3D Systems Cube3.... en dan?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door vanE »

Omdat het in de schuur wat te koud begon te worden om aan de frees te werken ben ik op zoek gegaan naar een binnen-project. Omdat 3D-printers hip zijn, ben ik me daar in gaan verdiepen. Op MP kwam ik een printer tegen waar je niet eens een 3D-pen voor kan kopen. Dat leek me een mooi startpunt.

16160
De Cube3

Hij was zo goedkoop omdat de voedingskabel was afgebroken. Dat was met een soldeerbout snel gefixed. Het kastje dat ik eronder heb gemaakt dient als voedingskabel stabilisator. Eventueel in de toekomst kan daar nog wat extra elektronica in verstopt worden.

16161
De Cube3 werkt niet met losse filamentrollen maar met propriétaire cartridge. Dat is een rol met daarin een chip, extruder, en de helft van het hotend. Op zich ideaal waren het niet dat de prijs van de cartridges schrikbarend is. De chip houdt bij hoeveel filament er geprint is en stop na XX-meter. Gelukkig is daar al een hack voor en is de rol weer bij te vullen. Mocht er interesse zijn kan ik de links naar de hack etc wel posten.

16164
Door het vaker gebruiken van de cartridges dan eigenlijk de bedoeling is slijten ze. Doordat het filament wel eens vast blijft zitten in het hotend komt er teveel druk op de slang (PTFE?) en krijg je dus bovenstaand fenomeen.

Op internet staan redelijk wat hacks met uitleg hoe de slang te vervangen. Daar wilde ik dus een mee beginnen. Nu mijn vragen:
- Moet ik voor de slang PTFE tube gebruiken?
- Waarom kost die bij een gemiddelde 3D winkel €10,- per 100cm en in een persluchtwinkel €3,- per 100cm? (zie links). Is dat dezelfde tube?
- Wat is een goede webshop om onderdelen te kopen?
https://reprapworld.nl/products/extrude ... eter_10cm/
https://www.pneumatiek.nl/persluchtslan ... x2-l-10m1/

In de toekomst wil ik deze printer misschien wel om gaan bouwen met reprap elektronica. Is het interessant om daar een verslag van uit te brengen op dit forum?

Groeten,
Erik
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door diepchess »

Inbrekers die snel zaken willen roven gebruiken vaak een dik mes. Ze trekken dus in de snelheid van de inbraak niet de stekkers uit de stekkerdoos maar snijden simpelweg de draad door met een stevig scherp mes.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: 3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door vanE »

diepchess schreef:Inbrekers die snel zaken willen roven gebruiken vaak een dik mes. Ze trekken dus in de snelheid van de inbraak niet de stekkers uit de stekkerdoos maar snijden simpelweg de draad door met een stevig scherp mes.
Oh nee, dat was niet het geval. Anders zou ik me wel heel diep :oops: :oops: Alles was compleet met voeding en al. Er was te hard aan de voeding getrokken waardoor het chassisdeel gebroken was. De printer schijnt van een school te komen. Ik kan me dit soort schade dus wel voorstellen. Maar wat jij nu verteld kan natuurlijk ook. Ik ben in eerste instantie van de goedheid van de mens uitgegaan.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door diepchess »

Ik ben er onlangs ook keertje goed ingetuind.

Keurige oude heer, prachtig verhaal, mooie foto's. Originele doos zelfs nog.

Maar als je goed op ebay kijkt dan is er enorme handel in originele dozen. Die kun je voor paar tientjes kopen daar.
Vaak vragen de dealers van gestolen waar ook erg hoge prijzen, ze willen zoveel mogelijk verdienen. Dat laatste is dus waar ik intuinde. Iets wat duur is kan toch geen gestolen spul zijn?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door FSSF »

Vast, maar daarom is nog niet elke apparaat met een beschadigd snoer een gejat ding.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: 3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door hrscharft »

Een inbreker die dit apparaat zou stelen zou wel flink suf zijn zeg.
De reden dat de ts hem zo lekker goedkoop heeft kunnen overnemen is omdat de printers van 3D systems aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn momenteel.

Heb er zelf ook een staan, (Cubex Trio, de voorganger van deze.)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door rien1959 »

Persluchtslang is geen PTFE dus dat gaat niet werken. Te veel wrijving en niet hittebestendig. En 40 cm is meestal al genoeg.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: 3D Systems Cube3.... en dan?

Bericht door vanE »

Hallo allemaal,

Dit is al een oud draadje. Ik ben ondertussen al een heel stuk verder met de Cude 3D. Omdat de gesloten software me toch wat irriteerde heb ik alles omgebouwd naar open source. Ik heb de volledige printer gestript en alleen het noodzakelijke overgelaten. De elektronica heb ik vervangen door een arduino onder een ramps 1.6 board. Met Octoprint op een OrangePi. Omdat dit geheel op12V draait moest ik ook het hot-end vervangen. Hier heb ik voor een E3D v6-lite gekozen.
Dit geheel werkt best lekker. De snelheid en nauwkeurigheid zijn niet helemaal je van het. Daarom probeer ik nu een nieuwe te bouwen. Geïnspireerd op de HyperCube en de machine van Ballegooijen. Omdat ik niet zo goed ben ik het bijhouden van mijn posts zal ik jullie daar waarschijnlijk niet mee lastig vallen.

Hier nog een paar foto's van mijn (functionerend) Cube 3D karkas.
18326
18327
Plaats reactie