denk tank pla extruder.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

denk tank pla extruder.

Bericht door michel pet »

al de koppen die ik tot nu toe gemaakt hebben lopen vast met pla.
als ik zo eens kijk naar de koppen die te koop zijn en en lees zie ik dat het een probleem is die niet ik alleen heb.
van daar het is een denktank te beginnen om id uit te wisselen.
ik hoop dat er interesse voor is want het pla syndroom is nog niet opgelost.

naar mijn id wordt het materiaal te vroeg verwarmt waar door het als slap wordt en ook uitzet.en zelfs retour stroomt waar door je een blokaden krijgt.
het probleem is warm en kout te scheiden.
je wild dus de warmte voor in de punt hebben en daar achter weer zo koel als maar kan.maar hoe lossen we dat nu op????
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door assink »

Denk misschien te simpel, maar steenwol geleid geen warmte? Dus misschien iets gebruiken ala rockpanel?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door ruudpg »

Zo maar een hersenspinsel...

Ik weet natuurlijk niet of het iets is, maar, in de meubelmakerij wordt er bij een kantenbandmachine gebruik gemaakt van lijm in korrelvorm. Het PLA zou je natuurlijk vrij eenvoudig ook in korrelvorm kunnen maken, en hiermee een cilinder vullen met aan het ene uiteinde de extruder-mond en aan de andere kant een plunjer/zuiger.
In plaats van alleen moeilijk doen om het uiteinde te verhitten kan nu de hele cilinder op temperatuur gehouden worden en doseren doe je door de plunjer naar beneden te bewegen en zo nu en dan een, al dan niet automatisch, vulprocedure. Weet alleen niet of je dan iets in de spuitmond moet maken om nauwkeurig te kunnen doseren...
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb al vaak geroepe.......... kijk eens bij die van LULZBOT :idea:
Die heeft aan de bovenkant een puur koperen hitteafvoer dop/bel.
De tekeningen/construktie staat op het internet, je zou em ook kunnen
nabouwen.
Succes, Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door Rob65 »

LULZBOT als in http://www.lulzbot.com/en/96-budaschnozzle-11.html ?
Dat ziet er in ieder geval mooi strak afgewerkt uit.

Ik had zelf ook al eens zitten snuffelen - en dan vooral naar de problemen die er gezien worden:

PLA wordt heel snel dun vloeibaar, zo dun dat het veel makkelijker dan ABS door de toevoerbuis langs de draad omhoog gedrukt wordt. Alle extruders die met een gedeelde toevoerbuis werken (metalen onderkant met verwarming en dan een PEEK bus met teflon liner erin) krijgen hier problemen mee.
Het vloeibare PLA wordt omhoog geduwd en komt in het koudere PEEK. Daar stolt het en vult de tussenruimte tussen de draad en de teflon liner. Nu kan het vloeibare PLA nergens meer naar toe en dus gaat de rest van het vloeibare materiaal netjes door de nozzle naar buiten.
MAAR ... er zit altijd een heel klein fiemeldun randje tussen de teflon liner en de metalen onderbuis en na verloop van tijd komt er een heel klein beetje materiaal hier tussen - en dat wordt daar lekker stroperig en stolt uiteindelijk.
Nu heb je dus een PLA draad met aan de onderkant een mooi flensje dat op de metalen buis rust en hoe de extruder ook zijn best doet - het PLA wil er niet meer door want het is te breed geworden.

De enig juiste oplossing is om de toevoerbuis geheel uit één stuk metaal te maken. Aan de onderkant komt het verwarmingselement en aan de bovenkant een koelelement. Veel extruders maken hierbij gebruik van een aluminium bovenblok waar een koelelement met ventilator op staat. waterkoeling kan natuurlijk ook en is (aan de kant van de extruder) veel compacter.

een voorbeeld van zo'n extruder is b.v. http://www.kickstarter.com/projects/qu- ... r-dual-ext. De Creatr printer van Leapfrog maakt van een soortgelijk principe gebruik en die schijnt zelfs met ABS, PLA en PVA te kunnen werken (en PVA is nog erger dan PLA als het om vloeien gaat).

Let wel: dit is allemaal nog theorie. Mijn eigen 3D printer draait nog steeds niet (ben al 3 weken met tussenpozen aan het bouwen - wat duurt het toch lang ;-) ). Door het lezen op diverse forums, bekijken van andere extruders en het doorlezen van FAQs van andere printers heb ik informatie vergaard en daar mijn conclusies uit getrokken.
Ook ben ik met warmtebronnen (soldeerbout met oude punt, hetelucht brander) aan de slag gegaan om te kijken hoe ABS en PLA zich bij verwarmen op verschillende temperaturen gedragen.
Ik hoop dit weekend een begin met mijn eigen extruder te maken.

Wordt vervolgd ...
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door michel pet »

als het wat minder warm is ga ik het eens proberen.
ik heb het id dat ze een staale buis gebruiken die in het verwarmings blokt wordt gemonteerd en 30 a 40mm lang is
staal gelijd ook iets minder als mesing scheelt ok weer.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door Lude »

Waarom geen 'band heating element' of 'mica heating element'?
Dan kun je je tube uit één deel maken, zo glad mogelijk van binnen. En volgensmij heb je meer contactoppervlak en dus ook warmteoverdracht tenopzichte van die weerstanden of cartridge heaters via een alu blokje.

http://nl.rs-online.com/web/c/automatio ... ting-pads/
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door didado »

De link die je stuurt laat bandheating elementen zien met een diameter van minimaal 25 mm en 220 volt. Dat is zwaar en veel te groot en tevens gevaarlijk. Extruders moeten zo licht mogelijk zijn en iedereen zit met buisjes van rond de 6mm te werken en verwarmingselementen die 12 volt of in elk geval ongevaarlijk zijn.

Wel een goede link want ik vond daar iets anders wat ik nodig heb:-)
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door Lude »

Je hebt ze denk ik ook wel kleiner... als dit het enige is dan heb je inderdaad gelijk (hoewel 220V niet zo gevaarlijk is zolang je de draadjes maar uit elkaar houdt en er niet met je vingers aan zit ;-) ).

En wat nou dit principe, dmv hete lucht? Dan kun je vrij precies en lokaal iets verwarmen(sowieso vind ik zo'n ding niet gek, kun je ook met granulaat werken):
http://image.made-in-china.com/2f0j00eC ... J-EW2-.jpg

Maar qua schaal zit ik denk ik net ff ietsjes groter te denken dan jullie :mrgreen:
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door michel pet »

ik gebruik nigroom draad bij 24 volt en dat verwarmt het geheel snel en goed stabiel op.
ik hoor vaak dat het lastig te maken is nou dat valt erg mee als het gewikeld is draai ik er capton tape om heen en de kop is klaar.
voordeel is ook dat het niet veel kost.
de dikte van de kop en de lengte en het gebruik van teflon buis bepaald de werking en dat is erg lastig te bepalen.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
edjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2012 13:22

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door edjuh »

Ik denk dat de arcol 4.0 al aardig op weg is.
Een andere benadering is door Adrian al gedaan, en dat is het waterkoelen tot net aan het hot-end.
Er zijn ook aardig wat benaderingen op thingiverse te vinden, die geforceerde koeling op het pla-transport gedeelte doen. Hoewel dat natuurlijk niet meteen tientallen graden zal zijn, is het effect wel dat het daadwerkelijk smelten behoorlijk later in het traject komt.

Uit mijn hoofd is de tendens dan ook steeds meer om metaal pas zo laat mogelijk in het PLA pad toe te passen, en de temperatuur transitie ook zo klein mogelijk te maken/houden tussen de houder en de daadwerkelijke heated chamber.
Probleem is daar natuurlijk ook nog eens om het zo simpel, goedkoop en stevig te maken.

Op reprap loopt dan ook nog wel eens een discussie hierover, zoals ook er nogal wat gesprekken worden gevoerd over het gewicht op de Y-as. Liefst ziet men daarop geen extruder, en andere zaken. Reden dat ik het hier aankaart is dat daar dus weer een extra handicap word geintroduceerd, namelijk een overgang van een bowden systeem, naar het hotend, waarbij je de flexibiliteit op je Y wel nodig hebt voor de PLA toevoer. Die mag tenslotte geen wrijving gaan leveren. Dit weer zorgt dat je een redelijke boog moet gaan gebruiken voor de bowden kabel .... etc etc ...

Ik heb nog geen ontwerpen gezien waarbij de extruder boven aan het frame zit ( ik heb een mendel prusa 2) en met een relatief korte bowden richting het hot-end gaat. Dit zal met de hoek te maken hebben die maximaal word toegestaan in je ontwerp. Wellicht, maar ik ben niet zeker zou dit af te vangen zijn door een mechanisme dat het hotend toe staat om naar beiden kanten 15 a 20 graden te kantelen. In mijn voorstellingsvermogen zie ik niet dat die hoek te groot zou zijn om de extrusie van de 'hete' PLA negatief te beinvloeden. Dit omdat de extrusie-druk niet echt hoog is in onze 3d printers. Ter vergelijking, het lijkt enigzins op het neerleggen van tandpasta tenslotte.
Dit kantelen zou simpelweg enige mm's boven de tip van het hot-end kunnen gebeuren... Als ik kon CAD tekenen zou ik het even geschetst hebben.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door michel pet »

Afbeelding

in grofe lijnen is dit me nieuwe kop.
6 kant met punt m6 draad er in zo diep als kan.
het wikeldraad valt tussen de 2 6 kanten zeg maar.
nu het geheim het groene deel is 5mm teflon met een 2mm gat er in dan schroef je een m6 buis er in met daar in weer teflon buis 4mmx2mm die opgesloten zit in de staale m6 buis..
aan het uit einden komt dan de water koeler te ziten en een aansluiting voor de aan voer buis.

hoop dat dit te begrijpen is.
Afbeelding
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

edjuh, je mag ook een handschetsje maken, die inscannen :lol:
Even over het punt 'gewicht' van de extruder kop.
Je zou natuurlijk de stappenmotor aan het uiteinde van de Y-as (X?) kunnen monteren en met een soort spline as constructie alleen de transport-wieltjes aandrijven, dan ben je het meeste gewicht op je kop ook kwijt en heb je niet de nadelen van de bowden constructie.
( zo'n soort spline as vind je in de bediening van vertikale lamellen :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: denk tank pla extruder.

Bericht door michel pet »

dan blijft de massa nog op de y as staan dan schiet ik er niet zo veel mee op.
x en y as beweegt bij mij boven in.

extruder werkt goed maar moet nu de motor ff aan passen voor de dunne 1.75 pla dat wil nu nog wel eens opstropen zeg maar.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie