Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

CK worldwide CK9 met een superflex kabel. Daarnaast heb ik er een Gassaver set op met een pyrex cup
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Hmm, ik word hebberig van dat leuke toortsje. Misschien moet ik ook eens een vers toortsje overwegen. Ik heb het idee dat de mijne soms ergens valse lucht trekt, de litze in de waterslang is ook ver einde levensduur, en het mag van mij nog een maatje compacter dan de WP9/20-maat toorts die ik nu heb. Ik las niet zo gek vaak boven de 100A en een watergekoeld toortsje moet je dan toch aardig compact kunnen maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Breaker »

Maar hoe schakel je die toorts? Ik zie nergens een knopje of connector... voetpedaal?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb zelf een voetpedaaltje gefixt van een audio voet schakelaar. De originele toorts had een schakelaar op de toorts zelf.

Ik heb de toorts gekocht met accessoires bij http://www.rapidwelding.com/

Prima service en snelle levering ( twee dagen na bestelling ivm post UK naar NL)

Als je nog kleiner wil en watergekoeld, kijk dan eens naar http://www.rapidwelding.com/dynamic/Dis ... -OZMO&zl=3

Niet goedkoop overigens die specifieke watergekoelde! Die van mij zit op 77 euro (excl accesoires zoals de gassaver, pyrex cup en aansluiting op mijn tigapparaat specifiek)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Die is inderdaad wel stevig aan de prijs helaas :cry:
Wel een lief toortsje.

Die schakelaars voor op de toorts zijn los te koop. Is ook niet zelden machine-specifiek volgens mij (dat oude ding van mij heeft alleen een drukknop nodig)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja maar watergekoeld is niet echt nodig als je, zoals je hiervoor omschreef zelden boven de 100A uit komt. ik had voor dit lassen de machine op 120A staan (pulse met 40A dip) en van dit lassen werd deze luchtgekoelde niet noemenswaardig warm (tuurlijk wel wat warm maar ver van oncomfortabel)

In dat geval is het ook gelijk een stuk beter te betalen, 77 ipv 300 euro

Die schakelaars kan je inderdaad los kopen. Ik heb dat bewust niet gedaan, ik vind het fijner om een pedaal te gebruiken zodat ik met mijn hand "alleen" maar hoef te mikken. En aangezien mijn apparaat geen officieel pedaal heeft moest ik iets creatief worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

stef stuntpiloot schreef:Ja maar watergekoeld is niet echt nodig als je, zoals je hiervoor omschreef zelden boven de 100A uit komt.
Nee, maar het komt wel voor. Verder kan ik ook AC, en dan gaat het opeens hard met de warmte in de toorts.
Maar dik 300 euro is er wel wat over inderdaad, en met alleen de toorts ben je er nog niet. Verbruiksdelen, gaslens, schakelaar, een degelijke huls om het slangenpakket, etc.
Die schakelaars kan je inderdaad los kopen. Ik heb dat bewust niet gedaan, ik vind het fijner om een pedaal te gebruiken zodat ik met mijn hand "alleen" maar hoef te mikken. En aangezien mijn apparaat geen officieel pedaal heeft moest ik iets creatief worden.
Mjah, veel lasklusjes zijn bij mij niet op de werkbank. Een frame hier, een beugel op de motor daar, etc. Die toorts stilhouden als je op de schakelaar klikt heb je ook zo in de vingers, en dan is dat de handigste plek. Zo'n pedaal is wel leuk als je daar ook de stroom mee kunt regelen tijdens het lassen; vooral bij aluminium vind ik het wel lastig dat ik dat niet kan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef: Mjah, veel lasklusjes zijn bij mij niet op de werkbank. Een frame hier, een beugel op de motor daar, etc. Die toorts stilhouden als je op de schakelaar klikt heb je ook zo in de vingers, en dan is dat de handigste plek. Zo'n pedaal is wel leuk als je daar ook de stroom mee kunt regelen tijdens het lassen; vooral bij aluminium vind ik het wel lastig dat ik dat niet kan.
Bij mijn Fronius zit een up down knop in de toorts en bij mijn Rehm tiger 210 ac dc zit er een draaiwieltje in de toorts, super simpel om met je duim te regelen tijdens laswerk
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Ja, maar ik heb nog een Fronius type 'overleeft een kernoorlog'. De binnenkant is vooral heel veel ijzer, koper en aluminium. Dat kan allemaal nog niet zo mooi pulsen en curves enzo, en de stroom verstellen tijdens het lassen werkt ook maar matig (anders koppelde ik die potmeter wel door naar de toorts).

Is officieel een DC-only apparaat, de AC-inverter heb ik er naderhand zelf bij gebouwd. Dat werkt niet helemaal zo goed als een apparaat dat vanaf het begin daarvoor ontworpen is, maar het voldoet prima voor mijn hobbywerkzaamheden. Mijn eerste aluminium-klus was auto-radatoren verlassen naar iets dat wel pastte. 0,8mm dik smerig aluminium, en dat ging. Ik moet alleen bij het lassen van aluminium steeds sneller gaan lopen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door tantan »

ik heb een WP9 toortsje uit china laten komen en dat pas gemaakt op mijn Fimer AC/DC. ik heb namelijk een aparte gasaansluiting voor de toorts. het werkt oké, het grootste probleem zit hem bij de vent die denkt dat hij kan tig lassen :oops:

die Fimer is een prachtig apparaat maar je kan er zoveel aan instellen.... staal/rvs lassen gaat nu redelijk, alu blijft een ander verhaal. ik heb het geprobeerd met dun 2 mm alu en dat is geen succes geweest, soms ging het goed dan weer een gat gemaakt.

dus veel instellingen is ideaal.... maar soms ook weer niet.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik had helemaal niet door dat hier nog wat berichten geplaatst waren! Maar even reageren :)

WP9 is mooi formaat als je niet zwaar werk er mee doet. Ik gebruik hem nu vooral voor kokers (2mm wanddikte) en vergelijkbare materialen in "normaal" staal (niets exotisch dus) en dan alleen DC omdat mijn machine alleen DC kan.

Ik ben het met je eens dat als je AC last de temperatuur van de toorts veel sneller omhoog gaat, daar heb ik geen rekening mee gehouden met mijn eerdere berichten. Om die zelfde reden zal het ook zijn dat door CK afgeraden wordt om dit type pyrex cup te gebruiken bij het AC lassen. Voor AC (aluminium) en exoten zoals titanium hebben ze ook een grotere cup beschikbaar:

Afbeelding

@ Tantan, wat voor aansluiting heb je dan, geen DINSE connector?

Die kabel is overigens sowieso aan te raden, ook als je besluit toch een andere toorts te gebruiken. Ik maak binnenkort een video over mijn lasapparaat, daarin laat ik ze wel even naast elkaar zien zodat je ook dat kan vergelijken.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ontopic:

Ik ben intussen verder gegaan met de bouw, ik heb de onderdelen die ik nodig heb voor de linear modules uitgetekend en die ga ik nu printen/maken. Het laat straks wel even op zich wachten aangezien ik eerst de nieuwe freesmachine ga installeren, die kan ik er dan direct voor gebruiken. Het is een BF30 geworden (groot bed variant)

To Do lijst korte termijn:
- Ontwerpen afmaken en onderdelen maken voor de linear modules
- Linearmodules assembleren
- Pushrods maken (ik heb besloten wel weer voor een magnetische verbinding te gaan, alleen nu een stuk sterker)
- Endeffector ontwerpen voor 1 extruder en twee extruders (het originele plan was 3 extruders daar ben ik voorlopig van afgestapt)
- Endeffector maken

Daarna komt de electra en overige cosmetische afwerking.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

En als ik toch een takenlijst post, kan ik net zo goed de hele lijst plaatsen van de printer:

Frame
- Versterken van het printerframe (stijfheid)
- Wielen plaatsen (eenvoudig verplaatsen in de werkplaats)
- Sokkel uitlijnen (op basis van uitlijning printer)
- Printer Uitlijnen (spreekt voor zich, is erg belangrijk)
- Bevestigingspunten panelen (Cosmetische panelen)

Mechanisch en overige
- Motor montagepunten maken
- Lagerblok montage (voor de pushrods en snaaraandrijving)
- Vrijloop lager blok maken (voor snaaraandrijving)
- Pushrods maken
- Bevestigingspunt extruder
- Systeemkast geleidingen installeren
- Endeffector ontwerpen
- Endeffector maken
- Verwarmings systeem uitwerken
- Verwarmings systeem cabine installeren
- Waterkoeling systeem uitwerken
- Waterkoeling systeem installeren
- Plaatsen Verwarmd bed
- Filament opberging maken binnenin
- Uitlijnen alle bewegende componenten

Electronisch
- Installatie motoren
- Installatie electronische componenten in systeemkast
- Installatie electra voor waterkoeling en verwarming
- Eindschakelaars plaatsen
- Controller en LCD installeren
- Noodstop systeem installeren
- Verlichting plaatsen/installeren

Cosmetisch en Isolatie
- RVS kappen plaatsen
- Carbon look panelen plaatsen
- Glazen installeren
- Isolatie binnenin plaatsen (rondom cabine waar mogelijk)

Dat is wat ik me nu kan bedenken. Genoeg te doen blijkt maar weer!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Dus zoals eerder aangegeven een kort videotje gemaakt over m'n lasapparaat en de toortsen die ik er bij heb voor wat meer duidelijkheid.

Plaats reactie