Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Even een korte animatie test, best geslaagde test lijkt me!

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

QupiX schreef: 20 mar 2018 05:46 Misschien heb ik iets gemist op de vorige pagina's maar waarom heb je niet geprobeerd een bondtech-systeem na te bootsen? Dus ipv 1 aangedreven tandwiel en een lager, twee aangedreven tandwielen die het filament grijpen. Lijkt me, zeker als je zoiets toch zelf bouwt, wel de moeite waard? Dan weet je in ieder geval (bijna) zeker dat het filament nooit slipt.
Grappige extruders inderdaad van bondtech. Een kant en klare oplossing voor de zelfbouw reprap 3d printing nerd.
Op ebay had ik paar jaar terug overigens ook iets soortgelijks gezien aangeboden vanuit Israel. Die was behoorlijk aan de prijs overigens, met verzendkosten erbij tegen de 200 dollar.

Deze bondtech is 80 dollar.

75 gram zonder motor, maar da's voor 1 extruder. Dan bungelt er nog een e3d eronder vast ook niet meegerekend.
Lijkt goed getest te zijn dat bondtechsysteem als ik zo van afstandje het design bekijk.

Met die 3 schroefjes plug je 'm zo op een zelfbouwtje prusa i3 vermoed ik.

Maar met alle respect - wat Stef hier bouwt is echt 100x interessanter joh.
Maar ben benieuwd hoe de druklagertjes onafhankelijk kunnen bewegen van de assen waar de 'direct drive wieltjes' (tussen aanhalingstekens, want het is geen direct drive) op zitten. Op tekening ogenschijnlijk is het dezelfde as als van de druklagertjes, maar dat heb ik vast foutief gezien.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Het tegenlager (dat zorgt voor druk op het filament) zit niet vast op de as maar wordt er door geleid (die C vormige "bussen" zitten in de lagers en maken het mogelijk om in hoogte gecentreerd te blijven maar wel heen en weer te bewegen). De druk zelf wordt uitgeoefend door de hevel die aan de buitenkant van de assembly zit (zwarte hevels) die met een pin de lagers opzij drukken.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik denk dat dit het wat duiderlijker maakt:

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Ah ja dat is slim bedacht!
Ben benieuwd hoe hij print!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Dank je! voor de duidelijkheid: die direct drive extruder ga ik in eerste instantie niet maken. Eerste versie (om de machine printend te hebben) gaat een bowden setup krijgen
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

diepchess schreef: 19 mar 2018 18:40 Volgens je motor specs welke axiale krachten kan die nema8 maximaal aan?

Herinner me dat bij meeste steppermotortjes de axiale krachten die je in praktijk erop kunt zetten fors hoger zijn dan wat fabrieken als ontwerpspecificatie geven. Hij slijt dan wel heel hard.

Mij niet bekend hoe praktijk versus theorie zich daar verhoudt. De theorie is dat hij niet zoveel kan hebben, maar als ze goed kogellagertje daar hebben zitten kan hij vast veel meer aan!
Nog eens opgezocht.

Volgens meeste fabrikanten axiaal maximaal 5 newton op de nema8's en radiaal 25 newton. Da's de officiele specs.
Zo'n wormwieltje gaat echter de volle mep krijgen axiaal van paar kilo dus zeg 20+ newton.
Zal kogellagertje in motortje vast wel houden.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor het uitzoeken, gelukkig is dat zo opgelost: tegenlagertje (thrust bearing onder het wormwiel)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Maar je had ook al een 1:10 overbrenging. 5N * 10 = 50N

Natuurlijk mag lineair extrapoleren hier niet - maar je gaat toch niet in de buurt van die 50N komen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

stef stuntpiloot schreef: 25 mar 2018 13:22 Dank je! voor de duidelijkheid: die direct drive extruder ga ik in eerste instantie niet maken. Eerste versie (om de machine printend te hebben) gaat een bowden setup krijgen
Bowden setup en dual extruder lijkt me geen goed plan.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Wordt het ook niet, eerste wordt (zie renders vorige pagina's) enkele extruder met bowden.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

vanwaar iets bouwen wat je al eerder gebouwd had?

Je wilt eerst werkende 3d printer en dan later de extruder upgraden ofzo?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt precies dat :) Even de omvang van het project beperkt houden. Het spul van E3D is hoge kwaliteit overigens dus dat zal geen beperkende factor worden.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Heb je 't dan bij e3d in UK gekocht of voor 25% van die prijs op ebay?
Plaats reactie