Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Zondag middag,

Vandaag bezig om weer wat onderdelen te gaan tekenen en te gaan frezen.
Tijdens het aanmaken van mijn toolpaths zat ik even te denk "geschikte frees voor het werk".
Ahum ja tot nu toe was ik al tevreden als het object er goed uit kwam. Dat de frees ervoor 20 bewegingen moest maken daar had ik geen problemen mee. Langzaam komen we steeds een stukje verder op het gebied van het cnc frezen. Het gevoel is net alsof er een van boven je een schop geeft en zegt "wordt het niet eens tijd dat je hier naar kijkt".
Ja het wordt tijd.
Als ik het percentage getal van stepover omhoog zeg zie ik nog geen resultaat.
In mijn geval moet ik 24 gaten frezen van 3,9676 mm (ja ik kan het ook afronden).
Ik maak geregeld gebruik van een 3.175 x 2 x 12mm 1FL .
Om nu de frees naar 98% te zetten is ook niet wat we willen.
Een grotere maat frees gebruiken is beter we gaan dus naar een 3mm frees . Nu komt het volgende op hoeveel procent moet ik de stepover zetten om het gaat zo optimaal mogelijk te frezen.
Om dit in cijfers terug te zien heb ik een excelsheet gemaakt.
Ik heb hem geladen in drop box. Even kijken of ik hem aan jullie bechikbaar kan stellen.

https://www.dropbox.com/s/bpzd4oaublzuk ... .xlsx?dl=0

Even kijken of ik het goed gedaan heb.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat moeten we hier nu op antwoorden?
ehm.. ja ik zie een exel lijstje.
Maar je kunt hier toch geen algemeen antwoord op geven, is toch helemaal afhankelijk wat en hoe je wilt verspanen.
Daarom gaat het bij ons na 30 jaar nog steeds wel eens fout. Het meeste is toch gevoel.
Zolang je spaan niet te dik is zodat de frees direct breekt, hij niet volloopt omdat de spanen niet weg kunnen, gaat het meestal goed, maar dan kan die ook nog vast smelten.

Dat is het mooie van die nieuwe adaptiv clearing technologie, die zordt er voor dat er een max. zit aan het volume van de spaan / ingrijphoek frees (kort door de bocht), waardoor alles wat voorspelbaarder wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Aha,

Kijk ik verwacht altijd wel een antwoord in de richting die ik zoek.
Ik houdt me vast aan alles wat me kan helpen.
De excelsheet is voor mij een hulpmiddel. Met spaandikte e.d. daar heb ik helemaal niet aan gedacht.
Het geeft ook gelijk een aandachtspunt voor mij.

Mooi dat je de exelsheet ziet (niet kunt bewerken !).
Voor mij was dit een hulpmiddel om snel de juiste frees te selecteren.

Zucht :idea:

Ill be back

En is deze dan wel tre openen en te bewerken.
Misschien toch Kees een vragen hoe hij sheets online beschikbaar zet. Heeeeellllluph

https://drive.google.com/file/d/0B86yIR ... sp=sharing
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Zippen en als bijlage toevoegen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Zippen en als bijlage toevoegen...

Kees
Bedankt kees, even winzip weer installeren.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

14177
Maar wat moet ik nu eigenlijk met deze info (of jij?)

Als je een gaatje tekent van 3.96, en in je CAM systeem zet je dat je frees 3mm is, dat zal je CAM het probleem toch wel oplossen. Die 0.96/2 > 0.48 mm zal dat freesje toch wel in 1 keer kunnen frezen, en dan een 2e keer om de vering uit te frees te laten komen.

Tabelletje aanvullen met F en S ( en aantal tanden), dan kun je ook zien wat de spaandikte per tand wordt, en een spaan van 1mm met een freesje van 2 zal wel niet lukken. :lol:
( die spaandikte die je zo even makkelijk uitrekend is natuurlijk in vol materiaal, als je maar 1/10 van de freesdiameter gebruikt, neemt die spaandikte nogal af, daarom lijkt het of die freestechniek vreselijk hard gaat, maar spaanvolume technisch valt dat nog best mee, zie verschil in groene en rode spaan)
8016

Het wordt pas spannend als je een gat van 12 wilt met een frees van 3, dan moet je een keuze maken hoeveel je per keer weg wilt halen, en dan lijkt mij 1/3 van de freesdiameter een heel mooi uitgangspunt om mee te beginnen.
Of is die 32% uit je tabelletje ook die 1/3 die ik bedoel.

Of zit jij alles (net als ik :mrgreen: ) met de hand en G-codes te programmeren ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Als je een gaatje tekent van 3.96, en in je CAM systeem zet je dat je frees 3mm is, dat zal je CAM het probleem toch wel oplossen.
Nog een kleine tip: (uit eigen ervaring) Meet de diameter van het freesje exact op. Ik had een keer een kleiner gat en dat kwam omdat het freesje geen 4mm maar 3,89 was. Correctie kun je in je CAM instellen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ballegooijen schreef:
Als je een gaatje tekent van 3.96, en in je CAM systeem zet je dat je frees 3mm is, dat zal je CAM het probleem toch wel oplossen.
Nog een kleine tip: (uit eigen ervaring) Meet de diameter van het freesje exact op. Ik had een keer een kleiner gat en dat kwam omdat het freesje geen 4mm maar 3,89 was. Correctie kun je in je CAM instellen.
Te klein is beter dan te groot erbij plakken gaat dan niet (grapje).
Bedankt voor de tip. ik ga er eentje opmeten maat in principe ga ik er vanuit dat de maten kloppen.

Ja ja ik weet het "meten is weten".
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan een frees de maat freest die er op staat, is mij pas 1x overkomen in al die jaren. Alle frezen zijn altijd een paar honderdste onder de maat ( of meer, die eensnijders willen nog wel eens behoorlijk dunner zijn).
Maar daar hebben ze heel lang geleden de radiuscompensatie voor uitgevonden, dat die CAM pakketten je willen doen geloven dat zij het beter kunnen moet je gewoon niet in trappen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Aha, het is dus geen toeval zo te lezen.

Beide heren mijn hartelijke dank voor de info ik ga er zeker wat mee doen. Toolcompensatie ahum vanavond maar weer eens kijken als ik thuis ben.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door DaBit »

Bij sommige CAD-pakketten is de radiuscompensatie 'in machine' wat beperkt; Fusion360 kan het bijvoorbeeld niet voor de uitruw-operaties maar wel voor de contour-operaties.

Je kunt niet alles tegelijk leren; ik zou voorlopig nog even mooi de computer/CAM de compensatie laten doen (en dan het ding vertellen dat je een 2,85mm frees hebt ipv 3,0mm). Scheelt verrassingen in de vorm van frezen die ergens beginnen waar jij dat niet voorzien had of foutmeldingen over dat de minimale inloop niet gehaald word. CAM-software is nog steeds zo achterlijk als een bokser die z'n 25-jarige jubileum gevierd heeft.

Ik gebruik het zelf eigenlijk alleen als ik iets nauwkeurig aan de maat wil hebben of als ik met de hand programmeer. Met de hand scheelt het radius erbij - radius eraf rekenwerk (en de bijbehorende 'oeps, foutje, bedankt'), en als iets nauwkeurig aan de maat moet zijn kun je aan de machine foezelen met de freesdiameter.
Radiuscompensatie misbruiken om je werkje toch af te maken met een 3mm frees als je 4mm frees gebroken is heeft zo z'n beperkingen, dan is even overnieuw door CAM heen vaak handiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Henry,
Ik heb je een PB gestuurd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Hallo jongens en meisjes !

Vandaag weer lekker aan het tekenen en frezen geweest.
En ik moet zeggen ik leer nog iedere dag bij.
Ha ha soms heb ik het gevoel dat het een routine handeling is die ik doe.

Vandaag voor een van de 4 watergekoelde pomptops een cover gefreest en gegraveerd.

Ik heb 3 verschillende toolpath bestanden aangemaakt. Zodat ik onderling wat dingen kan herhalen mocht het nodig zijn. En omdat ik verschillende freesjes gebruikt heb en dat accepteerd het programma niet in een file.

14213

Bridges voor het lichte en kleine spul is wel handig. Dan hoef ik niet de onderdelen op te gaan zoeken achter de machine.

14214

Affengeil ! Ziet er goed uit. ik moet wel zeggen dat dit de 2e versie was waarbij ik de hoeken "chamfer" wat moest aanpassen. Eigen ontworpen logo er onder gezet. Nog 3 te gaan.

14215

Even op het voetstuk geplaatst.

14217

Zo dat was hem weer voor vandaag. De komende dagen weer naar Nijmegen voor de 2 laatste dagen van mijn cursus advanced Inventor 2017. Ill be back on friday. Of in het weekend weer want de vrouw zal wel weer wat bedacht hebben voor me. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vandaag weer eens wat aan de machine doen.

Via facebook even met johan gepraat over de vetnippels voor de wagentjes van de z-as.
Ik denk dat ik ze er maar even opzet.
Met de vraag aan johan of ik ze ook op een andere plaats kan monteren verwijst johan mij naar zijn log pagina 38.
Dat kan dus . Dat is mooi want mijn dopje komt maar moeilijk achter de plaat.
Even de Hiwin guide doorgelezen of er iets staat over boordiepte of zo.

Niets te vinden. Voorzichtig de dremel met een boortje 3mm erin en boren maar.
Ik kan niet verder dus druk ik het beginstuk van de draadeind van de nippel in het gat. Maar goed de nippel zit erin. Nu even kijken of ik er vet in krijg. pfff. ku..... nee het vet komt door de seal aan de achterkant erdoorheen.

No not good. Misschien blokkeert het chromen schroefje de doorgang. Dus schroefje bovenop eruit en een standaard hiwin schroefje erin. pffff Nee not good. Grrrrrrr. Vetnippel er weer even uit en kijken of ik diepgenoeg geboord heb. Ja kan niet verder. Wat nu. Dan maar een ander gat proberen en dit keer lukt het wel. In het al geboorde gaatje draai ik een standaard schroefje en voor dit wagentje is het probleem opgelost.

Bij het andere wagentje lukt het wel ineens om een goede doorgang voor het vet te maken.
Aangezien ik verder geen naslagwerk heb over dit onderwerp ga ik er van uit dat ik gewoon weer geluk heb gehad.

Nog 2 wagentjes te gaan en we hebben weer wat gedaan van de to do list.

Voorzichtig boren met de dremel. Gelukkig komt het meeste van het geboorde rommel eruit en blijft er niets achter binnenin.

14261

Zo der eerste 2 zitten erin.
14262

Ik maak gebruik van een vergrendelbare kop op mijn vetspuit. Dan hoef ik geen kracht te zetten op mijn vetspuit. De standaard kop vond ik maar niks "ik was bang dat ik op termijn de hele boel zou slopen dus heb ik maar een andere kop gekocht.

14260

Zo nu even weer wat anders doen.
Henry Tates (TATH)
Plaats reactie