Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Leuk filmpje weer en mooi om te zien dat je iets doet met de opmerkingen. Hoe lang werk je nu met solidworks ?
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Tuurlijk, als ik vraag om feedback moet ik er ook wat mee doen natuurlijk ;)

SolidWorks heb ik 6 jaar geleden voor het eerst wat mee geëxperimenteerd. Als je wat foutjes ziet, (niet volledig gedefinieerde sketch of niet optimale mates) ik heb het model vlug vlug in elkaar gezet en negeer soms de "best practices" om maar wat vlotter klaar te zijn :lol:
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Zien regelmatig andere attitudes langskomen hier :lol: .

Ja, vandaar de vraag, maar ben zelf in solidworks ook geen expert, daarnaast dacht ik dus vooral als je dat pakket net hebt ( post eerder over aanschaf ) ben je al lekker opgeschoten..ziet er verder goed uit hoor.
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja dat merk ik ook, je hoeft natuurlijk niet overal wat mee te doen, het punt met internet is dat
iedereen een mening heeft en de meningen ver uit elkaar kunnen liggen.

Wat betreft SolidWorks, volgensmij is de eerste waar ik mee gespeelt heb 2011 of 2012. Ik noem mijzelf zeker geen expert (zodra iemand zichzelf introduceerd als, of geintroduceerd wordt door
een ander als een expert neem ik hem/haar eigenlijk direct al niet meer serieus. Een echte "expert" hoeft het niet te zeggen, dat merk je direct namelijk) maar ik red mij wel goed met het pakket
en de meeste opties die het biedt. Ik weet ook dat er een boel is dat ik nog niet weet of niet goed genoeg weet (vooral in de richting van de simulaties en alles wat met surfaces te maken heeft).

Ik vond bijvoorbeeld het maken van de onderdelen voor de paradrone leuk omdat het wat extra uitdagingen biedt in CAD die ik niet heb bij freesmachines en 3D printers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb de ontwerpen van de eerste printkop teruggevonden, voor de gein maar even naast elkaar geplaatst voor een virtuele vergelijking. Er is toch best wel veel veranderd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb weer gemerkt waarom het belangrijk is om bestanden op de PC goed te ordenen. Na 6/7 uur zoeken en sorteren (en bijna 9000 bestanden doorwerken) is er eindelijk weer orde in de SolidWorks documenten. Maar: nu kan ik wel een goede vergelijking maken tussen de printkop ontwerpen van de 3D printer. (eerste, tweede en derde versie)

Eerst het overzicht van de drie versies
- Links Versie 1 (zie begin van het topic) met 3 extruders en bowden voeding
- Midden Versie 2 (niet gemaakt maar wil deze methode van direct drive nog wel een keer maken voor de nieuwe versie) met 2 extruders en direct drive
- Rechts Versie 3 (moet nog gemaakt worden, bowden voor nu en 1 extruder voor nu maar eenvoudig te upgraden)
Afbeelding

Elke versie veranderd de indeling iets en veranderen de afmetingen. Vooral in het geval van V3 is er een duidelijk verschil te zien
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga in de volgende video de verschillen, keuzes en dingen die ik geleerd heb wat verder toelichten. De gebruikte componenten en samenstelling leg ik dan ook wat uit, hieronder zie je een exploded view van de endeffectors.
Afbeelding

En V3 (die ik nu ga maken) met de pushrods er aan:
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot de 3 versies van de pushrods:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Ik blijf die details in jouw renders zoals die 'krasjes' op de gedraaide delen heerlijk smakelijk vinden :P

Misschien had je het al ooit beantwoord, maar waarom was je van 3 spuitmondjes teruggegaan naar eentje? Eigenlijk wil iedereen stiekum wel 2 extruders hebben; oplosbaar supportmateriaal (PVA, HIPS) kunnen printen is toch wel een leuke en gewenste feature.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik wou dat verder gaan toelichten in de volgende video (ik ga van dit spul render/animaties maken als toevoeging daarin) maar de reden voor verminderen van extruders:

- Beperken van complexiteit en geworstel met afstellen/uitlijnen
- Ik heb gemerkt dat ik in de praktijk niet zoveel nodig heb (zeker geen 3 extruders)
- Ik wil uiteindelijk 2 weer hebben maar wil voor eenvoud en tbv progressie nu eerst 1 extruder hebben. Als die goed werkt wil ik die direct drive versie maken voor op het nieuwe frame.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Wow toffe renderings joh.

Ja die extruders ontwerpen is altijd lastig. Ik ben ook weer met herontwerp nummer 255 bezig hier ofzo :)
Uiteindelijk wel weinig geproduceerd van al die herontwerpen. Ga nu ook eigen nozzletje ontwerpen, ben die chinese dingen goed zat.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Dankje! Het ontwerpen er van is lastig maar ik heb echt het idee dat ik met die directdrive versie van me een mooie heb. totaalgewicht van de endeffector, met hotends, twee extruders met motoren en waterkoeling zit rond de 260 gram. Dat is maar iets meer dan een losse nema17 motor.

Hier een "sneak peek" hoe die in elkaar zit:

Afbeelding

Afbeelding

En geassembleerd ziet hij er dus zo uit (middelste)

Afbeelding
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

260 gram is heel weinig. Is dat voor 2 nozzle design met 2 direct drives, welke type motortjes gebruik je en welke overbrenging?

Hoeveel kracht breng je over op 't drive wieltje?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

klopt het overigens dat ik een tandwieltje mis in de rendering waarmee wormwiel overbrengt op tandwieltje?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep dat is voor 2 extruders. Ik gebruik nema8 motoren hierbij, door de wormwiel overbrenging is het koppel gelijk aan een standaard direct drive nema17 setup waarbij het filament aandrijfwiel op de motoras zit. In dit ontwerp is het wormwiel en het filament aandrijfwiel 1 onderdeel (de worm zelf zit zoals te verwachten/zien op de motoras)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Komt dat wormwiel dan tegen het filament aan?
Plaats reactie