3D printer is binnen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

3D printer is binnen

Bericht door bertus1945 »

Hallo
Vandaag de Anet A8 3D printer ,binnen gekomen.
nu nog in elkaar proberen te krijgen.
iemand nog tips,of waar je het best PLA vandaan kan kopen??
of andere tips???
ik hoor dat heel graag
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3D printer is binnen

Bericht door FSSF »

Ik ben sinds kort ook in bezit van een 3d printer en na een paar printjes voor het RC autootje is de inspiratie al op, zoals van te voren verwacht. Maar dat ging het niet om :lol:
Ik ben er dan ook nog niet heel bekend mee maar het filament van http://www.formfutura.com/ schijnt van constante goede kwaliteit te zijn.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: 3D printer is binnen

Bericht door bertus1945 »

ik vind deze https://www.123-3d.nl/
ik weet niet of daar de kwaliteit goed van is ???
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 3D printer is binnen

Bericht door jand »

Ik heb daar weleens Real PLA gekocht. Ben ik tevreden mee.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer is binnen

Bericht door diepchess »

Men is op de fora iets minder tevreden over het Chinese filament van e-sun. Ik heb hier 2 rollen van e-sun. We zullen zien hoe die zich gedragen gaan.

Gros filament wat ik gekocht heb via RRW is Real PLA, made in NL.

Dat filament wordt maar niet goedkoper, terwijl die grondstof geen barst kost.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 3D printer is binnen

Bericht door Jfwiet »

Het is voornamelijk een vraag/aanbod verhaal. Grondstoffen zijn inderdaad redelijk goedkoop. Maar de machines om filament op de juiste diameter te verwerken zijn dan weer een stuk schaarser en helemaal als je ook nog eisen gaat stellen aan de toleranties van die diameter.
Neem daarbij een toenemende vraag van filament en je zal zien dat er weer geïnvesteerd moet worden in productie capaciteit voordat de prijzen omlaag gaan. Ik verwacht zelfs dat de prijs omhoog zal gaan.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer is binnen

Bericht door diepchess »

Jfwiet schreef:Het is voornamelijk een vraag/aanbod verhaal. Grondstoffen zijn inderdaad redelijk goedkoop. Maar de machines om filament op de juiste diameter te verwerken zijn dan weer een stuk schaarser en helemaal als je ook nog eisen gaat stellen aan de toleranties van die diameter.
Neem daarbij een toenemende vraag van filament en je zal zien dat er weer geïnvesteerd moet worden in productie capaciteit voordat de prijzen omlaag gaan. Ik verwacht zelfs dat de prijs omhoog zal gaan.
Die chinezen vragen overigens ook gewoon te veel. Als je inkoopprijs daar opvraagt van kilootje of 1000 - dan krijg je nog steeds enorm hoge prijs.

Wat ook altijd weer opvalt in China is dat ik altijd hooguit 1 chinese aanbieder krijg. Je vraagt het dus op via ebay, alibaba en directe e-mail - en hoppa altijd reageert maar 1 partij. Alsof die Chinezen intern een systeem hebben in dat opzicht :)

Dat drukt de prijs niet. Wat die chinezen doen is even googlen waarvoor filament hier gaat. Dan doen ze er 50% vanaf en da's dan je inkoop. Komen enorme transportkosten er nog bij en invoerrechten/BTW richting douane :)

Dus enorm blij hier met dat Real PLA filament made in NL :)
Mynasru
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 mei 2014 22:24
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 3D printer is binnen

Bericht door Mynasru »

https://www.MTB3D.com Nederlands filament, top kwaliteit!
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 3D printer is binnen

Bericht door Jfwiet »

diepchess schreef:
Jfwiet schreef:Het is voornamelijk een vraag/aanbod verhaal. Grondstoffen zijn inderdaad redelijk goedkoop. Maar de machines om filament op de juiste diameter te verwerken zijn dan weer een stuk schaarser en helemaal als je ook nog eisen gaat stellen aan de toleranties van die diameter.
Neem daarbij een toenemende vraag van filament en je zal zien dat er weer geïnvesteerd moet worden in productie capaciteit voordat de prijzen omlaag gaan. Ik verwacht zelfs dat de prijs omhoog zal gaan.
Die chinezen vragen overigens ook gewoon te veel. Als je inkoopprijs daar opvraagt van kilootje of 1000 - dan krijg je nog steeds enorm hoge prijs.

Wat ook altijd weer opvalt in China is dat ik altijd hooguit 1 chinese aanbieder krijg. Je vraagt het dus op via ebay, alibaba en directe e-mail - en hoppa altijd reageert maar 1 partij. Alsof die Chinezen intern een systeem hebben in dat opzicht :)

Dat drukt de prijs niet. Wat die chinezen doen is even googlen waarvoor filament hier gaat. Dan doen ze er 50% vanaf en da's dan je inkoop. Komen enorme transportkosten er nog bij en invoerrechten/BTW richting douane :)

Dus enorm blij hier met dat Real PLA filament made in NL :)
Als je er iets dieper op in gaat weet je ook niet wat de Chinese producent levert. Wij testen op het werk regelmatig filament omdat we niet afhankelijk willen zijn van enkele leveranciers. Zo levert Real Filament bijvoorbeeld PLA wat gemaakt is uit 99.99% PLA (en nog een kleurtje voor de mooi). Je kan PLA filament ook maken met fillers. Deze beïnvloeden de zuiverheid van je PLA. Het is daarmee nog goedkoper te produceren maar dat kan dus wel invloed hebben op de kwaliteit van je print. Door de onzuiverheden komt er dan gewoon minder uit je nozzle en krijg je gewoon 'kale' plekken in je print.
Mynasru schreef:https://www.MTB3D.com Nederlands filament, top kwaliteit!
Wij van WC-eend? :) Is zo te zien van zuid-nederlandse bodem. Niks mis met die kwaliteit trouwens.
Plaats reactie