Kossel Delta 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Papui
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:22

Kossel Delta 3D printer

Bericht door Papui »

Allen,

Pas nieuw hier op het forum dus zit nog met een heleboel vragen. Zal me bij deze ineens een beetje voorstellen zodat er toch wat meer info over de doelstellingen geweten is.

Zelf ben ik woonachtig in Limburg België, maar na wat opzoekingswerk kwam ik toch op een nederlandsforum terecht. Forums waar deftige info gegeven wordt over 3D printers in het Nederlands dan zijn vrij schaars heb ik ontdekt. Als werk ben ik onderhoudstechnieker en ik heb een beetje (lees zelfs maar een klein beetje) ervaring met AutoCad, Solid Edge en Inventor als tekenprogramma's. Ervaring met het programmeren van Arduino's heb ik ook pas opgedaan door een extra cursus die ik gevolgd heb.

Nu de doelstellingen van de printer die ik graag wil aanschaffen: deze moet gewoon dienen voor hobby gebruik. De hoofdzakelijke reden van de aanschaf is eigenlijk onze pergola die in stukken gevallen is. De PVC ophangingstukjes van de doek zijn afgebroken. Een nieuwe pergola kost me circa €350 dus heb ik de vriendin kunnen overtuigen om een beetje bij op te leggen en een hobby3D printer aan te kopen om de stukjes zelf te printen.
Voor de rest zal het eens een lampje, beeldje, houdertjes van dit of voor dat zijn wat geprint gaat worden.
De familie is nogal met auto's bezig dus kreeg al ineens de vraag of ik geen schaalmodellen kon printen maar dan moet er nog een dure 3D scanner aangekocht worden.

Nu even over de printer die ik wil aanschaffen. Het dient dus voor hobby gebruik maar wil uiteraard zo mooi mogelijke prints. Zelf had ik een 2dehands Kossel Delta 3D printer gezien maar deze werkt met een magnetische ophanging extruderplatform en dit schrikt me wat af, werkt dit deftig en nauwkeurig? Het is een printer die normaal toch best wel wat kost en een groot bouwvolume heeft maar heeft er iemand meer info over, of ervaringen met dit type printers?

Met vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door serum »

Ik heb zelf een aantal van deze printers gebouwd, maar of het magneetsysteem goed werkt is extreem sterk afhankelijk van het type magneet/systeem dat er gebruikt wordt. Ik heb een koppeling ontwikkeld/uitgewerkt welke een kogel opsluit en zonder magneten werkt, en het belangrijkst; lichtgewicht en spelingsvrij. Een magneetsysteem kan prima werken, maar het kan je altijd verrassen als je ergens een eigenresonantie in je systeem vindt bij een bepaalde printopdracht en dat zo je hele kop loskomt.

De besturing. een standaard arduino met een RAMPS is eigenlijk ondermaats. Zeker op hogere snelheid bij een 32 microsteps systeem loop je vlot tegen de beperkingen aan. Een grafisch display kan je dan eigenlijk al niet meer toepassen.

Ik gebruik hiervoor een smoothieboard met een fork van de firmware, speciaal geënt op delta's. Een delta printer is een prachtig principe, mits goed uitgevoerd. Stabiele constructie van de 3 opstaande pilaren, goede geleiders en stappenmotordrivers die minimaal resoneren zijn essentieel (stappenmotordempers werken ook fijn in dit opzicht, dit zijn metalen bevestigingsplaten met een tussenliggend gevulcaniseerd stukje rubber om resonanties te dempen)

Als eerste printer zou ik een delta afraden. Kies liever voor een traditioneel ontwerp. In principe is een delta ongeschikt voor een beginner. Het leerpad naar een perfecte print is redelijk steil en vergt al wat technisch inzicht. Mocht je dat aandurven en over een dosis analytisch vermogen beschikken en wat wiskundig inzicht is ook praktisch, ben ik de laatste wie je tegenhoudt, maar als iemand aan mij vraagt. 'eerste printer, deltaatje doen' is mijn eerste reactie, 'nee'
Laatst gewijzigd door serum op 24 aug 2017 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Papui
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:22

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door Papui »

Dank je wel voor de feedback, deze printer wordt dus van de lijst geschrapt. Misschien een andere vraag dan? Welke printer is dan wel aan te raden voor een nieuweling met grote interesse?

