bigrep

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

bigrep

Bericht door diepchess »

Lijkt erop dat de Duitsers ook begonnen zijn met 3d printertjes ontwerpen.

bigrep.com - iemand al ervaringen ermee?

Lijkt op 1e gezicht slakketraag te printen in de video - voor objecten tot 1x1 meter heb je dan wel even de tijd om koffie te drinken - maar ze pakken groots uit - behoorlijk investeringsmaatschappij erachter ook en een 6 letter domeinnaam.

Ook zijn de printers niet erg duur - zo tegen de 60k euro aan als ik wat google - die opmerking maak ik met name daar er weinig concurrentie is op die printgroottes. Dat kan nog veranderen komende paar jaar :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: bigrep

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, bij een grote machine lijkt de ijlgang ook altijd veel langzamer dan een klein machientje.
140 mm/sec geen idee of dat snel of langzaam is.

Bij zo'n grote machine lijkt het me meer een uitdaging om grotere oppervlakken wat sneller te kunnen vullen met dikker materiaal, om vervolgens de details met een andere kop te doen.
Maar dan moet je software gaan maken.....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: bigrep

Bericht door mosoft »

De Tractus3D printers waarvan er twee jaar geleden een van op onze CNCdag stond kan printen tot een hoogte van 2,1 mtr en een diameter van 1 mtr doorsnede.
De snelheid van de printer is 300 mm/sec.
Spoeltjes van 10 kg filament verorbert die vlotjes.
Ze worden wereldwijd geleverd. en.... een Nederlands product uit Ammerzoden.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: bigrep

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2018 20:01 Ja, bij een grote machine lijkt de ijlgang ook altijd veel langzamer dan een klein machientje.
140 mm/sec geen idee of dat snel of langzaam is.

Bij zo'n grote machine lijkt het me meer een uitdaging om grotere oppervlakken wat sneller te kunnen vullen met dikker materiaal, om vervolgens de details met een andere kop te doen.
Maar dan moet je software gaan maken.....
Ja snelheden - meeste manufacturers citeren een of ander enorm getal.
Feitelijk zie je gros bij de ultimaker2 printen op 60mm/s
terwijl moves natuurlijk makkelijk op 320mm/s kunnen daar.

Printspeed van bigrep schat ik in op beduidend trager dan 60 mm/s. Gokje: rond de 40 als ik video zie en dat was niet de 1e laag maar simpele infill.
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: bigrep

Bericht door winters »

M'n ervaringen met de Bigrep ONE 3d printer. (Geen echte gebruikerservaring, stond in het bedrijf waar vooral m'n collega de printer bedient.)

solide structuur, onderdelen uit alu plaat-en buismateriaal.

Aandrijving van de Z-as gebeurt met 1 motor en tandriem die 4 trapeziumspillen aandrijven. Ging al gauw eens mis. Trapeziummoeren die niet perfect synchroon liepen. 'gekraak' bij elke Z-beweging. En begin dan maar eens af te stellen...

Het printresultaat is wat je kan verwachten van een FDM printer maar dan groter...en vooral langere printtijden. Er wordt geprint met 2.85mm filament. Voornamelijk PLA met verwarmd bed.

De printer staat best in een geacclimatiseerde ruimte. Is voor elke 3D printer natuurlijk zo. Maar door de open structuur en langere printtijden des te belangrijker.



Massivit heeft ook large scale 3d printers. Qua snelheden claimen ze 350mm per uur te halen in Z-richting. (is altijd in de context van het te printen stuk te bekijken natuurlijk.)
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: bigrep

Bericht door diepchess »

Jo, nog een keer lezen da's geen claim van 350mm/s bij massivit maar 350mm PER UUR.

De juridische claim is overigens: "unprecedented printing speed".

De printers zijn volgens eigen zeggen van massivit dus niet geschikt voor printen van engineering toepassingen, maar voor printen van 'visual communication'.
Ze dekken zich juridisch enorm in overal.
Plaats reactie