best goed te noemen. Met mijn mobiel wat beelden geschoten en net op YouTube gepleurd : https://youtu.be/cmv_xOIqNF4
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door DaBit »

Leuk, maar dat is gewoon gangbare printkwaliteit en niet 'amper nabewerking nodig', toch?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

DaBit schreef:Leuk, maar dat is gewoon gangbare printkwaliteit en niet 'amper nabewerking nodig', toch?
Dat zou je verwachten maar de praktijk is wat anders. Een tijdje geleden werd ik gebeld door een leverancier van 3D printers. Hij durfde de uitdaging aan om hetzelfde werkstuk op zijn (dure) printer te maken om te bewijzen dat zijn machine beter was. Het is hem niet gelukt. Maar mensen denken allemaal dat het puur in de printer zit. Het is juist de bediener die de grootste invloed heeft. Bij elke nieuwe printer die ik in gebruik neem ben ik soms dagen aan het testen wat de beste instellingen zijn. Allemaal gepruts met parameters. Lukt het niet om een printer op het juiste niveau te krijgen dan gaat hij weg.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

Hey Rien,

Leuk, wel jammer dat je niet met ons wil delen welke machines jullie dan gebruiken, daar lijkt me niks geheims aan toch ? Helemaal niet als je schrijft dat de leverancier het met d̶e̶z̶e̶l̶f̶d̶e̶ dure machine het niet voor elkaar krijgt en het in de operator en de settings zit.

En dat jullie machines ook nog vele malen betaalbaarder zijn dan die van de minder presterende concurrentie... dat maakt me helemaal nieuwsgierig...

Nu blijft het zo'n guesswork, en dat zie ik wel vaker op Cnczone..'mijn printer/frees doet het/is veel beter'...maar dan blijft verdere info uit. Het mooie van zo'n forum is imo juist dat we allemaal kunnen leren van elkaars fouten en positieve en negatieve ervaringen.

Maar goed dit is niet onrespectvol bedoelt...je zult er vast goede redenen voor hebben, en aan jou de keuze.

(Wat ik ook niet helemaal snap is dat je filmpje nu is van de machine cr-10 die je afschreef, als niet afdoende. Maar geinig printje verder.)
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 18 aug 2017 00:02, 5 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

Zee&Zee schreef: Helemaal niet als je schrijft dat de leverancier het met dezelfde machine niet voor elkaar krijgt en het in de operator en de settings zit.
Lees het verhaal nog eens ..... het was niet dezelfde machine maar een printer die 4 x zo duur was.
Voor de rest stop ik met het vervuilen van dit topic. Het gaat over een Creality Cr-10. Back on topic.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

Woordje in post aangepast..blijft jammer !
CNC you later
Plaats reactie