Een leek wil een 3D printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou gewoon twee ronde geleiders gebruiken van 12mm voor de horizontale beweging
Tja, ik heb ook naar dat spul van IGUS gekeken maar ik ken het totaal niet. Ik weet dan ook niet of het wat is. Zag wel dat de dealer in Dordrecht zit dus dat is bij mij naast de deur. Heeft iemand ervaring met dit spul?

http://www.igus.nl/wpck/2408/DryLin_R_Gehaeuselager
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door QupiX »

Heb ze ook op mijn Prusa zitten ipv de lagers met kogeltjes. Ze werken echt prima, en bovenal: ze maken geen geluid. Uiteraard moet je ze wel eens in de zoveel tijd vervangen omdat ze slijten maar dat duurt naar mijn idee behoorlijk lang.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Nee ik bedoel geen Igus. Gewoon stalen assen met LMK12UU lagers
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels wat details aangebracht.

15867
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 21 jan 2018 12:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Die rode plaat verwijderen. Zit enorm in de weg.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Die rode plaat verwijderen. Zit enorm in de weg.
Maar ik moet toch iets hebben om de tandwieltje op te monteren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Heb wel de zaak omgekeerd zodat er meer ruimte is voor de wieltjes en de extruder.

15868
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 21 jan 2018 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Als je geld wil investeren zou ik eerst kijken naar een mooi kogelomloop spindeltje ipv trapzium schroefje, wat trouwens heeel goed werkt.
Ik heb voor ogen om het plateau op 3 plaatsen te geleiden. Is het dan het beste om 3 KO spindels te gebruiken? En welke spoed is gebruikelijk voor een plateau?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Neu, twee is wel genoeg. Of als je het platform stijf maakt zelfs eentje. Het is een gerobotiseerde kitspuit, geen freesbank voor optica-componenten.

Kogelomlopen voor de Z kunnen, maar zijn wat overkill. Je hebt de snelheid niet nodig, de lage wrijving niet, de nauwkeurigheid niet, en dat platform maakt geen meters. Ik denk dat als ik geen trapeziumdraad had liggen bij de bouw van de mijne dat ik gewoon een stuk (eventueel RVS) draadeind gebruikt had. Goed zat voor dat doel.
Als je de kamer niet heetstookt dan kun je een moer maken door een stukje POM of HMPE te tappen, en klaar is Ballegooien. Aan de andere kant kost een stuk trapeziumdraad eigenlijk niks tot weinig meer dan een stuk gewoon draadeind.

Die rode plaat heeft zo met dat gat eruit en die 2 ronde assen ronder/erboven nauwelijks een functie. Dat kunnen net zo goed 2 korte stukjes plaat worden om de riemschijven op te monteren. Scheelt weer gewicht dan heen en weer moet. 3D printers pesten je XY-stage behoorlijk: https://www.youtube.com/watch?v=-WqeTFNBJ_0

Verder: heb je nou een of andere STL geimporteerd in Fusion? Dat zou ik niet zomaar doen; is toch een stuk beperkter dan een solid en al die lagertjes enzo kun je op Grabcad wel vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Neu, twee is wel genoeg. Of als je het platform stijf maakt zelfs eentje.
Ik dacht: als ik er drie neem dan heb ik geen extra geleiding meer nodig.
Kogelomlopen voor de Z kunnen, maar zijn wat overkill
Dan ga ik voor een trapeziumdraadje.
Die rode plaat heeft zo met dat gat eruit en die 2 ronde assen ronder/erboven nauwelijks een functie
Dat gaf Bjorn ook al aan, dus die gaat er uit.
Verder: heb je nou een of andere STL geimporteerd in Fusion
Dat klopt. Werkt ook niet echt lekker. Ik ga dat anders doen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: Ik dacht: als ik er drie neem dan heb ik geen extra geleiding meer nodig.
Kogelomlopen, trapeziumspindels, draadeinden, allemaal hebben ze 1 ding gemeen: 100% recht zijn ze niet, in ieder geval de gerolde varianten. Als je dan je platform omhoog en omlaag doet dan kan dat ding dus een beetje heen en weer wapperen. Dat wil je niet.

