Een leek wil een 3D printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Benny_DS »

Ballegooijen schreef:Ik ben nu toe aan het tekenen van het bed. Ik heb hier nog wel een vraag over: Is er een "ideale" dikte voor een aluminium bed? Ik denk dan aan b.v. de warmte-huishouding van het bed.
Geen idee. Maar ik heb wel in het verleden al gelezen dat mensen soms het bed isoleren langs onder.
Langs de andere kant zijn er dan weer mensen die hun heated bed mee gebruiken om er de printer ruimte mee te verwarmen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Het begint zowaar op een printer te lijken. Wordt hoog tijd om fysiek aan de slag te gaan!

15951
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 21 jan 2018 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

Volg je..vind het interessant want wil er zelf ook een bouwen. Vraag mij af waarom heb je bij de z-as 2 geleiders en een aandrijving recht naast elkaar staan? Ik voor mij zou de aandrijving zo laten en de geleiders naar opschuiven zodat ze ieder aan 1 kant staan van het bed.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik voor mij zou de aandrijving zo laten en de geleiders naar opschuiven zodat ze ieder aan 1 kant staan van het bed.
Had ik in eerste instantie ook bedacht maar toch voor deze opstelling gekozen; het is makkelijker om te bouwen. Ik heb lange lagerbussen gekozen waardoor het stevig genoeg is (denk ik) Aan het dwarsbalkje zitten 2 steunen en daar zit dan het printbed op met draadeindjes en stelschroeven. Hierdoor kan ik het bed goed afstellen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Voor het bed heb ik een plaatje aluminium van 3mm dik. De massa moet niet te vel zijn want dat vertraagd de opwarmingstijd. Waar het plaatje op staat mag wat dikker zijn als het maar stevig en vlak blijft. Het 3mm plaatje kan wel wat isolatie gebruiken aan de onderzijde, zie ook Dabit z'n kitspuit. Ik moet het zelf nog toevoegen omdat het energie bespaard.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Bjornski1976 schreef:Voor het bed heb ik een plaatje aluminium van 3mm dik. De massa moet niet te vel zijn want dat vertraagd de opwarmingstijd. Waar het plaatje op staat mag wat dikker zijn als het maar stevig en vlak blijft. Het 3mm plaatje kan wel wat isolatie gebruiken aan de onderzijde, zie ook Dabit z'n kitspuit. Ik moet het zelf nog toevoegen omdat het energie bespaard.
Denk dat ik dan een 10mm plaat neem en die 6mm uitfrees. Aan de randen laat ik het dan 10.
Moet de temp. sensor dan in de midden ingefreesd worden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Vorige bericht heb ik verwijderd. Zag dat er een termistor in het siliconenpad zit.
Ik heb nog wel een andere vraag:

Hoeveel mag het siliconenpad kleiner zijn dat de printplaat? Merk je het effect als het siliconepad b.v. rondom 5 cm kleiner is?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Weer een vraag (ik zei al eerder dat 1 gek meer kan vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden :lol: )
Ik heb inmiddels uitgevogeld dat deze https://www.ebay.com/itm/LJ12A3-4-Z-BY- ... 7675.l2557 proximity sensor goed zou moeten zijn voor auto bed-leveling.

De vraag die bij mij naar boven komt is: Detecteert deze ook aluminium?

EDIT:

En wat als er een glasplaat of spiegel op ligt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Benny_DS »

Meestal wordt een mechanische switch gebruikt denk ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Als je nu gewoon degelijk bouwt, dan heb je toch geen auto bed levelling nodig? Keer stellen, klaar.

Siliconenplak zou ik niet veel kleiner nemen dan de plaat; de randen zijn zowiezo al relatief lastig op dezelfde temperatuur te houden als het midden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Als je nu gewoon degelijk bouwt, dan heb je toch geen auto bed levelling nodig? Keer stellen, klaar.
Die vraag heb ik mezelf ook al gesteld. Er komen stelschroeven onder het bed en als het vlak staat staat het vlak :idea: Maar dan lees je weer van alles over bed-leveling en ga je weer twijfelen. Ik denk dat ik de sensor voorlopig maar weg laat.

Een siliconenpad heb ik inmiddels ook besteld bij Keenovo. Deze maakt ze gewoon op de maat die je wil hebben.

Dank voor je input Dabit.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Ik heb gewoon het bouwplatform op de maat gemaakt die past bij de siliconenpad. :mrgreen:
Die was 280x280mm, plaat is 300x300mm (je moet 'm nog wel vast kunnen schroeven tenslotte).

Als je vrij kunt kiezen: ik vind 600W voor 300x300mm/10mm dik alu wat aan de krappe kant; had van mij best het dubbele mogen zijn. Niet dat het niet werkt overigens, maar het is toch enkele minuten bezig om op de 110C te komen.

De isolatie aan onderkant/zijkant van die plaat beschouw ik trouwens als essentieel. Zorgt voor een veel betere en gelijkmatigere verwarming, en de temperatuur die de NTC in het pad meet klopt beter met de werkelijkheid.
Ik heb daar keramische mat voor gebruikt die ze gebruiken om brommeruitlaten overnieuw van dempingsmateriaal te voorzien. 10mm dik, makkelijk op maat te knippen, houd z'n structuur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Keenovo Silicone Heater
Size: 350mm x 400mm
Suggested Power: 800W @ 220V
Accessories: 1) 1m power wires
2) Surface mount NTC thermistor +1m extension wire
3) 3M adhesive backing
Qty: 1 pc(s)
Price: US$97.00/pc with free shipping via China Post Registered air mail/ ePacket(2~5 weeks on road typically)
Optional extra cost on EXPEDITED courier: US$30.00 (2~7 days on road typically)
Lead time: 8~12 working days
Dit is wat ik nu besteld heb.
Ik ga mijn bedplaat van 10mm uitfrezen tot 4 mm. Daar komt dan het pad en de isolatie in. Aan de overblijvende rand kan ik het bed dan vastzetten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Dat uitfrezen zou ik eerst eens proberen of zelfs heroverwegen. Gegoten toolingplate trekt niet veel als je het bewerkt, maar over zo'n oppervlak zoveel eenzijdig weghalen is waarschijnlijk alsnog geen geweldig plan, zeker niet als je naderhand de boel heet gaat stoken met een verwarming. Met gewone gewalste aluminiumplaat hoef je het niet eens te proberen; als dat al vlak blijft na het frezen dan is het na 3x opwarmen en afkoelen wel zo krom als een wokkel.

Pak dan een (gegoten) plaat van 4-6mm dik en zet er een rand omheen van 8-10mm brede strip. Paar verzonken M3 schroefjes, klaar. Of hou de plaat gewoon 10mm dik (dat heb ik gedaan)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie