CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben bezig met een ontwerp met een roterende moer..
Ik heb er op de CNCZone dag gezien van Benkr. Zag er heel goed uit!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door H@ns »

@Audiomanics
Zojuist met een accu tolletje een gaatje geboord in de kopse kant van een (gerolde) spindel, geen probleem.

Maar ik kan me voorstellen dat een ISEL spindel niet alleen oppervlakte gehard is. :|

Andere optie is om aan beide kanten draad te (laten) snijden en middels een moer een opspan mogelijkheid te creëren, maar daar gaan meer tijd en kosten in zitten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: op de CNCZone dag gezien van Benkr.
Zie je dat ik daar teveel over de Opensource heb staan ouwenelen? dat heb ik niet eens gezien... :oops:
Maar ik ben redelijk ver met mijn ontwerp. Donderdag zelfs een meeting met een HiWin vertegenwoordiger.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy »

Hoi,

Ik heb een vraagje over de open source portaalfrees,

Ik ben zelf 2 jaar geleden begonnen met het bouwen van mijn eigen router.
Heelveel van tevoren gelezen wat bleek uiteindelijk toch veels te weinig was toen ook nog niet bekend met dit forum. (nu wel al tijd lid mar weinig gepost)
Wel heel veel geleerd van het bouwen van mijn eigen machine was gebaseerd op een ontwerp van iemand uit australië.
Voor het bewerken van zacht hout gaat het prima zolang de versnellingen maar niet te hoog staan.
Als je in de foto's kijkt kan je wel al zien waar hij zwak is voor al de Z door de constructie met de geleidingen aan de achte zijde en ook de X-as omdat het alleen maar een plaat is buigt deze ook ver door.

Ik wil nu gaan upgraden om ook aluminium en misschien wat staal te kunnen bewerken (staal is geen must).
Heb de motoren geupgrade naar closedloop stepper systeem van leadshine.
Nu heb ik Hwin geleidingen besteld om mijn geleidingen aan te passen en ik wil op mijn huidige frame dat wel is voorzien van een 20mm aluminium t-slot bed (zelfde als ook in opensource buil word gebruikt) de extrusie profielen gaan monteren.
eigenlijk de opensource router alleen het bed zo laten als hij nu is.
nu ben ik aan het kijken of ik dan ook niet beter het 80X160mm profiel ook niet beter op de X-as kan gebruiken.
1 omdat de z-as iets hoger wordt vanwege het gebruik van mijn bestaande bed en va=indt de extra hoogte ook wel makkelijk in combi met een 4de as.

heel verhaal maar de vraag is zou de 40X120 vol doende zijn of is de 80X 160 beter?
Ik kan maar heel weinig vinden over de krachten die tijdens het frezen op de spindel komen.
als ik kijk op de website van http://product.item24.nl/nl/producten/p ... ile-8.html
kan je hier de buiging van het profiel zien bij een bepaalde kracht en wijze van montage.
dan buigt de 40X120 toch meer dan 0.03mm bij 200N en dat vindt ik niet een hele groote kracht met de versnellingen en de arm als de Z 200mm is.
de overspanning wordt 900mm slag slag van de X ongeveer 650mm

wat denke jullie :-)

Alvast bedankt!

1610516104161031610216101
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Vergeet niet dat er op het 120x40 profiel ook nog twee rails gemonteerd zitten die van het geheel een soort U-profiel maken. Daarbij wordt het profiel aan beide zijden ondersteund en aangedreven.
Ik denk dus dat het erg mee valt met de stijfheid.
Je moet ook ergens een compromis vinden tussen gewicht, stijfheid, montage.
De totale brug weegt zo al heel wat kilo, dat moet je toch snel, dus met relatief hoge acceleratie, willen bewegen. Ik denk dat er meer flex zit in je frees en het materiaal zelf als je een frees met 200N door het materiaal trekt..
Maar het concept OpenSource is niet dat ik dicteer hoe jij jouw machine moet bouwen. Ik geef wat algemene hints, gedachten, ervaringen en inzichten.. Tja, en dat er dan al een stuk of tien van die dingen gebouwd zijn/worden, is alleen maar mooi natuurlijk..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy »

Nee ik snap dat je zelf vrij bent om iets aan te passen.
Maar jullie hebben meer ervaring dan dat ik heb.
Als jij denkt dat he voldoende stijf is probeer ik het met de 40x120 profiel, mocht het niet voldoende zijn kan er altijd nog een hoek profiel tegenasn gemonteerd worden.

Mijn huidige x is overgens ook zwaar de plaat waar de geleiding op zit is wel.van alu maar is 900x250x20, dan is het profiel waarschijnlijk lichter.
En tijdens het boren in alu kan ik door verkeerde instellingen (voeding en boor) de x 10mm laten door buigen torsie is een plaat echt slap.
Gr Ruud
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door kitman »

Audiomanies heeft ergens een post van zijn portaal
En alweer een paar dagen volledig operationeel:
12089
Acceleratie staat tegen "bonken" aan, ideaal voor het snelle 3D werk.
Kabelrupsen er op en tzt nog een T-gleuf blad van 20mm gegoten aluminium in 1 stuk (kost wat maar dan heb je ook wat..)

