Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door stef stuntpiloot »

Links naast de knop voor nieuwe schets staat "model" als je daar op klikt krijg je een lijstje met werkomgevingen zoals model, surface, CAD, drawing en ook render
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door diepchess »

Tolp2 schreef: 22 jan 2018 23:03 Natuurlijk mag je dat vragen...

Op dit moment ik heb de Anet A8. Deze printer is een XYZZ-printer (dus twee motoren op de Z-as). Met een extruder maakt dit in totaal 5 steppers. Als je in kleur wil gaan printen, dan komen er nog twee extra bij. Kaarten met mogelijkheid om 6 steppers aan te sturen zijn beschikbaar. Met 7 aanstuurmogelijkheden is dit al een stuk moeilijker. Er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden om met 3 steppers een printer aan te sturen (bv. een CoreXY), maar het oog wil ook wat.

Andere redenen zijn:
- een goed afgeregelde Delta heeft een hogere snelheid en acceleratie;
- ik hoop dat de printer ook een stuk stiller is. De Anet is nog al een herrie-bak (en dan voornamelijk de y-as).
Leuk dat je iets wil bouwen joh!

Wat vind je van het idee om gewoon 6 gladde geharde asjes van 20mm van centimeter of 40 lengte te pakken? Aluminium plaat er bovenop en eronder en hoppa klaar.
Want qua stijfheid/nauwkeurigheid is wat je getekend hebt, uitgaande dat het blauw plastic onderdelen zijn, gaat slechter zijn dan het 20mm gladde as idee.

Een machine bakken met plastic verbindstukken er in is vragen om ellende, als je netjes wilt printen althans.

Zie het zodat elke arm van een delta-achtige printer, daar dient de firmware de X,Y,Z te ontbinden op wiskundige manier.
Dat lukt natuurlijk alleen als je op beter dan een micrometer nauwkeurig scharniert. Denk aan hefboomeffect.
Een error van paar micrometer in de scharniering is eind verderop dus vele honderdste zo niet tienden van een millimeter.

Dan dien je alles op exact 120 graden te zetten. Niet 120.0 maar echt 120.000 graden (zonder 't in minuten/secondes uit te drukken hier maar gewoon decimaal),
of in geval van 4 armen dan op 90.000 graden.

Meesten komen al niet zo ver want die printen iets van plastic waar dan dat gewricht aan vastzit, terwijl dat juist op de micrometer nauwkeurig,
liefst van metaal, geproduceerd dient te zijn.

Neemt niet weg dat je heel snel kunt 3d printen met een delta!

Nadeel van delta wat betreft lineair movement is dat je assen veel langer zijn dan in een vierkant XYZ ontwerp. Dus als je echt een stijve constructie wilt bouwen, heb je veel grotere lengte te overbruggen. Zo maar 40% meer. En da's t.o.v. een vierkant ding qua stijfheid dus: 1.4^ 3 = probleem van factor 2.7

Wat betreft de firmware en 3d printers en slic3rs etc daar is laatste woord in de 3d printer wereld nog niet over gezegd.

Maar een heel stijve constructie voor een delta is verspilling van je moeite en tijd als je gewricht/scharnier waaraan de armen hangen dan simpel geprint plastic is met een kogellagertje erin.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door diepchess »

Overigens ik zie dat we verschillende manier van ontwerpen hebben.

Zelf teken ik hier eerst de extruder. Dan wat aan de extruder vastzit en daarna pas zoek ik de constructie erbij die erbij past. Als je het andersom doet krijg je een dabit kitspuitprobleem :)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Quepee »

diepchess schreef: 19 feb 2018 11:06 Overigens ik zie dat we verschillende manier van ontwerpen hebben.

Zelf teken ik hier eerst de extruder. Dan wat aan de extruder vastzit en daarna pas zoek ik de constructie erbij die erbij past. Als je het andersom doet krijg je een dabit kitspuitprobleem :)
Laat nou eens wat foto's zien van die onwijs goede printers van je .....
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

Het is een tijd geleden, maar hierbij dan een update van het bouwproces tot zover:
  • alle onderdelen van het frame zijn geprint (op één na, zie hieronder) en ben begonnen met het assembleren;
  • alle onderdelen worden in elkaar gezet met afstandhouders. De precieze afstand tussen de torens is dan op voorhand nog niet bekend (vanwege toleranties op de onderdelen en de afstandhouders), maar aangezien alle onderdelen op dezelfde plek van de huidige printer zijn geprint zijn de onderlinge afwijkingen zeer klein. Hierdoor kunnen de torens wel nauwkeurig op elkaar worden uitgelijnd. Nauwkeurig genoeg om later de laatste onnauwkeurigheid weg te werken in de afstelling van de lineair rails.
  • voor de 2020 en 2040 profielen ben ik Tiny erg dankbaar!
  • de lineaire geleiding komt van JvE in eindhoven;
  • de lexaan ruitjes (nog met beschermfolie) is uitstekend op maat geleverd door TomSold.nl
  • op dit moment zitten er 240 moertjes in en dat is nog niet genoeg, moet er nog een stuk of 100 bij tellen
Ik deel de mening van @diepchess niet ten aanzien van de noodzaak van hoeken in metaal. Het plastic (PLA) kan nauwkeurig genoeg worden geprint, zeker als je het vergelijkt met de toleranties die op het 2020 materiaal zitten. Door veel proefstukken te printen en te meten zijn de toleranties geoptimaliseerd. Ook de standaard Delta-printers die te koop zijn hebben allemaal hoeken die van plastic zijn geproduceerd. De printers van Bigrep (interessant topic wat laatst voorbij kwam) lijken wel enigszins op mijn ontwerp en zijn voorzien van geprinte hoeken. Een veel grotere impact op de nauwkeurigheid is de tolerantie op de liggers tussen de torens. Als daar 1 mm verschil in zit, dan merk je dat meteen. Die toleranties heb ik opgelost door een negatieve tolerantie toe te passen op de liggers (ze zijn allemaal 1 mm te klein) en vervolgens met geprinte afstandhouders te werken. Nadeel van deze methode is dat er her en der naadjes zichtbaar zijn. Voor een update zou ik de hoeken anders vorm gaan geven zodat de naden niet zichtbaar zijn.

Een probleem echter voor de update: bij een crash van mijn PC ben ik nagenoeg alle OpenScad-bestanden kwijtgeraakt van de hoeken. Gelukkig had ik op 3 hoeken na (aan de voorzijde van de machine, niet kritiek voor maatvoering) alles al uitgeprint. Op basis van een aantal stl-bestanden die ik heb kunnen redden kon met SketchUp gelukkig twee missende onderdelen gereconstrueerd worden. De laatste moet ik nog even bekijken hoe ik dat ga oplossen.

Hieronder wat foto's ter vermaak.

16968
Het frame van de printer met de ruiten geïnstalleerd (met beschermfolie). De draden voor verlichting, limit-switches en ventilatie zijn verwerkt in het frame in de overgebleven ruimte tussen de ruitjes en het slot waarin de ruitjes zijn geschoven.

16967
Detail van een van de hoeken met de draden voor de limit-switch zichtbaar (zit een kleine kabel-doorvoer in de hoek).

16966
Het frame van de bodem-plaat van de printer. Deze wordt in later stadium op het frame geschoven...

Zo nu op naar EBay om nieuwe moertjes te bestellen. Beetje jammer van de vertraging die dat gaat opleveren ...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

diepchess schreef: 19 feb 2018 10:46 Zie het zodat elke arm van een delta-achtige printer, daar dient de firmware de X,Y,Z te ontbinden op wiskundige manier. Dat lukt natuurlijk alleen als je op beter dan een micrometer nauwkeurig scharniert. Denk aan hefboomeffect. Een error van paar micrometer in de scharniering is eind verderop dus vele honderdste zo niet tienden van een millimeter.

Dan dien je alles op exact 120 graden te zetten. Niet 120.0 maar echt 120.000 graden (zonder 't in minuten/secondes uit te drukken hier maar gewoon decimaal), of in geval van 4 armen dan op 90.000 graden.
Ondertussen ook onderzoek gedaan naar de firmware die op de printer moet komen. Hoop uiteindelijk met LinuxCNC op een Raspberry Pi de voeten te kunnen, maar Marlin op een Duet (32-bit) laten draaien is ook een goede oplossing. Het voordeel van de Marlin firmware is dat ik zeker weet dat per toren de eigenshappen ingevoerd kunnen worden (dus onderlinge hoek, maar ook de delta-radius en armlengte). De hardware is krachtig genoeg om de waarden naar X, Y, Z te ontbinden. Belangrijkste is dat de torens parallel aan elkaar staan, want anders krijg je bovenin de print afwijkingen.

In eerste instantie is een benadering voldoende om de calibaratie te starten. Voor calibratie ga je kijken in de assen van de torens, waardoor je toren voor toren de calibratie kan uitvoeren van de relevante parameters. Op Thingiverse zijn hier meerdere prints voor beschikbaar, die bedoeld zijn om te printen waarbij de eigenschappen van de assen worden getest.

