Een leek wil een 3D printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Voor de Z en de Feeder had ik inmiddels de stepstick vervangen. Blijkbaar klopt dan het aantal steps ook niet meer want deze moest verdubbelen om weer goed uit te komen.
De microstepping stel je in op Ramps bordje en gaat tot maximaal 1/128. De werkelijk maximale microstepping is afhankelijk wat de driver ondersteund. De DRV8825 steppers ondersteunen maximaal 1/32. Dus het verschil in steps wat je hebt gehad kan alleen verklaard worden door of de microstepping op de Ramps te hebben veranderd of je had een andere driver gebruikt die maximaal minder microsteps ondersteunde.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dan dat het laatste het geval is Bjorn. Ik heb de microsteps niet aangepast. Ik denk dus dat de oude driver minder steps ondersteunde.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Vanavond geprobeerd om POM te printen. Dit wil nog niet erg lukken. Met name het loskomen van de print van het bed is een probleem. Kon ik andere plastic soorten eenvoudig plakken met een PrittStift, bij POM lukt dit niet. Ik heb ook geprobeerd met 3DLac en met hairspray maar het wil maar niet lukken. Ik het het POM op 240 voor de 1e layer en verder met 265 graden en het bed op 70 voor de eerste laag en 120 graden voor de verdere lagen.

Wie heeft er nog een goed idee voor dit spul??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Heb wel eens gelezen ergens dat houtlijm op papier lekker blijft plakken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Bedoel je dan iets van pakpapier oid ? en moet je dat dan vastplakken op het bed?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door QupiX »

Kun je hier wat mee? Lijken me goede tips tussen te zitten:

https://www.thingiverse.com/groups/engi ... opic:11262
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

heatbed op 160C is echt VEEL mensen.
Met die 800 watt van Dabit kom je ver denk ik,
alleen vermoed ik dat je met die siliconenbedjes niet verder wilt dan 130C,
wat voor Chinese slogans er ook op je bedje staat!

Verder moet je voorzichtig zijn met hoger voltage. Ik heb hier al een en ander gegrild in de afgelopen jaren.
Een en ander gaat niet lineair zover ik weet. vooral de dikte van 't koper in de heatbedjes is meestal vrij minimaal berekend op een bepaald vermogen - als je daar vet overheen gaat zit je toch echt met een probleem. Hoger voltage werkt niet lineair - dat volgt een exponentiele functie bij 't zelfde bedje. Koperspoortje is maar 35 micrometer meen ik. En dat is een Chinese 35 um. Dus ingesteld door Li Zunig Ping.

Wellicht is er hier iemand op forum die meer over electronica daar weet.

Ben geen held in rekenen met weerstanden. Maar dat bedje is standaard niet zoveel amps bij 12 volt. Je hebt een relais nodig met zekerheid als je er ineens 20 volt opzet - anders kan je RAMPS bordje bij het oud vuil (zoals mij hier ook overkwam). Aantal keer hier 20 volt opzetten kan heatbedje met zekerheid bij oud vuil.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Ballegooien gebruikt een siliconenmat op alu als verwarmd bed. zo'n siliconenmat komt toch neer op kanthal A1 achtig weerstandsdraad in een matrix van glasfiber en siliconen. Zelf geven ze 260 graden als maximale temperatuur op, maar zelfs al zou dat niet kloppen dan is 160 graden (oftewel 170-200 voor de mat) alsnog een eitje voor het spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Bedoel je dan iets van pakpapier oid ? en moet je dat dan vastplakken op het bed?
Meende gelezen te hebben dat ze gewoon papier gebruikt maar karton zou ook kunnen. Dat bevestigde ze op het bed met papier klemmen.
De bovenkant smeerde ze in met een laagje houtlijm waarop ze printe.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Afgelopen week komt mijn zwager in paniek naar mij toe. Hij moet 50 kilo frites snijden maar de matrijs van de snijder heeft hij in de vaatwasser gehad. Hierdoor is de coating er af gegaan en blijft de matrijs zwart afgeven op de aardappels. Ziet er niet gezond uit. Kun jij me helpen??
Matrijs getekend en geprint in PETG, met extra lagen voor de stevigheid. Inmiddels is de frites gesneden en kan ik niets meer verkeerd doen bij mijn zwager.

16466

Wat je overigens niet moet doen (en dat had ik al meerdere keren gelezen :roll: :roll: :oops: ) is het geprinte onderdeel van een warme plaat afhalen!!
Dan krijg je dit:

16467
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Breaker »

Bram? :shock:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Bram ??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ooo, die Bram. Nee, deze heet Ad
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door gerkon »

ik gebruik tegenwoordig het BuildTak FlexPlate System zooo relex.
printer klaar staalplaat eraf halen krombuigen en het geprinte deel plop er zo vanaf warm of koud echt een super uitvinding.
en met meerdere platen kun je ook nog variëren met kapton of pei of aan twee kanten gebruiken.
Plaats reactie