plasma snijder farley wizard

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

plasma snijder farley wizard

Bericht door John Sellis »

hallo allemaal,

Afbeelding

Ik heb een half jaar geleden farley wizard gekocht. Dit omdat ik hobbymatig dingen wou gaan snijden. Ik heb de machine op de gok gekocht, zonder dat ik wist of hij werkte. Naar veel geknooi de machine opgehaald en bij mij zelf op de plek gezet. Stroom er op en hij deed het. totdat er wat rook uit de voeding kwam, dus meteen alles maar loshalen en bleek een contact verbrand te zijn. Op de gok maar weer aan gesoldeerd met als resultaat dat hij weer werkt.

Machine werkt nu opzich wel goed alleen de alles is zo verouderd er zit een oude laptop bij (op windows 98) bij met software om cad bestandjes naar de machine te schrijven. Nu wil ik de machine ombouwen naar een nieuw besturing, nu heb ik nog een bedrijf bij gehad die hem wel kon ombouwen naar een (2dehandse) burny 10 lcd alleen het probleem is de €€€€. Kost even 7000euro voor het ombouwen. Dat gaat hem niet worden.

Nu ben ik in het bezit van een draaibank die draait op mach3 dit werkt perfect dus ik zit er nu aan te denken om ook deze plasma snijder om te bouwen naar mach3. Nu moet ik alleen gaan bekijken wat ik nog ga weer gebruiken en wat niet.

Hij word nu aangedreven door servo's het makkelijkste is als die kunnen blijven zitten. Maar een stappenmotor lijkt mij misschien weer wat makkelijker.

Nu graag jullie advies wat zouden jullie doen, vervangen voor stappenmotors of toch bij de servo's houden.
En besturing betreft welke aansturing kan ik het best gebruiken heb zitten denken aan candcnc.com maar vind dit erg prijzig. Ook heb ik nu geen Thc dit wil ik straks wel graag hebben (proma of toch candcnc).

Oja budget is ca 2000euro

ook snijd de machine nu met een hypertherm ht40c deze ga ik vervangen door een rehm rtc150 (150amp) met machine toorts.

Ik hoor jullie ideeën wel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.youtube.com/channel/UCuYe09 ... y2SeR6hfuQ
Laatst gewijzigd door John Sellis op 28 dec 2014 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet niets van Mach.. da's bekend.. maar wat de servo's betreft.. als die op een Step/Dir signaal werken.. dan moet je ze zo aan kunnen sluiten op Mach.. anders moet je mogelijk de drivers vervangen. op zich ook geen ramp.. 't kost alleen meer munten..

Steppers met Encoders zou anders een goede zet kunnen zijn.. dan heb je toch de positieterugkoppeling...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door John Sellis »

Arie Kabaalstra schreef:Ik weet niets van Mach.. da's bekend.. maar wat de servo's betreft.. als die op een Step/Dir signaal werken.. dan moet je ze zo aan kunnen sluiten op Mach.. anders moet je mogelijk de drivers vervangen. op zich ook geen ramp.. 't kost alleen meer munten..

Steppers met Encoders zou anders een goede zet kunnen zijn.. dan heb je toch de positieterugkoppeling...
Ja dat word nog even uitzoeken. er is geen elektrisch schema van te krijgen. drivers staan op de bovenste foto.
anders had ik ook dit setje gezien.
https://www.impulsecnc.nl/nl/webshop/cl ... ver-detail

Ook zou ik niet weten welke drivers ik zou moeten hebben als ik de servos wil behouden.
er zitten de volgende servos op:
sd35-20a1 x as
sd25-20a1 y as
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door skillalot »

Burny10 is wel een heel mooi systeem, werkt echt makkelijk, maar ze zijn prijzig voor de hobbyist ja.
Die HT40c, wat is de reden dat je die wil vervangen? Ik dacht dat je die kon upgraden namelijk, weet alleen niet wat je allemaal wilt kunnen snijden en tot hoe dik. Die rehm zegt me zo niks, hypertherm, kjellberg en victor (thermal dynamics) ben ik wel bekend mee.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lastige met oude hardware is dat het soms een hele puzzel is om te achterhalen wat het allemaal is.. en hoe het werkt..
Momenteel ben ik een oude Emco 5 CNC aan het ombouwen.. de motorsturing is nog wel te gebruiken..zelfs in combinatie met een nieuwe besturing.. maar dan moet ik nog wel even uitvlooien hoe ik alles aansluit...

Van die bank heb ik de motoren ook vervangen.. waren steppers.. maar met een 72 steps/rev resolutie, nu gaan er 200 steps/rev motoren op, met 75 V in plaats van 50 V..scheelt enorm...

Servo's heb ik ook geen kaas van gegeten.. maar.. er zijn hier wel mensen die daar meer verstand van hebben..
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:Burny10 is wel een heel mooi systeem, werkt echt makkelijk, maar ze zijn prijzig voor de hobbyist ja.
Die HT40c, wat is de reden dat je die wil vervangen? Ik dacht dat je die kon upgraden namelijk, weet alleen niet wat je allemaal wilt kunnen snijden en tot hoe dik. Die rehm zegt me zo niks, hypertherm, kjellberg en victor (thermal dynamics) ben ik wel bekend mee.
die ht40c is oud en snijd niet mooi haaks. ook kan ik daar maar 6mmdik mee snijden. Dit wil ik naar ca 25mm dik brengen. Zodat ik ook voor een bekende dik spul kan snijden en zo er ook nog wat mee verdien. ook ben ik op het werk vaak dik spul nodig zoals 40mm dik etc. ( ben zzp lasser) dus vandaar dat de ombouw naar grotere plasma snijder. Die rehm heb ik al 2 jaar staan vandaar!
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door John Sellis »

Arie Kabaalstra schreef:'t lastige met oude hardware is dat het soms een hele puzzel is om te achterhalen wat het allemaal is.. en hoe het werkt..
Momenteel ben ik een oude Emco 5 CNC aan het ombouwen.. de motorsturing is nog wel te gebruiken..zelfs in combinatie met een nieuwe besturing.. maar dan moet ik nog wel even uitvlooien hoe ik alles aansluit...