Beter pak je dan toch minimaal 2 ronde rails of 1 vierkante om de locatie van het platform in het XY-vlak te definieren. 12mm asjes en van die LM12UU lagertjes (of gewoon een bronzen of kunststof lagerbusje) kosten de wereld niet. Wil je nog wat stijver dan pak je 16mm; dynamisch gedrag van dat deel maakt niet uit.

Is je platform stijf genoeg, dan is de aandrijving met 1 spilletje te doen. Totaalkosten zijn dan lager dan met 3 kogelomlopen of trapeziumspindels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Ballegooijen schreef:Nog een aanvulling; ik had al steppermotoren besteld en wel deze: https://www.ebay.com/itm/New-DE-ship-5P ... 2749.l2649
Ja die 609's ben ik niet zo tevreden over. Op papier zijn ze 260 gram, maar mijn weegschaal van hogetex zegt dat ze 298 gram per stuk zijn. Dus dat is ontzettende hoofdletter K stepper. Gewoon 38 gram zwaarder - het allerbelangrijkste van een licht steppertje is zijn gewicht.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

audiomanics schreef:
DaBit schreef:Persoonlijk ben ik banger voor 17 Ampere (400W@24V) dan voor 230VAC, maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Voor kortsluitingen hebben ze zekeringen en aardlekschakelaars uit gevonden. Hier idem-dito: Gewoon een 230VAC/600W matje onder de borosilicaat-glasplaat en schakelen met een SolidState relais.. Keurig een normale diameter kabel door de rups, geen enorme stromen (en strooivelden). Connectoren waar 10A+ doorheen lopen hebben toch de neiging om wat vaker uit te fikken, zeker die groen blokjes op de printen..
Kees
Met als klein probleem dat gros van die 3d printer electronica helemaal geen zekeringen heeft. RAMPS 1.4 heeft dat wel, maar dan moet je dus met relais werken. 300x300 ga je niet redden met 120 watt namelijk en boven de 120 watt brandt RAMPS door.. ...overigens 24 volts of meer - welke 3d printer electronica wordt 't dan?

Eerste printertje gelijk 300x300 bouwen - dat ontwerp 3d printer gaat niet goed werken op 300x300 - bouw die op 200x200 joh. 200x200 is wel zo enorm veel goedkoper dan een 300x300 build als je beetje snel wilt printen althans met corexy.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Ballegooijen schreef:
Ik zou gewoon twee ronde geleiders gebruiken van 12mm voor de horizontale beweging
Tja, ik heb ook naar dat spul van IGUS gekeken maar ik ken het totaal niet. Ik weet dan ook niet of het wat is. Zag wel dat de dealer in Dordrecht zit dus dat is bij mij naast de deur. Heeft iemand ervaring met dit spul?

http://www.igus.nl/wpck/2408/DryLin_R_Gehaeuselager
Ja drylin is al veel gebruikt voor 3d printers paar jaar terug.
Maar igus is vreselijk rotbedrijf en die vertegenwoordiger moet per se 10k euro aan je verdienen anders interesseert 't 'm allemaal geen hoofdletter K - het grote probleem van bijna alle vertegenwoordigers in Nederland van grote buitenlandse bedrijven. Ze moeten per se heel salaris verdienen en anders ben je alleen aan wat emails alweer week kwijt terwijl er geen F voor je gedaan wordt. Minimaal 1 maand levertijd dus als het via Duitsland gaat. Ik bestel daar nooit weer. Alles wat IGUS levert ook op ebay china te vinden "ongeveer hetzelfde" met 10 dagen levertijd hooguit en 30% van de prijs.
Plaats reactie