Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

´k Heb op de CNCzone Brabantdag van BenKr een Meetinstrumentje gekregen:

Afbeelding

Mooi ding, en er zit ook een Draadontspannertje bij waarmee je de meetstift kan optillen zonder het klokje aan te raken, zodoende blijft je meetoptstelling stabiel..

Ik heb een Meetstatiefje waar nu een (Batterij-gevoedde *yuck!* meetklok op zit, maar een armpje waar deze "klok" in past is zo gemaakt.. meer dan een ijzerzaag en een Kolomboor zijn daar niet voor nodig..

Alleen.. het Doosje waar ie in ligt.. da's op zijn zachtst gezegd een beetje haveloos, 't deksel zit vast met 2 stukjes schildertape, er zit een barst in, en 't lijkt dat er eens een plens aceton overheen gegaan is..

Afbeelding

zoiets heb ik momenteel in gedachten...
Dekseltje moet ik nog even verzinnen.. wat hou ik daar voor Wanddikte aan?.. is 2 mm genoeg?..

Nou heb ik voor mijn schroefmaten (op 1 na, die zit in een houten kistje) van die mooie blauwe kunststof doosjes... Die wil ik ook voor deze!..

Nou heb ik in Alibre Design al een opzetje, echter..weet ik niks van 3D printers, ergo, hoe ontwerp ik een degelijk scharnier?.. of moet ik gewoon een stukje Rond op mijn 3D model zetten, en daar een gaatje in boren en een pennetje erin schuiven als ik em in elkaar zet?.. zou ik er ook een "kliksluiting" op kunnen krijgen waarbij ik een deel van het doosje naar binnen knijp, zodat het dekseltje openspringt?
Hoe zit het met de maatnauwkeurigheid?.. is een 0.5 mm overmaat op het model voldoende?
Ofwel, Kan iemand mij qua ontwerp op het goede spoor zetten, en als het model gereed is, voor mij een dergelijk doosje uit de printer laten "poepen"?
Kosten komen we wel uit denk ik..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Kistje Printen

Bericht door André-R »

ik heb onlangs heel wat simpele doosjes uitgeprint om adereidhulzen en zo in op te bergen, soort vakkendoos-idee. Kwam er later achter dat de wanddikte het beste een veelvoud van je nozzle-dikte kan zijn, voor mij dus een veelvoud van 0.4...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Deze wijsneus zou er niet zozeer een scharnier op gaan ontwerpen maar eerder een gewoon een dekseltje wat er mooi overheen valt.

Als je met een scharnier gaat werken zit je met je support ect te veel werk voor een "doosje"

kwa maatvoering wat je tekent print het +/- 0,1 . wandikte doe je in de slicer.
Je kan het ook wel in je solid doen maar dan moet je weten wat de maat van je nozzle is dus als de slicer zegt 0.48 dan die je dat maal 2 voor 2 buitenlagen

En ik wil het ook wel voor je printen
Wytze
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Kistje Printen

Bericht door Wytze »

Frees je toch gewoon
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

André-R schreef: 04 mar 2024 20:59 voor mij dus een veelvoud van 0.4...
Kijk.. daar kan ik dus wat mee.. da's in Alibre Design snel genoeg aan te passen als ik die waarde in een Parameter zet..
Qua optimale printrichting ben ik ook niet bekend genoeg met de materie.. elk voordeel heb ze nadeel.

Wat zijn zo'n beetje de gangbare Nozzle diktes?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wytze schreef: 04 mar 2024 21:20 Frees je toch gewoon
Ook wel een idee.. stukkie Foam, maar 't kistje eromheen..... 't moet niet te veel gedoe worden.. anders kom ik niet meer aan mijn werk toe.. :lol:
'k moet nog even kijken wat de maat van mijn gereedschapkar is, en of die foam inserts ook een beetje onder mijn Portaalfrees passen.. anders moet ik dat ook uitbesteden. :shock:
Wytze
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Kistje Printen

Bericht door Wytze »

is toch maar een klein klokje
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Bij FDM printen met je bedenken dat je zwaartekracht hebt een niet in de lucht kant printen. Je moet ofwel ondersteunen met support materiaal (kost extra materiaal en laat een slechtere surface achter) ofwel de overhangende hoek niet te groot maken.

Buisjes printen is dus bijv best een uitdaging. Support materiaal uit de binnenkant halen is geen pretje, en bovenaan de cilinder is overhangende hoek eigenlijk te groot. Dat zie je vaak terug. Busjes zet je dus vaak rechtop.

