Dat je schuine kanten bij watersnijden kunt krijgen, weet ik. Daarom leek het me geen probleem in dit geval, omdat op de gesneden kant niets bevestigd wordt.
Ik heb eens zitten rekenen, de besparing bij het nieuwe ontwerp zou ongeveer €100-€150 euro zijn. Alle kleine beetjes helpen, maar op een totaalbedrag van (waarschijnlijk) meer dan €3000 doet het eigenlijk ook niet zo veel.
Daarom heb ik voor het overzicht even plaatjes gemaakt van de verschillende ontwerpen die ik tot nu toe heb.
Het eerste ontwerp (nou ja, de verbeterde eerste versie):
Toen heb ik de korte recht omhoog staande 80x80 profielen en de daarop liggende profiel vervangen door 80x160 profielen als "muren". De onderliggende 80x80 profielen zijn doorlopend geworden, zonder stukjes er tussen.
Vervolgens een variatie op bovenstaande, maar dan met de rails en spindels aan de zijkanten van de 80x160 profielen. Voordeel: minder last van spanen op de bewegende delen. Het nadeel is echter dat de verstevigende schoren/driehoekjes aan de zijkant niet meer doorgetrokken kunnen worden tot bovenaan het profiel. Dit is wel mogelijk bij bovenstaand ontwerp. Zie ook mijn vraag/twijfels verderop in dit bericht.
De laatste versie, waarbij de "muren" zijn weggehaald en de zijkanten van de brug langer zijn gemaakt.
Dat jullie voor één van de eerste versies zouden kiezen, kan ik begrijpen. Maar zou het laatste ontwerp echt zoveel slapper zijn dat ik er spijt van krijg als ik voor die kies? En wat maakt de constructie van de eerste ontwerpen makkelijker? Het laatste ontwerp is, in principe, gewoon één rechte plaat tegen zowel het brugprofiel aan als tegen de rails. Terwijl er bij de eerdere ontwerpen nog weer een horizontaal plaatje tussen zit, voordat de brug en de rails met elkaar verbonden zijn. Is het niet zo dat elk onderdeeltje apart uitgemeten/uitgelijnd moet worden?
Waar ik nog mijn twijfels heb bij het 2e ontwerp, zijn de 80x160 profielen van de "muren", zeker met de hoekstukken zoals ze nu in de tekening staan. De wanden van het profiel zijn volgens mij namelijk helemaal niet zo dik. Ik ben bang dat ik daarmee veel stijfheid verlies. Zie bijvoorbeeld de gebieden in de rode cirkels in onderstaande tekening. Met de hoekstukken van 80x80x80 zal dus de helft van het profiel niet zo stijf zijn.
Dan lijkt me het laatste ontwerp zelfs nog stijver. Al zou het probleem op te lossen zijn door hogere hoekstukken/schoren aan de zijkanten.
Nog even voor de duidelijkheid, ik heb nog geen keuze gemaakt werk ontwerp dat het uiteindelijk gaat worden. Jullie hoeven me niet af te praten van het laatste ontwerp. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachten waarom ik voor het één of het ander zou moeten gaan.