Het budget loopt tot €450 ongeveer maar ik ben zeker niet vies van een mooie, deftige 2dehands printer. Op die manier kan ik voor het geld al naar een iets hogere nieuwprijs gaan.
Papui
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:22

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door Papui »

Om toch maar iets specifieker te zijn en om toch weer te geven dat ik ermee bezig ben had ik nog een paar opties gezien waar de interesse er wel voor was.

Velleman K8400.
Voordelen:
-Dual extruder
-Alles netjes weggeborgen in een omkasting wat toch een nettere indruk geeft
Nadelen:
-Geen heated bed dus beperkt in filament
-Beperkte printgrootte
Velleman K8200.
Voordelen:
-Heated bed
Nadelen:
-Geen dual extruder
-Beperkte printgrootte
-Lees toch vele slechtere reviews
Anet A8.
Voordelen:
-Heated bed
-Optie dual extruder
-Auto leveling
-Aanvaardbare printgrootte vind ik zelf.
Nadelen:
-??? Kan er zo direct geen opnoemen
Flsun cube.[/b]
Voordelen:
-Grote printgrootte
-Auto leveling
-Heated bed
Nadelen:
-Kan niks vinden over de optie om een dual extruder te plaatsen?

Zo heb ik nog een paar printers gevonden van wat onbekendere merken (voor mij dan toch): Flyingbear tornado; Folger Tech FT-5.

Kloppen de voordelen tegenover de nadelen een beetje? Ben een totale leek dus alles beperkt zich tot hetgeen ik op internet kan bijeen vinden. Mijn voorkeur zou dan gaan naar de Flsun cube. Dit ziet er op papier een zeer nette printer uit met een groot printbereik en een zeer nette prijs.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door serum »

De k8400 heeft standaard 1 printkop, de 2e kop is een optie.

al eens naar een tevo gekeken? Bv de tornado of de black widow?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Hallo Papui,

Ja een 2e hands kan ik je niet aanraden. Al die onderdelen slijten van 3d printers en wel snel ook en 2e handsjes weet je nooit van hoe ruw ze behandeld zijn door Miep.

Een kossel/delta heeft als nadeel dat de X/Y/Z niet ontkoppeld zijn en dan krijgen ze het nog voor elkaar dat dunne Z-as asjes ook nog gelijk als frame dienen; dus je kunt wel heel snel plastic spuiten maar echt professioneel ziet het er dan niet uit. Zo'n beagle/delta/kossel kan ik niet aanraden.

Als je al wat kunt tekenen in CAD en iets van onderhoudstechniek afweet dan is zelfbouwen niet zo'n probleem voor je.

Voor onder de 300 euro (ex BTW) moet er wel ergens een zelfbouwkit van een prusa i3 te vinden zijn. Die bouw je en doe je wat ervaring mee op. Dan vrij snel upgrade je de Z-as naar trapeziumdraadjes - vanuit een werkende 3d printer voor een paar tientjes zodat je zelf de benodigde onderdelen ervoor kunt printen.

Da's wellicht beste plan voor je.

Logisch dat je in NL moet zoeken overigens. NL is grootmacht op 3d printing. Als je wat tijd in het zoekproces stopt ga je ook vinden :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Papui - over bouwvolume. Ja de hoogte richting de Z-as is enorm verkoopargument altijd, maar als ik kijk naar wat ik zelf print dan is alleen grotere X en Y handiger en zou ik wel toe kunnen met hele kleine Z afstand.

