Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Dus omdat ik andere afmetingen gebruik in deze nieuwe uitvoering van de printer moet ik helaas ook een nieuwe endeffector maken. Ik heb wat ontwerpjes gemaakt, dit is de eerste die eigenlijk wel helemaal af is. Deze versie is voor de E3D V6 hotend, maar deze kan eenvoudig verwisseld worden met een watergekoelde versie als ik die af heb. Het voordeel van een watergekoelde hotend/endeffector is dat het geheel veel stiller wordt en beter koelt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En een vlotte schets van hoe hij met waterkoeling kan zijn. Deze vorm is niet de definitieve, maar laat wel mooi het verschil in hoogte van de twee modules zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Waarom niet gelijk voor watergekoeld gaan? Scheelt toch weer gewicht en de compactere assemblage zet minder koppel op het dunne carbon driehoekje bij snel bewegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik wil eigenlijk de printer draaiend hebben. ik heb bij de vorige wat problemen gehad met de betrouwbaarheid tijdens het printen en als je op deze manier 1 variabele kan uitschakelen (omdat het bewezen werkt) helpt dat.

Het scheelt iets gewicht maar niet heel veel, je hebt wel het moment dat minder wordt omdat CG dichter bij de carbon plaat zit. Het plaatje komt overigens wel goed, dat is 2mm dik en van hoge kwaliteit carbon (geen china crap). Ik verwacht niet dat die merkbaar gaat flexen ook met een groter gewicht er op.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Hmm ik zit er nog even wat verder over te denken en ben er nog niet helemaal over uit. Ik begin sowieso met het maken van het frame van de endeffector, dan heb ik nog even tijd om een keuze te maken. Hieronder zie je het verschil tussen ene lucht en watergekoelde endeffector.
Afbeelding

En hieronder een testje van een cros-section in een render.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Dit is intussen al een flink formaat topic, en om er voor te zorgen dat dingen nog terug te vinden zijn
heb ik een legenda toegevoegd aan de eerste post! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.


Ik heb naar aanleiding van de suggestie van dabit de verschillende versies nog overwogen en heb
besloten om toch direct voor een watergekoelde endeffector te gaan. Aan de hand daarvan heb
ik het ontwerp aangepast en waar nodig onderdelen toegevoegd en of veranderd. hieronder zie je
wat renders van niet nieuwe ontwerp, de eerste van de endeffector geassembleerd en daarna een
aantal renders van een exploded view.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Zijn dat allemaal losse koperen plaatjes in die warmtewisselaar? Mooi en effectief ontwerp, maar wel wat overkill. Bij mij is de kern waar het water omheen circuleert een messing M6 bout, en dat is royaal effectief genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep losse plaatjes die ik wil vast solderen, zeker weten overkill! maar het gaat ook om de ervaring en nieuwe dingen leren/proberen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Die beweegreden ken ik! :mrgreen:

Misschien is het handiger om met een dun zaagfreesje de sleuven in een massief blokje te maken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Kjelt »

Misschien een domme opmerking maar als zo'n extruder normaal met convectie al op temperatuur blijft zou het dan bij dit ontwerp niet al voldoende zijn om ipv water er perslucht zachtjes doorheen te laten blazen getuned met een flowkraantje ?
Dan heb je ook maar een slang nodig.
Bij water denk ik altijd aan lekkage en verkalking e.d.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

@DaBit: Nou, ik heb gedacht aan een massief blokje en dan zagen maar daar heb ik niet het juiste materiaal voor. ik wou "folie" gebruiken van 0.2 of 0.3mm dik, om die dikte te zagen is bijna niet te doen. Folie "uitknippen" is daarintegen zo gebeurt en het solderen kan met lage temperatuur soldeer dus is ook niet zo heel spannend.

@Kjelt: Is zeker geen domme opmerking hoor! De reden is hoofdzakelijk dat het heel erg stil is. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met verkalking of lekkages bij waterkoel systemen in mijn machines dus dat is niet een obstakel voor mij. Met perslucht heb je daarintegen ene beperkte voorraad voordat een compressor aanslaat die nogal wat geluid produceerd. Er wordt ook vaak gewerkt met een ventilatortje op de hotends maar ook die produceren veel geluid. Een duo van 140mm ventilatoren daarintegen kunnen op hun laagste toerental draaien en alles koel houden, het resultaat is een systeem dat zeer effectief koelt met een zo goed als geruisloze werking.

Ik heb ervaring met die specifieke combinatie van radiator/ventilatoren in mijn PC, daarin is het mogelijk om (tijdens een 100% load bij renderen of exporteren) de temperatuur bij 50% toerental van de onder de 50 graden te houden met een 6900K die overgeklokt is (8core 16 threads @ 4.2Ghz). Een hotend van een 3D printer is dan dus geen probleem op idle toerental. Daarnaast: ik heb het spul al liggen dus ik hoef er niet in te investeren.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Oh en wat betreft het carbon, ik heb nog wel wat liggen. Op deze foto zie je een gedeelte van de collectie:

Afbeelding

De meeste platen (stuk of 30) in maat 25x60cm en (ook een stuk of 30) in 45x60cm. Daarnaast nog allemaal grote platen oplopend tot 100x160cm en alles in diktes van 1.5mm tot 12mm (massief) en 16mm (honeycomb core)

Ik ben geduldig aan het wachten tot ik leuke projectjes voor het materiaal heb, ik wil het gebruiken maar niet verspillen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door skillalot »

En voor welk project zijn die geleidingen die daar achterin liggen?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

haha ik was vergeten dat die ook nog in de foto waren. Daar heb ik nog geen project voor, het probleem er mee is dat alle machines die ik daar mee kan/wil maken ik niet boven op mijn werkkamer kan krijgen.

Een aantal mooie geleidingen met kogelkooien( heel mooi stil dus!)
- 3x THK SSR20XW2SS 1480L allemaal met 2 karren
- 2x THK SSR20XW2SS 1180L allemaal met 2 karren

En die onnodig grote jongens:
- 2x INA 35mm 2160mm lang met twee karren elk (weet zo het exacte nummer niet)

en allemaal helemaal nieuw
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ben weer verder met de printer! Het is wel wat spelen met de tijd met de projecten (Printer en Paradrone) maar het lukt wel, alleen zijn de updates met iets minder regelmaat (ongv de helft).

Ik heb een video af waarin ik ook het een en ander laat zien van de ontwerpen van de endeffector. Enjoy!
Plaats reactie