Soms is het door de beperkingen dus handiger om iets toch uit meerdere onderdelen te maken en die dan aan elkaar te lijmen. Of andere nabewerking

Het is in het begin vaak afkijken en trial&error. Printje kost gelukkig niet veel.
Bartos
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2013 00:51

Re: Kistje Printen

Bericht door Bartos »

Arie Kabaalstra schreef: 04 mar 2024 21:39 Wat zijn zo'n beetje de gangbare Nozzle diktes?
Elke printer heeft wel een 0.4mm nozzle dat is de standaard. Afwijken gaat in stappen van 0.2 groter of kleiner
ik zou zelf een reeds ontworpen doosje kiezen zoals bijv: https://www.printables.com/model/258431 ... parametric
Dan jou reeds getekende binnen werk. Er uit snijden in cad. En printen maar :)

Niet echt actief hier op het forum dus lastig bereikbaar maar kan hem ook wel voor je printen als het zo ver is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wytze schreef: 04 mar 2024 21:53 is toch maar een klein klokje
Klein klokje.. daar ben ik momenteel mee bezig.. maar dat gaat wel even duren als je daar met een Stepover van 0.1 mm overheen moet, omdat je anders dagenlang je vingertoppen kaal zit te schuren.. :lol:

't kistje moet 100x150x 28 worden, en ik denk nu aan 2 ronde uitsteeksels aan de zijkanten, en 2 gaten in de zijkant van het deksel, zodat je het deksel op het kistje kan klikken.
dan heb je geen gedoe met gaatjes boren en pennetjes lijmen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bartos schreef: 04 mar 2024 22:15 Elke printer heeft wel een 0.4mm nozzle dat is de standaard. Afwijken gaat in stappen van 0.2 groter of kleiner
ik zou zelf een reeds ontworpen doosje kiezen zoals bijv: https://www.printables.com/model/258431 ... parametric
Dan jou reeds getekende binnen werk. Er uit snijden in cad. En printen maar :)
Da's een mooi kistje.. doet sterk denken aan een NANUK Case, daar heb ik er al eens 25 stuks van voorzien van een Foam interieurtje, 'k had een houten kistje gemaakt dat ik op de Freesbank kon knopen.. plastic zak in repen gesneden, en één zo'n reep over het malletje gelefd.. Foam blok erin.. Frezen.. en dan trek je aan het plastic tasje.. Plop!.. eruit.. nieuwe d'rin, Grote groene knop, Koffie!..

Maar dit zijn wel Lijvige kisten.. Voor mijn horloges maak ik kistjes van Beukenhout met potscharniertjes.. snelspandinges op de Freesbank, blokkie hout erin.. Grote groene knop, Koffie!.. dan de Potscharniertjes erin drukken en vastzetten.. klaar..

Even verder gedacht over mijn Kistje.. Stel!.. Ik laat de nokken achterwege.. die kan ik er later altijd infrezen Deksel op het doosje leggen,, en dan in één keer er doorheen frezen.. dan weet ik zeker dat alles in lijn ligt.. Makkelijk zat.. een nokje aan de voorkant is denk ik wel te printen.. al is het met een schuine kant.. Vijltje doet wonderen.. holletje in het deksel op die plek.. dat moet het wel doen..

ik heb inmiddels in Alibre de Parameter "Nozzle" aangemaakt.. de scharnier-oren aan het deksel zijn nu 7*Nozzle
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Kistje Printen

Bericht door P1-Engineering »

Zou inderdaad al een reeds ontworpen doosje pakken, die hierboven is erg fraai, en daar zelf een binnenwerk voor tekenen.

Als je dan eenmaal de smaak te pakken hebt kan je hieraan gaan denken:

https://www.printables.com/search/model ... ctx=models

Mooie is dat er al zoveel dingen een keer getekend zijn en dat zoveel mensen de ontwerpen belangeloos delen.
Heb inmiddels al 1000+ gridfinity bakjes in mijn werkplaats, alles hiervoor vervangen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, een doosje zonder deksel..da's makkelijk zat.. maar die zou ik zelf ook kunnen gieten.. kwestie van een malletje frezen uit meerdere delen, in elkaar zetten, volschmotzen met Urethaanhars, 45 minuutjes (één emmer koffie later) 't ding uit de mal halen, volgende...
en die lade-indelingen zijn ook zo te koop.. waar het mij om gaat is een kistje specifiek voor een Meetgereedschapje.. iets dat netjes in de la kan, en ook netjes op de werkbank, zodat je em daar inlegt als je'm even niet nodig hebt.. Schroefmaten gaan bij mij ook altijd terug in het doosje, en ik loop niet vaak met een meetinstrument in mijn Fikken, maar netjes in het doosje..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 04 mar 2024 23:29 Ja, een doosje zonder deksel..da's makkelijk zat..
Volgens mij is een deksel niets anders dan een doosje op z'n kop.
Je kunt ook alles naar een 'grote uitdaging' niveau tillen, krijgen we tenminste wat vulling op het forum.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie