Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: JAMMER ALLEEN DAT HET NIET GOEDKOPER IS GEWORDEN.
Dan maar wachten op een extruder die met granulaat uit de voeten kan, heb je geen filament meer nodig.
uit: http://microfabricator.com/articles/vie ... ead-design)
15168
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door serum »

Modder gooien richting filamentfabrikanten vind ik niet op zijn plaats.
Geen idee of je hier je pijlen op mij richt, maar ik vind 'modder gooien' in dat geval een zware lading. Dat was ruwweg een jaar geleden en mijn ervaring. Zoals aangegeven, 123-3d heeft het keurig opgelost, maar de PETG welke ik had was toen slecht. (en ik heb flink wat PETG in handen gehad voor een modificatie van een luidspreker waar achteraf een mal voor is gemaakt en en masse is geproduceerd). Ik heb er een verslagje van getypt richting 123-3d, nav dat verslagje hebben ze mij het geld geretourneerd. Uitzonderlijk schappelijk bedrijf.

Voor PETG ondertussen 6 leveranciers gehad en 2 waren niet ok. (andere was PETG van 3d-printershop, zelfde slechte kwaliteit als het real filament) (was merkloos, wellicht ook real)

Ik voel mij, ruwweg een jaar later, niet verplicht nogmaals zo'n rol aan te schaffen met een rijk scala aan andere leveranciers waar ik wel goede ervaringen mee heb.

Beide 'bagger' filaments getest op 2 verschillende printers en met een grote variatie in temperatuur, snelheid, laagdikte over- en onder extrusie. de PETG is kennelijk een rottig filament om goed te produceren.

Het ging in beide gevallen om de zwarte variant.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door Jfwiet »

Blauw en zwart zijn sowieso vervelende kleuren om te produceren. Dan zit er veel pigment in het filament en is dat best moeilijk om goed voor elkaar te krijgen.

Had ergens anders al aangegeven dat ik redelijk dicht op het vuur zit bij Real Filament, dus begrijp wel iets van de situatie.

Maar om een idee te geven, Real komt uit een kleine producent van Filament (ze doen daar nog veel meer spuitgieten, etc). Zo zijn er waarschijnlijk nog meer maar het merendeel van het filament komt uit de buurt van Eindhoven waar een grote producent zit en die focust vooral (of alleen) op 3d printer filament.

Omdat kwaliteit, productie capaciteit en vraag gewoon nog totaal uit balans zijn zal je zien dat de prijs maar 1 kant op kan voor kwaliteit spul en dat is omhoog. Voorbeeld van een extruder schikt voor granulaat zie je her en der wel voorbij komen. Maar dan kan je alleen naturel printen :) als je een mooi kleurtje wil dan zal er iemand nog iets slims moeten verzinnen anders krijg je denk ik teveel kleur verloop.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door FSSF »

diepchess schreef:
FSSF schreef:Heb ondertussen diverse rollen premium bladiebla ABS, PLA en PET besteld, geeft wat meer zekerheid. Misschien moet ik het geen warping noemen maar gewoon het omhoog kromtrekken van de(kleine) hoeken tijdens de opbouw van een print.

Ik zal het nog eens proberen met een brim, misschien dat ik het verkeerd gezien heb de vorige keren.
Ja dat is een hechtingsissue waar je dus een scala aan maatregelen voor wilt inzetten om dat te verbeteren.
Goed de afstand van bed naar nozzle tunen is 1.
raft/brim/skirt is er 1
dan een dikke vette 1e laag op printbed, maar niet meer dan de maximale dikte die de nozzle kan leveren.

En als dat ook nog niet helpt bij een object dan haarlak.

Wat mij nog nooit geholpen heeft is printbed temperatuur varieren. Een constante temperatuur werkt daar voor mij beter dan laag 1 een hogere temperatuur dan de rest. De glasstransitie temperatuur van een bepaald materiaal is nu eenmaal de glasstransitie temperatuur van dat bepaalde materiaal. 1e laag of n-de laag maakt daarbij niet uit.

Zelf doe ik het meestal zonder haarlak overigens. Gewoon hop direct op de spiegel - maar dat lukt alleen bij de iets beter (gebouwde) 3d printers. Kwaliteit van dit printertje kan ik niet inschatten vanaf een klein fotootje in dat opzicht.

De scala aan opties zouden moeten werken...

Zelfs dan is er realistisch gesproken nog steeds een maximumhoogte waarop je ABS op een sterke manier kunt printen voor elke printer. Bij open printers ligt dat meestal op rond de 2 centimeter. Al zijn er wel wat ABS soorten die op lagere temperatuur extruden (vanaf 220C) waarbij je iets lagere temperatuur printbed ook hanteert - waardoor daarmee hoge objecten printen bij open printertype niet zo'n probleem is.
Ik heb het niet over het loslaten/kromtrekken op het bed zelf maar in het model zelf, dus op 5/20/50/x mm hoogte. Dit heeft volgens mij geen relatie met goede of slechte hechting op het bed. Hoogte van de nozzle t.o.v. het bed is naar mijn idee ook enkel van groot belang bij de eerste lagen. Na een aantal lagen heeft de boel zichzelf wel genivelleerd denk ik?