Daar je op de Z toch laagjes op elkaar legt kun je dus in theorie ook altijd objecten op elkaar lijmen (maquettes).

Men verkijkt zich te snel op een hoge Z-as.

Goedkoop kun je een gigantische printer met enorm printoppervlakte gewoon niet voor elkaar krijgen tenzij het zo gammel als een kaartenhuis wordt. 20x20 CM op de X keer Y is echt wel tof al hoor.

De 'kits' die 1 voet x 1 voet x 1 voet groot zijn dan zit je toch wel over de 1000 euro en snel over de 2000.

Een hogere Z-as lijkt heel simpel met zo'n delta principe - echter dan heb je eigenlijk wel ondersteunde Z-as geleiders nodig. Als je goed kijkt is dat ook precies wat de kant en klare 3d printers van een paar duizend euro (ver boven de 3000) dus gebruiken voor hogere Z-as. Meer dan 20 centimeter printbed in welke richting dan ook zonder vastgemaakte geleiders resulteert gegarandeerd in enorme doorbuiging tenzij je echt hele dikke gladde assen gaat gebruiken.

Standaard wordt er zo'n 8 mm tot 10mm in de meeste zelfbouwkits gebruikt. 8mm meestal om de prijs te drukken - wat voor overbrugging van 30 cm (wat resulteert in 20 cm bereik meestal) al veel te dun is eigenlijk.

Bij 3d printers boven de 30 cm x 30 cm X-Y printbereik lengte kom je in vrij dure categorie terecht.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Voor wat je gaat doen is een dual extruder overigens niet zo handig. Zorgt er alleen voor dat het enorm veel meer moeite kost en met name langzamer print - terwijl je met je CAD skills toch eenvoudig met de hand extra materiaal kunt aanbrengen wat er heel makkelijk af valt te halen als een slicer niet genoeg support uitprint.

Autoparts in 2 kleuren printen heb ik ook nog niet echt veel gezien.

Je kunt later altijd nog upgraden naar een dual extruder bij zelfbouwkits.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Voor autoparts zul je toch wel al snel met ABS willen printen, en wel met name wegens de glas transitie temperatuur. Glas transitie bij het simpel te printen PLA is zo'n 40 tot 60 graden. Vanaf die temperatuur wordt PLA dus zo slap als een vaatdoek. Bij ABS ligt dat boven de 100 graden. Vooral bij het meeste zwarte ABS. Er zijn wat zogenaamde ABS soorten die stuk lager daar liggen. Is vast troep ingemixed. Dus je wilt een all metal hotend en een heated bed.

Je kunt daar later nog naar upgraden - gaat erom dat je eerst iets hebt wat werkt :)

Bij open printers is het niet zo simpel om ABS wat je op hoge temperatuur smelt en print (door de hoge temperatuur hopen we dan ook dat het beter aan elkaar plakt al zegt dabit terecht dat de druk het belangrijkste is voor goede hechting) om dat heel netjes heel hoog te printen. Gaat eigenlijk wel gegarandeerd warpen als je daar ver boven de 2 centimeter komt en het is behoorlijk grote print. Dus de Z-hoogte die je 3d printer heeft is niet zo belangrijk dan.

PLA printen is vrij simpel - ABS stuk lastiger bij de reprap achtigen.
Sommige ABS soorten met een lagere glass transition temperatuur daar is het simpeler om hoog mee te printen. Maar da's nu juist weer niet wat je wilt bij een autoonderdeel - namelijk dat het zo slap als vaatdoek is bij al 80 graden celcius.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door serum »

De vraag vanuit de familie ging om schaalmodellen, niet om werkende onderdelen voor de auto.
Een hogere Z-as lijkt heel simpel met zo'n delta principe - echter dan heb je eigenlijk wel ondersteunde Z-as geleiders nodig.