Geen enkele printer in de wereld kan de precisie hebben om precies op ,0000 nauwkeurigheid in elkaar gezet te worden denk ik, tenzij je Arie heet en normaliter horloges maakt ;-)
diepchess schreef: 19 feb 2018 10:46 Nadeel van delta wat betreft lineair movement is dat je assen veel langer zijn dan in een vierkant XYZ ontwerp. Dus als je echt een stijve constructie wilt bouwen, heb je veel grotere lengte te overbruggen. Zo maar 40% meer. En da's t.o.v. een vierkant ding qua stijfheid dus: 1.4^ 3 = probleem van factor 2.7
Dit probleem onderken ik. Om deze reden zijn ook 2040 profielen toegepast met de sterke as richting het centrum van de printer gericht. En dit dan keer 5 en verstijfd met lineaire rails op 3 van de 5 torens. De hoeken zijn gemaakt met een plaatdikte van 6 mm en zijn 50 mm hoog en voorzien met strips die in de slots passen. Dit allemaal om de hoeken zo moment vast als mogelijk te krijgen. De lexaan ruitjes zorgen voor de stijfheid in de radiale richting. Deze zitten redelijk strak in het frame gemonteerd en worden uiteindelijk nog afgekit (alhoewel dat alleen maar voor het dempen van de rammel zit).
diepchess schreef: 19 feb 2018 10:46 Meesten komen al niet zo ver want die printen iets van plastic waar dan dat gewricht aan vastzit, terwijl dat juist op de micrometer nauwkeurig, liefst van metaal, geproduceerd dient te zijn.
De scharnieren zijn Traxxas scharnieren, gekozen omdat deze in principe spelingsvrij zijn. De scharnieren worden met bouten vastgezet op de wagens en aan de end-effector, beide zijn wel geprint. Eventuele afwijkingen in beide kunnen opgevangen worden in de firmware. Wat echt killing is voor een Delta-3D printer is speling, want die kun je niet compenseren met de firmware. De scharnieren zijn dan wel spelingsvrij, maar dat vertrouw ik niet geheel. Om deze reden pas ik in de push-rods voorspanning toe. De voorspanning wordt gerealiseerd door vanaf de wagen naar de end-effector een visdraad te spannen met daarin een behoorlijk trekveer. Hierdoor worden de scharnieren altijd in dezelfde richting belast waardoor de speling geen rol speelt.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door diepchess »

Eventuele afwijkingen in beide kunnen opgevangen worden in de firmware.
Dat is een mooi verhaal - de firmware doet dat gewoon niet, tenzij je zelf aan 't programmeren slaat en heel nauwkeurig meet welke XYZ vector elke arm gebruikt.

p.s. moerenbout.nl voor boutjes en moertjes - of als je heel erg haast hebt haal ik het bij de lokale groothandel al hebben die alleen grotere maten boutjes in huis. Met 3d printers wil je toch altijd grootverpakkingen hebben. Mijn 3d printer hier heb ik waar mogelijk op 8.8 gegalvaniseerd binnenzeskant gestandaardiseerd. De Chinezen gaan maar al te snel voor de 12.9 constructieboutjes voor alles met 3d printers - die wil ik bij voorkeur niet in CNC machines.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Kars-cnc »

diepchess schreef: 19 mei 2018 22:14 Mijn 3d printer hier heb ik waar mogelijk op 8.8 gegalvaniseerd binnenzeskant gestandaardiseerd. De Chinezen gaan maar al te snel voor de 12.9 constructieboutjes voor alles met 3d printers - die wil ik bij voorkeur niet in CNC machines.
Wat is het probleem van 12.9 boutjes?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Breaker »

Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

De boutjes zijn gestandaardiseerd op M3x8. Vanwege de afmetingen van de lineaire geleiding zijn daar langere boutjes toegepast, M3x12, anders hadden ze wel erg weinig vlees. Alle bouten zijn binnenzeskant en verzinkt.

De boutjes zijn per doos gehaald bij Fabory, wat bij mij om de hoek zit. Het is het standaard gooi en smijtwerk. Zou op het doosje moeten kijken wat de kwaliteit is, maar volgens mij is het standaard 8.8. En geen Chinese rommel...

De T-slot moertjes is een ander verhaal, deze komen wel uit China en dat scheelt een slok op een borrel qua kosten. Ze zijn net als het 'origineel' voorzien van een veertje en een bal, zodat ze niet zouden verschuiven. Chinese kwaliteit, circa 20% verschuift dus wel... wellicht geen aanrader voor de professionele bouwer. De moertjes zijn verzinkt en daarnaast nog goed vet, dus ik verwacht geen problemen met corrosie.

Nu is corrosie natuurlijk alleen een probleem als de boel vochtig is. De 3D-printer staat in een droge ruimte; het filament kan namelijk ook niet erg goed tegen vocht (enorme impact op de printkwaliteit).
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door diepchess »

Je maakt hopelijk grapje dat je CNC machine bouwt met boutjes van maar 3mm diameter?

De alu 20x20 extrusies daar bouten standaard toch M5 of M6 in, of zit ik verkeerd te kijken en is je 3d printer factoren kleiner dan ik had gegokt?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door John Sellis »

diepchess schreef: 20 mei 2018 14:59 Je maakt hopelijk grapje dat je CNC machine bouwt met boutjes van maar 3mm diameter?

De alu 20x20 extrusies daar bouten standaard toch M5 of M6 in, of zit ik verkeerd te kijken en is je 3d printer factoren kleiner dan ik had gegokt?
Want m3 kan maar 3000N per boutje hebben?? Waarom alles zo dik maken. Zie zo vaak dat mensen de constructie onnodig zwaar maken. (Had ik vroeger ook een handje van) Als je alles met m3 vast zet moet prima willen.

Mooie 3d printer trouwens. Blijf hem volgen....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door DaBit »

De brug van mijn freesmachine zit met een paar M4 boutjes vast...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door abs02 »

Mijn stoommachine heeft zelfs M2 en M2,5 8) duuuuhhhh
Plaats reactie