Gister wat rollen van Ninja3D binnengekregen dus we gaan daar eens wat mee proberen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door FSSF »

Er komt helaas maar weinig ervaring bij omdat ik weinig te printen heb. Nu ik echter afgelopen week weer wat te printen had liep ik weer tegen het probleem aan dat de prints op cruciale plekken te zwak zijn. Zijn er mogelijkheden om specifieke plekken van een model met andere instellingen te printen? Een hogere infill en/of wanddikte?
Ik denk niet dat dit mogelijk is maar het lijkt me toch dat andere personen dit probleem wel kunnen herkennen?
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door QupiX »

Volgens mij heeft Simplify3d sinds een tijdje de optie om verschillende snelheden/diktes/etc in te stellen per zelf in te stellen hoeveelheid lagen. Lijkt me exact wat je zoekt?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

FSSF schreef:Er komt helaas maar weinig ervaring bij omdat ik weinig te printen heb. Nu ik echter afgelopen week weer wat te printen had liep ik weer tegen het probleem aan dat de prints op cruciale plekken te zwak zijn. Zijn er mogelijkheden om specifieke plekken van een model met andere instellingen te printen? Een hogere infill en/of wanddikte?
Ik denk niet dat dit mogelijk is maar het lijkt me toch dat andere personen dit probleem wel kunnen herkennen?
Je weet zeker dat je een ontwerp print wat ook ontworpen is om te 3d printen?
Want dat is meestal het grote probleem.

Berucht zijn natuurlijk een range 'pistolen' die ge 3d print worden in USA, waarbij een lower receiver van een AR-15 dus gewoon ge3d print wordt in plastic (hoezo dom) en dan gewoon gebruikt.

Als het gaat om de slicers - dat zijn allemaal geen helden natuurlijk. Laatste laag even snel skippen waardoor je object 0.2 mm lager is dan gepland komt ook meer voor dan het uitzondering is...
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door FSSF »

Klinkt inderdaad als dat Simplify3d de functie heeft wat handig zou zijn. Nu wordt het ding dusdanig weinig gebruikt dat ik het eigenlijk zonde vind om dat pakket aan te schaffen maar wie weet.

Ik heb het niet over gekke dingen als pistolen etc. Gewoon simpele onderdelen waarbij je op bepaalde punten(hoogtes) meer stevigheid wilt hebben.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door DaBit »

In Slic3r kan ik bij Print Settings->Horizontal Shells een aantal lagen opgeven voor top en bottom, wat dan het aantal solide lagen is wat-ie print voordat er aan infill begonnen word. Als je die bij een laagdikte van 0,3mm beiden op 5 zet, dan worden 'horizontale boekenplanken' tot 3mm dikte massief geprint.
'Vertical shells' is zo'n zelfde geintje.

Die settings gelden dan wel voor alle wanden, maar dat een wand wat massiever is op de plek waar het niet hoeft, ach, boeien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

Object is natuurlijk altijd erg zwak richting de laagjes. Soms kun je object 90 graden flippen en op die manier printen, de zwakte is dan een andere richting op.

@Dabit probleem van slicer is dat hij boven overhangs niet zoveel solide laagjes print. Feitelijk maar 2. Vooral als je ook gaten in object hebt om 'm vast te zetten met boutjes is dat soms lastig want maakt object enorm kwetsbaar soms.

Wat ik wel doe voor wat stevigere objecten die ik nodig heb is elke 4e laag een solid infill printen bij slic3r. Dat scheelt enorm vooral bij dunne wandjes van millimeter of 2.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door kawarider »

Een paar posten terug wordt iets gezegd over extruder geschikt voor granulaat. Heb je daar een paar voorbeelden van?
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door Jfwiet »

kawarider schreef:Een paar posten terug wordt iets gezegd over extruder geschikt voor granulaat. Heb je daar een paar voorbeelden van?
Deze mannen heb ik al een aantal keer op een beurs gezien. https://youtu.be/_ektPJ0ZsHQ
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

kawarider schreef:Een paar posten terug wordt iets gezegd over extruder geschikt voor granulaat. Heb je daar een paar voorbeelden van?
Ik zag al jaren geleden terug iemand die daarmee bezig was. Zo iets is niet nuttig tenzij je hele stoelenfabriek hebt en die aan de lopende band wilt 3d printen. Dus alleen als je echt duizenden kilo's wilt 3d printen. 100 kilo ofzo is echt niet interessant daar en kleine snelle 3d printers wil je 't ook niet mee doen.

Zo'n granulaat extruder is niet voor beginners om mee te 3d printen. Da's niet zo simpel.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

Jfwiet schreef:
kawarider schreef:Een paar posten terug wordt iets gezegd over extruder geschikt voor granulaat. Heb je daar een paar voorbeelden van?
Deze mannen heb ik al een aantal keer op een beurs gezien. https://youtu.be/_ektPJ0ZsHQ
Wat een ongelooflijke hoofdletter K interface. Klein schermpje ipv alles op 1 scherm en met muis bedienen :)
Plaats reactie