2000x3000mm laser

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door kawarider »

Trumpf gaat ook zomaar niet weg. Is een fantastische machine.
Wat voor snijsnelheden haal je met je laser?
Welke controller gebruik je? Moet je dan met een kaartje op en neer lopen?
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door wilfred1970 »

werk 12jr met Trumpf lasers....lassen en snijden
heb nu Precitec MiniCutter op cnc-machine
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door skillalot »

Stekkestim, wat voor laser gebruik je hier nu voor? En snijdt je met zuurstof ofzo?
Echt mooi gemaakt!!!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Breaker »

stekkestim schreef:Ik zag laatst de foto's van de eding controller met een klein diode? lasertje. Misschien dat hier wel toekomst in zit, alleen voorlopig nog niet voor mij.
Die laser werd met M10/M11 voor aan/uit werd aangestuurd, de nieuwe processor is krachtig genoeg is om die functie goed en nauwkeurig te ondersteunen, zo was het verhaal. Er was ook een aanstuurbordje om het vermogen van de laser met PWM te regelen.

Mooie machine! En dat restmateriaal is ook wel leuk zo voor Pasen ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door janplastiek »

Stijn,

ben onder de indruk, knap gedaan!!!
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Johan Bos »

Super zo! ook benieuwd naar het snijgas etc.
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door audiomanics »

Ik ben ook zwaar onder de indruk.. Errug mooi machien geworden zo..
Achteraf nog een (paar) ding(en) die je toch liever anders gedaan zou hebben, als je 't nog een keer moest doen?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Damocles »

Knap werk! Proficiat!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Allemaal bedankt voor de complimenten en felicitaties, lijkt wel alsof ik papa geworden ben :lol: Het is een flinke jongen geworden 1200kg, 3,6 x 2,5x 1,5m :lol:

Het heeft inderdaad z'n frustraties, bloed, zweet en tranen met zich meegebracht. De machine is nu operationeel maar we zijn er nog lang niet. zo moet de bedieningsconsole nog gemaakt worden (nu ligt alles nog los wat niet ideaal is) Een deel van de bekabeling moet nog weggewerkt worden, ik moet nog een 2de pneumatiek unit installeren (1 voor een bepaalde druk voor piercen en 1 met een bepaalde druk voor snijden.) Een cover over de brug zodat de spiegels ed allemaal afgedekt zijn voor als er iets moest misgaan in de uitlijning er niet een onschuldige bijstaander een laserstraal op zich krijgt. Nog 2 opvangbakken maken voor het opvangen van kleine onderdelen die door het snijbed vallen, afzuiging voor rook, Het snijbed is nu 2,4m lang, dit moet ik dus nog met minimaal 80cm verlengen. Nog een hele waslijst dus.

Hier kan je zien dat er toch wel een hoop rookproductie is en dat snijden zonder afzuiging bijna niet gaat. Gelukkig staat de machine naast een sectionaalpoort en werd de lucht naar buiten gezogen door een stevige wind.


kawarider schreef: Wat voor snijsnelheden haal je met je laser?
Welke controller gebruik je? Moet je dan met een kaartje op en neer lopen?
Snijsnelheden die ik momenteel getest heb (volgens de software) zijn 80mm/s in 0.5mm staal
Het RVS is gesneden op 18mm/s maar kan denk ik nog iets sneller.

Ik gebruik een Ruida controller, gelukkig niet met een kaartje rondlopen, is gewoon een ethernet verbinding, ik kan de machine dus aansturen vanaf elke pc in het netwerk waarop de software geïnstalleerd is.
skillalot schreef:Stekkestim, wat voor laser gebruik je hier nu voor? En snijdt je met zuurstof ofzo?
Echt mooi gemaakt!!!


Nu steeks er een 260W CO2 laser buis op de machine. Ik snij inderdaad met zuurstof. Voor RVS niet ideaal ivm de rand afwerking, maar met stikstof haalde ik maar een snelheid van 1/10de die ik nu haal. Met als gevolg door de extreem lage snijsnelheid dat de rand afwerking nog kl*te was.
audiomanics schreef:Ik ben ook zwaar onder de indruk.. Errug mooi machien geworden zo..
Achteraf nog een (paar) ding(en) die je toch liever anders gedaan zou hebben, als je 't nog een keer moest doen?

Kees
Ik zou inderdaad (een paar) dingen anders doen. Deze machine is een (dure) les geweest in machine bouw, maar ik heb er wel enorm van geleerd.
Ik denk dat ik nu bijna 75% van de machine anders zou doen. Ik heb helaas niet het volledige bereik van de 2000mm die ik wilde tot mijn beschikking, het snijbed is 2130mm breed, maar ik heb maar 1900 mm effectief bereik. Dit komt door een fout in mijn ontwerp van de brug, en der riemen die hoger liggen dan het snijbed. Ik wilde de machine een beetje op een Datron laten lijken, de brug binnen de basis. Maar dat had ik nooit mogen doen met de huidige breedte van de basis.