Kees
frees staan.
Vraag, zoals je kan zien is de Y as kort op de X as geplaatst en ligt het werkstuk lager.
Dit wordt zelden of nooit gedaan, maar volgens ik denk is dit veel stabieler ipv 2 torens aan de zijkant.
Waarom kiest men dan meestal voor het 2de systeem, voordelen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

kitman schreef: 16 feb 2018 14:28 Waarom kiest men dan meestal voor het 2de systeem, voordelen?
Omdat de meeste machines afgekeken zijn van de bestaande meuk, er niet over nagedacht is en het waarschijnlijk te kostbaar is om een paar stevige profielen aan te schaffen..
Enig voordeel dat ik kan bedenken is dat je vrij eenvoudig een groot Z-bereik kan maken.. dat dit nog instabieler wordt spreken we maar niet over...
Het systeem van de OpenSource kent eigenlijk alleen maar voordelen, op de kosten na dan.. (twee van die grote stukken profiel kosten je al snel 400 euro.. een hele opensource met alle toeters en bellen is minstens 6000.. )... en het gewicht misschien... ik denk dat een complete machine exclusief de systeemkast al snel 120-150 kilo weegt, voor een gemiddeld formaatje (werkbereik: 600 x 900 ofzo..) Beetje systeemkast gaat ook richting de 25 kilo
Overigens is dat profiel (160x80) ook leverbaar in 200x80 waardoor de doorvoerhoogte met 4cm vergroot wordt zonder noemenswaardig in te leveren aan stabiliteit.
Wel moeten er dan een aantal panelen aangepast worden ivm de 4cm extra hoogte. Die heb ik in mijn computer staan ergens..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door kitman »

Hier op in haken dan.
De reden dat er met aluminium gewerkt wordt is dat omdat de doorsnee hobbyer niet de mogelijkheid heeft om te lassen.
Gewicht draagt mijns inziens bij tot de stevigheid.
Als ik zo iets zou maken denk ik dat in ijzer te doen.
Ik heb ergens op internet een foto gezien van iemand in Bulgarije die had er zo een gemaakt.
Y as rechtstreeks en kort tegen op de X as en het werkstuk lager.
Daardoor kan je de Z as ook verlengen.
Maar al bij al een mooi topic.
Er is ondertussen op dit forum al zoveel te lezen dat ik bijna geen tijd heb om tv te kijken. :shock:
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy »

Ik ben er eigenlijk gewoon met teweinig kennis en zonder al teveel te lezen er erg enthousiast ingestapt. (eerst doen dan denken)
En inderdaad vertrouwend op andere personen die eigenlijk ook te weinig kennis bleken te hebben een kopie van hun machine te maken.
nou is mijn huidige machine prima voor het bewerken van hout als de versnellingen niet te hoog staan (om trillingen eigenfrequenties te verkomen door telage stijfheid)
Ik heb het design inmiddels aangepast naar grotendeels het opensource design met eigenlijk 2 grote wijzigingen 1 ik wil de ondersteunde profielen voor het bed onder de grootte profielen geplaatst en wil het zelfde profiel voor de brug gebruiken.
en gebruik HGR25R (geen HIWIN maar IKO)rail en wagentjes weet dat dit overkill is maar ik kon daar goedkoop aankomen, nadeel is wel extra gewicht.
maar omdat ik inmijn huidige machine al gebruik maak van nema34 motoren is dit minder een probleem, dit gaat wel ten koste van echt Hooge versnellingen door extra inertia.
en ik gebruik de Chinese kogelomloop spindels omdat ik deze al had en tot nu toe ben ik er best tevreden over.

Wat is de reden dat er gekozen is om de ondersteunde profielen van het bed tussen de Y-as profielen te plaatsen en niet eronder om extra hoogte te krijgen? (zodat ik niet weer een fout maak als ik naar stijfheid kijk maakt het niet veel uit)
en overgens vallen de prijzen van de profielen best mee de 160X80 X1400mm zwaare uit voering bij smt 247 euro inclusief btw ex vezendkosten.
de kosten van de profielen zoals in mijn tek zijn lager dan het alu plaatwerk in mijn huidige machine alleen veel stijver alleen had ik daar toen nog geen idee van.

de tekeningen zijn klaar let niet op het bed dit is gewoon een profiel uit catalogus hoefde ik zelfs niks te tekenen. bereik van frees is ongeveer 1200 X 700.


graag advies commentaar .

16430

16431

Gr Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Als je de liggers onder de grote profielen legt kan je eenvoudig een pantograaf-achtige subframe krijgen. De bedoeling is dat je de haaks afgezaagde kanten met 2 bouten opsluit. Op die manier wordt het frame stijf en haaks.
Nu kun je met de onderliggende dwarsliggers wel een stijve haakse constructie maken, maar dan zou je nog twee profielen 40x80 moeten hebben en zo een subframe maken waar je de grote balken in vast zet.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Breaker »

kitman schreef: 16 feb 2018 19:09 De reden dat er met aluminium gewerkt wordt is dat omdat de doorsnee hobbyer niet de mogelijkheid heeft om te lassen.
Als ik zo iets zou maken denk ik dat in ijzer te doen.
Het lassen is zeker niet het enige probleem, er komt gewoon heel veel nabewerking bij kijken om het goed te doen:
viewtopic.php?f=8&t=11954

Zeker als je voornamelijk lichtere materialen wilt bewerken dan is deze portaalbouw in aluminium m.i. veel geschikter.

En daar gaat weer een TV avond :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door kitman »

Dat is wel een heel massieve machine, maar door die torens is er ook zwakte.
Ik denk als je een machine heb die netto 400 x 400 x 200 aan kan voor staal en aluminium dan kan je al veel maken.
Dan een stalen frame van koker 60x60x5 of 80x80x6, dat is al heel erg stabiel.
Ik denk dat het belangrijk is waar je de verstevigingen zet ipv hoeveel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

En weer één (bijna) klaar.. Alleen het BK10 lagerblok moet nog in de bus vallen...
Foto's, niet verkleind, zijn hier een week lang te downloaden:
https://we.tl/1qJ7JB7GOQ

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie