Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door singlefonts »

Ziet er goed uit. Een vraagje hoe werkt de koppeling tussen de 9mm kogel lagers op de printkop met de pushrods? Magnetisch?
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Singlefonts, Die koppelingen werken door middel van een neodymium magneet die in het aluminium gelijmd is.

@ RuudPG, De stangen zijn zo lang dat ik optimaal gebruik kan maken van de hoogte van de printer en met de kop een gebied met een diameter van 300mm kan bereiken, langere armen zullen er voor zorgen dat hij minder hoog kan printen en breder. En hij kan in potentie inderdaad wat sneller. Maar sneller is echt niet nodig, met de huidige combinatie moet ik zonder problemen een rapid kunnen halen van 30 meter per minuut.

@ Zee&Zee, Ik neem aan dat je bedoeld dat stuk waarin hij het voorbereid door het op te ruwen en zo? Ik kan er in de toekomst nog naar kijken, ik wou nu een "quick fix" Ik wist dat vastschroeven sowieso zou werken en heb daarom dat maar gedaan.

@ Hugo, Ik denk inderdaad ook niet dat dit fatsoenlijke lager kogels zijn, ze waren ook behoorlijk goedkoop. Ze zijn hier goed genoeg voor (hoop ik) Het komt me nu in ieder geval wel goed uit tijdens het boren/tappen.

Ik ga even kijken wat molycote is en wat het doet, bedankt voor de tip!

Die verhoudingen heb ik zelf gedaan, ik wou contact rondom maar ook genoeg ruimte om hem bijna haaks op de verbinding te kunnen hebben zonder ergens tegenaan te lopen. Dit was die middenweg voor mij. Ik zit er overigens aan te denken om voor de zekerheid in het midden van elk van de 3 armen sets een staaldraadje te spannen met een veer die hem nog extra op zijn plek houd.

Ik ben verder erg blij met de verbinding, er zit 0 speling in de constructie van de kop en ook als ik heel abrupt en hard de armen heen en weer beweeg blijft alles mooi op de plek zitten.


Op de planning:
- Dit weekend ga ik beugeltjes tekenen/frezen om de motor connectoren aan vast te maken, ook moet er een
plaat komen waar de aan/uit schakelaar in zit en het lcd schermpje/bediening.
- Extruder ontwerp moet afgemaakt worden (stappenmotor kant)
- Waterkoeling en airbrush compressor bestellen
- Extra Tmoeren bestellen en overige accessoires (ze zijn op :( )
- Aluminium kappen bestellen voor om de profielen
- Glaswerk en bevestiging glaswerk bestellen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je ooit naar geharde kogels toe moet, moet je kijken of je er gaatjes in kunt laten vonken ( meeste draadvonkers hebben ook een startgatvonker, daar kan dat goed mee) Dan kun je daar met metaalepoxy draadeindjes in lijmen.

9020
Weet niet wat je met die airbrush compressor moet doen, maar als het heel weining is, is dit misschien iets voor je ?
( 24v DC)
Daar heb ik er nog een aantal van liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door cocobolo »

Ziet er allemaal erg goed uit zeg, wanneer kan ik bestellen? :-)

Ik kan niet wachten tot we hem in bedrijf kunnen zien !
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Inderdaad het stuk over lijmen, met de metaalepoxie en de tape om ze vast te houden etc.
Met de goede lijm is dat hele gedoe met gaten en draad etc overbodig, k.i.s.s.
Er zijn auto's tegenwoordig die compleet in elkaar gelijmd worden ipv gelast , dus een 3d printer moet ook nog wel lukken. ;-)
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tips mbt lijmen, ik ben voorstander van het kiss principe, dat doe ik dus ook graag in het vervolg.

@ hugo,
Waterkoeling is voor de kop en de airbrush compressor wou ik als experiment gebruiken voor het koelen van het net geprinte object. Meestal word dit gedaan met logge grote ventilatoren en ik wil de kop zo licht moelijk hebben. Het koelen van het object gaat dan om het plastic dat net de extruder uit is, dit moet zo snel mogelijk stollen zodat de vorm van je print zo goed mogelijk blijft. Dus als je denkt dat dat pompje van je voldoende vermogen heeft (luchtstroom) om gericht te koelen dan houd ik me aanbevolen.

@ Cocobolo, dit is inderdaad wel een prototype, als het me goed bevalt en hij mooie printresultaten geeft wil ik wel overwegen hem te gaan verkopen. Ik moet nog eerst een uitgebreid marktonderzoek daar voor doen om te bepalen of het de moeite waard is.

