Een leek wil een 3D printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Wel vraag ik me af wat de voordelen van petg zijn boven PLA of ABS
Ik ben begonnen met PETG omdat ik een matrijs moest maken voor een frites-snijder. Deze moest voedselveilig zijn en ben toen uitgekomen op PETG. Verder neemt PETG geen vocht op en is het best een sterk filament.
Ja me dunkt dat je niet nog een keer iets bij igus bestelt net als ik. Hoofdprijs betalen en hoppa 1+ maand levertijd en dan nog maandenlang doodgegooid worden met e-mails van igus.
Die ervaring heb ik dan weer niet. Ik zat op de site van Elcee en begon een chat met een medewerker. Gelijk een bestelling gedaan en de andere dag kwamen ze het brengen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: 03 apr 2018 22:49 Met de temperatuur zit ik inmiddels op 245 graden. Het lijkt hiermee wel iets beter te gaan. Ook de iets grotere retract heeft een positief effect gehad op mijn laatste print.
Meestal heb ik op mijn printer de beste resultaten als ik de temperatuur in de onderste helft van het aangeraden bereik zet. Maar ik kan het eens wat ophogen.
Inmiddels heb ik weer een ander probleem; Ik had de lagers vervangen door glijlagerbussen van Igus. Loopt heerlijk stil maar was niet stevig genoeg.
Toch raar. Ik zie dat Igus spul wel eens gebruikt worden in industriele apparatuur, en daar legt het nonstop honderden kilometers af, probleemloos.
stef stuntpiloot schreef: 04 apr 2018 01:10 Ik heb dit 1 keer gehad, toen was de oorzaak dat de nozzle niet goed vast zat waardoor er tussen het heaterblock en de nozzle gesmolten plastic geperst werd. Dit kwam in klodders op het werkstuk op het moment dat het groot genoeg was om contact te maken met het werkstuk.
Bij mijn huidige opstelling zit de nozzle keihard aan de heatbreak gehardsoldeerd, dus bij mij kan dat niet :lol:
(overblijfsel van de oorzaak van blobjes zoeken)
De print was vanochtend klaar. 2 van die 'zwarte klonten' gevonden, allebei wel op een plek waar ik ze zo weg kon pakken.
QupiX schreef: 04 apr 2018 06:27 Nou heb ik nog nooit met dit materiaal geprint maar als ik DaBit moet geloven is het dus enigszins flexibel.
Ja, flexibeler dan ABS/PLA. Voelt ook iets 'rubberig' aan en het 1,75mm filament heeft zo'n beetje de buigzaamheid van soepele kern elektriciteitsdraad zeg maar. De geprinte delen kun je dubbelvouwen zonder wit wegtrekkende lijnen en gekraak.

Ik moet er wel bijzeggen dat het rolletje ergens uit een aanbieding komt, maar is wel van REAL dus niet helemaal merkloos. Ik kocht het voornamelijk vanwege 'translucent', glimmend en de chemische bestendigheid. De kinderen vinden dat doorzichtige helemaal geweldig. 'Pap, dan kun je kristallen maken. Die zijn doodveel waard hoor!'

Printen deed ik met 60mm/s, misschien inderdaad wat vlot voor nette prints met dit type plastic.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Toch raar. Ik zie dat Igus spul wel eens gebruikt worden in industriele apparatuur, en daar legt het nonstop honderden kilometers af, probleemloos.
Het is ook niet dat het Igus spul niet werkt, integendeel, de lagertje lopen heerlijk soepel en rustig. Probleem is dat mijn ontwerp niet goed geschikt is waardoor ik de lagerbussen niet goed kan bevestigen en er daardoor diagonaal beweging in het loopframe zit. Als 1 motor begint te trekken zie je de hotend eerst schuin bewegen en dan pas in de haakse richting. Op enig moment was ik er klaar mee en heb Hiwin besteld. Andere oplossingen hadden ook nog wel mogelijk geweest, maar jaa, je weet hoe dat gaat :lol: :oops: :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Ik heb inmiddels ook een Bondtech omdat ik ergens helemaal klaar mee was :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door stef stuntpiloot »

Dan blijft er 1 ding over om er achter te komen waar die zooi vandaan komt: zet er een camera op en kijk het terug! :lol: (serieus overigens, dit is wel wat ik zou doen als volgende stap)

Gebeurt het overigens altijd aan het begin of ook later in een print (bijvoorbeeld na een uur of 2 a 3)?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Nou, dat komt goed uit; ik had al een camera besteld maar die is nog niet binnen. En ja, het is gedurende de gehele print.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag de eerste 2 rails binnen gekregen voor de Y bewegingen. De rail voor de X beweging zal dan ook wel snel komen. Nu zit ik met de vraag hoe ik deze zal monteren: Wagentje bovenop, wagentje aan de zijkant of het wagentje aan de onderkant ?? Graag jullie reacties. Ikzelf denk dat wagentje aan de zijkant het meest stabiele is en ook het makkelijkste om te monteren. Ben benieuwd of jullie dit ook een goed idee vinden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door stef stuntpiloot »

Het is afhankelijk van de rest van de endeffector zijn ontwerp. Als je als uitgangspunt het volgende neemt moet het goed komen: De armen (moment) zo ver mogelijk beperken. Dus de snaaraandrijving zo dicht mogelijk bij de rails, het COG van de endeffector zo dicht mogelijk bij de as van je lineargeleiding/aandrijving

Ik ben nogal visueel ingesteld, als je de kans ziet kan je dan weer wat plaatjes delen van de bouw?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ja, best lastig. In alle drie de standen zal de extruder naast de rail komen te hangen. Dat maakt dus niet zo veel uit. Als de rail aan de zijkant zit lijkt mij dat het wagentje het meest stabiel is omdat het in een volledige rij kogeltjes hangt.

Uiteraard ga ik er ook weer fototjes van plaatsen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Nog niet zo heel veel gedaan maar toch even een kleine update. De geleidingen voor de Y gemonteerd en een kokertje er op gelegd om te kijken hoe het verder moet. Zoals beloofd ook een fotootje.

16747
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Ik zou het kokertje niet blijven gebruiken. Relatief zwaar, zo'n ding. Met het Hiwin spul kun je wel wegkomen met alleen de rail gebruiken voor de X.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb er ook aan gedacht maar vervolgens de gedachte weer verworpen. Het is een 12mm rail en geen echte Hiwin. Ik heb hem nog niet binnen maar ben benieuwd of hij stijf genoeg is. Als dat zo is dan is het een mooie optie.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door stef stuntpiloot »

wat nou als je er zoiets achter gooit:

Afbeelding

https://www.ebay.nl/itm/20x20x600mm-3K- ... SwmLlX4tJu

T blijft china kwaliteit maar denk dat het toch wel van toegevoegde waarde kan zijn. En door de platte afwerking eenvoudiger te monteren dan een ronde (veel ruimer verkrijgbaarder) buis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Zo, we zijn er weer.
Inmiddels alle rails binnengekregen (de X as 2 keer omdat de eerste een bijzonder belabberde kwaliteit was) en alles weer gemonteerd.
Voor de X heb ik gekozen om een alu hoekprofieltje in te zetten. Ook een stuk lichter dan het eerdere profiel en toch gemakkelijk om e.e.a. te monteren.
Het blok voor de extruder heb ik geprint en daardoor het gewicht ook laag kunnen houden.
Ik heb zelf het idee dat de printkwaliteit een stuk beter is, hoeken zijn scherp en rond is rond. Ik ga nog een proefje doen om te vergelijken maar ik ben (voorlopig) tevereden. :lol:

16797

16796
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie