Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja, maar niet de groef waar de worm in komt maar die er naast (zie de twee "grote" cylinders in de render tussen 2 lagers)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Heb je ook een tekening waar de onderdelen niet eruit gehaald zijn maar waar je naar binnen kunt kijken, want ik snap het niet zo.

Sterkste nema8 die ik zo snel kan vinden is 3.4 Ncm iets van 10x zwakker dan de motortjes die ik hier gebruik. 50 gram per stuk maar da's Chinese grammen natuurlijk :)

Planetary gear erop met 64:1 overbrenging - tja dan moet die stepper wel enorm veel toeren maken natuurlijk wat erg lekker (not) voor de retraction is.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

deze zijn 4Ncm en met de vertraging 10:1 is dat 40Ncm en dat is dan weer gelijk aan veel gebruikte niet al te grote nema17 motoren direct op de as. (ik weet dat het niet 1:1 schaalt, er is immers nooit 100% efficientie maar voor het rekengemak negeren we dat nu even)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Oh er zit nog een planetary gear op je motor ook? Dat had ik gemist op de tekening joh. Maar hoe verbuig je het filament zo dat het wel door je nema8 motortjes, of beter de gearbox, toch goed naar beneden gedraaid wordt. Maakt het niet een fikse 'bocht' net voor het tegen de wormwiel komt?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Nope geen gekke bochten en geen planetary gearbox. De wormwiel overbrenging is de vertraging in dit geval. Als je een paar minuutjes hebt, ik ben nu rendertje aan t uitspuugen van de geassembleerde extruder waarbij er in gekeken kan worden
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Neem de tijd joh. Renderings hoeven niet fotorealistisch te zijn. Alleen een paar inside 3d screenshots is genoeg hoor.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Te laat, hij is nu al bijna klaar (duurt toch maar +- 2 minuten dat renderen)

hier de motortjes overigens op een iphone 5:

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Tadaa:

Afbeelding
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Dank!
Dus het antwoord was - Nee, de wormwieltjes raken het filament niet maar driven het direct drive wieltje aan.

En de groeven waarvan ik dacht dat die voor het filament waren, die zijn voor het wormwieltje, terwijl de gladde rondingen in eerdere tekening daar zitten hele fijne tandjes waarmee het filament geleid wordt.

Vrij complex mechanisme lijkt me overigens. Weet je zeker dat dit gaat werken?

Motortjes moeten meebewegen met de asjes waarop wormwieltjes zitten om filament goed vast te pakken?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Volgens je motor specs welke axiale krachten kan die nema8 maximaal aan?

Herinner me dat bij meeste steppermotortjes de axiale krachten die je in praktijk erop kunt zetten fors hoger zijn dan wat fabrieken als ontwerpspecificatie geven. Hij slijt dan wel heel hard.

Mij niet bekend hoe praktijk versus theorie zich daar verhoudt. De theorie is dat hij niet zoveel kan hebben, maar als ze goed kogellagertje daar hebben zitten kan hij vast veel meer aan!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Het lijkt heel complex maar in principe valt het opzich wel mee (qua aantal onderdelen per extruder) de motoren en wormwielen zijn statisch. Het tegenlager zorgt voor drukt op het filament, die wordt er tegenaan gedrukt met het zwarte heveltje dat aan de voor en achterkant zit (dit zit onder veerdruk)
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door QupiX »

Misschien heb ik iets gemist op de vorige pagina's maar waarom heb je niet geprobeerd een bondtech-systeem na te bootsen? Dus ipv 1 aangedreven tandwiel en een lager, twee aangedreven tandwielen die het filament grijpen. Lijkt me, zeker als je zoiets toch zelf bouwt, wel de moeite waard? Dan weet je in ieder geval (bijna) zeker dat het filament nooit slipt.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Nou, volgensmij waren die bondtech extruders destijds nog niet te koop (begin 2016) toen ik het ontwerp maakte. Ik heb wel aan een dergelijke aandrijving gedacht maar zag er bijna direct weer van af omdat het niet realistisch is om die onderdelen te gaan maken. We hebben het dan namelijk over een aandrijfwiel van 12mm breed en 20mm diameter die over een stukje van 12mm een wormwiel, aandrijfwiel(filament) en tandwiel in 1 hebben en in het midden er van ook nog 2 gaten voor lagers. Dat maakt hem veel te complex. daarnaast moet het tegenwiel dan: tandwiel, aandrijfwiel(filament) ophanging, veerweg en spansysteem in een totale ruimte van 10x20x25mm kunnen plaatsen.

Ik ben soms wat ambitieus met de dingen die ik wil maken maar dat vond ik echt wat te gek worden :P Desondanks: wel goed gezien want als je dat er bij in kon krijgen heb je de ultieme aandrijving
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

In voorbereiding voor de fabricage van de printkop heb ik een inventarisatie gedaan van het carbon. Het was echt nodig om de boel te verzamelen, sorteren en goed op te bergen. Ik was toch een beetje verrast door de hoeveelheid en variatie!

Voor indicatie van schaal, de tafel waar het op ligt is 65x250 cm
Afbeelding

afmetingen varierend tussen 140x400mm en 600x1000mm voor de grote platen
Afbeelding

En de diktes van 1mm tot 12mm massief en 18mm honeycomb kern
Afbeelding


Is toch leuk om zulke dingen te vinden :P
Plaats reactie