@ Zee&Zee, helemaal mee eens, ik had hier helaas niet de juiste lijmsoorten daarom koos ik er in dit geval voor om hem vast te schroeven, in de toekomst zal lijmen dan veel handiger zijn.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Net de bevestigingen voor de X Y en Z motoren getekend en gemaakt. Het was nog wel wat uitzoekwerk, er moest een kleine offset komen omdat de snaar wel evenwijdig moet aan de lineargeleiding voor aansturing.

Hieronder zie je 2 renders, de eerste laat het onderste lagerblok zien. Render 2 zie je de bovenkant met motor lagerblok en wat aluminium voor verduidelijking.

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3879/149 ... d2b8_o.jpg

Afbeelding
https://farm6.staticflickr.com/5571/147 ... a6d2_o.jpg

Hiervan heb ik de motor montage intussen gemaakt, eenvoudig beugeltje, 4 bouten voor in de extrusion en 4 die door de motor gaan en in dit plaatje draaien (is getapt)

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3860/147 ... 292a_o.jpg

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3889/147 ... d668_o.jpg

En de achterkant, binnenkant van de printer dus.
Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3868/147 ... be73_o.jpg
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Deze methode voor de lagerblokken heb ik geprobeerd, helaas heb ik niet dej uiste gereedschappen thuis om het kunststof mooi te kunnen verhitten en buigen (op een accurate manier) Daarom heb ik besloten het iets anders te doen met andere materialen die ik nog had liggen, 15x15 vierkant buis (aluminium) icm met wat carbon plaatmateriaal:

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3880/147 ... 6675_o.jpg

Wat je hier ziet zijn de aluminium profielen van 1 pilaar, Achterin zit de motor en vooraan zie je door het grote gat in de carbon plaat de pulley (op motoras) en daar onder 2x een set lagers. Het is de bedoeling dat deze lagers een offset geven aan de snaar waardoor hij evenwijdig loopt aan de lineargeleiding op de juiste afstand van de lineargeleiding zodat hij goed gemonteerd kan worden.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Waarom niet gewoon een spacer blokkie op de wagens, welke meteen gebruikt wordt als de klem voor je riem? Simpeler oplossing lijkt me.

En evt je motor iets lager onder de balk opdat je meteen je riem kan spannen Door de motor plaat omhoog te schuiven ( tenzij je dat al kan met de pulley aan de onderzijde ) ?
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Spacer op het wagentje heeft geen zin, de snaar zit nu al te dicht op de rail, dus de hoek wordt daarmee alleen maar groter. Spannen wou ik gaan doen met het onderste lagerblok, en de montage van de snaar zo eenvoudig mogelijk direct op de karretjes.

K zal eens zien of ik een foto van het geheel kan maken voor de duidelijkheid.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Aha de ander kant op, tsja dat kon ik niet weten, dan je motor gewoon niet zo netjes in midden onder die balk monteren ? Als dat niet kan vanwege de moeren, dan gewoon een dikkere plaat alu nemen en de draad erin tappen ( die motor zit als snel 'vast' genoeg met 4 bouten).
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 19 aug 2014 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Weet ik, maakt natuurlijk ook niet uit ;)

Ik kan nog even kijken naar het iets op schuiven van de motor, de reden waarom ik dat eerder niet heb gedaan is omdat ik dan in de knoop kom met de bevestiging van de motor zelf (de extrusion profielen zitten dan in de weg voor de montagebouten van de motoren). Je hebt verder natuurlijk ook gewoon gelijk, zo simpel mogelijk houden, en als dat kan door de motoren ietsje op te schuiven is dat natuurljik mooi/snel geregeld.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

crosspost :mrgreen: ( zie mijn vorige bericht over de motor schuiven ;-) ).
Inderdaad simpeler is altijd beter (niet altijd mooier- dus ik snap sommige keuzes).
Minder wat kapot kan, minder kosten, minder toleranties, makkelijker onderhoud, minder nadenken, minder hoofdpijn....En....sneller je machine af...ook wat waard ;-)
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 19 aug 2014 10:25, 4 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ah toen werd je bericht aangevuld met wat extra informatie.... Ja klopt! Helemaal mee eens, hoe het overkomt is eigenlijk van ondergeschikt belang op die positie aangezien er nog kappen omheen komen, het enige waar je het dan mooi voor maakt is voor de gedachten dat het mooi en netjes is.
Plaats reactie