Van die bank heb ik de motoren ook vervangen.. waren steppers.. maar met een 72 steps/rev resolutie, nu gaan er 200 steps/rev motoren op, met 75 V in plaats van 50 V..scheelt enorm...

Servo's heb ik ook geen kaas van gegeten.. maar.. er zijn hier wel mensen die daar meer verstand van hebben..
Ja en vandaar misschien beter om er stappenmotors er op te zetten. En alles dus mooi nieuw.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door hainjedaf »

Servo's? vraag DaBit... die is een kei in die dingen...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door skillalot »

Je hebt pb
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door John Sellis »

hainjedaf schreef:Servo's? vraag DaBit... die is een kei in die dingen...
Zal hem morgen FF berichtje doen bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door DaBit »

Nou, zo'n kei ben ik er ook weer niet mee hoor. Ik heb alleen zelf een setje van die dingen enigzins uitgeknepen op mijn machine en daarvoor de hele servolus verplaatst naar de besturing. De drives mogen alleen nog 'dom' stroompjes nar de motor sturen, maar niks meer berekenen. Van die exercitie heb ik wel wat geleerd, dat wel.

Als die servos gewoon werken zou ik ze lekker laten zitten. Ze zijn waarschijnlijk goed gedimensioneerd voor je mechanica en van een willekeurige stappenmotor erop mikken word het zelden beter (al zijn die closed-loop steppers wel mooi spul). De hamvraag is echter hoe goed je mach3 aan die oude drives kunt knopen.
Zou nog wel eens tegen kunnen vallen. De kans dat ze step/dir zijn is zowiezo minimaal. Spul is ten eerste te oud, en ten tweede gebruiken alleen hobbyisten step/dir om een servomotor te sturen. Van een serieuze machinebouwer mag ik toch verwachten dat-ie slimmer is dan dat.

Als je het kunt: maak eens een foto van het typeplaatje op de servomotoren?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
zeeschuim

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door zeeschuim »

Mach3 met de Kflop en Kanalog kunnen dat wel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door DaBit »

Klopt, maar zonder meer informatie ga ik niet zo gauw roepen dat een Kflop+Kanalog, CSMIO IP/A, etc. het wel kunnen.

De motoren lijken Baldor types te wezen. SD35-20A1 is een 4,5Nm continu/21Nm piek servo, SD25-20A1 een 3,4Nm continu/14,7Nm piek servo. Best pittig spul...
Maar dat is alleen de motor: daar zit weer een encoder of resolver op met vooralsnog onbekende uitgang en dus onbekende compatibiliteit met Kflop. Wat de drive aan input slikt is ook nog een goede vraag. En dan heb je uiteindelijk nog het plasma-gebeuren (waar ik overigens amper verstand van heb): hoe simpel het is om met Mach3+analoge kaart THC te doen en de snede te starten enzo weet ik ook niet. Zou me niks verbazen als je dat bij Mach3 weer via een of ander extern iets moet regelen.

Eventueel is een tussenweg ook nog mogelijk, er vanuit gaande dat de encoders op de motor bruikbaar zijn: vervang de drives die de motoren aansturen door wat moderners. Granite Devices VSD-XE bijvoorbeeld; kun je 2 DC servomotoren mee aansturen dus dat kost je ca. 100 euro per as. Dan kun je daarna toch step/dir gebruiken en heb je wat meer opties kwa Mach3.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: plasma snijder farley wizard

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:Klopt, maar zonder meer informatie ga ik niet zo gauw roepen dat een Kflop+Kanalog, CSMIO IP/A, etc. het wel kunnen.

De motoren lijken Baldor types te wezen. SD35-20A1 is een 4,5Nm continu/21Nm piek servo, SD25-20A1 een 3,4Nm continu/14,7Nm piek servo. Best pittig spul...
Maar dat is alleen de motor: daar zit weer een encoder of resolver op met vooralsnog onbekende uitgang en dus onbekende compatibiliteit met Kflop. Wat de drive aan input slikt is ook nog een goede vraag. En dan heb je uiteindelijk nog het plasma-gebeuren (waar ik overigens amper verstand van heb): hoe simpel het is om met Mach3+analoge kaart THC te doen en de snede te starten enzo weet ik ook niet. Zou me niks verbazen als je dat bij Mach3 weer via een of ander extern iets moet regelen.

Eventueel is een tussenweg ook nog mogelijk, er vanuit gaande dat de encoders op de motor bruikbaar zijn: vervang de drives die de motoren aansturen door wat moderners. Granite Devices VSD-XE bijvoorbeeld; kun je 2 DC servomotoren mee aansturen dus dat kost je ca. 100 euro per as. Dan kun je daarna toch step/dir gebruiken en heb je wat meer opties kwa Mach3.
Tussen oplossing zou mooiste zijn.

Gewoon een controller kaart en breakoutboard kopen.
Losse THC en een nieuwe servo driver zou dus de oplossing zijn. Zou iemand mij kunnen zeggen welke driver ik nodig ben. Zodat ik ze kan bestellen en de zelfde servos kan gebruiken. Scheelt veel werk en ik weet ook niet welke stappenmotor ik als vervanging zou kunnen gebruiken.

Ieder geval allemaal bedankt voor het mee denken.
Plaats reactie