Die moet je even uitleggen. Hoor ik kossel/delta, dan denk ik aan lineaire geleiders op een 2020 of 2040 aluminiumprofiel.

Daarnaast, abs is op mijn vlak van temperatuursgevoelige toepassingen toch wel aardig ingehaald door petg.

Als je daar eenmaal een goede leverancier van hebt gevonden print het echt prachtig. Hoewel ik abs ook perfect kan printen met de juiste aandacht (en zonder warping, ondanks een niet verwarmde kamer) de kunst is dat het bed evenredig verwarmd moet zijn en hierin zit de crux. Isolatie van de onderkant van het bed biedt hierbij een groot voordeel. Bij normale verwarmde bedden is de binnenkant domweg heter dan de buitenkant.

Bij hechting van de onderlinge lagen is het belangrijk om te weten dat een grotere laagdikte doorgaans (bij een niet verwarmde ruimte) een betere hechting heeft. (Hogere thermische massa, waardoor het domweg beter op de vorige laag smelt) de druk die uitgeoefend wordt is bij goed afgestelde printers gelijk. (Tenzij je ineens gaat overextruden)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Iedereen kiest het materiaal waar hij het liefst mee print en met FDM is er veel verkrijgbaar. Voor fiks wat luitjes die 3d printen is soortelijk gewicht belangrijke overweging, vooral robotica:

ABS is 1.0 kg/liter
PetG is 1.3 a 1.4 kg/liter

Glass transition temperatuur van petg is officieel 67-81C (wikipedia) en ABS boven de 105C.
Dat is enorm nadeel voor petg in fiks wat toepassingen.

PetG schaal ik dus in, in zelfde categorie als PLA - maar kijk dat is het mooie van 3d printen - je pakt het materiaal waar je je het meest lekker bij voelt :)

Oh doorbuiging van niet vastgemaakte geleiders gaat tot de macht 3 tot afstand. Nadeel van delta achtigen daar is dus dat je veel langere Z-as geleiders nodig hebt t.o.v. klassieke kubusvorm.

Ongetwijfeld doe ik nog keer poging goede delta te bouwen - maar dat kan niet erg goedkoop.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Laten hechten van de laagjes aan elkaar is enorme issue in 3d printing. Van laag tot laag hecht het gewoon niet zo heel sterk aan elkaar, zelfs als je solide print. Het laatste woord is daar niet over gesproken wat het beste compromis daar is om toch een object te produceren die in alle asrichtingen sterk is en niet ergens met 1 bepaalde richtingsvector een zwakte heeft.

De simpelste methode vaak om sterk te printen, eender welk materiaal - dat is inderdaad met hele dikke lagen printen. Dat is zeer zeker ook mijn ervaring. Neemt niet weg dat we komende jaren daar wel progressie kunnen verwachten.

Verder is natuurlijk een andere vraag: als je iets wilt hebben wat echt sterk is, waarom 3d print je dan plastic - waarom laat je het niet frezen van metaal?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Wat je volgens mij nooit oplost bij delta is dat de X,Y,Z assen niet ontkoppeld zijn. Het voordeel van het nadeel is wel simpel weer te geven. Je kunt er snel een matige kwaliteit mee printen en als je 'm dan heel traag laat printen ziet het er redelijk uit. Niet goed. Niet mooi. Maar de kinderhand is snel gevuld. Terwijl je een delta gebaseerd op van die doorbuigende stangetjes natuurlijk voor peanuts kunt bouwen.

Dat komt echter niet in de buurt qua kwaliteit van de betere 3d printers.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Kossel Delta 3D printer

Bericht door mark3 »

diepchess schreef:
Verder is natuurlijk een andere vraag: als je iets wilt hebben wat echt sterk is, waarom 3d print je dan plastic - waarom laat je het niet frezen van metaal?

bij printen kun je gaten tekenen, maar bij metaal moet je ze daadwerkelijk echt boren :mrgreen:
Plaats reactie