Mijn 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: Als iemand nauwkeurige pulleys heeft met gegarandeerde runouts - dan houd ik me aanbevolen. Wel meet ik ze dan na en gaan ze dus terug als 't niet klopt :)
Gewoon zonder gaatje bestellen, en zelf gaatjes er in boren, en uitdraaien. Met alleen boren krijg je dat niet nauwkeurig binnen jouw spec's.
http://oi68.tinypic.com/29cov8o.jpg (voor volledig plaatje)
Of met de rechtermuis knop openen in nieuw tabblad. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 3D printer

Bericht door DaBit »

Quepee schreef:Gewoon geen riemen gebruiken ;)
Dat ziet er uit als een leuk apparaatje :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Bjornski1976 »

Ik heb laatst mijn pulleys geprint. Kan ze meenemen naar de opendag en daar de runout laten opmeten?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door diepchess »

Bjornski1976 schreef:Ik heb laatst mijn pulleys geprint. Kan ze meenemen naar de opendag en daar de runout laten opmeten?
ik zet in op 0.5 mm
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef:
diepchess schreef: Als iemand nauwkeurige pulleys heeft met gegarandeerde runouts - dan houd ik me aanbevolen. Wel meet ik ze dan na en gaan ze dus terug als 't niet klopt :)
Gewoon zonder gaatje bestellen, en zelf gaatjes er in boren, en uitdraaien. Met alleen boren krijg je dat niet nauwkeurig binnen jouw spec's.
http://oi68.tinypic.com/29cov8o.jpg (voor volledig plaatje)
Of met de rechtermuis knop openen in nieuw tabblad. ;-)
Ja eigenlijk moet je vanalles voor die 3d printers ruimen - maar bijna alles wat ik ontvang is glashelder geboord - als ze netjes boren ben ik al blij. Vandaar dat ik zelf hele serie ruimers gekocht heb :)

p.s. ik overweeg eens een keertje iets hier op te zetten om zelf pulleys te bouwen die nauwkeurig zijn - al dan niet iemand te vragen dat te doen - enkel en alleen om het verschil eens te meten voor een goede 3d printer - dus die metalen die ik nu op de markt wil gooien - niet iets van hout & plastic :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is een veel gezien misverstand dat geruimde gaten vanzelf nauwkeurig zijn. Wel de diameter, maar niet de positie.
Boren is al niet heel nauwkeurig, als je centert en nauwkeurig geslepen boren hebt, scheelt een stuk.
En dan moet je ook nog eens met een goede boor opstelling (freesbank , draaibank met goed uitgelijnde boorpinole) kunnen boren. Maar uitdraaien is toch echt een beter oplossing, tandwielen met flenzen zijn dan natuurlijk een probleem, daar moet je een opspanmal voor maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door diepchess »

Je wilt het filament toch glad geleiden bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Quepee »

Centeren , boren en dan de ouderwetse 3 lippenboor en dan ruimen.

Of gewoon VHM boren en erna ruimen :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 3D printer

Bericht door DaBit »

Mijn grootste probleem is meer die riemschijven gecentreerd in de klauw krijgen dan het gat er gecentreerd in krijgen. Die tandjes maken het uitklokken niet eenvoudiger, het stuk waar de tandjes zitten is immers wat je concentrisch met je gat wil hebben, en bij Chinezen kun je er niet vanuit gaan dat enig ander vlak op de riemschijf concentrisch is met de tandjes.

Eenmaal gecentreerd in de klauw vind ik de lokatie van het gat na gaatje prikken met een centerboortje, boren met een doodnormaal HSS boortje en als ik niet lui ben een ruimer er doorheen eigenlijk wel goed genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Bjornski1976 »

Inmiddels ben ik bezig met een hypecube 3d printer te bouwen en ben opzoek naar iemand die voor mij glijlagers uit pom kan draaien in totaal 5 stuks maat overeenkomend met lml12uu.
12x21x57mm, binnen- en buitendiameter en lengte.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
FrenkDyng26
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2018 09:47
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door FrenkDyng26 »

3D-printer - is echt een geweldig ding dat ik wil kopen, maar ik weet niet welk model beter is. Misschien kan iemand me helpen met kiezen?
Ik ben een schrijver, het is mijn hobby en professional, je kunt mijn tekst hier op de site lezen voor online games http://www.gokkasten-fun.com/
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

FrenkDyng26 schreef: 07 nov 2018 10:31 3D-printer - is echt een geweldig ding dat ik wil kopen, maar ik weet niet welk model beter is. Misschien kan iemand me helpen met kiezen?
Wellicht handiger om zelf een topic op te starten. Dan wordt dit draadje niet verder vervuild.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie