Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door serum »

Met langer= hogere resolutie maak je volgens mij een denkfout. Langer is kleinere hoek = een groter effect van 1 stap op 1 van de 3 verticale assen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik bedoel hiermee vooral aan rand van het printbereik. je hebt dan dat 1 van de armen bijna helemaal horizontaal is en de andere bijna helemaal verticaal. Die bijna horizontaal is kan enorme stappen maken met een kleine verplaatsing over het horizontale vlak. De arm die bijna verticaal is maakt daarintegen naar verhouding een veel grotere beweging in het horizontale vlak bij elke kleine beweging van de motor.

Het verschil zie je vooral in maximale snelheid, als de armen tot bijna horizontaal moeten voor de rand van het printbereik kom je op veel hogere benodigde snelheden dan wanneer ze onder ene hoek van maximaal 20 a 30 graden komen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Weer een videotje klaar, hier zie je in video vorm het maken van de crossbeams en pushrods!

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Dus, even wachten voor ik verder kan, het blijkt dat de kogels die ik voor de magneet verbindingen gekocht had geharde lagerkogels zijn. Prima natuurlijk, totdat je er een gat in moet boren en ze moet tappen. Ik heb intussen maar even wat nieuwe "zachtere" kogeltjes besteld waar ik wel schroefdraad in kan krijgen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

De nieuwe kogels zijn vandaag geleverd, kan ik daar eindelijk mee verder! Ik heb intussen de pushrods en "crossbeams" afgewerkt en die zijn klaar voor installatie op de printer zelf.

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Hey Stef, tof dat er zoveel tijd en aandacht insteekt om je proces in kaart te brengen voor anderen !

PS.
Is het nou toeval dat je video's inclusief je intonatie me aan de qlickspring video's doet denken, of is het een van je inspiraties ?
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Hey Zee&Zee, graag gedaan! Het is leuk om wat feedback te krijgen en om te zien dat de tijd die ik er in stop gewaardeerd wordt. En tijd gaat er zeker in zitten! Voor een gemiddelde video ben ik 6 tot 12 uur daadwerkelijk aan het bouwen, 4 tot 6 uur bezig met edit, 6 tot 12 uur bezig met alles rondom het filmen (plaatsen camera, voiceover, structuur plannen van werkzaamheden zodat het ook past bij een video etc.) Als ik al dat andere er niet bij had gehad kon het werk makkelijk uitgevoerd worden in een middagje.

Geen probleem, ik vind het leuk om te bouwen en het te delen (maar het helpt natuurlijk enorm als er ook mensen zijn die het leuk vinden om het te zien!)

Clickspring is één van de vele inspiratiebronnen, daarom is het ook niet gek dat er dingen zijn die aan hem doen denken. Ik ben onder de indruk van zijn video's en vat het daarom in ieder geval op als een compliment! Naast hem kijk ik ook naar kanalen zoals this old tony en nyccnc voor inspiratie.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Ik vindt het leuk om je video's/topic te kijken, en ik denk velen, maar heb er vaak niet perse een aanvulling op. Daardoor wordt op een dergelijk topic misschien wat minder gereageerd, en ik dacht dat eens te veranderen. Ik weet wat een berg werk het inhoudt, heb er zelf het geduld en/of tijd niet voor.

De clickspring video's worden ook door velen gewaardeerd, dus dat is zeker geen slechte inspiratie, en om dan feedback te geven...zolang het maar natuurlijk oogt, en ook je eigen ding blijft. Suc6 !
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt! Wat betreft Clickspring en This Old Tony, hoewel ik inspiratie er uit haal op gebied van filmen (clickspring) en in de toekomst flauwekullen tussendoor (this old tony) heb ik wel een eigen richting die ik op wil gaan. Ik wil naast het laten zien van de bewerkingen ook meer informatie er omheen geven en zelf met mijn dikke kop in beeld hiervoor (het wordt daarmee ook wat persoonlijker). Een voorbeeld van wat ik hier naast wil doen is een serie met bouw tips die aansluiten op het project waar ik op dat moment mee bezig ben. In dit geval zijn dat onder andere de volgende onderwerpen:

- Waarom de aandrijfriem exact parallel moet aan de lineargeleiding
- Voor en nadelen van magnetische verbindingen bij de pushrods
- Hoe de correcte lengte van de pushrods bepalen
- Effect van acceleratie op de constructie en aandrijf elementen ( ik heb hiervoor al een setje loadcells klaar liggen om het een en ander te kunnen meten)

Ik ga ook de andere bouwprojecten die ik dit jaar wil uitvoeren op deze manier delen, waaronder:
- CO2 lasersnijder
- BF30 CNC ombouw met clearpath servo's
- Paramotor drone
- CNC draaibank
- 3D printbaar FPV vliegtuig

En een leuke extra; een printbare module voor de robotica projecten. Een harmonic drive, slewring bearing en motor in één module

Afbeelding

Afbeelding


Tot slot een aanwinst waar ik enorm blij mee ben, twee volledige licentiepakketten met:

SolidWorks 2018 premium
Solidworks Simulation Premium
SolidWorks Flow Simulation
SolidWorks Plastics
SolidWorks MDB
SolidWorks Electrical Professional
SolidWorks PCB
SolidWorks Visualize Pro (+ Boost)
SolidWorks CAD
SolidWorks Composer

Daar ga ik het komende jaar goed gebruik van maken!
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Zo dat zijn nog eens goed voornemens !
Waar haal je de tijd vandaan.... als ik mijn motor weer in mekaar krijg voor de eerst volgende circuitdag ( ander front end erin ) en voor mijn CNC de vacuüm tafel afgerond krijg dit eerste kwartaal..... ben ik al heeeeeel blij en zijn alle beschikbare hobbyuurtjes dik op.

Solidworks suite licentie voor de hobby ?? Oef... flinke investering... Of verdien je je boterham ermee ?
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Het is de bedoeling de boterham er mee te gaan te verdienen. Dit is een speciale aanvraag die ik heb gedaan voor entrepreneurs. Dit geeft na een traject met overleg met Dassault Systems toegang tot volledige pakketten (geen studenten versies ofzo en zonder dat deze complete set 24.000 euro kost).

Er zijn inderdaad redelijk wat projecten die op de lijst staan, we zullen zien wat er af komt! ik wil sowieso de eerste 3 afronden, die harmonic drive/bearing module en de delta printer uiteraard. Als we dan nog tijd over hebben zien we wel verder!
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door nijsinkgj »

Hoi Stefan,

Ook van mijn kant nog even een stukje feedback,
Je filmpjes zijn er mooi en doordacht, het enige puntje van kritiek wat ik wil opmerken is het geluid, (nog niet echt optimaalst klink soms een beetje hol)
Maar dat mag de pret niet drukken hoor ;-)

Heel erg mooi en ook erg veel werk allemaal.
Grappig om te lezen dat je op de zelfde kanalen geabonneerd bent als ik (clickspring, This old Tony, NYC-Cnc enz.)
Ga vooral door!

Vr gr Gertjan Nijsink
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor je reactie, ook bij de video zelf!

Het geluid is best een uitdaging en ben ik druk mee bezig. Ik heb de apparatuur er nu voor maar dat neemt niet weg dat het nog een puzzeltje is. Is er een specifiek punt waarom het je het meest opviel? En merk je het ook nog bij de laatste video's?

Afbeelding
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door nijsinkgj »

De nieuwste zijn al veel beterhand geluid de echo lijkt meer weggefilterd? )
Vind het niet storend hoor, maar je ziet dat meer vloggers er mee worstelen.

Vr ge Gertjan
Plaats reactie