Ook het frame zou ik bij een volgende machine gewoon laten vlakfrezen met een opkantje en getrapte gaten voor het plaatsen van de rails. Hierop heb ik enorm veel tijd verloren en had de machine misschien maanden eerder klaar kunnen zijn aangezien dit toch wel een punt was waarop ik bleef vastlopen.

Daarnaast zou ik niet meer werken met riemen (of toch niet degene die ik nu heb HTD3M 50mm breed) Bij de hogere snelheden heb ik redelijk veel flex wat enorm zichtbaar is in het snijbeeld. Dit zal zsm nog opgelost moeten worden. Ik wil een volledig nieuwe brug maken, maar dat is helaas weer een kostbaar grapje, (minimaal 500-750 euro als ik zo snel even reken (alu profielen, nieuwe (langere) geleiding rail, 2 nieuwe riemen voor de aandrijving van de laserkop) Dit wil ik veranderen zodra de kleine freesmachine volledig operationeel is. Dat is net wat makkelijker voor het frezen van de alu onderdelen dan de grote portaalfrees met vacuumtafel.

Al bij al is het wel een zeer leerrijke ervaring geweest en zijn we een heel stuk wijzer geworden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door audiomanics »

stekkestim schreef:Daarnaast zou ik niet meer werken met riemen (of toch niet degene die ik nu heb HTD3M 50mm breed) Bij de hogere snelheden heb ik redelijk veel flex wat enorm zichtbaar is in het snijbeeld.
Op zich wel vreemd: ik heb slechts 10mm brede GT2 riemen en ondanks de hoge acceleratie (ca 3G!) zie ik niet tot nauwelijks iets van afwijkingen in het snijbeeld.. Nu is mijn brug, totaal met motor voor de X, laserkop, hoogtesensor, rails/wagentje en verlichting nog geen 3 kilo (de motor alleen al is ruim een kilo...), en alles loopt mooi soepel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

De constructie is uiteraard heel anders bij mij zit de laserbron op de brug, hierdoor moet deze een heel stuk steviger zijn dan een enkele alu koker voor alleen een laserkopje. Mijn laserkop (met automatische hoogteregeling en sensor) weegt denk ik al rond de 3kg, laserbuis schat ik rond de 20-25kg. Alu profielen geen idee. 300x30 extrusieprofiel met daarop haaks 30x120 lengte 2,2m, 2,2m HGR25 linearegeleiding (had lichter gekunnen maarja weer een leermomentje) 3 nema 32 closed loop steppers, dan de 20mm dikke alu platen (deze wil ik oa veranderen in brug versie 2.0) Loopt aardig snel op en totaalgewicht zal niet ver van 100kg zitten schat ik zo.

Hier een foto van 0.5mm staal gesneden aan 80mm/s. voetje en arm zijn samen zo'n 55 mm lang
Dit zouden allemaal mooie vloeiende lijntjes moeten zijn
Afbeelding
Afbeelding

Heeft het misschien ook te maken met dat de 2 motors rechtstreeks op de aandrijfriem zitten met een 30t HTD3M tandriempoellie
Laatst gewijzigd door stekkestim op 10 apr 2017 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door DaBit »

Ik vind het toch wel erg gaaf dat je 'effe' een lasersnijder in elkaar draait die 2mm RVS kan snijden met best forse snelheid. :P

Voor wat betreft die riemen: je kunt nog eens wat spelen met de stroom naar de stappenmotoren (niet hoger dan nodig), en als je nu glasfiber/kevlar+neopreen riemen gebruikt kun je eens PU+staalgordel proberen. Mijn ervaringen met glasfiber+neopreen HTD zijn niet heel best. Lekker soepel en loopt mooi geruisloos, maar het is gewoon elastiek.

Da's in jouw afmetingen uiteraard weer een prijzig geintje, dus misschien is voor de test een paar staalkabels of nog beter staalband over de achterkant van de riemen spannen een beter plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door kawarider »

Lijkt me een geval van speling/ rek. Zie ik bij mijn plasma ook terug en is duidelijk te herleiden naar de plek waar dit optreedt.
Mooi werk, je laser. Weet je zeker dat de enkele geleiding op je x as afdoende is?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door skillalot »

Ik dacht dat je met tandheugel met schuine vertanding ging werken?
Plaats reactie